Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. november 2015, klokken 01:10
Det er selgeren av et produktet ansvaret hviler på og det er der kjøper har reklamasjon.
I teorien ja, men i praksis blir det ikke det. Om bruktkjøperen har en reklamasjonsak, så vil jo uansett bruktselgeren også ha det overfor Tesla (med mindre han har kjøpt bilen ETTER at det ble kjent at den ikke har 700hk). Har derfor ingen hensikt for bruktkjøperen å reklamere til bruktselgeren, annet enn at det vil ta mer tid og være mer styr enn å reklamere til Tesla. Les mer her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1491/1562/1563

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 28. november 2015, klokken 14:55
Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. november 2015, klokken 01:10
Det er selgeren av et produktet ansvaret hviler på og det er der kjøper har reklamasjon.
I teorien ja, men i praksis blir det ikke det. Om bruktkjøperen har en reklamasjonsak, så vil jo uansett bruktselgeren også ha det overfor Tesla (med mindre han har kjøpt bilen ETTER at det ble kjent at den ikke har 700hk). Har derfor ingen hensikt for bruktkjøperen å reklamere til bruktselgeren, annet enn at det vil ta mer tid og være mer styr enn å reklamere til Tesla. Les mer her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1491/1562/1563

Jeg er ingen jurist men ut av eksemplet så tolker jeg det som at selger må ha reklamert ovenfor første salgsledd (Tesla) på denne mangelen eller så kan kjøper sitte igjen med skjegget i postkassa.
Jeg har aldri hørt om at fabrikanten ikke ville ha tatt inn igjen bilen fordi den var videresolgt, men slik jeg tolker det så kan Tesla frasi seg denne mangelen fordi førstemann ikke reklamerte.
Det som derimot er latterlig er at disse selgerne selger disse bilene med 700hk som at ingenting har skjedd, at ikke bløffen har blitt "synet", når det har vært i absolutt alle aviser de siste 3-månedene. Da er selger veldig klar over at han selger videre et produkt som ikke samsvarer med reelle data, når Tesla ikke selger noen bil med 700hk lenger så skal det ikke være mulig for selger å videreselge med 700hk.

"Et eksempel er hvis selger burde ha oppdaget en mangel mens tingen var i hans eie, og han ikke reklamerte tidsnok overfor tidligere salgsledd, vil ikke siste kjøper kunne gå direkte på tidligere salgsledd (hjemmelsmannen), fordi kravet mellom selger og tidligere salgsledd er prekludert. Således er det en klar regel om at selger må ha tilsvarende krav i behold, for at kjøper kan rette kravet direkte mot tidligere ledd, jf. kjøpsloven § 85"

Torpedo Ted

Ja, det er jo en forutsetning at første kjøper har reklamert overfor Tesla (noe alle burde ha gjort), eller gjør det innen rimelig tid etter at han blir gjort oppmerksom på mangelen. At det er en sak i media trenger ikke nødvendigvis bety at det er en mangel - det er jo dette som diskuteres per i dag - fasiten får vi vel først når Tesla har konkludert med noe, eller i en eventuell rettsak (er vel tvilsomt at det går så langt).

Faktum er jo at bilens motorer yter tilsammen er kapable til å produsere 700hk - så fullstendig feil er det ikke, selv om vi vel er enig i at det i beste fall er misvisende å bruke dette tallet.

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 28. november 2015, klokken 16:52
Ja, det er jo en forutsetning at første kjøper har reklamert overfor Tesla (noe alle burde ha gjort), eller gjør det innen rimelig tid etter at han blir gjort oppmerksom på mangelen. At det er en sak i media trenger ikke nødvendigvis bety at det er en mangel - det er jo dette som diskuteres per i dag - fasiten får vi vel først når Tesla har konkludert med noe, eller i en eventuell rettsak (er vel tvilsomt at det går så langt).

Faktum er jo at bilens motorer yter tilsammen er kapable til å produsere 700hk - så fullstendig feil er det ikke, selv om vi vel er enig i at det i beste fall er misvisende å bruke dette tallet.
Da blir det isfåll en kraftig motsigelse, man reklamerer med for lite ytelse og annonserer med full ytelse..  ::) ::)
Jeg er helt uenig med deg angående bilens motorer, absolutt alle fosil motorer kan yte mye mer med trimming, men det kreves da inngrep. En EVO motor kan med "små" inngrep yte 500-600hk og med større inngrep yte opp mot 1000hk men den blir annonsert med det den yter ifra fabrikk 320hk eller noe i den duren.. Så lenge en P85D ikke kan yte 700hk på noen som helst måte ifra fabrikk men at det da krever inngrep (men selv da leverer den ikke 700hk) så er det ikke missvisesende og bruke dette tallet, det er helt feil og bruke dette tallet.

HelectriC

Jeg tror vi få vente lenge på å se en privatselgere bli dradd til domstol av en privat bruktbilkjøpere fordi bilen ikke yter 700hk. Det kommer ikke til å skje. Det er bare rent hypotetisk mulig.
ioniq 5

Djur1

Dette må stille seg ganske annerledes for en forhandler som skal selge en p85d.  Han er profesjonell.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Softblue

#681
Jeg så i vognkortet til en Tesla og der mener jeg det stod 66Kw? Det tilsvarer vel 90 hk.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

jazzwheel

Sitat fra: Softblue på lørdag 28. november 2015, klokken 22:26
Jeg så i vognkortet til en Tesla og der mener jeg det stod 66Kw? Det tilsvarer vel 90 hk.

Jepp, alle som kjøper bruktbil kan se modell/hk i vognkortet så det burde ikke være det helt store problemet å avdekke. Det er nok av folk som selger trimma biler med kreative tall oppgitt som effekt, men det kan man enkelt dobbeltsjekke i vognkortet.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på søndag 29. november 2015, klokken 01:03
Sitat fra: Softblue på lørdag 28. november 2015, klokken 22:26
Jeg så i vognkortet til en Tesla og der mener jeg det stod 66Kw? Det tilsvarer vel 90 hk.

Jepp, alle som kjøper bruktbil kan se modell/hk i vognkortet så det burde ikke være det helt store problemet å avdekke. Det er nok av folk som selger trimma biler med kreative tall oppgitt som effekt, men det kan man enkelt dobbeltsjekke i vognkortet.
He he.. 99% av trimmede biler er ikke godkjente så originaleffekt står i vognkort..

Djur1

20 % flere biler på finn.no i forhold til forrige mnd? Er det nå en begynner å se Model x effekten?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

MeTesla

Sitat fra: Djur1 på mandag 30. november 2015, klokken 10:42
20 % flere biler på finn.no i forhold til forrige mnd? Er det nå en begynner å se Model x effekten?

Jeg tror det er Danskeeffekten fortsatt. X er ennå langt unna.

Torpedo Ted

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. november 2015, klokken 19:42
En EVO motor kan med "små" inngrep yte 500-600hk og med større inngrep yte opp mot 1000hk men den blir annonsert med det den yter ifra fabrikk 320hk eller noe i den duren.. Så lenge en P85D ikke kan yte 700hk på noen som helst måte ifra fabrikk men at det da krever inngrep (men selv da leverer den ikke 700hk) så er det ikke missvisesende og bruke dette tallet, det er helt feil og bruke dette tallet.
Forskjellen er at MOTORENE til Tesla kan produsere 700HK umodifisert fra fabrikk. Det er kontaktor/batteri som må modifiseres for å oppnå det tallet. Motoren trenger ingen modifikasjon.

Cookie Monster

En Evo motor eller Subaru sti motor kan fint yte 400-500hk helt originalt uten endringer inni motor. Trenger større turbo, pumpe, dyser og mapping. Og det er jo montert utenfor motoren slik som batteri og sikringer for Tesla :P
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 30. november 2015, klokken 12:25
En Evo motor eller Subaru sti motor kan fint yte 400-500hk helt originalt uten endringer inni motor. Trenger større turbo, pumpe, dyser og mapping. Og det er jo montert utenfor motoren slik som batteri og sikringer for Tesla :P
+++

8)

Muffinman

Litt artig at gamle P85 kunne fått 476hk og 85D 522 med riktig batteri. Ihvertfall om man skulle tro data fra Tesla sine sider. Begge er oppgitt med 422hk i praksis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA