Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stereotyper som kjøper TMS

Startet av Epleskreller, mandag 01. april 2013, klokken 22:56

« forrige - neste »

Epleskreller

Det fremgår at det er ulike motivasjoner for å velge TMS.

Her er noen stereotyper:

Bilentusiasten:
-liker alt som går fort. Handling, drivlinje, linjer på biler er viktigste valg. Hadde det vært en fossilbil med samme ytelser kunne man like gjerne kjøpt den. Går naturligvis for performance.

Den miljøbevisste:
-Vil være en del av en grønn miljøutvikling og gjøre noe bra.. I tillegg får man en heidundranes bil. Kjøper Standard 85 eller 60

Økonomen/den fornuftige:
-Har regnet seg fram og tilbake til at han faktisk sparer penger på å kjøpe en bil som er dobbelt så dyr som det han hadde tenkt til. (jeg mistenker at regnestykket kan være fikset litt for han har så veldig lyst på TMS..). Normalt standard 85, evt 60

Gadgetelskeren:
-En ekte teknofil, elsker 17" skjerm og alt som er nytt av teknologi. Kan finne på å kjøpe alle varianter, og i hvertfall tech-pakke..

Trendsetteren:
-Alltid først med det siste og har en egen evne til å velge det som er hipt.

Jappen:
-Nyrik mann som liker å vise fram hvor vellykket han er. Ved kjøp av TMS sparte han en god del mtp at han egentlig skulle ha en Panamera ;)

Elbilisten:
-Har forlengst konvertert til elbil og går aldri tilbake. Elbil er rett og slett bedre.


Så kan man sefølgelig være blandinger av disse..
Kom gjerne med flere stereotyper, så legger jeg de til..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

toppi

Dette er grunner til at jeg mener Model S er gjennombruddet for elbiler.

Hittil har elbiler vært forbehold den miljøbevisste og økonomen/ den fornuftige.

Endelig en elbil som også bilentusiasten og gadgetelskeren vil ha.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

DonPedro

"Teknofob" = en som er livredd for teknologi.

Ordet du var ute etter var nok "teknofil".  ;)

Kanskje legge til en stereotyp som går på å være først ute med det siste nye? "Trendsetteren" elns?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

De jappete, eller "Jappen".
Den som bare må ha det dyreste og flotteste. Er litt flashy.

Epleskreller

Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 23:25
"Teknofob" = en som er livredd for teknologi.

Ordet du var ute etter var nok "teknofil".  ;)

Kanskje legge til en stereotyp som går på å være først ute med det siste nye? "Trendsetteren" elns?

Teknofob ble litt feil ja ;D takker
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Early adopters, er vel den mest brukte betegnelsen, dog på nynorsk.

Epleskreller

Sitat fra: petersv på tirsdag 02. april 2013, klokken 08:35
Early adopters, er vel den mest brukte betegnelsen, dog på nynorsk.

Blir litt likt trendsetteren, eller?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

gbzdoc

Du mangler min kategori:

Den Frelste elbil brukeren

Han som har blitt frelst av den stillegående, myke, og likevel svært responsive kjørefølelsen en moderne elbil gir.

Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).

Kona behøvde ikke overtales til reservasjon. Hun hater Avensisen som bråker, nøkker, rister og lukter vondt. ;-)

Er i tillegg relativt teknofil, så at bilen IKKE er laget av geriatriske bildesignere med rullings i munnviken trekker ikke akkurat ned.

Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Mulig vi ryker på ekstra 75k for strøm på hytta også. ;)

DonPedro

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36
Kona behøvde ikke overtales til reservasjon. Hun hater Avensisen som bråker, nøkker, rister og lukter vondt. ;-)
......
Mulig vi ryker på ekstra 75k for strøm på hytta også. ;)

Enig med deg! Etter en tur i Model S er det en gedigen nedtur å sette seg inn i en fossilbil. Men det er mange som ikke forstår hvor elendige fossilbilene er før de bruker elbil en stund og så setter seg inn i fossilbilen igjen. Litt som røyking på byen. De færreste kunne tenke seg å gå tilbake til røykfylte lokaler!

Strøm på hytter blir det samme kravet som internett er i ferd med å bli. Det vil i økende grad være negativt med manglende tilgang til lading på hytter, hoteller mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gbzdoc

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 02. april 2013, klokken 10:08
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36...
Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).
...
Blir en Std. 85 med alt bortsett fra barneseter og ekstra lader.

Jeg synes det er interessant at du med din lange elbil-erfaring velger bort ekstra lader. Har selv bare kjørt fossil, og hadde i utgangspunktet tenkt å ta ekstraladeren. Kan du dele litt erfaring?

Hei!

La svaret her for å unngå off-topic duskusjoner. :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7026.45.html

Epleskreller

En ting som er felles for alle stereotypene er at de aller fleste trolig blir "ambassadøren" etter at de har mottatt bilen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

aalbork

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:36
Du mangler min kategori:

Den Frelste elbil brukeren

Han som har blitt frelst av den stillegående, myke, og likevel svært responsive kjørefølelsen en moderne elbil gir.

Jeg har gått gradene: Buddy (1/2 år), i-Miev (0,9 år), Leaf (1,3 år).

Kona behøvde ikke overtales til reservasjon. Hun hater Avensisen som bråker, nøkker, rister og lukter vondt. ;-)

Følelsen av å kjøre elektrisk, trinnløst og stille er helt fantastisk. Etter at vi kjøpte Kangoen sluttet vi nesten helt å bruke vår Caravelle 2,8 VR6. Den er nå solgt.

Etter at Kangoen kom, ble Caravellen bare brukt til langturer og det ble alltid en nedtur å dra avgårde i den bråkete, illeluktende energisløseren.

Nå leier vi bråkete fosilbrennerne når vi ska langt avgårde alle 6, så vi setter vår lit til at en TMX standard med stor batteripakke blir vårt første nybilkjøp. Tror også en standard lader vil dekke det daglige ladebehovet og at langturslading kan baseres på hurtigladestasjoner.

Så vi er flere "Frelste" elbilbrukere. Hverken kona, jeg eller noen av ungene kommer noen gang til å kjøpe fosilbil igjen.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

ja jeg skulle aldri ha elbil  men  fikk en billig reva  syns det var morsomt så ble det en i-miv for å kjøre til Spania  det var egentlig bare for å  teste  og skulle selge den etterpå  men vi ble frelste  så pasaten ble bare stående  eneste sen ble brukt var for å kjøre søppel  så kjøpte vi en kango  nå er pasaten solgt for gibort pris  revan fiksa den har nå moren min  å vi har selv  kangoen  og i-miven  den sidte har vi kjørt nesten 40 tusen  på halvannet år  2 ganger til Spania   og vi satser på at hurtigladerne  blir fler å fler

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på onsdag 03. april 2013, klokken 01:06
ja jeg skulle aldri ha elbil  men  fikk en billig reva  syns det var morsomt så ble det en i-miv for å kjøre til Spania  det var egentlig bare for å  teste  og skulle selge den etterpå  men vi ble frelste  så pasaten ble bare stående  eneste sen ble brukt var for å kjøre søppel  så kjøpte vi en kango  nå er pasaten solgt for gibort pris  revan fiksa den har nå moren min  å vi har selv  kangoen  og i-miven  den sidte har vi kjørt nesten 40 tusen  på halvannet år  2 ganger til Spania   og vi satser på at hurtigladerne  blir fler å fler
Litt off topic dette, men du som har kjørt så langt: har du merket noe reduksjon i batterikapasiteten? Virker som om batteriene i siste generasjons elbiler holder mye bedre enn jeg forventet, men jeg forsøker å begrense optimismen min litt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA