Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips: automatisk kjørelys US Leaf (SL)

Startet av Balrog, mandag 22. april 2013, klokken 13:45

« forrige - neste »

Balrog

Det har irritert meg lenge å måtte skru lysa av og på.
Løsningen er sett lysene på auto med tåkelysene på. Da er det alltid lys når du kjører inkludert baklys. Jeg har skrudd av tidsforsinkelsen på at lyset skrur seg av, så jeg slipper vennlige folk som forteller meg at lyset står på. I tillegg har jeg nappa ut sikringa til tåkelysene så strømforbruket blir minimalt (kun LED) og jeg slipper de stygge gule lysa foran. Sikringen (F10) tok det meg mye tid å finne i den hemmelige sikringsboksen (14x14cm) snudd opp ned til høyre for batteriet. Instruksjonsboka til Nissan uten å fortelle hvor sikringer er eller hva de går til er det dårligste jeg har sett...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Bjoris

Bra tips, det skal jeg prøve, fort gjort å glemme å sette på lysene når det er noen år siden dette var vanlig å måtte gjøre...

Bjoris

Det ble mye piping når du går ut av bilen av dette da... Har du løsning på det også?

Balrog

jeg får 1 x pip og en rask melding om lys på dashbordet, med mindre jeg åpner døra før jeg skrur av bilen. I så fall piper den som en kanarifugl på Lillestrøm.

Men jeg skule gjerne sluppet pipet ja.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

torien

Noen som har noen flere tips til en litt mindre fingernem hobbymekaniker??

Har vel funnet sikringsboksen til høyre for batteriet, men tørr ikke dra ut sikringer uten å være sikker på at det er den rette..

Ingen bedre følelse enn å kjøre forbi Shell med EL-bil for å se på folk som svetter mens de drar VISA

Spiffster

Vet dere om Leaf har Canbus eller et annet varslingssystem som reagerer ved bytte av halogenpærene i grøftelysene til LED med lavere W?

Batteribill

Sikringen er godt merket med nr. Og tekst på innsiden av lokket.
Tok min ut her om dagen, ikke noe problem. Bare deilig å slippe å huske på lyset. :))
Om feil sikring blir tatt ut skjer det ikke noe mer enn at noe annet sluttet å virke, da er det bare å sette den inn igjen.

Angående can-bus så har jeg lest om en som skiftet til led uten at det var noe problem. Registrerer vel om det er forbruk eller ikke. Så det verste som kan skje er at du får varsel om at pæren er defekt, samtidig som den lyser.



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Hejduk

Hva med å dekke til lyssensor på dashbordet. Da vil bilen tro at det er natt hele tiden. Du mister automatikk på lysstyrke på instrumentpanel, men det har mindre betydning synes jeg. Hovedlys kan stå til automatisk og vil alltid skru seg på når bilen starter.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

silverwrx

Sitat fra: Spiffster på fredag 09. august 2013, klokken 15:19
Vet dere om Leaf har Canbus eller et annet varslingssystem som reagerer ved bytte av halogenpærene i grøftelysene til LED med lavere W?

Nei, det er ikke canbus. Bare å bytte pære.

Jag satte inn LED i tåkelysene, og kjører i auto. Tok 5min å bytte pærene. Problem solved.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Bjoris

#9
Jeg ser ikke hvilken sikring jeg skal ta ut av disse, her er bilde av boksen innvendig...


Batteribill

Det er flere sikring bokser rundt batteriet. Kan se ut som du har åpnet den som er avlang.
Se om det er en kvadratisk til høyre for batteriet ca 14x14cm.


Haugesund, Sølvgrå 2011 USA Leaf. 23k Km

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Bjoris

Da har jeg åpnet denne kvadratiske boksen, men der henger det på en haug med ledninger, redd for å ødelegge noe. Antar det skal være nok slakk på ledningene. Står sikringene i lokke der ledningene er festet ?

Batteribill

Ledningene går opp i sikringsboksen. Litt komlete å få vridd det til å komme til, men det går. Bruk verktøy til å ta ut sikring med, finnes i sikringspanelet ved fører døren.
Sikring F10 er til tåkelys

Haugesund, Sølvgrå 2011 USA Leaf. 23k Km

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Bjoris

Supert, skal sjekke på søndsg når jeg komme hjem:). Takk for råd og bilder!

TorC

Godt tips å trekke ut sikringen, men da kan man jo ikke sette på grøftelys de gangene man trenger det?

Såvdit jeg husker så har man følgende "modus" på US-leaf ved å bruke "Auto"
Dagtid: noen små lamper lyser (parkeringslys?)
Nattestid: hovedlys

Det må da være en smal sak å kable seg inn på disse små lysene og sette på en enveisdiode + et relee som slår på grøftelysene? Da kjører man jo lovlig? Og bilen blir jo mer "europeisk"? :-)

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA