Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Muffinman


Rio

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:18
Hvor mange Teslaer finnes det i Kina?

Det vet jeg ikke, men jeg har en mistanke om at befolkningen der er større enn Finnmark (som har en befolkning tilsvarende 10% av Oslo).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Andrewas

Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:33
Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:18
Hvor mange Teslaer finnes det i Kina?

Det vet jeg ikke, men jeg har en mistanke om at befolkningen der er større enn Finnmark (som har en befolkning tilsvarende 10% av Oslo).

Finnmark: 6stk. Potensial som tur mål for alle modell S i Europa.
Kina: 2849stk. Antagelig kun potensial for kinesiske modell S. Kjører kinesere på langtur/ferietur m bil? F.eks fra Beijing til Shanghai eller til Kinas eget "Syden"?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Eip

Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?

Alt for få. Det avstandene vi har i Finnmark er så store at behovet er stort selv om det pr nå er få biler.
VIN: 509XX PD

Rio

Sitat fra: Eip på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?

Alt for få. Det avstandene vi har i Finnmark er så store at behovet er stort selv om det pr nå er få biler.

Jeg vil anta at det ikke er vanskelig å finne områder med vesentlig flere enn 6 Teslaer som har like stort behov for en hurtiglader?

Bevares, Tesla må selvsagt sette opp så mange hurtigladere de bare orker i Finnmark; det virker bare som en merkelig prioritering når det er 6 biler der, og ingen vet hvor mange av de 6 bilene engang har et kjøremønster som krever hurtiglading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:54
Bevares, Tesla må selvsagt sette opp så mange hurtigladere de bare orker i Finnmark; det virker bare som en merkelig prioritering når det er 6 biler der, og ingen vet hvor mange av de 6 bilene engang har et kjøremønster som krever hurtiglading.

Tja, i Tyskland er det kanskje 2-300 Teslaer og 17 hurtigladere, blir vel omtrent samme forhold. Frankrike har 14 SC og ennå færre Teslaer.

Skulle vi gå etter behov i nærområdet ville de neste 10 SC komme på det sentrale østlandet i Norge samt på sør-vestlandet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. oktober 2014, klokken 12:39
Skulle vi gå etter behov i nærområdet ville de neste 10 SC komme på det sentrale østlandet i Norge samt på sør-vestlandet.

Heldigvis har Tesla forstått at det ikke nødvendigvis bare er i "nærområdet" man trenger disse mest, men hvor man kjører.  Er sikker på at Teslaeiere fra det sentrale østlandet i Norge vil ha glede av superladestasjoner både i Finnmark og i Tyrkia :)
Model S 85D

mrydningen

Ja viktig at Tesla bygger ut selv om det ikke er mange biler enda. Har intrykk av at i Nord så ser vi ikke på avstander på samme måte som på sør og legger ut på langt flere langturer ganske ofte. Er ikke uvanlig at jeg kjører dagstur til Tromsø det er 42mil tur-retur. I Finnmark er avstanden enda større og for at folk skal ta steget å kjøpe en Tesla så må infrastrukturen bygges ut :)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

shb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. oktober 2014, klokken 12:39
Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:54
Bevares, Tesla må selvsagt sette opp så mange hurtigladere de bare orker i Finnmark; det virker bare som en merkelig prioritering når det er 6 biler der, og ingen vet hvor mange av de 6 bilene engang har et kjøremønster som krever hurtiglading.

Tja, i Tyskland er det kanskje 2-300 Teslaer og 17 hurtigladere, blir vel omtrent samme forhold. Frankrike har 14 SC og ennå færre Teslaer.

Skulle vi gå etter behov i nærområdet ville de neste 10 SC komme på det sentrale østlandet i Norge samt på sør-vestlandet.
Hva er det østligste punktet i Norge?
Jeg skal opp dit og besøke slektningene mine. Har kjørt mange år, de siste med bobil, håper det blir med Teslaen snart. Hører det er mange andre som vil nordover også, på ferie. Det er jo da en har mest behov for SC. Der er fint å se at det blir langs E4 i Sverige. Håper de fortsetter 4/E75 Finnland etter Tøre(er vel der det er en rød prikk 2016). Sodankylä, Rovaniemi og Saariselkä ( 26 mil) http://www.holidayclubresorts.com/sv/Destinationer/Saariselka/ . Her var bare skog og reisdyr når vi kjørte her med fosilbil før. Så er det 26 mil til Tana bru.


Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Rio

Men det må da finnes utallige steder i mer befolkede deler av Norge hvor langt flere vil benytte den hurtigladeren?

Man kunne jo hatt en 22 kW stolpe på steder med 6 biler?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:54
Sitat fra: Eip på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?

Alt for få. Det avstandene vi har i Finnmark er så store at behovet er stort selv om det pr nå er få biler.

Jeg vil anta at det ikke er vanskelig å finne områder med vesentlig flere enn 6 Teslaer som har like stort behov for en hurtiglader?

Bevares, Tesla må selvsagt sette opp så mange hurtigladere de bare orker i Finnmark; det virker bare som en merkelig prioritering når det er 6 biler der, og ingen vet hvor mange av de 6 bilene engang har et kjøremønster som krever hurtiglading.
Heldigvis har ikke Tesla en slik bakstreversk tankegang. Det er nok av selskaper som prøver å selge biler uten å legge infrastrukturen til rette først. Om noen år vil det bli tydelig hvilken strategi som fungerer best.

Eip

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:54
Sitat fra: Eip på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?

Alt for få. Det avstandene vi har i Finnmark er så store at behovet er stort selv om det pr nå er få biler.

Jeg vil anta at det ikke er vanskelig å finne områder med vesentlig flere enn 6 Teslaer som har like stort behov for en hurtiglader?

Bevares, Tesla må selvsagt sette opp så mange hurtigladere de bare orker i Finnmark; det virker bare som en merkelig prioritering når det er 6 biler der, og ingen vet hvor mange av de 6 bilene engang har et kjøremønster som krever hurtiglading.

Har du noen gang sett på et kart av Finnmark? http://bloggfiler.no/whatwouldnemido.blogg.no/images/863173-7-1382284073784.jpg
Behovet er da enda større enn sørpå , da avstandene er store og langt mellom byene.
Poenget må vel være her å bygge ut infrastruktur så flere kan kjøpe elbiler
VIN: 509XX PD

Rio

Sitat fra: Eip på søndag 26. oktober 2014, klokken 15:49
Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:54
Sitat fra: Eip på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?

Alt for få. Det avstandene vi har i Finnmark er så store at behovet er stort selv om det pr nå er få biler.

Jeg vil anta at det ikke er vanskelig å finne områder med vesentlig flere enn 6 Teslaer som har like stort behov for en hurtiglader?

Bevares, Tesla må selvsagt sette opp så mange hurtigladere de bare orker i Finnmark; det virker bare som en merkelig prioritering når det er 6 biler der, og ingen vet hvor mange av de 6 bilene engang har et kjøremønster som krever hurtiglading.

Har du noen gang sett på et kart av Finnmark? http://bloggfiler.no/whatwouldnemido.blogg.no/images/863173-7-1382284073784.jpg
Behovet er da enda større enn sørpå , da avstandene er store og langt mellom byene.
Poenget må vel være her å bygge ut infrastruktur så flere kan kjøpe elbiler

Selvsagt bør man bygge ut infrastruktur, men bør den muligvis plasseres der hvor den er til nytte for flest mulig?

Det er da veldig mange plasser hvor det er langt flere enn 6 (!) Teslaer, som kjører ruter hvor det ville vært nødvendig med hurtigladere.

Finnmark er dog heller ikke spesielt stort - fra den ene enden av Rio til den andre er 70 km, for ikke å snakke om interne distanser i Brasil.

Men, som sagt, bevares - det er et fritt land, og Tesla kan sette opp hurtigladere overalt for min del! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Rio : Har du hørt om egget og høna ?
Din tankegang er på linje med den Transnova praktiserer, og vi kan se hvordan det har gått....
Jeg bor på det "sentrale østlandet", med Drammen, Sarpsborg og snart Askim/Mysen rett utenfor stuedøra. De laderne har jeg ikke mye bruk for i det daglige. Det vil faktisk være mer sannsynlig at jeg får bruk for en lader i Skaidi før jeg trenger å stoppe i Askim...
Det er vel ikke nødvendig å ha en Europavei mellom Grong og Mosjøen heller, det bor jo omtrent ikke mennesker på strekningen ? .. .:P
Ære være Tesla for måten de bygger ut infrastrukturen på !!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

OddB:
Infrastruktur er noe man bygger ut der man antar det er et rimelig behov for det, eller kan bli det.

Med tanke på befolkningen, og selv det potensielle trafikkgrunnlaget, så må det da være 100 steder i Norge hvor man kan argumentere med "høna og egget"?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA