Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med ettermontert Eberspacher.

Startet av Focus, lørdag 12. januar 2013, klokken 13:38

« forrige - neste »

Focus

Jeg har fått ettermontert en Eberspacher av motorforum. Dette ble utført 2011 så det er nok enda garanti, men jeg lurer på om noen andre har hatt samme problemer.
Den starter som den skal og begynner å varme, men er ikke like effektiv som den var før og etter ca 20 minnutter begynner den å spy ut røk så slutter den å brenne, men fortsetter  å sirkuler vannet luften som da kommer blir kaldere. Så stopper den helt som den skal etter 30 minutter. Hvis jeg da forsøker å starte den igjen blir det bare en masse røk og ingen varme. Det jeg lurer på er om den er sotet ned slik at den egentlig bare trenger en service.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Mr.Zero

Reis på verkstedet, så får du den reparert. Hvis ikke annet er avtalt, så har du like lang garanti på den som på bilen. Nå vinterstid repareres disse varmerne ofte. Ved korte kjøreturer, vil varmern ofte sote ned så lenge den ikke får vært i driftsvarm modus "tiden ut". Brennkammer, gløding - ja hele varmere skiftes ut rundt om på verksteder. Noen lurer en dram dieseldyserens i tanken i ny og ne for å forebygge sotproblemer.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Focus

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 13. januar 2013, klokken 00:46
Reis på verkstedet, så får du den reparert. Hvis ikke annet er avtalt, så har du like lang garanti på den som på bilen. Nå vinterstid repareres disse varmerne ofte. Ved korte kjøreturer, vil varmern ofte sote ned så lenge den ikke får vært i driftsvarm modus "tiden ut". Brennkammer, gløding - ja hele varmere skiftes ut rundt om på verksteder. Noen lurer en dram dieseldyserens i tanken i ny og ne for å forebygge sotproblemer.

Takker for svar ZERO

Er du sikker på at slik forurensing av brennkammeret kommer under garanti. Når jeg bruker fjernkontrollen starter den på 30 min og det får den som regel gå. Jeg har passet på å slå den på ca 1/2 time før jeg er fremme dit jeg skal, så den er hele tiden brukt slik den er laget for å fungere.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Olemann

#3
Hei,

Her har du en god sak.  Sjekk Forbrukerkjøperlovens §15 og 16.   Noen stikkord;

Du trenger ingen spesifikk garanti for å få dekket dette av selger.  Med mindre selger har informert deg om bl.a. at etter 1/2 time så slutter den å virke, ryker etc, så er dette noe du ikke hadde noen grunn til å vente.  Står dette i håndbøker du fikk med så stiller du svakere.
Er det oppgitt service (tid/innhold etc) som du ikke har fulgt så stiller du svakere. Men er det ikke informert om slikt, så skulle tingen (varmeren) virket også etter 1 år og ikke kun 30 minutter.
Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke varmeren skulle kunne virke også 3-4 timer, med mindre du er informert om dette av selger, eller at det står i manualer.

Her har du en grei sak, ta det opp med selger og vis ev. til §15.  Husk at selger har rett til å vurdere hvordan reparasjonen skal utføres, altså reparere, bytte etc.  Ditt krav er knytt til få en varmer som virker slik du har grunn til å tro (etter info fra selger og manualer) at det skulle virket.

PS! Antar det er et forbrukerkjøp og ikke business-kjøp.   

Mvh Ole

Øyvind.h

Jeg fikk byttet både små og store deler på fabrikkmontert webasto helt frem til bilen var 5 år gammel (Golf). Etter 5 år tror jeg ikke det fantes en eneste original del på webastoen, og noen deler var byttet flere ganger.

Webastoen jeg har i Passaten jeg har nå måtte totalrenoveres noen måneder etter at den var ny.

Mao er min erfaring at dieselvarmerne ikke holder så alt for lenge, men det har lite å si så lenge du har garanti eller reklamasjonsrett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Focus

Takker for svar

Men dette var egentlig ikke spørsmål om det er garanti eller ikke. Det var mer teknisk om dette var normalt eller ikke. Jeg er og interesert i å finne ut om det er en måte å forebygge problemet på. Som Sakt tidligere så starter jeg varmeren med tilhørende fjernbetjening og da er standard driftstid på systemet 30 min. Den driftstiden kan økes til jeg tror det er 1.5 timer. Stort sett så dreier det seg om tur retur hjem jobb. jeg begynner på jobb kl 07 og starter varmeren med fjernbetjening kl 06 25 og den slår seg da av omtrent når jeg kommer frem eller rett etter så varmeren blir kun brukt etter standard oppsett fra fabrikanten.

Spørsmålet er om det er noe man kan gjøre for at dette ikke skal skje eller om man må påregne å ha service 1 gang i året på den. Hvis det må til er det greit men da er det jo bedre å gjøre det før den begynner å få problemer og gjerne da på et tidspungt hvor det passer å levere bilen inn. Jeg skal ta kontakt med eberspracher norge på mandag for å høre hva de mener og om det finnes noe som kangjøres for å ungå problemet.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Mr.Zero

Bruker du diesel eller lampeolje..? Skal du snakke med gutta på Eber så spør dem om deres syn på å kjøre varmeren på dyserensprodukter. Kjenner endel bileiere som bruker dette regelmessig med godt resultat. Likevel tror jeg du må leve med at varmern vil kreve mere stell enn bilen.., ja kanskje bortsett fra bremseskivene da som ruster for et godt ord om en ikke foretar oppbremsninger i N daglig - især om bilen brukes på saltede veier.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Focus

Jeg bruker diesel, men det er jo stort sett på vinterstid den blir brukt så det vil jo si at det er vinterdiesel som blir brukt og den inneholder jo mer parafin da. Det er en av de tingene jeg har tenkt å spørre om. Lønner det seg feks å kjøpe diesel på kanne om sommeren eller har ikke dette noe å si.
Det jeg vet fra min tid med buddy var at eberfolka mente brenneren var designet til å bruke diesel og ikke parafin eller lampeolje. Jeg kommer under en hver omstendighet både om servicen og eventuelle råd fra eber til å poste svarene her.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Bjornt

Sitatvinterdiesel som blir brukt og den inneholder jo mer parafin da.
Nei, det er ikke noe parafin i dagens vinterdiesel, men andre additiver. Mange år siden de slutta med det. Ikke må du helle i parafin heller, på en moderne diesel motor. Parafin har masse svovel, og ikke samme smørende engenskaper.  Om ebersp vet jeg ikke noe, men diesel og dens engenkaper er det nok bare å google litt. Skiller ut voks når et blir virkelig kaldt vet jeg.
Litt kjipt å ha problemer med diesel og sånt når en først har kjøpt seg elbil..  ::)
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

elektrolux

Enig med Zero på dette. Brenntid på 1/2t er kanskje i minste laget for at den blir varm nok til å renske seg selv.

Det rare er at Webasto brukt på Think Classic, og PSA Classic ser ut til å ha meget få problemer. PSA bruker riktignok bensin, mens Think bruker luft/luft som antakelig oppnår selvrensetemperatur raskere.

Det kan også være doseringsproblemer med Webastoen din. Kanskje den rett og slett brenner fett, og soter seg grunnet dette? Det kan og skal måles med en CO måler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Jeg har nå snakket med eber norge. De hadde ikke noen tro på at det skyltes soting, men heller en lekasje av kjølevæske i eberen. Det er det den kjukke hvite røken kommer av.
De sa at dersom eberen brant i mer enn 10 minutter skulle den brenne rent og siden jeg har systemet på minst 30 minutter skulle ikke det ha noen betydning.
Jeg har fått tid på værkstedet neste mandag så det blir en uke med kald bil om morgenen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

jkirkebo

Finnes det ikke slike brennere for ettermontering som bruker bioetanol isteden ? Da forsvinner vel de fleste problemer med lukt, soting og utskilling av voks. TIl gjengjeld må man betale litt mer for drivstoffet, men man får det på EuroPris ;)

El-utgaven av Volvo C30 har bioetanolvarmer om jeg ikke husker feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Det er godt mulig at det finnes bioetanol eller biodiesel versjoner, men ifølge eberspracher norge er det ikke soting eller lignende som er problemet. De mener det lekker kjølevæske inn i brennkammeret og at det er grunden til den hvite røken som strømmer ut under bilen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

foxy

får,håpe det ordner seg rask for deg i-miev! særlige i disse kalde dagener er jo eber/webasto mer enn gull verd!

Har forresten hatt weber på alle bilene mine så langt - uten noe som helst av problemer.

30 min forvarming før kjøretur? Hos meg holder det med max 15 min for å få behagelig varme i kupeen.
I-miev 2011
Asker

jahnarne

Kan også være problemer med drivstofftilførselen. Det vil typisk ha nokså lik oppførsel (i praksis siden varmeren vil stoppe, starte litt igjen osv.). Dette kan skje om slangene ligger litt feil og således lage luftlommer, om slangeklemmene sitter dårlig og ikke lar drivstoffpumpen lage skikkelig trykk eller om selve pumpen er dårlig.

Fint om du sier ifra om hva verkstedet finner ut har forårsaket problemene. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA