Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: satheesh.net på fredag 19. september 2014, klokken 13:21
Domenet er forøvrig aktivt nå! ;)

Er det noen som vil påta seg ansvar for å vedlikeholde innholdet? Eller i hvert fall bidra? Jeg kan godt hoste denne siden på webserveren vår (begynner å bli ganske mange sider nå, relatert til elbil ... :P).

Jeg kan sikkert være med på å bidra, og har også noen forslag:

Jeg foreslår en liten diskusjon/forslagsrunde rundt innhold og oppbygging. Jeg har tillatt meg å opprette en tråd på det her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16638.0.html

Jeg tror det bør bygges opp som informasjon om elbiler generelt, men der kan kanskje være et ekstra avsnitt om Tesla siden de ofte blir brukt som "representant" når avisene skal sanke klikk.

Har du noe opplegg for publiseringsløsning på serveren? Jeg tenker at dersom flere skal være med å vedlikeholde så hadde det vært gunstig om det var noe med et malverk slik at man kan konsentrere seg om å lage godt innhold, ikek om hvordan man skal få det til å se riktig ut. elbilwiki er litt krøkkete for de som ikke er spesielt datakyndige (jeg synes det er omstendelig å formatere ting sjøl der inne), men som kanskje sitter på mye god kunnskap.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på fredag 19. september 2014, klokken 11:16
De eneste "problemene" med dette er at:
Wiki er redigerbart av alle, så vidt jeg vet? Dette kan muligens trigge at motstandere finner på å logge inn og endre på ting. Enkelt løsbart ved å kreve godkjenning av hvem som får legge inn noe.

Man må få bruker av meg for å kunne editere på elbilwiki. Men så langt har jeg ikke gjort noen undersøkelser av de som "søker".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

19quiz76

#2657
Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 19. september 2014, klokken 09:41


- Når går en Tesla Model S i 0 iht Co2?
Tar vi utgang i tall fra en Toyota Prius Energy.eu Toyota som bruker 104g/km Co2 + 24%(Co2 produksjon/transport til pumpe) US Department of Energy = 128,9g Co2/km
14 tCo2 Tesla / 0,0001289 (forbruket til Priusen i tonn/km)= 108.611km.
Og dette er hvis du bytter ut en Toyota Prius med en Tesla Model S.

Regner med du tar utgangspunkt i norsk vannkraft her (CO2=0), kan være greit å presisere. Ifølge Carma.org "koster" 1 europeisk kWh ca 430 gr CO2 (ekstrapolert fra 449 i 2009), hvis man ønsker å tenke kraftpool.
Kilde: http://carma.org/region/detail/6255148

I så fall må produksjon av fossilt drivstoff også hensynta dette (klassisk "journalist"-tabbe)

Edit: kildelenke lagt til.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Mr.Hansen

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 19. september 2014, klokken 19:03

Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 19. september 2014, klokken 09:41


- Når går en Tesla Model S i 0 iht Co2?
Tar vi utgang i tall fra en Toyota Prius Energy.eu Toyota som bruker 104g/km Co2 + 24%(Co2 produksjon/transport til pumpe) US Department of Energy = 128,9g Co2/km
14 tCo2 Tesla / 0,0001289 (forbruket til Priusen i tonn/km)= 108.611km.
Og dette er hvis du bytter ut en Toyota Prius med en Tesla Model S.

Regner med du tar utgangspunkt i norsk vannkraft her (CO2=0), kan være greit å presisere. Ifølge Carma.org "koster" 1 europeisk kWh ca 430 gr CO2 (ekstrapolert fra 449 i 2009), hvis man ønsker å tenke kraftpool.

I så fall må produksjon av fossilt drivstoff også hensynta dette (klassisk "journalist"-tabbe)

Det har du helt rett i. Burte ta med at det er elektrisk kraft fra vannkraft.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

19quiz76

Forøvrig er jeg hellig overbevist om at det vi opplever for tiden er en kampanje regissert av et pr-/mediebyrå á la First House. Min nabo har lang erfaring med det han kaller "drittpakker" fra den bransjen og de kjennetegnes ved:
- Massivt trykk fra ikke-politisk hold, men derimot fra ymse eksperter og perifert tilknyttede fagområder.
- Disse har lite å tape på å fronte et gitt syn da det tilsynelatende er forankret i en "felles beste"-tankegang.
- Avsender (bestiller) blander seg uhyre sjelden inn som part da de har altfor mye å tape.
- Motpart blir i forsvinnende grad gitt anledning til å imøtekomme påstander, slik god journalistisk skikk tilsier at den skal.

Tviler av grunn #3 på at Toyota er avsender her, synes faktisk de har argumentert godt for at hybridbiler også bør tilgodesees i fremtidens avgiftssystem (selv om vi elbilister synes de fremstår sutrete). En annen ting er at de ville ha svært mye å tape skulle de bli avslørt.

Det triste er at selv om vi som motpart mot formodning skulle komme til orde, så er det snakk om såpass komplekse forhold her at man vil miste leserens oppmerksomhet før man rekker å si "Gigafabrikk". Den som skriker høyest får "rett" på Internett. Sad, but true..

Tror klikk-krigen er tapt, her er motstanderen for godt organisert og bemidlet. Så får man heller gjøre motstandsarbeid i nær omgangskrets og la omverden tro gjennom å se.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Mr.Hansen

Jeg ville tro at hvis vi brukene bruker feks. www.elbilfakta.no linken på hver eneste artikkel som kommer på nettet. Vil dette få betydning for leserne da de vil gjenkjenne linken på hver artikkel og klikke inn på den lese hva som står og se videre på seriøse linker som siden refierer til. Så la oss håpe at de ser hva som er fakta og ikke fakta.

Vi kan jo ikke bare sitte se på dette skjer...?
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Rio

Jeg trodde at siden skulle brukes til en samling av fakta/artikler hvor man tilbakeviser det som står i de diverse "drittpakkertiklene" i avisene for tiden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mr.Hansen

Siden er linket til Wiki forløpig. Den skal få en egen side når den blir lagt ut. Må bygge siden først.

satheesh.net tar du og parkere det domen inntil videre til siden er ferdig?
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Mr.Hansen

Da har jeg funnet en feil til i professor Anders Skonhoft rapport.
Han bruker 0,38gCo2/km som kommer fra U.S. Department of Energy (DOE). Men han glemmer at dette forbruket er per mile ikke km.

Så det riktig tallet er 0,38/1,6 = 0,21kWh/km for Tesla Model S

Link
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Leif1

Hva??? Forventer du at en professor skal vite forskjell på miles og km??
Konvertitt fra S til X

VigdisA

Så bra initiativ ! Helt enig at dette kan vi ikke bare la stå..
Ser ut som det er mulig å plukke fra hverandre en del ved å ettergå det "forskerene" skriver.
Vil tro det er en del fagfolk i dette forumet som kan legge til fakta og korrigere der det er feil.
Ellers virker det som det er mange som er flinke til å finne informasjon på nett, og som er flinke til å regne :)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Car-El

Syndes det er bra at vi får en plass vi kan referere til for å tilbakevise feilinformasjon. Og ser at det henvises i et regnestykke hvor langt en Toyota Prius kan kjøre på den megden CO2 det koster å bygge en TMS. Men æ lurer på hvor mye CO2 slippes ut ved produksjon av en Prius? Den er jo en "hel elektriskbil med egen generator" og en fossilbil i en og samme pakke.

Dette med å se på produksjon av produkter i dag er veldig vanskelig i dagens samfunn. Da deler og komponenter fraktes verden rundt. Så for å gjøre dette enkelt, forståelig og salgbart til "hvermansen", så prøv å ha med færrest mulige faktorer. Ellers så kan det bli lett å snuble i for mange løse tråder og miste oversikten.

Her er mitt bidrag. Håper det kan brukes. http://www.cars21.com/assets/link/LCApresenation.pdf
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

satheesh.net

Sitat fra: Rio på fredag 19. september 2014, klokken 20:49
Jeg trodde at siden skulle brukes til en samling av fakta/artikler hvor man tilbakeviser det som står i de diverse "drittpakkertiklene" i avisene for tiden.

Videresendingen er kun midlertidig. Skal fjerne den i morgen og erstatte den med et CMS system. ;)

Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 19. september 2014, klokken 21:43
satheesh.net tar du og parkere det domen inntil videre til siden er ferdig?

Som nevnt, kommer online i morgen. :)

fredag

Finansavisen skriver om det veldig utvidede/utvannede subside-begrepet idag, og lister opp forskjellige subsider:
- Skattefri utleie av sokkelleilighet/hybel (verdi 6 mrd)
- Skattefri utleie av fritidsbolig
- Fradrag for gjeldsrenter (verdi 30 mrd)
- Skattefri gevinst av salg av bolig man selv har bodd i
- Studielån (verdi 800 mill)
- Taxfree (5 mrd)
- Elbil (3 mrd)
- Kultur/scenekunst (1,9 mrd) (Hver operabillett ble subsidiert med 1600kr i 2010)

De har helt glemt mat, som "subsidieres" med både lav mva-sats og gigantoverføringer til bøndene (ca 20 mrd) og tollmur mot konkurrerende utenlandske matvarer
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kjellan

Sitat fra: fredag på lørdag 20. september 2014, klokken 21:02
Finansavisen skriver om det veldig utvidede/utvannede subside-begrepet idag, og lister opp forskjellige subsider:
- Skattefri utleie av sokkelleilighet/hybel (verdi 6 mrd)
- Skattefri utleie av fritidsbolig
- Fradrag for gjeldsrenter (verdi 30 mrd)
- Skattefri gevinst av salg av bolig man selv har bodd i
- Studielån (verdi 800 mill)
- Taxfree (5 mrd)
- Elbil (3 mrd)
- Kultur/scenekunst (1,9 mrd) (Hver operabillett ble subsidiert med 1600kr i 2010)

De har helt glemt mat, som "subsidieres" med både lav mva-sats og gigantoverføringer til bøndene (ca 20 mrd) og tollmur mot konkurrerende utenlandske matvarer

Ja, det er dette som er politikk i praksis  !!    :o

I andre land er det andre "subsidier" , andre skattesatser & ytelser frå staten ........

8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA