Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Andrewas på torsdag 26. mai 2016, klokken 22:19
Men passer ikke helt til tegningene. Tegningene viser 4 rader med 5 plasser i hver. Her ser det ut som 3 på rad. Vi får se om noen få dager til...

Sjekk tegningene en gang til. Så langt jeg ser så virker det som om det skal være 4 ladestolper på rad, som skal servere 4 plasser - to i lengden (så en TMX med henger også kan lade der ;) ) på hver side av der stolpene står.

Oppmerkingen ser for meg ut til å være det samme som på tegningen - en ladestolpe i hver ende og to på midten.
Model S 85D

Toonster

Litt rart å spekulere i en byggesak som unektelig er godkjent og aktivitet på det aktuelle området er iverksatt :)

På generelt grunnlag er det jo ikke veldig stor "risiko" og anta at en godkjent byggesøknad (inkl tegnigner) er gjeldende - ergo at den blir slik som søkt.

Men på den annen side, er man ikke 100% sikker før det er ferdig bygd :)

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

eDooku

@Andrewas: Tror du trygt kan sette Nebbenes som "Under construction" på supercharge.info. Det ER ingen tvil noe sted lenger, det er rett og slett ingen annen grunn til å grave på tomta som er godkjent for bygging av SC...?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Andrewas

@ew tar sjansen. Status endret. Brant meg på Nebbenes for litt over 100 dager siden. Da var det graving som viste seg å være noe annet.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

tkjoerlaug


Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Sense

Kan det være at kommunen har beregnet noen av ladepunktene til andre enn Tesla Superladere på Nebbenes?

sjokomelk

Sitat fra: Sense på søndag 29. mai 2016, klokken 16:51
Kan det være at kommunen har beregnet noen av ladepunktene til andre enn Tesla Superladere på Nebbenes?
Trafoen som skal settes opp er en 480V trafo. Det er det bare Tesla sitt amerikanske utstyr som bruker. Så lite sannsynlig at det kommer så mye annet der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Toonster

Sitat fra: Sense på søndag 29. mai 2016, klokken 16:51
Kan det være at kommunen har beregnet noen av ladepunktene til andre enn Tesla Superladere på Nebbenes?

Nå er det Tesla som har søkt og fått godkjent bygging, så sjansen for at noe annet skulle dukke opp er vel tilnærmet 0 ? :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Andrewas

Sitat fra: Toonster på søndag 29. mai 2016, klokken 21:39
Sitat fra: Sense på søndag 29. mai 2016, klokken 16:51
Kan det være at kommunen har beregnet noen av ladepunktene til andre enn Tesla Superladere på Nebbenes?

Nå er det Tesla som har søkt og fått godkjent bygging, så sjansen for at noe annet skulle dukke opp er vel tilnærmet 0 ? :)

Faktisk ikke helt utenkelig. Tesla har sagt tidligere at de setter inn trafo med overkapasitet for å gjøre det lettere for andre å sette opp ladeløsninger for andre bilmerker ved siden av Teslas egne. Det er typisk når de må erstatte/sette opp 400V trafokiosk og deretter en egen 480V step-up ved siden av for å fore superchargerne (som vil ha 480V). I dette tilfellet så kjører Tesla på med en 480V trafo direkte og da antar jeg den kun vil være for superchargere og ikke passe til ChaDeMo.

Jeg har også tenkt tanken på om Tesla virkelig smeller til med 20 plasser eller om noen av de avmerkede båsene kan være for f.eks. Fortum. Jeg tror det planlegges å sette opp noen ChaDeMo/CCS/Type2 ladere ved siden av Tesla sine. Om det er noen av de 20 båsene eller om de har egne båser lengre bort vet jeg ikke.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Toonster

Ok, dette vet du garantert mye bedre enn meg - Jeg bøyer meg i hatten :)

Håper det er 20 båser for Tesla som kommer, og at det vil dukke opp flere med slik kapasitet.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

eDooku

#2861
Tegningene viser 20 plasser for Tesla, arrangert i et kjekt rutemønster som gjør det mulig å kjøre rett inn og ut uten å rygge (hvis man er heldig og ingen står i veien), også med Model X og tilhenger.


Utfordringen går nok i å få oss Tesla-eiere til å FORSTÅ hvordan dette fungerer. Har sett mange eksempler på at vi har vanskelig for å skjønne hvor vi skal stå, hvilken lader man skal bruke når man står der osv (se f.eks. Brokelandsheia og Klett: Bruk den laderen som har tekst vendt mot deg!). Det blir nok litt lettere med dette oppsettet (håper jeg).


For ordens skyld: Nebbenes kro og veien ligger til høyre for streken på bildet, mens trappa i nedre del går ned mot parkeringsplassen ved Shell.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Eip

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Inläggav Teslaägare Mikael Karlberg » 07 jun 2016 16:50
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare

Inlägg: 37
Blev medlem: 05 mar 2014 11:04
Ort: Linköping

Ser ut som SUC begynner og bevege seg nordover i Sverige. Klippet fra teslaclubsweden.se

Snodig med ørnskoldsvik da det er bare 110 km distanse. Tesla kartet indikerer umeå, skellefteå , tøre , gallivarre i 2016
VIN: 509XX PD

eDooku

Så bra at det skjer mer i Sverige! Det er vel ikke underlig med at nye SCer settes opp tettere enn tidligere? Det trengs mange flere ladere for å dekke opp behovene når Model 3 kommer, og vi andre trenger i grunnen å "kureres" litt fra at vi skal trenge å stoppe på hver eneste SC og lade til 100%...

Regner med at selv svenskene har bestilt Model 3 i bøtter og spann.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

eha

Bjørn har vært på Nebbenes og filmet. Det ser helt bestemt ut som 20 superladere, spør dere meg :)

https://www.youtube.com/watch?v=sEitKQnTdtA

Edit: Så først nå at det finnes en egen tråd for bilder... jaja :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA