Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Brede

Mye bra informasjon her, men jeg må bare innse at med min begrensede kunnskap om strøm så vil jeg bli sittende i ukesvis før jeg får en nogenlunde god forståelse. Kan noen gi meg litt innsikt i mitt eget garasjeoppsett og om dette vil fungere til å lade en Model S?
Jeg vet såpass at det dreier seg om 230V og at kursen til garasjen er på 16A, hovedsikring 50A. Har varmekabler i garasjegulvet, men disse har ikke vært i bruk siden jeg kjøpte huset.


Blip

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:21
Kommer til å lodde den avisolerte delen av ledningen for å samle kordelene skikkelig før jeg kobler. Her må det være skikkelig kontakt!
Lodding vil medføre dårlig kontakt over tid. Tinnet vil korrodere og "flyte" når det klemmes. Det skal bruker endehylser eller niter på mangetrådet leder.
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd med 16 kWp solceller på taket

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 05. juli 2013, klokken 17:29
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juli 2013, klokken 17:15
Jeg har fått pris på ca 30.000 inkl mva for oppgradering til 63a hovedsikring, ny inntakskabel, egen solid dimensjonert kurs til elbil, inn og utkobling av Hafslund.
Takk, billigere enn jeg fryktet!
Ikke så ille mtp at det ikke er noen rabatter inne i bildet, mye må bygges om og alt gjøres av autoriserte folk.
Inkluderer:
- Levering og montering av hovedsikring på 63A
- Levering og montering av ny inntakskabel 3x16mm2
- Leie av lift til montering av inntakskabel
- Ny kurs til lader 3x10mm2 sikret med 2 eller 3x40A sikring
- Melding, sluttkontroll, dokumentasjon
- Ut og innkobling av Hafslund Infratek

Pris 28.000 ca.

Både inntakskabel og ny kurs til elbilen er ca 15-20 meter strekk.

I praksis kommer jeg antakelig til å starte med den allerede tilstedeværende 16A kursen som ligger frem til der bilen står. Tror faktisk ikke jeg vil ha bruk for 30-40A lading hjemme, selv om det kan være kjekt å ha.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juli 2013, klokken 11:11
Sitat fra: petersv på lørdag 06. juli 2013, klokken 09:36
Ja, få den sikret med 16A og ny plugg. Ev. Kjøp en high power wall connector fra Tesla, som støtter 22kW.

Tvilsomt. Det virker som om Teslas HPWC kun støtter enfase opp til 80A. For trefase må vi antageligvis bruke en boks fra en annen produsent. Mulig Tesla ordner en avtale og videreselger disse.

Siste jeg hørte var at Tesla holder på med en sammarbeidsparter om den norske HPWC'en. De sjekker også mulighet for 3 fas støtte på denne.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Tesladigger

Ble litt forundret her om dagen, kanskje noen her på forumet som vet svaret.
Jeg har rød kontakt med 3 fas 400v 16A i garasjen, og den har 4 pinner.
Når jeg studerte en skjøtekabel på biltema som var beregnet for 400v 3fas, hadde denne 5 pinner? ???
Er det min kontakt hjemme som er av eldre dato, og må skiftes eller er det flere varianter av rød 3 fase plugg?  ???
Forøvrig så er kabelen til kontakten 4x2,5mm^2 og ikke 5 leder.
Håper noen har svaret på dette.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Muffinman

Det var snodig. Skal vel være nulleder, jord og tre faseledere.

Elmo

Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Tesladigger

Er ikke i nærheten av kontakten nå, men skal laste opp bilde senere.
I mellomtiden fant jeg dette på et annet forum:

4 pinner = 3p + jord for ren 400v trefas
5 pinner = 3p + N + jord for kombinert 3-fas 400v og 1-fas 230v

Hvis dette stemmer så finnes det tydeligvis to forskjellige røde 3-fas kontakter.

Neste spørsmål blir da, hva vil Tesla levere i form av adaptere, 4 el. 5 pinns? ???
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 09. juli 2013, klokken 15:32
Er ikke i nærheten av kontakten nå, men skal laste opp bilde senere.
I mellomtiden fant jeg dette på et annet forum:

4 pinner = 3p + jord for ren 400v trefas
5 pinner = 3p + N + jord for kombinert 3-fas 400v og 1-fas 230v

Hvis dette stemmer så finnes det tydeligvis to forskjellige røde 3-fas kontakter.

Neste spørsmål blir da, hva vil Tesla levere i form av adaptere, 4 el. 5 pinns? ???

Laderne fikser visstnok ikke 400V så man må nok ha 5-pins plugg. Dermed må det strekkes ny ledning også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

#279
Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 09. juli 2013, klokken 15:32
Neste spørsmål blir da, hva vil Tesla levere i form av adaptere, 4 el. 5 pinns? ???
Detter er vel en av de ting Tesla har gitt samme svar på hver gang noe har glippet ut og da: 5 Pin rød.
Det passer også med den omtalte type 2 ladekontakten (Mennekes) som er standard for 3 faslading i Europa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

P85_Norway

Jeg har fått mail fra Tesla ang lading, bilde med ladeport med lysdioder i lykta. 2 vedlegg:
EU_CHARGING_EN_MAY13 (1).pdf
EU_Utility_Outlet_Charging_EN_070813 (1).pdf


Utdrag:
Norway has a unique power grid, referred to as IT Net. For these reason, Model S and Mobile Connectors delivered to Norway are specifically built to work with the Norwegian electricity grid. The Norwegian UMC will be fully functional across Europe. The EU UMC in turn will not function in Norway, this can be bridged by a Type 2 Connector using a public charging station.

Your Model S will be delivered with the Mobile Connector
and two adapters:
1.230V 16A, A standard household outlet adapter Shuko 16A
2.230V 32A. Single phase, 200-250 Volt, 32 Amps AC supply, 50 Hz
IEC 60309 230V, 32A, 6h, 2P+G, 3 pin blue outlet
Delivered as standard in: Norway, France, Spain, UK
A CHAdeMO Adapter will be available for purchase later this year, release date and pricing is pending.


Hvordan får jeg lagt inn PDF fil her, evt bilder?
Tesla M3 Performance

laumb

Det er en "last opp" knapp i området under der innlegget skrives.

P85_Norway

Tesla M3 Performance

Jimpec

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

tk74

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA