Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Jimpec

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:55
Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:52
Neida. Jeg tar den. Må vel gi meg.
Elektrikeren er naboen og han lar seg presse litt da ;-)

Klarer vel meg med shuko i starten uansett.

Ladestasjoner kan jo ikke være så langt unna heller.

Eller sett opp et 32A enfase stikk på lenge, men trekk fram 5x10 kabel og sikre med 4-pol sikring. Det går fint og du "taper" ikke noe mer enn prisen på et 32A enfase stikk (en hundrelapp eller maks to) når du bytter til ladestasjon.

Kabelen står ut av veggen (5x10), og denne er sikret med 4 pol 32a sikring.
Du mener at jeg bare benytter den ene fasen?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

eclipse

Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?

Ny info fra Tesla i dag:

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:59

Jepp. N-leder (den blå) og en av faseledningene (vanligvis sort/grå/brun). Spiller ingen rolle hvem av de du bruker. Og så jord da selvfølgelig.

Her er riktig type:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=30_58&products_id=1542332
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 14:52

Jepp. N-leder (den blå) og en av faseledningene (vanligvis sort/grå/brun). Spiller ingen rolle hvem av de du bruker. Og så jord da selvfølgelig.

Her er riktig type:

Sjekk vedleggene mine over, der står det at det kun leveres adapter til 230 1-fas med bilen til Norge: IEC 60309 230V, 32A, 6h, 2P+G

Dette var litt bekymringsfullt
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Jimpec

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 14:52

Her er riktig type:

Den er god. Da har vi løsningen.
Takker.

Ifht adapter må det vel være mulig å ønske seg den røde adapteren i stedet for blå?
Får sende en mail og be om dette.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:07
Ifht adapter må det vel være mulig å ønske seg den røde adapteren i stedet for blå?
Får sende en mail og be om dette.

Du kan sikkert kjøpe til den andre. Jeg vil tro de fleste som skal bruke bilen til langturer vil ønske å ha med begge to?

Uansett er det den blå du trenger til 32A enfase-kontakten.

Zneip

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:53
Sitat fra: Zneip på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:47
32A kurs gir jo kun 7,4kW lading. Dvs at jeg har ca 30% å gå på for å få utnyttet singelladeren. Så min tanke er den. Var det lurt å skaffe seg en trafo og på den måten kunne installere mindre enn 32A i garasjen? Vil trafoen jeg har vedlagt skilt til duge i såfall? (Kan få kjøpt den til 5000,-)

Hva antar dere at den vil kreve av "input"? Holder det med 20A?

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker på her. Kan du omformulere det? Skal du legge ny kurs til garasjen? Om du vil utnytte singelladeren maks trenger du 40A enfase eller 16A trefase 400V. 40A enfase krever et ganske veldimensjonert inntak på huset.

Skal du transformere 230V trefase til 400V 16A trenger du å sikre med 3x32A på primærsiden (mer nøyaktig blir det i underkant av 28A).

Legge ny kurs til garasjen ja. Og spørsmålet er da: vil bruk av en trafo gi en bedre ladeløsning med høyere effekt og samtidig senke amperebehovet til garasjen? (i og med at trafoen kan mates med, og utnytte 230V 3-fase, noe bilen jo ikke kan)
Nord Trøndelag | X90D

Griffel

Sitat fra: Zneip på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:47
32A kurs gir jo kun 7,4kW lading. Dvs at jeg har ca 30% å gå på for å få utnyttet singelladeren. Så min tanke er den. Var det lurt å skaffe seg en trafo og på den måten kunne installere mindre enn 32A i garasjen? Vil trafoen jeg har vedlagt skilt til duge i såfall? (Kan få kjøpt den til 5000,-)
Typeskiltet på transf gir ikke tilstrekklig informasjon. Antagelig er dette en spesialtransf. for bruk med sveiseutstyr og ikke nødvendigvis egnet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Zneip på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:30
Legge ny kurs til garasjen ja. Og spørsmålet er da: vil bruk av en trafo gi en bedre ladeløsning med høyere effekt og samtidig senke amperebehovet til garasjen? (i og med at trafoen kan mates med, og utnytte 230V 3-fase, noe bilen jo ikke kan)

Først og fremst vil en trafo føre til tap, både tomgangstap og effekttap under lading. Det blir fort 1000kWh i året, så om du kan unngå trafo er det det beste.

Kan du legge ut 3x10mm2 kabel er nok det det greieste. Denne kan håndtere en 32A plugg (om du vil bruke UMC) og høyst sannsynlig også kunne levere 40A til en fast ladestasjon.

Om du har lite inntak (f.eks 3x40A) og trenger bra ladeeffekt kan en trafo være nytting da du i så fall belaster fasene likt. Det er vel bortimot den eneste fordelen.

Kabel til trefase 400V blir 5x2.5mm2, den er noe tynnere og billigere enn 3x10 men forskjellen er ikke veldig stor.

Konklusjonen er vanskelig å komme frem til uten å vite størrelsen på hovedsikringen din.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 12:39
Sitat fra: eclipse på onsdag 10. juli 2013, klokken 10:46
Fra huset til garasjen går det en kabel med 3 ledere pluss jord, den er koblet inn i et sikringsskap i garasjen. Ut fra sikringsskapet går det en kabel til en trafo som transformerer ned til 230V som supplerer 230 til garasjen. Det går også en 50cm kabel til en rød trefase kontakt med 4 pinner ut fra sikringsskapet. Kan jeg bytte ut denne kabelen/kontakten med en kabel med 4 ledere pluss jord samt en 5 pins kontakt?

Det var en merkelig løsning. Nei, det holder ikke å bytte den korte kabelen når du bare har 4-leder kabel ut til garasjen. Du har her tre muligheter:

1. Bytte kabel ut til garasjen til 5-leder. Ta vekk trafo i samme slengen siden den ikke behøves mer.

2. Lade Teslaen på 230V via trafoen. Forutsetter at den har ledig kapasitet.

3. Koble om slik at du fremfører kun tofase 400V+N til garasjen via eksisterende kabel. Dvs. at en av lederne i eksisterende kabel gjøres om til N-leder (merkes blå i begge ender). Du får da i praksis fremført to stk. 230V kurser til garasjen og trafo kan taes vekk. Hvilken strømstyrke du kan få på disse avhenger av dimensjonen på kabelen. Du får da en kurs til garasjen og en kurs til lading. Det blir da enfase 230V lading på Teslaen, 16 til 32A avhengig av dimensjon på kabelen. Hva den tåler ser du på sikringen i skapen inne, den som går til garasjen.

Jeg tror fort alternativ 3 kan bli det enkleste og rimeligste alternativet. Det trengs minimal omkobling inne og ikke all verdens jobb i garasjen heller.
Kanskje ikke veldig merkelig, dog ikke dagens standard for TN anlegg men sikkert en av de mange variantene som ble benyttet tidligere. En får jo annta at det er en fornuftig grunn til at det ble satt opp en transf. i garasjen. Her må en vite mer om systemet. Det vet nok lokale installatører og E-verket. Litt farlige råd med mindre du vet mer om systemet i eclipse's nabolag.
Det er usikkert om løsning 3 tilfredstiller forskriftenes krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Noen som vet om det finnes 3-fase kwh måler til en overkommelig pris i Norge?

Eneste jeg finner koster skjorta, men Hafslund har denne tabellen med hetl OK priser, lurer bare på om det er inkl. måler eller ei, og om de da krever eget abonnement? http://www.hafslundnett.no/bygg/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=352

Det er fellesgarasje, så forbruk må måles, men det hadde jo gått fint om jeg har eget abonnement forsåvidt, men det blir vel litt ekstra faste kostnader da..?

Zneip

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:38
Konklusjonen er vanskelig å komme frem til uten å vite størrelsen på hovedsikringen din.

Hehe - jeg vet ikke en gang hvor hovedsikringen er jeg :) Trodde den var i kjelleren et sted, men kunne ikke finne noe i sted under en liten befaring. I sikringsskapet står det imidlertid at inntakskabel er PFXP 3x16mm2. Tror det ble antydet tidligere at det da mest sannsynlig var 64A hovedsikring?
Nord Trøndelag | X90D

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 10. juli 2013, klokken 15:57
Kanskje ikke veldig merkelig, dog ikke dagens standard for TN anlegg men sikkert en av de mange variantene som ble benyttet tidligere. En får jo annta at det er en fornuftig grunn til at det ble satt opp en transf. i garasjen. Her må en vite mer om systemet. Det vet nok lokale installatører og E-verket. Litt farlige råd med mindre du vet mer om systemet i eclipse's nabolag.
Det er usikkert om løsning 3 tilfredstiller forskriftenes krav.

Han må jo selvfølgelig ta det via elektriker. Jeg prøver bare å skissere mulige løsninger han kan diskutere med elektrikerne.

Hva skulle være forskriftsmessig galt med løsning 3? Eneste jeg kan tenke meg er om det er problematisk å merke om fargen på ledningen i hver ende til blå. Å fremføre tofase 400V er vel uansett uproblematisk, i Sverige brukes slikt til både varmeovner og platetopper?

jkirkebo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA