Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

AndreS

I3 i bestilling

Per Magnus

Noe nytt i Bygland? Begynner å bli en liten stund siden gravearbeidene startet.

Sitat fra: goggo på lørdag 19. september 2015, klokken 19:19
Da graves det foran glasshytta i Bygland. Bildet er tatt i dag.

Hugo


Model X - 90

Bjoris

Noen som vet mer om prikken på vestsiden av fjellet på E-134?

Eip

Hva skjer egentlig med superladerne, vi er nå straks i midten av oktober og det mangler ganske mange superladere for å fylle ut 2015 kartet. 4-5 stk i både norge, sverige og finland..
VIN: 509XX PD

Andrewas

Sitat fra: Eip på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:12
Hva skjer egentlig med superladerne, vi er nå straks i midten av oktober og det mangler ganske mange superladere for å fylle ut 2015 kartet. 4-5 stk i både norge, sverige og finland..

Jeg er enig i at tempoet har gått kraftig ned. Lom har vist seg å være "underveis", men så langt kun på saksbehandlingstrinnet.

Setesdal er under bygging.

I Sverige er det antagelig noe på gang i Mora. "Bevisene" så langt er ikke entydige på at bygging faktisk har startet - det kan være kun forberedelser fra det lokale e-verket.

I forhold til avstander, antall biler og antall superchargere så har ikke Norge fått den oppmerksomhet som jeg mener vi fortjener. Pr. September har vi 9269 model S i Norge - og 174 Supercharger uttak (fordelt på 24 steder) - dette gir oss 386 biler pr. sted og 53 biler pr. uttak.

Til sammenligning:

Sveits: 1701 biler (August 2015) - 213 biler pr sted og 39 biler pr uttak
Danmark: 1418 biler (Sept. 2015) - 177 biler pr sted og 26 biler pr uttak
Tyskland: 1976 biler (August 2015) - 40 biler pr sted og 6 biler pr uttak

Ikke så rettferdig å sammenligne oss med Tyskland - som er Europas veikryss - men interessant å se hva Tesla er i stand til når de føler det må til (og har et EU spøkelse hengende over seg i form av fremtidig krav til også å ha CCS lader for hvert SC uttak).

Gi oss 12-15 SC'er til i Norge så er landet godt dekket!
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Eip

Sitat fra: Andrewas på mandag 12. oktober 2015, klokken 00:52
Sitat fra: Eip på lørdag 10. oktober 2015, klokken 23:12
Hva skjer egentlig med superladerne, vi er nå straks i midten av oktober og det mangler ganske mange superladere for å fylle ut 2015 kartet. 4-5 stk i både norge, sverige og finland..

Jeg er enig i at tempoet har gått kraftig ned. Lom har vist seg å være "underveis", men så langt kun på saksbehandlingstrinnet.

Setesdal er under bygging.

I Sverige er det antagelig noe på gang i Mora. "Bevisene" så langt er ikke entydige på at bygging faktisk har startet - det kan være kun forberedelser fra det lokale e-verket.

I forhold til avstander, antall biler og antall superchargere så har ikke Norge fått den oppmerksomhet som jeg mener vi fortjener. Pr. September har vi 9269 model S i Norge - og 174 Supercharger uttak (fordelt på 24 steder) - dette gir oss 386 biler pr. sted og 53 biler pr. uttak.

Til sammenligning:

Sveits: 1701 biler (August 2015) - 213 biler pr sted og 39 biler pr uttak
Danmark: 1418 biler (Sept. 2015) - 177 biler pr sted og 26 biler pr uttak
Tyskland: 1976 biler (August 2015) - 40 biler pr sted og 6 biler pr uttak

Ikke så rettferdig å sammenligne oss med Tyskland - som er Europas veikryss - men interessant å se hva Tesla er i stand til når de føler det må til (og har et EU spøkelse hengende over seg i form av fremtidig krav til også å ha CCS lader for hvert SC uttak).

Gi oss 12-15 SC'er til i Norge så er landet godt dekket!

Spørsmålet her er vel , kan Tesla klare og utfylle "2015 kartet" i 2015?
VIN: 509XX PD


oleredv

Sitat fra: Eip på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:34

Spørsmålet her er vel , kan Tesla klare og utfylle "2015 kartet" i 2015?

Akkurat det ser vel temmelig mørkt ut med tanke på at det berre er 2,5 mnd igjen av året og for fleire av lokasjoane på kartet er det ingenting som tyder på at det er aktivitet når ein søker i postlistane til kommunaen. Har søkt gjennom Ringerike, Sør-Aurdal og Nord-Aurdal for å finne info vedr plassering rundt Fagernes, men t.o.m 07.10 er det ingenting å spore.
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

twinpeaks

#2634
Sitat fra: pow på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:59
SC Mora ser veldig ferdig ut på bild derfra i morges: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=45&t=1003&sid=c4aedb53bc14cee80b8032c595532be4&start=150

Det er selvsagt veldig hyggelig med hver supercharger som dukker opp, men jeg må si at jeg ikke skjønner helt lokalisasjon i Mora. Dette til tross for at jeg disponerer hytte i Värmland og kan bruke innlandsvägen på veien ditt (bor i Trondheim).
Avstanden til Oslo, Stockholm (evt via Gävle) og Østersund/Krokom er ja veldig lang (antakeligvis akkurat mulig) og ut i fra Tesla sitt SuC-kart for framtiden er det ja ikke planlagt stasjoner i  f.eks. Torsby (bra plassert i forhold til Oslo) eller Sveg (bra plassert i forhold til Østersund). Jeg antar at Malung er erstattet med Mora. Karlstad - Mora er selvsagt en veldig passende avstand, men hvis man ikke klarer å kjøre innlandsvägen lengre nord (eller bare med å lade helt fult på Mora som tar tid) skjønner jeg ikke poenget. Om vinteren kan selvsagt turen fra Stockholm til Idre (via Mora) lokke noen...
Men kanskje overrasker Tesla oss med at det dukker opp flere SuC i Sverige enn planlagt.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Amoss

Sitat fra: twinpeaks på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:34
Men kanskje overrasker Tesla oss med at det dukker opp flere SuC i Sverige enn planlagt.

Du kan nok være sikker på at de har planlagt flere lokalisasjoner enn det som er lagt ut på kartet så langt. Kanskje de er planlagt for 2017 eller senere? Dette er ikke lagt ut på kartet enda. Eller de kan overraske oss ved at det dukker opp en ikke-annonsert/planlagt lader - dette har de gjort før.

Nå har jeg ikke studert plasseringene/rutene rundt her like godt som det du tydeligvis har gjort, men har alt før dette sett på området rundt Kongsvinger*/Arvika/Torsby som ett "hull" i dekningen. Så etterhvert vil det nok dukke opp en her også. Og om det "matcher" denne nye som føres opp i Mora, jo mer sannsynlig vil det være at den dukker opp. :)

*) Kongsvinger hadde egentlig vært ett naturlig sted å ha en superlader, men litt kort vei til Elverum, og om det dukker opp en på eller nært Kløfta blir kort vei i begge disse retningene. Så at en superlader i dette område haver på andre siden av grensen er slett ikke utenkelig. Arvika kanskje blir litt nært Karlstad igjen? (har ikke sjekket på kartet).
Model S 85D

Bjoris

Har fyrt av en mail til Odda Energi så får vi se om de vet noe mer...

Bjoris

Har fyrt av en mail til Odda Energi så får vi se om de vet noe mer om E-134 punktet

Avh

Sitat fra: twinpeaks på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:34
Det er selvsagt veldig hyggelig med hver supercharger som dukker opp, men jeg må si at jeg ikke skjønner helt lokalisasjon i Mora.
For Stockholmsfolket er SC i Mora bra om de skal på skiferie i  Sälen, Idre, Lofsdalen og  Vemdalen
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Per Magnus

Bra! Har selv fyrt av e-post til Odda kommune for en stund siden uten å ha fått svar.

Sitat fra: bjoris på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 18:34
Har fyrt av en mail til Odda Energi så får vi se om de vet noe mer om E-134 punktet
Model X - 90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA