Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

AndreS

Bathe+ kan kjøpes hos alien autospa.

Jeg tok forøvrig en økt med polish angel leather care på nextgen setene i p85den. Makan, det gjorde seg!
I3 i bestilling

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

OnlyOne

Da har jeg lest meg gjennom 73 sider i løpet av en kveld, ikke rart jeg var trøtt på morran i dag.

Mange ulike meninger og det er jo litt av sjarmen: at noen kanskje lykkes bedre enn andre.

Får lyst til å stille et spørsmål jeg har lurt på i lang tid:

Det sies at når man spyler av en bil med høyttrykkspyler, så skal man spyle nedenifra og oppover.

Stemmer det og HVORFOR?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

cairnz

Sitat fra: OnlyOne på mandag 30. mars 2015, klokken 08:41
Da har jeg lest meg gjennom 73 sider i løpet av en kveld, ikke rart jeg var trøtt på morran i dag.

Mange ulike meninger og det er jo litt av sjarmen: at noen kanskje lykkes bedre enn andre.

Får lyst til å stille et spørsmål jeg har lurt på i lang tid:

Det sies at når man spyler av en bil med høyttrykkspyler, så skal man spyle nedenifra og oppover.

Stemmer det og HVORFOR?

Som regel bruker man HT for å spyle bort noe som ligger på lakken. Det er enklere å se hvor langt man har spylt nedenfra og opp, enn ovenfra og ned( da det renner over det du skal spyle bort).

Elbilist

Klykken

Man må ikke ha HT, men det gjør jobben mye lettere. Viktigst er forvasken, før man tar svampen/vaskehansken på lakken og faktisk vasker bilen. Forvasken skal fjerne det meste av skitt, og kun etterlate en film. Filmen er det brungråe, blasse laget som er igjen etter at man har spylt av kjemien man brukte i forvasken. Dette skal skånsomt vaskes bort med svamp eller hansk.

Ta en titt hos http://www.detailersclub.no/ og bruk forumet der for mer informasjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Celter

Sitat fra: hookmaker på søndag 29. mars 2015, klokken 18:17
@Celter, du må aldrig tørke bilen med microfiber UTEN at ha brukt berøringsvask (eg ville aldrig gjøre dette). Uten berøringsvask vil det altid finnes partikler/små sand korn og du vil da tørke disse rundt på lakken. Men nu har du jo Opticoat så.. 8)
Høytrykksspuler og skumvasker du den bare, for å få en drittbil noenlunne pen, da gjør du det det best i regnvær (kalkfri avspuling). 
@Felix, formålet med skumvasken er at skummet løser skitt og innkapsler dette, når skummet siden drar nedover drar det dette med. Ikke vaske med skummet.

Takk for gode råd. Men jeg vil ikke ha det på meg at jeg høytrykkspuler bilen min
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

cirys1

Sitat fra: BMW850 på lørdag 28. mars 2015, klokken 22:25
Jeg brukte disse i Stokke, kjempefornøyd og OptiCoat Pro behandlingen skal være permanent. Trenger ikke etterbehandlinger.

Ingen lakkbehandlinger er dessverre permanente, noen holder lenger enn andre, opticoat er veldig bra en.
Bruker man "prickbort"/vaskemaskin hver gang man vasker så holder ingen behandlinger særlig lenge, alt er avhengig av hvordan man følger det opp.  :)

BMW850

Jada, tar det med en klype salt. Men de reklamerer med at den er permanent og jeg har fått garantikort. Uansett 5 år + er topp opplegg det også :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thor2014

Et hav av forskjellige, men tror de er ganske like.
Hvem anbefales av disse shampoene  fra chemical guys?
Har den grønne honny foam i skumkanonen.
Hva er best i bøtta?
http://www.partsandretards.no/bilpleie/bilshampo/chemical-guys-glossworkz_1

HåkonE

Noen coatinger sitter lengre enn andre, men skal man ha super glans så må det gjøres en polerings-jobb hvert 2.år uansett. Coatingene blir nemlig slitt de også. Hvis det er viktig kan man like greit velge en coating man kan legge på selv. De blir like glossy, men har ikke like lang holdbarhet.

Hvis man legger på coating mest for å ha lettere vask og ønsker max holdbarhet, så er produkter alà Opticoat Pro veien å gå.

Thor2014: Glossworkz har jeg brukt mye. Fungerer veldig bra, og er ekstremt drøy (tenk Zalo). "Smører" godt for svampen, og overflaten blir blank etter tørking. Sånne dunker som det der kommer til å holde i noen år om du vasker en gang i uka. ;)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DavidRS

Anbefaler Gyeon Bathe+ til alle dere som har fått behandling av bilen sin. Ultragrom såpe med høyt innhold av SiO2, som gir ekstra beskyttelse på coating, og gir enda bedre beading/sheeting.

HelectriC

Noen som har erfaring av Camui? Har fått fortalt at det skal være bedre enn Opti Coat som jeg først tenkte få lagt på bilen min.
ioniq 5

HåkonE

Sitat fra: HelectriC på onsdag 01. april 2015, klokken 12:17
Noen som har erfaring av Camui? Har fått fortalt at det skal være bedre enn Opti Coat som jeg først tenkte få lagt på bilen min.

Aldri hørt om det før, men ser ut som et japansk produkt. Google ga ikke så mye info heller, men fant denne videoen. Tror ikke jeg har sett så bra beading før. Interessant. Har du noe mer info om produktet?


https://www.youtube.com/watch?v=w8i-Ijgm_s8

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA