Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det mulig å kjøre 140 km med en Leaf uten å lade???

Startet av JTGjøby, torsdag 02. mai 2013, klokken 13:13

« forrige - neste »

JTGjøby

Hei!

Til lørdag skal jeg Orust, en øy utenfor Uddevalla i Sverige. Her skal jeg være med å åpne en ny hurtiglader og fortelle om hvordan det er å være norsk elbilist. For å komme dit er det jo viktig å kjøre elbil.

Fra hurtigladeren på Svinesund er det nøyaktig 140 km i følge Google Maps. Er det mulig å kjøre denne strekningen uten å lade? Og hvilken hastighet må jeg da kjøre i? Noen som har erfaringer med dette? Selv om jeg har tilbrakt mye tid i min Leaf har ikke strekking av rekkevidde vært min prioritet. Har vel klart 11-12 min når jeg har måttet.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

Thomas Parsli

Men varme batterier etter hurtigladingen på Svinesund bør dette går helt greit, så lenge du holder hastigheten nede i rundt 80km/t og er forsiktig med varme/AC.
Litt ekstra luft i dekkene hjelper også, 10-5% over enbefalt trykk er bra på sporede norske veier.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

eivisa

Jeg kjører flere ganger i måneden over 140km på full ladet bil. Har ingen problemer med det, men da kjører jeg maks i 70km/t da jeg har en del stigning. ;)
Da har jeg ca10 til 20% igjen avhengig av temperatur.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

JTGjøby

Så bra, da er det bare å legge ut på tur. Selv om farten på motorveien nedover i Sverige blir godt under de lovlige 110 km/h. Får kanskje skrive en plakat hvor jeg beklager lav hastighet og skylder på dårlig svensk ladeinfrastrukturutbygging og plassere den i bakruten  :D

Med denne hurtigladeren er veien til Göteborg åpnet for oss elbilister. Riktignok med en omvei om Ellös på Orust, og med litt for lang avstad fra Svinesund for motorveifart. Men det får gå. Vet det er flere som ser på muligheten for å sette opp hurtigladere langs E6 på svensk side, men det blir nok ikke i år.





Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

Trond Arve

Ifølge Jurassictest er dette 123.5 km, og med i 80 km/t er du framme med 5.3% rest . Veldig liten margin for omkjøring, regn eller motvind; greit å ta høyde for en times ladepause IMHO. Husk også å ta høyde for redusert ladefart på hurtiglader, spesielt fra 80% - 100%.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

kenmyh

Jeg kjørte fra hurtigladeren på Brennes i Sarpsborg til Smögen i fjor vår. Det var omtrent 13 mil, og det gikk relativt greit.
Det var jo ikke akkurat ideelle temperaturer når jeg kjørte og jeg hadde full bil med bagasje og 3 voksne mennesker.

Så om du tar det med ro, og ikke overstiger 80 km/t, burde det ikke være noe problem! Det er en del lange slake oppoverbakker som dreper.. Det merka jeg tydelig.
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

JTGjøby

Takk for gode innspill :)

Jeg kommer nok til å tvitre litt om turen og arrangementet på twitter.com/jgjoby
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

sven erik

dere må huske at du får bare ca  90% ved hurtiglader  om en  lader max  det en kan få  da greier du vel ca 12-13 mil  med om en ligger i 70-80  men reduserer du til 65  skal en greie det jeg selv vurderer å kjøre ned så ikke bruk hele dagen på hurtigladeren he he
men jeg regner med å lade litt på veien  for jeg kjører i miev   men om en er heldig å det ikke blåser er  veiene ganske rette nedover

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på fredag 03. mai 2013, klokken 16:20
dere må huske at du får bare ca  90% ved hurtiglader  om en  lader max 

Neida, har ladet til over 99% på hurtiglader før jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivisa

Jeg lader opp til 99% på hurtiglader når jeg har behov for det. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

sven erik

jeg sa ca  det kommer veldig ann på været og hvordan du har kjørt
men det å fylle på  mer en 80-85% på hurtiglsder  sliter mye mer en å lade fult på vanlig kontakt men jør det  noen ganger selv

JTGjøby

Erfaringen fra turen er at at men får mer strøm på bilen ved normallading enn ved hurtiglading. På turen ned ladet jeg på Svinesund, Siemen hurtiglader. Baterinivået sluttet å øke når jeg kom til 98%, selv om ladeprosessen tilsynelatende pågikk. Jeg kom ikke helt ned, men måtte nødlade med den medfølgende schuko-ladekabrlen i 30 min på turen. Når jeg kom frem var batterinivå very low og gjenværende distanse var --. I Ellös koblet jeg til bilen og i følge laderen var batterinivået 15%. Der hurtigladet jeg bilen til 98%, og satt den deretter til nødlading et par timer.  Hjemturen gikk veldig greit og jeg kom frem til Svinesund med 25% igjen på batteriet. Jeg holdt samme jevne fart på maks 70 km/h begge veier med unntak av hjemturen hvor jeg økte farten til 90km/h den siste mila og slo på varmen.
Kan konkludere med at normallading gir en del ekstra og at jeg trenger en SoC for å finne ut mere.
Litt mer info om turen kommer på Elbilbloggen.no i morgen.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

sven erik

ja nogenlunde det jeg å sa  at det er  lurt å lade litt med vanlig kontakt


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA