Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sluk for varme og AC, tillad ventilator at køre

Startet av JCBX, fredag 21. juni 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

JCBX


Ladefabrikken

Der ja. Jeg har sett video på YouTube av dette for lenge siden. Men har ikke sett at de har solgt dette. Tror jeg må oppgradere min, utrolig irritere å ikke kunne skru av varmen når man vil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Trond Arve

Snodig at Nissan ikke fikser dette med en programvareoppgradering?!?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kryten

Med tanke på at gutta i EVSEUpgrade har gjort det JA
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Boogie

Jeg hiver inn en bestilling, så får vi se hvordan det fungerer.
Om de har gjordt noe med sw vet jeg ikke, men de har loddet inn en ekstra ledning mellom to punkter.
Ved å klippe denne er enheten tilbake i original tilstand igjen.
Nissan har forøvrig ikke gjordt noe med enheten for de nye bilene. Ser at det er samme versjonsnummer på denne delen fra de første bilene og til nå.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Starfox

Gi tilbakemelding i denne tråden da. Venter spendt.

Elektrolytt

Dette burde vel være mulig å løse som gjør-det-selv med denne oppskriften fra det amerikanske forumet?

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412

Eller er det noen forskjell på klimakontrollenheten i US-bilene og den europeiske varianten?

Elektrolytt

Metode 2 fra tråden på mynissanleaf.com er nå testet med godt resultat.

Dette er så enkelt som en motstand (i serie med en bryter) som kobles parallelt med temperatursensoren (tilkobles stikkene bak på klimakontroll-enheten som kommer fra temp-sensor)
Når bryter "slås på" legges motstanden inn parallelt med sensoren, og lurer klimakontrollen til å tro at vannet har høy temperatur, slik at det ikke brukes strøm til oppvarming :-)

Som det beskrives på det amerikanske forumet har denne løsningen en ulempe; man må huske å skru av bryteren for at forvarming skal fungere (ellers vil bilen tro vannet er oppvarmet, og kun gi kald luft ved forvarmingen). Dette kan løses ved å sette inn et rele i serie med motstanden og bryteren. rele'et kan få sin styrestrøm fra sig-tenner og vil dermed være frakoblet når bilen er avslått.

Dette var altså en enkel og rimelig fiks, som gir kontroll på strømforbruk til varme :-)

cra

Vil det også påvirke "forkjøling" (hmmmm... Det ordet så ikke så bra ut som jeg trodde det skulle gjøre ;) ) når det er varmt i været, eller gjelder det kun for oppvarming? I så fall kan det evt. settes opp med en termostat som styrer releet, slik at man ikke kommer til kald bil om morgenene. Men rele styrt av 12V-uttak er jo også genialt enkelt, og kanskje enda bedre?

Tror definitivt det blir å gjøre denne mod'en. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elektrolytt

Kan ikke se at dette på noen måte vil påvirke "forkjøling"...
Om du har satt en klimakontroll-timer, og Leaf'en oppfatter at det er for varmt inne i bilen, vil vel AC-kompressoren benyttes for å kjøle bilen? Ved kjøling regner jeg med (avlest) vanntep er uten betydning.

Bruker du et rele som slår inn kun når bilen er på (styrestrøm fra sig-tenner) vil jo klimakontrollen uansett lese av riktig vanntemp ved forvarming, og bruke strøm til oppvarming ved behov :-)
Når du så starter å kjøre, med motstanden innkoblet, kan du la viften gå og utnytte det oppvarmede vannet helt til det er nedkjølt av utetemp.

cra

Sitat fra: Elektrolytt på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:56
Kan ikke se at dette på noen måte vil påvirke "forkjøling"...
Om du har satt en klimakontroll-timer, og Leaf'en oppfatter at det er for varmt inne i bilen, vil vel AC-kompressoren benyttes for å kjøle bilen? Ved kjøling regner jeg med (avlest) vanntep er uten betydning.

Det er i grunn slik jeg resonnerer også. Uansett vil jo bryteren kunne sette det hele tilbake til normal funksjon. :)

Får se hvor kjapt jeg klarer å skaffe deler; fruen har tatt ungene med på tur i noen dager, og nåe må man jo finne på når man går hjemme alene. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elektrolytt

Nå gjenstår det bare å finne en bryter som passer.
Har en liten bryter fra Clas ( http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter/22-3118 ) innfelt i et ledig bryter-deksel i panelet til venstre for rattet.

Skulle gjerne hatt en original av/på bryter som passer inn i en av disse ledige plassene. Deksel som står i ledig plass har varenummer 68492-AX000. Ser ut som dette varenr går igjen i flere Nissan-modeller. Noen som vet om varenr for en av/på bryter som passer inn?

cra

Har funnet en link til brytere som jeg vil tro passer bra (i alle fall hvis man kan modifisere bildet på dem en smule), men de er G.R. isedyre!  :o  http://www.nissanpartsdiscounts.com/parts-catalog/nissan/leaf/2012/sv/electric/body-hardware/cluster-and-switches

Men jeg kunne godt tenke meg en slik, og som da lyser når jeg har overstyrt temperatursensoren. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

#13
Er det noen som har noen formening om hvor mye rekkevidde en oppnår med denne modifikasjonen sammenlignet med å sette temperaturen til 16°C på varmeapparatet?

Dersom en starter med "kald" bil, vil riktignok vannet i varmeapparatet bli varmet opp, men så skrur varmekolben seg av. Tapt rekkevidde blir derfor minimal. Jeg antar så lite tap av rekkevidde at en slik modifikasjon som dette er uaktuell for meg.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA