Sjekkliste for bruk ved overtakelse

Startet av Yagi, søn 21. jul 2013, kl. 11:03

« forrige - neste »

Yagi

Jeg har en mistanke om at begeistringen fort kan ta overhånd når jeg står foran bilen min for første gang. Det er fordømt irriterende å kjøpe noe nytt for så å finne ut først når man kommer hjem at det er noe som er feil eller mangler. Derfor tenkte jeg at det kunne være en ide å lage en sjekkliste for å huske hva jeg vil finne ut/spørre om ved overtagelsen. Er det flere som meg, så kom gjerne med tillegg til listen.

• Let etter evt. lakk-skader som følge av skader under transport. Sjekk også felgene.
  • "Auto-present" av dørhåndtak.
  • "Auto-lock"
  • Utvendige lys
  • Innvendige lys
  • Sjekk finish på interiør (løse sømmer, rifter, etc)
  • Tilstedeværelse av bestilte options (felger, hattehylle, tech pakke, lydpakke, etc)
  • Funksjonstest av begge key-fobs
  • Justere speil, seter
  • Åpne/lukke takluke. Lytt etter ulyder.
  • Åpne/lukke vinduer
  • Åpne/lukke bakdør og "frunk"
  • Lytt etter "ulyder" i høytalere
  • Sjekk at rattet er "sentrert" - altså at bilen går rett frem når rattet er i vater... (ikke mulig når bilen står stille)
  • Gulvmatter?
  • Funksjonstest av alarm
  • Få demonstrert hvordan man fjerner og monterer "nose-cone"
  • Sjekk at alle ladeledninger og adaptere er tilstede.
  • Åpne ladeport. Koble til/fra. Sjekk at bilen lader.
  • Sjekk varmeapparat/vifter
  • Setevarmere
  • Parkeringssensorer
  • Sjekk de ulike instillingene for luftdemperene

Noe mer?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

laumb

Realitetssjekk: klype i armen + få noen andre til å klype armen. Klyp også armen til noen andre. For gøy.

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Yagi

Sitat fra: hoffa på søn 21. jul 2013, kl. 11:30
Den mest komplette sjekkliste er vel kanskje denne, og den blir stadig oppdatert: (...)[/url]
Ahh. Konge! Takk skal du ha. Den var fin :)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model X 100D

teslaslaven

Sitat fra: Yagi på søn 21. jul 2013, kl. 11:03

Hvorfor i all verden skal dette skje ved overtakelse? Skal de ta og på hjulene også? :) Dette virker helt urimelig.

jkirkebo

Sitat fra: hybridslaven på søn 21. jul 2013, kl. 12:09

Hvorfor i all verden skal dette skje ved overtakelse? Skal de ta og på hjulene også? :) Dette virker helt urimelig.

Jeg skal ha det demonstrert ved overtagelse. Jeg kommer nemlig til å ha med med bombrikken min, og den skal monteres bak nosecone. Gidder ikke å ha den synlig i ruta om jeg kan slippe.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Yagi

Trenger selvsag ikke skje ved overtakelse, men dette er noe jeg gjerne vil vite hvordan man gjør. Skifting av hjul har jeg rimelig kontroll på  :P

Nå skal det sies at problemene med 12V batteri ser ut til å være løst - så behovet for å komme til bak nosecone er forhåpentligvis lite. På de bildene jeg har sett kunne det forøvrig se ut til at EU biler - i motsetning til tidligere US biler, har slepekrok bak nosecone. Og som jkirkebo, har jeg også håp om å få feste bombrikke der.
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model X 100D

Omnilord

Sitat fra: jkirkebo på søn 21. jul 2013, kl. 12:15
Jeg skal ha det demonstrert ved overtagelse. Jeg kommer nemlig til å ha med med bombrikken min, og den skal monteres bak nosecone. Gidder ikke å ha den synlig i ruta om jeg kan slippe.

Med fare for at dette er et dumt spørsmål: er det overhode noe negativt med å gjøre det på den måten? Temperaturen for brikken blir kanskje mer ekstrem, spesielt på vinteren, enn om den er på innsiden av ruten i en noenlunde oppvarmet kabin ved bruk - tåler den det?
X Sig reservert

glaserud

Neh. Slutter den å virke så må du worst case ut med 200 for ny brikke.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Jeg har en mistanke om at begeistringen fort kan ta overhånd når jeg står foran bilen min for første gang. Det er fordømt irriterende å kjøpe noe nytt for så å finne ut først når man kommer hjem at det er noe som er feil eller mangler. Derfor tenkte jeg at det kunne være en ide å lage en sjekkliste for å huske hva jeg vil finne ut/spørre om ved overtagelsen. Er det flere som meg, så kom gjerne med tillegg til listen.

• Let etter evt. lakk-skader som følge av skader under transport. Sjekk også felgene.
  • "Auto-present" av dørhåndtak.
  • "Auto-lock"
  • Utvendige lys
  • Innvendige lys
  • Sjekk finish på interiør (løse sømmer, rifter, etc)
  • Tilstedeværelse av bestilte options (felger, hattehylle, tech pakke, lydpakke, etc)
  • Funksjonstest av begge key-fobs
  • Justere speil, seter
  • Åpne/lukke takluke. Lytt etter ulyder.
  • Åpne/lukke vinduer
  • Åpne/lukke bakdør og "frunk"
  • Lytt etter "ulyder" i høytalere
  • Sjekk at rattet er "sentrert" - altså at bilen går rett frem når rattet er i vater... (ikke mulig når bilen står stille)
  • Gulvmatter?
  • Funksjonstest av alarm
  • Sjekk at alle ladeledninger og adaptere er tilstede.
  • Åpne ladeport. Koble til/fra. Sjekk at bilen lader.
  • Sjekk varmeapparat/vifter
  • Setevarmere
  • Parkeringssensorer
  • Sjekk de ulike instillingene for luftdemperene

Noe mer?

Hvorfor må du sjekke alt dette på overtakelsen. Det meste her dekkes vel av garantien i 4 eller 5 år så du har god tid på deg til å finne feil. Med unntak av lakkskader, det må påpekes ved overtakelsen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på søn 21. jul 2013, kl. 15:55
Hvorfor må du sjekke alt dette på overtakelsen. Det meste her dekkes vel av garantien i 4 eller 5 år så du har god tid på deg til å finne feil. Med unntak av lakkskader, det må påpekes ved overtakelsen.

Greit å slippe å måtte ta turen tilbake for relativt åpenbare småfeil og annet dill.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: glaserud på søn 21. jul 2013, kl. 15:59

Greit å slippe å måtte ta turen tilbake for relativt åpenbare småfeil og annet dill.

Kjipt å sette igjen bilen :)

Det som mangler på listen som jeg kommer til å be om er sjekk av camber og toe. Det rapporteres nå om flere nye TMS med store variasjoner på camber og toe. Medfører både høy dekkslitasje og redusert handling.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

fonberg

Sitat fra: Nuvolari på søn 21. jul 2013, kl. 16:04

Det som mangler på listen som jeg kommer til å be om er sjekk av camber og toe. Det rapporteres nå om flere nye TMS med store variasjoner på camber og toe. Medfører både høy dekkslitasje og redusert handling.

Noen som kjenner til om det er mulig å forhåndsspesifisere at man vil ha bilen sin levert med mer nøytral camber og mindre spiss toe-in? Jeg tipper at det er flere enn meg som er interessert i å gi bort bittelitt av de sportslige kjøreegenskapene til fordel for et mer nøytralt bakhjulsoppsett som reduserer dekkslitasjen.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

JohanH

Sitat fra: fonberg på søn 21. jul 2013, kl. 17:18

Noen som kjenner til om det er mulig å forhåndsspesifisere at man vil ha bilen sin levert med mer nøytral camber og mindre spiss toe-in? Jeg tipper at det er flere enn meg som er interessert i å gi bort bittelitt av de sportslige kjøreegenskapene til fordel for et mer nøytralt bakhjulsoppsett som reduserer dekkslitasjen.

Jeg har fulgt diskussjonen på dette ganske nøye og er rimelig sikker på at camber får du ikke endret, den er på minus 1.9 grader fra fabrikk og ikke justerbar. Øker til -2.6 da bilen senker seg fra normal til lav (med air suspension altså) iflg. test av lolachampcar på TMC (han som opprinnelig satte fokus på det hele).

Toe in eller for så vidt ut, eller på norsk spissing (hva blir toe out? "butting"???)  på bakhjula er dog noe jeg IKKE vil ha mye av da det virker å kanskje være dette i kombinasjon med betydelig negativ camber som gir uttalt slitasje på bakdekkenes innsider.

Med andre ord, jeg kommer til å avtale en time hos Tesla 2 uker etter overtakelse for en sjekk/korrigering av dette og kommer ikke å akseptere å betale noe for den sjekken.

Mr.Zero

Sitat fra: JohanH på søn 21. jul 2013, kl. 20:07
Sitat fra: fonberg på søn 21. jul 2013, kl. 17:18

Jeg har fulgt diskussjonen på dette ganske nøye og er rimelig sikker på at camber får du ikke endret, den er på minus 1.9 grader fra fabrikk og ikke justerbar. Øker til -2.6 da bilen senker seg fra normal til lav (med air suspension altså) iflg. test av lolachampcar på TMC (han som opprinnelig satte fokus på det hele).

Toe in eller for så vidt ut, eller på norsk spissing (hva blir toe out? "butting"???)  på bakhjula er dog noe jeg IKKE vil ha mye av da det virker å kanskje være dette i kombinasjon med betydelig negativ camber som gir uttalt slitasje på bakdekkenes innsider.

Med andre ord, jeg kommer til å avtale en time hos Tesla 2 uker etter overtakelse for en sjekk/korrigering av dette og kommer ikke å akseptere å betale noe for den sjekken.

Jeg ser ingen grunn til at Tesla skal dekke en 4-hjulskontroll for deg så fremt bilen ikke viser tegn til dekkslitasje eller trekker til siden under kjøring.. Hvis dette er et "enormt" problem, vil det være rimelig sannsynlig at Teslaguttene i Norge blir pålagt å utføre kontroll av hjulstilling før bilen utleveres til kunde. Det at noen biler på andre siden av kloden har noen problemer med dekkslitasje, betyr jo ikke at samtlige biler har det... Nei, jeg tror det er lurt å klage på reelle problemer - og ikke på alt det som skrives på forumene rundt om. Er det ting av alvorlig art, vil de aktuelle bilene bli kalt inn - ellers så utføres oppgraderinger under service. 
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA