Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Havebigfun, lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47

« forrige - neste »

laumb

Likte det regnearket, noe å vise kona!
Sparer rundt 100k i året ifølge det - og 1.3 mill over hele perioden... Høres jo for godt til å være sant ut.
Tror jeg må sette meg litt mer inn i det arket. :)

Øyvind.h

#181
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 19:54
Har laget et regneark som gjør de beregningene som diskuteres i denne tråden:

https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Så kan man legge inn egne antagelser og finne ut hvordan det slår ut.

Kanskje legge inn batterislitasje også i regnestykket? Eks ca 50 øre per km, noe som tilsvarer 125.000,- for bytte ved 250.000km. Evt 10.000,- per år?

Jeg vet at bytte for svært mange vil være irrelevant, men batteriet forringes like fullt kontinuerlig.
Er vi heldige holder batteriet hele bilens levetid og vel så det, men det skader ikke å være konservativ :)

Og det er en feil i summering av andre driftskostnader for fossilbilen! Summerer B istedenfor F!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DonPedro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. april 2013, klokken 11:58
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 19:54
Har laget et regneark som gjør de beregningene som diskuteres i denne tråden:

https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Så kan man legge inn egne antagelser og finne ut hvordan det slår ut.

Kanskje legge inn batterislitasje også i regnestykket? Eks ca 50 øre per km, noe som tilsvarer 125.000,- for bytte ved 250.000km. Evt 10.000,- per år?

Jeg vet at bytte for svært mange vil være irrelevant, men batteriet forringes like fullt kontinuerlig.
Er vi heldige holder batteriet hele bilens levetid og vel så det, men det skader ikke å være konservativ :)

Begynte å legge det inn, men fant ut at det er like så greit å legge den inn i servicekostnadene (celle B10). Kom nemlig på at restverdien nok vil avhenge kraftig av hvor lenge det er igjen til batteribytte, så da blir den kostnaden fordelt jevnt utover uansett. :)

SitatOg det er en feil i summering av andre driftskostnader for fossilbilen! Summerer B istedenfor F!

Skrekk og gru! Jeg har publisert et regneark med innebygget favorisering av en fossilbil!!!

Jeg oppfordrer alle til å hente regnearket på nytt, i ny versjon som gjør beregningene korrekt!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

thorstein

Jeg har tenkt litt på om premissene for 20 % verdifalltesen kan/bør brukes i regnestykke for en TMS: Grunnen er at ettermarkedet i Norge vil være ekstremt sterkt. Eneste tilgjengelige brukte biler etter ett år i Norge vil vel være ~ 50-100 neste år (anslagsvis ut fra det jeg tror forutsatt salg av 12-1500 biler i 2013). Jeg tenker også at det er en del av de som kvier seg for å blade opp pengene for nybil regner med å kunne gjøre et godt kjøp av S'en høsten 2014, og at denne gruppen er svært stor, og at det kan ødelegge tesen om 20 % reduksjon pga antatt meget stor etterspørsel holder prisene oppe.

Summa summarum: Det er 1. generasjon TMS ever som leveres i år. Elbilen har så mange særegenheter med seg i et norsk marked, som gjør at jeg ikke tror de kan sammenlignes med de økonomiske regler som gjelder i et alminnelig marked for biler i Norge. Heller ikke fremstår det som spesielt gunstig med import fra USA hvor TMS er underlagt de samme økonomiske rammer som vanlige biler. - Men det er mulig jeg undervurderer muligheten for import fra USA, for blir det aktuelt så kan man jo bare hente bilen til markedspris derfra (hvor altså de økonomiske lovene antagelig vil fungere som normalt mtp verdifall).

laumb

Sitat fra: thorstein på tirsdag 02. april 2013, klokken 13:22
Heller ikke fremstår det som spesielt gunstig med import fra USA hvor TMS er underlagt de samme økonomiske rammer som vanlige biler. - Men det er mulig jeg undervurderer muligheten for import fra USA, for blir det aktuelt så kan man jo bare hente bilen til markedspris derfra (hvor altså de økonomiske lovene antagelig vil fungere som normalt mtp verdifall).

Enig at det nok ikke blir gunstig å hente fra USA. Spesielt mtp forskjellig ladeport og modifikasjoner av lys som (slik man ser på Ferdinand Motor sin) ødelegger det estetiske med bilen. Tror det blir overraskende få biler som blir importert derfra.

timingbeltkiller

#185
I US kan du nå lease en T med tilbakeleveringsrett etter 3 år til 43% av kjøpesummen.

Sier dette utelukkende: TM som utleaser er like overforsiktige som øvrige i bransjen?
Eller sier det (også) noe om realistisk avskrivingsbehov?

I Norge kan du antakelig (for kurante bilmodeller) regne med 50%  restverdi etter 3 år. 40 etter 5.

SE
http://www.greencarreports.com/news/1083314_big-mystery-unveiled-you-can-now-lease-a-2013-tesla-model-s

http://www.greencarreports.com/news/1083330_oh-tesla-your-lease-is-smart-but-that-calculator-wasnt

BTW:
En lissepasning til alle som ser rødt når S omtales som "sedan":
"it's smart for Tesla to offer financing for its Model S electric luxury sport sedan."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. april 2013, klokken 20:04
I US kan du nå lease en T med tilbakeleveringsrett etter 3 år til 43% av kjøpesummen.

Sier dette utelukkende: TM som utleaser er like overforsiktige som øvrige i bransjen?
Eller sier det (også) noe om realistisk avskrivingsbehov?

43% er garantiprosenten. Den blir kjøpt tilbake til det som er det høyeste av 43% eller "going rate" for 3 år gamle Model S. Det betyr at om den holder seg bra i verdi og du leverer den tilbake kan du ende opp med en pen sum penger i tillegg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

timingbeltkiller

#187
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. april 2013, klokken 20:22
43% er garantiprosenten. Den blir kjøpt tilbake til det som er det høyeste av 43% eller "going rate" for 3 år gamle Model S. Det betyr at om den holder seg bra i verdi og du leverer den tilbake kan du ende opp med en pen sum penger i tillegg.
JA, men det betyr du nedbetaler lånet raskere enn bilen faller i verdi = "tvangsparing" omtrent som når du øker skattetrekket ditt med noen tusinger hver måned.

Er tilbøyelig til å være enig med innsenderen som skriver:
"If you have to take out a 5 year loan on a car you can't afford that car."

Særlig dersom du bygger dine kalkulasjoner på hva du har råd til, på kalkulatoren til TM uten å korrigere for de mange kostnadsreduserende postene i denne som ikke gjelder deg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. april 2013, klokken 21:06
Er tilbøyelig til å være enig med innsenderen som skriver:
"If you have to take out a 5 year loan on a car you can't afford that car."

Det er det dummeste jeg har hørt. Det logiske etter min mening er å ta billånet på så lang tid som du forventer å beholde bilen, eller litt kortere. Jeg ser ingen grunn til å betale 15.000,- pr. måned på billånet i 3 år og deretter ingenting de neste 4. 3 år med dårlig råd og 4 år med meget god? Mye bedre å spre det på 7 år da, om man har tenkt å beholde bilen så lenge. 7 år gir en hyggelig innbetaling på ca. 7000,- pr. måned gitt et lån på 500k.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

timingbeltkiller

#189
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. april 2013, klokken 21:12
Det er det dummeste jeg har hørt. Det logiske etter min mening er å ta billånet på så lang tid som du forventer å beholde bilen, eller litt kortere.
OK, men her diskuterer vi en lease-lignende ordning hvor 5-års lån er en obligatorisk del av dealen. Leverer du bilen tilbake etter 3 år går (del av) de 43 prosentene til å restbetale lånet. Beholder du bilen, fortsetter lånet ut 5-års perioden.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. april 2013, klokken 20:22
43% er garantiprosenten.

Jeg forsto det slik at 43% av nypris var det som tre år gamle Mercedes S-klasse biler var verd i dag. Dvs. at dersom nye Mercedes S-klasse skulle droppe mer i verdi de neste tre årende blir prosenten Tesla garanterer desto lavere, og vv.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Neinei, de har tatt utgangspunkt i gjennomsnittsprisen på 3 år gamle Merc S550 de siste 12 månedene og lagt denne til grunn for minste prosentsats de vil betale deg etter 3 år. Potensielt kan du få mer for den.

Kjør mer enn 36'000 miles på disse 3 årene, og de trekker deg $0,25 / mile over dette.
Er bilen unormalt slitt, ripete, bulkete osv. Så trekker de deg for det, potensielt kan du ende opp med mye mindre enn 43% restverdi.

timingbeltkiller

#192
Sitat fra: laumb på onsdag 03. april 2013, klokken 22:53
Neinei, de har tatt utgangspunkt i gjennomsnittsprisen på 3 år gamle Merc S550 de siste 12 månedene og lagt denne til grunn for minste prosentsats de vil betale deg etter 3 år. Potensielt kan du få mer for den.

Kjør mer enn 36'000 miles på disse 3 årene, og de trekker deg $0,25 / mile over dette.
Er bilen unormalt slitt, ripete, bulkete osv. Så trekker de deg for det, potensielt kan du ende opp med mye mindre enn 43% restverdi.
I realiteten er dette en vanlig lease-kontrakt. Formelt er det en kombinert låne/gjenkjøpsgaranti for å vri seg unna  leasing gir ikke rett til de føderale og statlige kjøpesubsidiene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hhartes

Det positive resultatet i det regnearket er avhengig av at man får kjøre gratis i bom, fri parkering og lav veiavgift også etter 2017. Hvis ikke det går, må du legge til drøyt 20K hvert år fra år 5. Da vinner fossilen. Er kanskje mer interessant å sammenligne to nye biler til samme pris, inkl ekstrautstyr, eller å se på hvor mye mer du kan spandere på innkjøp av en ny el-bil sammenlignet med en med forbrenningsmotor og få like kostnader over bilens levetid?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Havebigfun

Det er vel ingen som er i tvil om at TMS er vesentlig billigere totalt sett enn en bil med samme ytelser.
Selv med en bil til samme pris kan jeg ikke forstå annet at TMS må være gunstigere.
Ettersom ingen vet hvilke kostnader TMS kommer til å forårsake i livsløpet blir det uansett spekulasjon.
Du kan evt legge inn kostnadene du beregner for en annen bil med samme pris i regnearket som ligger på denne tråden. Det er sikkert flere som er interessert.
Når det gjelder kostnaden relatert til hjuloppheng/bremser kan du regne med at støtdempere antakelig slites mer ettersom bilen er tyngre (?) men samtidig blir det vesentlig mindre bremsjeslitasje om du har et bruksmønster som genererer lite rust på bremsene. Jeg kjører lite om vinteren- jeg regner med at bremsene holder livslang ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA