Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til LEAF bestilling! Billig hvis flere bestiller!

Startet av TorC, tirsdag 02. april 2013, klokken 21:47

« forrige - neste »

TorC

Jeg har nå planer om å ta inn et parti hengerfester til LEAF. Jeg driver ikke business, men forsøker å få prisene litt ned ved å kjøpe samlet.

Det ER lov å montere et hengerfeste på en LEAF, men det er IKKE lov å trekke en henger. Det er også lov å montere grøftelys, kaffetrakter og mye annet rart. Men, det er ikke alltid lov til å bruke det. Hengerfestene derimot kan man bruke til å montere sykkelstativ og litt ekstra koffertplass. (se første bilde).


Eller man har kanskje behov for å transportere litt plank? Se bilde nr 2

Eller så kanskje man skal være "vill og gær`n" og faktisk trekke en liten tilhenger?

Eller så er man kanskje dritt-lei av at familiens pode bruker airbaggen som ryggesensor?

Uansett, så har jeg som nevnt tenkt til å samle litt bestillinger slik at dette kan gjøres billig.

Kjøper du det rett fra en leverandør fra f.eks USA ligger kampanjeprisen idag på ca $ 161 inkludert frakt i USA. Med dagens kurs, og frakt til Norge + MVA+ frakt i Norge lander man på ca 2200,- Hvilket i seg selv ikke er så alt for galt. MEN, jeg har fått til en avtale som gir deg hengerfeste til bare $ 120 + mva + frakt i Norge.

Dette betyr i praksis av selve festet vil ligge på rundt 900 NOK inkl MVA + frakt fra USA.

Frakt for en stk hengerfeste ligger på ca 500,- ferdig fortollet (eksl. mva). Samlefrakt vil naturligvis ligge en del under dette.

Jeg håper og tror at hvis vi er mange nok vil prisen ligge på godt under 1300,- + evt. frakt i Norge. Men dette vet jeg ikke før regningen kommer. Kanskje er frakten halvparten?

For de på sentrale østland kan festet evt. hentes i Sandefjord, Tønsberg eller Oslo for å slippe norsk frakt. Da blir jo kostnaden bare 1300,-

For å få denne prisen må jeg bestille minst 11 stk. De som ønsker seg et slikt hengerfeste for denne prisen må ta kontakt med meg ASAP. Vi deler da alle kostnader på antall fester.  Du må da så snart som mulig overføre kr 500,- til meg som et depositum slik at jeg ikke brenner inne med masse hengerfester. Når alle kostnader er betalt vil du få en sluttregning fra meg.

Hvis jeg ikke får nok respons vil jeg selge de resterende  festene, men da vil jeg kreve en viss profitt for min risiko. Jeg ser for meg mellom 2000,- og 2500,- per stk.  Så hvis du vil spare en drøy tusenlapp, eller 50% rabatt bør du bestille nå.

Per idag er vi bare 4, så jeg trenger flere! Dette festet er meget "kjekt å ha" siden det ikke synes når endestykket ikke er montert på, og veier bare ca 10 kg uten endestykket.

Det er meget lett å montere og krever ikke noe forkunnskap, og kan monteres i garagen på under en time.  Det eneste du trenger er en jekk og en drill. Man bruker de eksisterende hullene til å montere det.

Klarer vi å få inn langt flere slik at vi fyller opp en pall vil fraktprisen bli en helt annen. (så send meg gjerne en PM hvis du er usikker, men er villig til å satse en tusenlapp)

Innenlands i Norge er bare 250,-

Jeg må få inn litt bestillinger temmelig kjapt for å få denne prisen.

Hilsen

Tor


PS: Hvis du ønsker noen av de tilleggene som vises i bildene kan disse bestilles i tillegg billigere. Jo større verdi på total-ordnren jo bedre rabatt. Som nevnt: klarer man å fylle en pall vil fraktprisen gå ned. 


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Oppdatering: Nå fremstår det som om fraktkostnad kun blir 100,- per stk hvis vi er mange nok! Man kan altså få et hengerfeste for UNDER 1500,- kroner. Men, dette må gå raskt før CURT avslutter sin kampanje. De kjørerer sikkert en ny kampanje neste uke, men kanskje ikke på samme hengerfeste.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RuneW

Er det sånn å forstå at du kjører en bestilling enten det blir 11 stk eller ikke? Ellers blir det litt rart å sende inn 500,-. Og har du noen formening om når  man kan vente festene inn i Norge?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TorC

Nei, jeg kommer til å kjøpe uansett, men de som bestiller nå og setter inn et depositum får hengerfestet til selvkost. De som ønsker å kjøpe etter at jeg har sendt bestillingen må betale litt for at jeg tar en risiko...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Jeg er med på et feste. Sender du meg en PM på info om betaling og lignende.

Hilsen Øyvind
Oslo
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

KaiRK

Må det kuttes noe i plasten bak på bilen? Linker til hvordan det monteres på en leaf?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

RuneW

Sitat fra: KaiRK på onsdag 03. april 2013, klokken 10:41
Må det kuttes noe i plasten bak på bilen? Linker til hvordan det monteres på en leaf?

Det må kuttes i plasten og det er vel det mest skremmende med hele prosjektet. Jeg har sett monteringsveiledningen til lignende typer hengerfester og der var det ikke spesielt imponerende instruksjoner rundt akkurat denne biten...

Håper det er bedre på denne typen med:
- Nøyaktige mål
- Valg av verktøy
- Tips rundt utskjæring for å få det pent
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

leafster


jkirkebo

Sitat fra: leafster på onsdag 03. april 2013, klokken 13:33
Jeg er med. Bra tiltak. Send pm med betalingsinfo :)

Jeg er interessert i hengerfeste, men har ikke noen interesse av å montere slikt selv. Om noen vet om verksteder som evt. gjør slikt, som har gjort det på Leaf før og som også monterer strømuttak så gi gjerne lyd fra dere her...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafster

Vil tro hvilket som helst uavhengig verksted kan gjøre jobben på timebasis. Når det gjelder el så tror jeg jeg skipper det inntil videre. Hva er egentlig risikoen når man har en sykkel eller to bakpå?

Balrog

Vil også ha hengerfeste (gjerne montert av noen som kan det). Send PM
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

TorC

Her kommer mer informasjon om festet jeg skal bestille:

Festet har CURT delenummer 113092 (dette består av hengerfeste 11309, samt det avtagbare festet som har eget delenummer)

Her kan du se hvordan den ser ut. (Velg euro insert under options, og "Add to cart" for å se bilder av festet med riktig feste.
http://www.carid.com/2012-nissan-leaf-trailer-hitches/curt-rear-trailer-hitches-1640255.html

Bilde 1 viser hvordan festet ser ut.

Festene jeg skal bestille har 2" kule, noe som er 50,7mm. Jeg har vært i kontakt med flere som sier at dette er likt det som brukes i Norge. Curt leverer også en noe mindre kule 1 7/8" noe som blir ca 47mm. Dette er visstnok for små for hengere i Norge.

Monteringen skal angivelig bare ta en halvtime, men jeg har mine tvil. Jeg tror man bør sette av en time hvis man bare har håndverktøy. Se vedlagte monteringsinstruks.

For de som ikke har bestilt ennå kan sende følgende info til meg for å komme på bestillingslisten:

Fullt navn, adresse, telefonnummer, e-post og beskjed om du ønsker å få festet tilsendt, eller om du vil hente det i enten Sandefjord, Tønsberg eller Oslo sentrum etter avtale.

Hvis du ønsker festet tilsendt, og har en forretningsadresse å sende til blir innenlandsfrakten noen kroner billigere.


Jeg bestiller festene 04.04.13

Send meg gjerne spørsmål hvis det er noe du lurer på, eller helst legg inn et innlegg slik at andre kan se spørsmål og svar.

MVH


Tor


Edit: Hvis du ønsker enten "propp" til hengerfestet (bare pynt) eller lås så skriv gjerne det i meldingen du sender meg hvis du skal bestille.
Se:

http://discounthitches.com/Part/22271

Pluggen koster opprinnelig i billigste nettbutikk$ 2.91 (altså rundt 18,- NOK) men ved å kjøpe samtidig med hengerfestene kommer de på $ 2,35 per stk. Det tilkommer også MVA på dette, og kanskje 1 krone mer i frakt. Altså totalt rundt 18,- NOK inkl mva og frakt.

og:

http://discounthitches.com/Part/23020

Låsen koster opprinnelig i billigste nettbutikk  $ 12.10 (altså rundt 72,- NOK) men ved å kjøpe samtidig med hengerfestene kommer de på $ 9 per stk. Det tilkommer også MVA på dette, og kanskje 2 kroner mer i frakt. Altså totalt rundt 70,- NOK per stk inkl mva og frakt


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Stighl

Hei!

Godt tiltak. Jeg er interessert i å være med, men jeg lurer på et par små ting.
Hvordan er kvaliteten på dette i forhold til det fra Torklift sentral. Der står det vel at man ikke trenger å kutte i plasten i det hele tatt.
Har de også hengerfeste til Tesla model S?

Mvh Stig.

Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

TorC

Sitat fra: Stighl på onsdag 03. april 2013, klokken 20:59
Hei!

Godt tiltak. Jeg er interessert i å være med, men jeg lurer på et par små ting.
Hvordan er kvaliteten på dette i forhold til det fra Torklift sentral. Der står det vel at man ikke trenger å kutte i plasten i det hele tatt.
Har de også hengerfeste til Tesla model S?

Mvh Stig.

Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471

Hei,
gode og relevante spørsmål du kom med. Når det gjelder kvalitet, så trenger man ikke bekymre seg så veldig over det tror jeg CURT er en av de største produsentene av "aftermarked" hengerfester i USA, om ikke den største. De har holdt på en stund, så jeg er iallefall ikke redd for kvaliteten. Den største forskjellen i "kvalitet" er tykkelsen på stålet de har brukt. Torklift sine fester er 13 pund (ca 6 kg) tyngre enn Curt sin. (Torklift 40 lbs, Curt 27 lbs). Dette er ren "dødvekt" man må kjøre rundt med. Fordelen med Torklift sin er at den kan trekke tyngre hengere opp til 2000 lbs (ca 900 kg) mens Curts kan kun trekke 1500 lbs (ca 700 kg). Jeg valgte Curts fordi jeg ikke kommer til å tørre å trekke 900 kg med den elektromotoren. Den tåler det sikkert, men jeg har ikke lyst til å prøve det. De aller fleste har uansett ikke lov til å trekke hengere på mer enn 750 kg uansett. Dermed var de sparte 6 kg en pris verdt å betale for de 200 kg redusert kapasitet. Dessuten har man ikke lov til å trekke hengere med LEAF...

Når det gjelder kapping av plast, så skriver Torklift såpass mye rart på sine nettsider at jeg er litt skeptisk til de. De skryter av at man ikke trenger å kappe plasten, men nederst på siden står det med liten skrift ". Notching of lower plastic is required". Det er samme plasten som man må kappe.
De skriver også at "100% stealth/ Hidden when not in use", men på bilder kan man se at det er akkurat samme "stuss" som synes som på Curt.

Torklifs sin inkluderer heller ikke "kule", og er dessuten betydelig dyrere enn Curt.

Når det gjelder hengerfeste for Tesla så har ikke Curt det i sitt sortiment på nett, men jeg skal sende en mail og høre om de kanskje har noe på gang.

Håper det oppklarte litt? :-)

MVH

Tor J. Carlstedt
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA