Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

OddB

I følge xstrømmåleren min utgjør induksjonstoppen og stekeovnen et større skjevbelastningsproblem ( pulserende strømtrekk) enn 32A kontakten i garasjen.
Vi kan da ikke forlange at nabolaget skal drive med synkron-matlaging heller ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

#676
Sitat fra: OddB på torsdag 10. april 2014, klokken 14:55
I følge xstrømmåleren min utgjør induksjonstoppen og stekeovnen et større skjevbelastningsproblem ( pulserende strømtrekk) enn 32A kontakten i garasjen.
Vi kan da ikke forlange at nabolaget skal drive med synkron-matlaging heller ??

Regner ikke med at du lager mat hele natta, ellet i 6-7 timer i strekk. :-)

Dette er da skjevlast i korte perioder som ikke betyr noe. Vedvarende skjevlast er det værre med. :-)

Det er og andre bilet som støttet 32A enfas lading for hjemmebruk.

Det kommer nok endel produkter etter hvert (digitale transformator 230v 3 fas til 400v med n leder), når salget tar seg opp og markedet blir større.

Når så produksjonen av slike enheter går opp går prisen ned, så litt tolmodighet hjelpet. :-)

Tror vi får ganske kompakte enheter med 230v 3fas inn og Type 2 plug ut. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

andgun

#677
Det står at høyspenningskontakt kommer sent i 2014 (I parantes - på bildet øverst).
Er det noen som vet hva som trengs av strømmating? :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/basics

---------------------------------------------------------------
Grå S85 mottatt 9. februar 2014 kl 12:00

Griffel

#678
Sitat fra: andgun på søndag 20. april 2014, klokken 00:46
Det står at høyspenningskontakt kommer sent i 2014 (I parantes - på bildet øverst).
Er det noen som vet hva som trengs av strømmating? :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/basics

---------------------------------------------------------------
Grå S85 mottatt 9. februar 2014 kl 12:00

99,995% sansynlig = Salto-ladestasjon 400V 3 fas 32A (eller andre tilsvarende 3.parts ladestasjoner), men i Tesladesign og med Tesla logo. Og kan da fores med alt fra 400V 32A til 230V 16A eller mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TeslaSvein63

Skal tro om det kan komme muligheter til å lade på 63 amp 400v og 125 amp 400volt. Har slike uttak tilgjengelig.  ::)

RaBalder

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 20. april 2014, klokken 17:56
Skal tro om det kan komme muligheter til å lade på 63 amp 400v og 125 amp 400volt. Har slike uttak tilgjengelig.  ::)

Bilen har 2 innebyggede AC-ladere. Disse kan "spise" til sammen 22kW.

For 400V 3-fase 32A, så har man 22kW. Dvs. all ampere over 32A kan man ikke nyttig-gjøre seg for lading på en Tesla med dobbel-lader.

Men for å kunne lade, så er det bare å få laget den rette overgangen. Eller montere en korrekt kontakt.

TeslaSvein63

Ja det er vel slik. Men så er det supeladerne da, hva er det som gjør at de kan måkke på med mer en 32 amp? Hva skal da til for å kunne bruke 63 og 125 amp kontakter? Dette er jo selvsagt litt tankespinn.

sn0le

Superladerne til Tesla forer 400V likespenning rett på batteripakken i bilen.
Da går man utenom bilens AC/DC-omformer og er ikke begrenset til max 22kW.
Hvis man lader med 120kW på SC så kjøres det 400V og 300A rett inn i batteriet. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sigurdi

SC bås par (eks 1A,1B) består av 10-12 eksterne ladere, montert inn i rack med kjølevifter.

Skal være samme type som i bilen, men strøm blir konvertert frs AC til DC utenfor bilen.
Så i teorien kan du utnytte 400v 125A, ved å kjøpe inn endel ladere og sette opp en lokal SC. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Leafern

#684
Har nå prøvd type 2 ladning ett par ganger og lurer på omdet er noe feil eller om det er noe jeg ikke forstår...
Både coop asker og INSPIRIA  Sarpsborg oppgir 32A/400V/3fas, men jeg får ikke mer enn 240 volt som gir:

         

239(V) *13A*   1,7(3-fas) = 54 teoretisk Km/hr              

Hadde det vært 400V burde jeg vel få rundt 90 Km/hr?

Jeg har bare enkeltlader (dessverre) og type 2 kablene som var til salgs gjennom elbilforeningen.
Leaf 2012
S85 2013

Griffel

#685
Sitat fra: Leafern på tirsdag 29. april 2014, klokken 11:09
Har nå prøvd type 2 ladning ett par ganger og lurer på omdet er noe feil eller om det er noe jeg ikke forstår...
Både coop asker og INSPIRIA  Sarpsborg oppgir 32A/400V/3fas, men jeg får ikke mer enn 240 volt som gir:

         

239(V) *13A*   1,7(3-fas) = 54 teoretisk Km/hr              

Hadde det vært 400V burde jeg vel få rundt 90 Km/hr?

Jeg har bare enkeltlader (dessverre) og type 2 kablene som var til salgs gjennom elbilforeningen.
Det var vel ca. August i fjor at dette fenomenet med at Tesla viset fasespenning + et 3 tall for antall faser ble omtalt 1. gang, og gjentatt mange ganger siden.
I Tesla språkbruk betyr altså 230V + 3faser det samme som det vi kaller 3 fas 400V.
230X32X3 = 400X32Xkvadratroten av 3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

En enkel ladern i Tesla er faktisk 3 stk 230v ladere koblet i stjern, men felles nullpungt i mitten. Som gir 230v over hver lader. Derfor 230v ikke 400v.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Griffel

#687
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:55
En enkel ladern i Tesla er faktisk 3 stk 230v ladere koblet i stjern, men felles nullpungt i mitten.
Kanskje, eller noe lignende.

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:55
Derfor 230v ikke 400v.

Det er nok heller slik at den som designet displayet mente at det var enklere for folk flest (de er vant til Amerikanere) å forstå at 3 fas 13A var 3 ganger så raskt som enfas 13A.

(De slipper de å forklare de som ikke er helt vant til strøm, spenning en- og tre-fas, hvorfor 400V er 230V x kvadratroten av 3, og at en derfor ikke kan gange 3fas med 3 men bare med kvadratroten av 3 siden spenningen allerede er multiplisert med kvadratroten av 3. Nå er dette tilstrekkelig med rot)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

Så kan mann spørre seg hvorfor ikke Tesla kan legge inn ett rele som vi kan koble de tre laderne i trekant så vi kan lade med 3fas 230v?
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Griffel

#689
Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:34
Så kan mann spørre seg hvorfor ikke Tesla kan legge inn ett rele som vi kan koble de tre laderne i trekant så vi kan lade med 3fas 230v?
En klar ulempe med det vil være konflikten med den europiske ladestandarden som forutsetter 400V ved 3 fas lading og 230V ved enfas. De ofentlige ladepunktene vil uansett måtte kobles ihh til denne standarden.
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
(Jeg tror forøvrig til forskjell fra mange her at vi ikke har tre ladere, men en 3 fas + N inngangslikeretter som igjen mater en lader (styreelektronikk, chopper, transf, utgangslikeretter), uten at det egentlig spiller noen rolle i forhold til observert funksjon)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA