Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Andrewas

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 27. januar 2016, klokken 13:53
I november ble det gjort en endring i reguleringsplanen på tomta, og kan gjerne være relatert til gravevirksomhet. Men det sies ikke noe om hva dette gjelder
Ba du om innsyn?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

NegativeElectrode

Sitat fra: Andrewas på torsdag 28. januar 2016, klokken 01:18
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 27. januar 2016, klokken 13:53
I november ble det gjort en endring i reguleringsplanen på tomta, og kan gjerne være relatert til gravevirksomhet. Men det sies ikke noe om hva dette gjelder
Ba du om innsyn?

Sure!
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Andrewas

Sitat fra: Flylow på tirsdag 26. januar 2016, klokken 15:08
Sitat fra: Skjøteledning på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:39
På Tesla sin nettside så står det et grått symbol på sydsiden av Mjøsa på Superladerkart i dag. Tyder vel på at det er sannhet i ryktene. Ser også ut til at det er planlagt superladere i nærheten av Kongsberg og Eidsfjord, grå symboler på karet i de områdene.
Hvis du velger "2016" så er den sør for Elverum, ca sydsiden av Mjøsa, forsvunnet. Og flere SC i Finland har flyttet seg vesentlig. Jeg stoler ikke på det kartet..
2016 kartet til Tesla henger igjen fra lenge siden - det kartet gjenspeiler slik Tesla i 2014 så for seg plasseringen av superladere. De oppdaterer til en viss grad "i dag" kartet - og legger til "kommer snart" på det. De har ikke gjort noe med 2016 kartet. Jeg (og sikker mange andre) har gjort dem oppmerksom på forvirringen/mistroen det skaper - men så langt ingen opprydding i 2016 kartet.

Når det gjelder det du skriver om SC i Finland som flytter seg så er det altså slik at Tesla i 2014 så for seg at de skulle bygge ut langs kysten av Finland - og at det skulle skje i 2015 og 2016. Etterpå forstod de at behovet er størst langs nord-sør hovedveien i midten av landet og bygget der først. Men kartet for 2016 har de altså ikke ryddet opp i...
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

lunitiks

#2763
Har brukt store deler av dagen min på å søke i grunndata (tinglyste opplysninger) og kommunale postlister etter _hint_ om mulige SC i Kåfjord (Samuelsberg, Birtavarre og Olderdalen). Disse stedene ligger mellom 170-200 km nord for Setermoen SC. (Skibotn, som det har blitt spekulert om tidligere her inne, tror jeg blir for nært Setermoen; bare 134 km, selv om det for så vidt ligger greit til med connection østover.)

Ikke sjans. Finner ingenting.

Et par ting har jeg likevel lært, og som kan være nyttig for fremtidig detektivarbeid:

       
  • Tesla eier normalt ikke tomtene hvor SC er plassert. De har vanligvis bare en bruksrett til å ha stallene sine stående (på annen manns grunn).
  • Tesla er ikke konsekvent med om de etablerer SC på privat vs. offentlig grunn. Noen steder ligger SC på privat tomt, andre steder på kommunens eiendom.
  • Det som slår meg som en gjenganger, er at det på de fleste SC-eiendommene også er tinglyst en rettighet for det lokale el-verket til å ha en trafo stående på tomta. Finner man et sted som ligner på noe som kan være egnet for SC (typisk en parkeringsplass utenfor en butikk/serveringssted), og at det på denne tomta er tinglyst en trafo, så kan man være inne på noe.
Tesla tinglyser visstnok ingenting selv. (Ser ut til at SCene etableres med bakgrunn i relativt uformelle / uoffisielle avtaler. Regner med at SC-avdelingen tar direkte kontakt med grunneieren etter å ha blitt tipset om et egnet sted, og tar det litt som det kommer etter dette.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Eip

lunitiks , bra innsats.
Tror nok noe vil skje når Tesla Tromsø åpner. I det miste øke presset på flere SC nordover.
Skal bare ønske Tesla satset på hele E6 før sør-norge blir ytterligere teppebombet med SC
VIN: 509XX PD

NegativeElectrode

Bra jobba @lunitiks. På Nebbenes er det Areal AS som tinglyser. Har bedt om innsyn for en endring som ble tinglyst i november 2015, men ikke fått svar ennå.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tønsberg

Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Amoss

Sitat fra: Tønsberg på søndag 07. februar 2016, klokken 21:57
Ser ut til at noe er på gang på Nebbenes  :D
https://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=16496503

Da de så alle positive responser fra folk som var overbeviste om at det ville komme en ladestasjon der for litt siden, så turde de ikke annet enn å sette i gang ser det ut for ;)

SitatAvsender    Tesla Motors
Dokumentdato    28.01.2016
Model S 85D

larsofs

Dokumenter mottatt. Tesla bekrefter i sin dispensasjonssøknad om nettstasjon ved E6, at de tar sikte på å etablere SC på Nebbenes "i løpet av 2016" som det heter i følgebrevet.

eriksu

Jeg overnattet for litt siden på Kvitåvatn Fjellstoge (nær Gaustatoppen), en hyggelig danske som jobbet der påsto når han så bilen min(70D) at de har fått til avtale med Tesla om en ny privat Tesla-SC der for kunder :D
da kan jeg lade der neste gang, herlig :D
-Det står ingenting på websiden deres ennå, tipper det kommer mot sommeren.
Blå 70D :D        |  Honda XR650 R

NegativeElectrode

Sitat fra: eriksu på tirsdag 09. februar 2016, klokken 00:32
Jeg overnattet for litt siden på Kvitåvatn Fjellstoge (nær Gaustatoppen), en hyggelig danske som jobbet der påsto når han så bilen min(70D) at de har fått til avtale med Tesla om en ny privat Tesla-SC der for kunder :D
da kan jeg lade der neste gang, herlig :D
-Det står ingenting på websiden deres ennå, tipper det kommer mot sommeren.

Det er supert det, men for å være teknisk korrekt er vel dette en destinasjonslader.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Avh

Radisson Blue Beitostølen sa vistnok nei til destinasjonslader. Kostnad ca 70 000. Lite eller mye?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Muffinman

Mye. Får jo en del veggbokser for den prisen forutsatt at det er strøm tilgjengelig innen rimelig avstand.

MrBacardi

Sitat fra: Tønsberg på søndag 07. februar 2016, klokken 21:57
Ser ut til at noe er på gang på Nebbenes  :D
https://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=16496503

Hvis man ser på gårdsnummeret i dokumentet du fant, så ser man at det aktuelle stedet er her:



... altså Nebbenes NORDgående, og IKKE på Nebbenes SØRgående som har vært spekulert på tidligere.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

jkirkebo

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:23
... altså Nebbenes NORDgående, og IKKE på Nebbenes SØRgående som har vært spekulert på tidligere.

Hmm. Er det noen andre spisesteder der enn den kroa? Har spist der én gang og det frister ikke akkurat til gjentagelse...

Kan vel alltids ta en burger på Shell da, de er ok. Trenger uansett bare 20-30 minutters lading der for å rekke hjem. Turen oppover til hytta vil nok fortsette å gå via CHAdeMO på Dokka pga. muligheten til å handle mat samt bedre spisetilbud. Eller via Gjøvik om Fortum får opp en CHAdeMO på CC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA