Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av thorlar, søndag 07. april 2013, klokken 22:31

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: thorlar på torsdag 06. juni 2013, klokken 12:47
Og en liten ting til: Lengste tur på ren elektrisk drift: 81,0 km! Batteriet viste da 1 km i restkapasitet!! ;D
Det er bra og akkurat som forventet tatt i betraktning at bare 10,5 kWh av batteriet utnyttes. Leafen er til sammenligning omtrent like tung og utnytter vel ca. 21 kWh av 24 etter det jeg har lest. Og den kan da i praksis også tynes til ca. 16 mil på norske veier.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thorlar

#61
Det er tydelig at batteridrift er veldig avhengig av temperatur, noen kjøreturer i vinter var helt ned mot 40 km. Amperaen har væsketemperert batteripakke av typen litium ion og virker ellers å være relativt avansert teknisk. Men det må være noe som drar uforholdsmessig mye strøm når det vinterkjøres. Min praksis i vinter var stort sett:

a) forvarming mens den enda var plugget inn, to ggr 10 min
b) varmeapparat på øko, kupétemp satt til 21, defrost på auto
c) varmesete sjåfør på auto, konas sto vel på full grill mesteparten av tiden ;)
d) varmetråder i bakvindu på auto
e) kjørelys på auto, mest sannsynligvis var de på fullt (kjøring før 08 og etter 16) på den mørkeste tiden

Det snakkes om at neste modell skal utstyres med varmepumpeteknikk, så vi må vel regne med at det er en del å hente på oppvarming av kupé og batterier...

GM har i hvertfall vært ærlige om batteriene rekkevidde; - de anslår nettopp 40 - 80 km!!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

tomrh

Halvering av rekkevidde er helt normalt for elbiler. Av i-MiEV's 120 km sommerrekkevidde forsvinner 20 km bare pga. vinterdekkene! :o Batteriet mister opp mot 14% av ytelsen i sterk kulde, noe som utgjør ca. 15 km, da er vi nede i 85 km. Varmeapparatet bruker 10-25%, altså 12-30 km rekkevidde, dvs. vi er nede i 55-73 km, som stemmer bra med erfaringene.

Varmeseter, lys, tråder i bakrute, radio etc. bruker omtrent ingenting av strøm i forhold. Når bilen typisk bruker 10-20 kW på framdrift og varme mens alt dette andre kanskje trekker 200W tilsammen, så utgjør det under en kilometer i rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thorlar

Takker for den gjennomgangen. Da forstår jeg bedre hvorfor den eneste forbedringen GM satser på, er å gå over til varmepumpe. De andre faktorene er enten ganske ubetydelige eller lite å gjøre noe med.

Bedre batteriteknologi med mer energi per vekt og volum er vel det vi får håpe på alle sammen.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Allan

Hei thorlar. Virkelig bra tråd du har her. Og du inspirer meg. Jeg har virkelig fått lyst på en ampera da jeg er en aktiv person i fritiden og pendler 35 km hver vei.

Hva bruker den om på mila når den konstant har bensin motorn i gang ?

thorlar

#65
Hei og takk for tilbakemeldingen. En av de viktigste lærdommene jeg har fått av å kjøre el-bil, er at energiforbruk henger nøye  sammen med de 3T-er; - temperatur, terreng og teknikk (som i kjørestil). Dette gjelder ALL kjøring, da det er de samme fysiske lover som gjelder for alle mekaniske bevegelser.

Forbruk ved kjøring på bare fossil-motor har jeg ikke så veldig mye erfaring med, rett og slett fordi jeg ikke har hatt noe behov for det enda. I sommerhalvåret ser det ut som det å oppnå 80 km eller mer på batteridrift er mer regel enn unntak. De få langturene jeg har hatt har jeg prøvd å analysere, så med forbehold om begrenset erfaring kan jeg melde følgende:

På varme sommerdager kan generatorkjøring gi ned mot 0,56 l/mil dersom du holder deg i lavlandet, mens det på hustrige vinterdager sikkert kan slurpes opp mot 0,8 og 0,9. Og skal du opp på Flåklypatoppen skal du ikke se bort i fra at det går en liter på mila for å generere nok elektroner til el-motoren.

Som forhenværende fossil-billist foretok jeg av og til tester på bensinforbruk, gjerne fulgt opp med en meeeget forsiktig kjørestil i testperioden. "Under 0,7!" kunne jeg stolt deklarere, selv om jeg "glemte" å fortelle at det var mest på langkjøring og ikke stanging i kø 2 timer hver dag. Min påstand NÅ er at de aller fleste bensinbiler bruker betydelig mer enn det skrytelista forteller.

Nok om det. Du ser ut til å ha omtrent samme pendlerdistanse som meg. Forutsatt at du kan lade hos arbeidsgiver vil dette innebære 0 i forbruk alle dager det er høyere temperatur enn -10 Celsius. På ekstra kalde dager opplever jeg at bilen bruker 1/2 til 3/4 liter for å gi litt ekstra varme til batteriene og kupeen. Om det er -15 eller -25 ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Dersom batteriet er tomt, eller du velger å reservere det som er igjen til senere ("Hold"-modus), så kommer disse faktorene inn i bildet:

På pluss siden: Denne bilen samler opp energi ved hver oppbremsing og ved hver nedoverbakke. Energien gjenbrukes ved akselerasjon og bidrar til mindre forbruk. Den har moderne start/stopp teknologi. AirCondition har 3 nivåer (Komfort, Øko, Min) Alle kjente triks for å spare strøm er tatt i bruk; - til og med Boses høytaleranlegg hevdes å være konstruert for å trekke minst mulig strøm i forhold til lydtrykket. Fantastisk lydanlegg forøvrig.

På minus siden: Bilen veier nok minst 400 kg mer enn den hadde gjort som vanlig bensinbil. Mer å drasse på=høyere forbruk.

Om en uke har jeg hatt min Ampera i ett år. Har kjørt drøyt 20.000 km, forbruk 0,06. Fylt bensin 4 ganger siste 12 mnd-er.

Hilsen en meget fornøyd Ampera-eier!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

daggad

Ha ha elbil du liksom !! Det er en bensinbil med stort batteri..nemlig !
Jeg som kjører Leaf derimot kommer til økohimmelen når livet tar slutt.. ;)

Bare tulla selvsagt. Synes det er rart at mange kritiserer Ampera. Du har jo vist for oss at dette kan være den nær ideelle bilen for mange. Selv er jeg godt fornøyd med Leafen, men det hadde aldri gått uten en bensinbil som nr 2. Og da er jo mitt blanda forbruk langt over ditt nivå.
Men vi trenger 2 biler i familien og jeg sier også til folk at vi kjører hybrid når man slår det litt sammen.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Gekko

Hei

Er i tenkeboksen om jeg skal kjøpe en Ampera. Har 4,9 mil til jobb og lader der.
Lurer egentlig på om du har samme rekkevidde på batteriet nå som da bilen var ny?
Kan jeg forvente at rekkevidden holder seg i hele bilens levetid?

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

BE

Rekkevidden blir selvfølgelig redusert gjennombilens levetid, det er umulig å unngå. Men med en hybridbil er det jo ikke noe problem, et betyr bare at drivstofforbruket stiger jo eldre bilen blir, selg den når du er lei eller vil ha noe annet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Gekko

Grunnen til at i lurer er at jeg nå har kjørt 55' med en Think Zebra og den har eksakt samme kapasitet som ny. Men Amperaen har vel litium batterier... Kan jeg forvente det samme? Ønsker jo å kjøre på el ikke bensin på mine 4'9 km... :-)
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

PerBear

Selv om batteriene selvsagt svekkes over tid har Opel bygget inn god kapasitetsmargin. Først når batterikapasiteten er redusert til 65% av opprinnelig vil det merkes:

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 20:05
En liten kommentar vedrørende batteriet i en Ampera: Riktignok har hele batteripakken en kapasitet på 16 kWh, men i følge instruksjonboka benyttes aldri bunnen eller toppen av kapasiteten. Ca 10,5 kWh er tilgjengelig for bilen.

Dette for å kunne garantere levetid på 8 år/160.000 km.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

thorlar

#71
Hei Gekko! Først litt statusoppdatering om egen erfaring: Jeg har nå opplevd 1 stk normalvinter med et par kuldeperioder ned rundt minus 25 (dvs. fjorårets) samt denne ganske harmløse vinteren hvor det knapt har vært kuldegrader. Har snart kjørt 26.000km totalt. Har i samme tid fylt drøyt 160 liter bensin, så gjennomsnittsforbruket er på ca 0,06 liter/mil i bilens levetid.

Kjørelengde er veldig avhengig av temperatur, særlig for meg som liker å ha det komfortabelt bak rattet. Har rett og slett ingen erfaring med å kjøre på lavbluss med votter! Amperaens varmeapparat gjør dermed et relativt stort innhogg i batterikapasiteten. Både kupé og batterier skal varmes. Bilens kjørecomputer estimerer som kjent kjørelengde basert på erfaringstall kombinert med temperatur, og har vært overraskende presis hele tiden, sommer som vinter.

Mitt inntrykk er at Amperaen fremstår nøyaktig slik den var da jeg kjøpte den. Batteriet gir de samme kjørelengder i år som i fjor når man sammenlikner kjøreturer i samme temperatur. Etter en natt med 7-8 minus står bilen ferdigladet i garasjen med opp til 43-45 km estimert batterikjøring. I garasjen på jobben fyller jeg opp batteriet igjen til samme rekkevidde.

Varmere vær gir betydelig økt rekkevidde. I sommer var det ofte 75 km og mer estimert rekkevidde etter lading. Lengst oppnådde kjørelenge ble gjennomført i august (da bilen var 10 mnd). 83 km lyder rekorden på.

Tror PerBear er inne på noe når han viser til bilens kapasitetsmargin. Amperaen har 16 kWt batteri, men utnytter kun 10,5.

Bilen har fungert perfekt for meg, og jeg vil anbefale den på det sterkeste!

Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Stangseth

Sier meg helt enig. Er veldig fornøyd med bilen, og forstår ikke hvorfor flere ikke har kjøpt den. Har bare kjørt 8000km enn så lenge og med et forbruk på 0,06/mil.

Gekko

HEI IGJEN !!

DA ER AMPERA'EN BESTILT !!! :-)

Det vil om ikke lenge stå en Think og en Ampera i gården.. :-) Trur dette blir toppers. Vi vil begge kjøre på el helt til vi skal på langtur.. Noe som kanskje skjer 5-6 ganger i året.. Takker for info og lykke til alle Ampera eiere... (og Think)

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA