Fra Bilhistorien: Porsche

Startet av Griffel, søndag 04. februar 2007, klokken 14:20

« forrige - neste »

Griffel

Ferdinad Porsche begynte sin karrière som bilkonstruktør hos hybridbil produsenten Jacob Lohner i Østerrike (Wien).

I 1900 vant han et fjelløp i Semmering med sin Lohner-Porsche, og i 1901 vant han Exelberg Rally. Ferdinad Porsche satt selv bak rattet i disse løpene. Bilen hadde en elektromotor i hvert hjulnav. En bensinmotor med dynamo leverte strømmen. Allikevel var dette mer en elbil enn en hybrid siden framdriften var rent elektrisk. Elektroniske motordrifter (DCchopper) er en nymotens ting, så den gang var regulering av en dynamo den mest «energisnille» måten å styre en elmotor på.

Toppfart 56km/h var nok til slå en rekke fartsrekorder på den tiden. Mer enn 300  Lohner-Porsche ble solgt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

havard

Morsomt... måtte finne ut mer om denne bilen og har lagt ut bildet på min blogg.

http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/greencars.html

Mvh
Håvard

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA