Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAF: Systemfeil ved hurtiglading? Varsellampe EV system warning light

Startet av TorC, torsdag 11. april 2013, klokken 18:16

« forrige - neste »

TorC

Etter en særdeles strabasiøs "harry-tur" igår måtte jeg svinge innom hurtigladingen på Frogner (Fortum) utenfor Oslo.

Siden jeg bare trengte litt ekstra juice gadd jeg ikke sitte der å lade til mer enn ca 50%. Jeg avbrøt ladingen ved å trykke på stoppknappen i panelet. Laderen løste ut. Jeg satte meg inn i bilen og så at en lampe med en liten bil og et utropstegn lyste i gult. Bilen oppførte seg ellers som normalt. Klokken var da rundt 1 om natten, og jeg kunne høre små "bedbugs" rope på meg fra sengen i det fjerne, så jeg satset på at det gikk greit å kjøre de siste 3 milene.

Alt fremstod som temmelig normalt frem til at jeg idag skulle avgårde. Lyset var der fortsatt. Etter å kjørt litt, og slått bilen av og på flere ganger satte jeg bilen til lading. Ingen lading! Jeg hørte det klikket inne i motorrommet som det pleier, men ingen lys og ingen "charge" lamper verken på dash, blå-lys, eller på kladden. Kladden lyser grønt, og den klikker når jeg tar av og på strømmen.

Noen som har vært borti dette før? Noen råd?

Etter en lengre samtale med Nissan USA (for BNH tar selvsagt ikke telefonen etter lunch omtrent, og Nissan Nordic, Norge har koplet telefonen sin til et stakkars menneske som ikke har noe med Nissan å gjøre, men det er en annen historie. Og på andre nummerere tar de ikke telefonen), så sa de at KAN være en av lav-amp sikringene som har gått i forbindelse med lading av 12v batteriet. Dette KAN kople ut ladingen helt. Noen som vet?

 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rasmus.B

Jeg har lest at andre som har opplevd det samme som deg har gjort en ny hurtiglading, og det har rettet feilen. Så prøv det, om du har støm til å komme deg så langt. Du kan også koble fra 12V batteriet i 10 minutter for å se om det resetter feilen.
Lykke til.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TorC

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 11. april 2013, klokken 18:25
Jeg har lest at andre som har opplevd det samme som deg har gjort en ny hurtiglading, og det har rettet feilen. Så prøv det, om du har støm til å komme deg så langt. Du kan også koble fra 12V batteriet i 10 minutter for å se om det resetter feilen.
Lykke til.

Takk tips. Jeg koplet fra 12v batteriet og lot det stå i ca 10 min mens jeg sjekket alle sikringene jeg lett kunne komme til. Da jeg så koplet 12v batteriet på igjen lyser iallefall ladelampene (både på kladd og i bilen). Så da er det åpenbart iorden igjen! Det var et lite øyeblikk der jeg nesten ble religiøs da jeg så at ladelampen lyste. :-D

Siden det kan hende det i fremtiden er andre som opplever det samme avslutter jeg tråden med link til USA forumets tråd om problemet:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=5313

Og 2011-leaf-dismantling-guide siden denne guiden forteller om hvor sikringene er, og litt tips og triks i forbindelse med "breakdowns". Kjekt å vite hvordan man løsner håndbrekket hvis 12v er helt dønn totalt tom for strøm og du må flytte bilen.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

janeriko

Har også opplevd dette. I den senere tid har det blitt plagsomt, ser ut til at det oppstår når man avbryter ladingen før batteriet er fulladet, oppstår om man bruker f.eks 16A lader fra Charge-amps.

Har store problemer med å resette feilen, men kan jo prøve å koble av 12V batteriet neste gang og se om feilen da resettes enklere.

Så får jeg se om BNH finner ut noe, har i hvertfall fått time i morgen.

AJF

Opplevde samme på min bil etter etter et besøk på Fortum sin ladestasjon ved Vinterbro i kveld. Ringte Fortum umiddelbart og varslet om at jeg hadde fått et varsellys knyttet til ladesystemet på min bil etter besøk på deres ladestasjon. Jenta på kundeservice kunne ikke annet enn å notere det ned og si at jeg ville bli oppringt av en som kunne mer om dette fra de i morgen.

Vel hjemme plugget jeg i vanlige laderen og intet skjedde. Ble da ennå mer bekymret, så ble det litt nettsøk på problemet. Hjalp ikke at første treffet jeg fikk var en amerikansk tråd hvor en hadde byttet en del som visstnok var veldig dyr pga dette varsellyset. Som 1 uke gammel garantiløs US leaf eier var jeg nå blitt alvorlig bekymret. Kom heldigvis fort over denne tråden. Etter å ha koplet fra batteri og koplet til igjen tok bilen lading og varsellys er borte:-)
Nå krysser jeg bare fingrene for at varsellyset ikke dukker opp igjen med det første..
2012 US Leaf (Sølvpilen), registrert i Norge 11.12.2013

TorC

Sitat fra: AJF på onsdag 18. desember 2013, klokken 22:44
Opplevde samme på min bil etter etter et besøk på Fortum sin ladestasjon ved Vinterbro i kveld. Ringte Fortum umiddelbart og varslet om at jeg hadde fått et varsellys knyttet til ladesystemet på min bil etter besøk på deres ladestasjon. Jenta på kundeservice kunne ikke annet enn å noteredet  ned og si at jeg ville bli oppringt av en som kunne mer om dette fra de ikke morgen.

Vel hjemme plugget jeg i vanlige laderen og intet skjedde. Ble da ennå mer bekymret, så ble det litt nettsøk på problemet. Hjalp ikke at første treffet jeg fikk var en amerikansk tråd hvor en hadde byttet en del som visstnok var veldig dyr pga dette varsellyset. Som 1 uke gammel garantiløs US leaf eier var jeg nå blitt alvorlig bekymret. Kom heldigvis fort over denne tråden. Etter å ha koplet fra batteri og koplet til igjen tok bilen lading og varsellys er borte:-)
Nå krysser jeg bare fingrene for at varsellyset ikke dukker igjen med det første..

Jeg tror faktisk Fortum tar dette problemet meget seriøst. Jeg varslet Fortum om dette etter at jeg opplevde samme problem med en annen lader fra samme produsent (men ikke i Fortums eie) siden jeg da tenkte at 2 ganger med samme type lader er ikke "uflaks", men en feil. Jeg ble da oppringt etter noen dager av en Fortum-fyr som ba om mer detaljer. Han lovet å videreformidle dette til produsent og følge det opp.

Jeg prøvde meg på å lade på nytt etter en god stund, og har ikke opplevet problemet på tross av flere hurtigladinger. Jeg har derfor trodd at de har rettet opp feilen, og har derfor hurtigladet uten å være redd for feil.

Fint hvis du legger ut informasjon hvis de kontakter deg med evt. løsninger.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

AJF

Da har jeg blitt oppringt av en hos Fortum angående varselyset som kom etter lading på en av deres stasjoner.
Han fortalte sa at dette ikke ver et helt ukjent fenomen på US Leafer (forøvrig noe som også Tesla sliter med ifølge han), da de var bygget for amerikanske markedet som har et bedre strømsystem TN enn vårt norske IT (som Norge og Albania er alene om i Europa). IT systemt er eldre teknologi og gir rom for større svingninger i strømmen enn TN som er mer stabilt.

Fiksen på Leaf`er som får varellyset etter lading, var som nevnt her å kople fra batteriet.

Han påstod at dette aldri ville skje med en Norsk Leaf. Så dersom noen med Norsk Leaf har erfart tilsvarende ville det være interessant å vite det..
2012 US Leaf (Sølvpilen), registrert i Norge 11.12.2013

emil

Synes dette høres merkelig ut da hurtigladeren er DC og hva slags system som er på AC siden er ikke noe bilen skal vite noe om.

For en hjemmelader eller vanlig laekabel kan jeg skjønne problematikken, men ikke for en hurtiglader.

Har ellers ikke hatt noen problemer med å lade min USA-leaf på hurtiglading (GrønnKontakt/ABB) eller med medfølgende ladekabel eller chargeamps kabel (etter at jeg fikk byttet min første som var DOA) på både IT og TN.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA