Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. november 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:29

Men la oss si at det er noen som har f. eks. 100 000 eller 150 000 kr til bil, og et relativt "passende" kjøremønster (kanskje 40% av befolkningen) - hva skal de gjøre? Dersom man mener at ingen bil uten Teslas rekkevidde er god nok for folk flest, så følger det at man må be dem kjøpe eksosbil.

Dersom man påpeker at de få turene som er upraktiske kan man leie/låne en bil, turene til hytten får man hurtiglade, og 27 ut av 30 dager i måneden normallader man uansett, så blir det plutselig en ny elbileier.

Alternativet er ikke at han/hun plutselig finner 500 000 kr ekstra; alternativet er at vedkommende kjøper en eksosbil.

Det er jo nærmest en "plikt" å forklare folk at langt flere enn man tror faktisk klarer seg helt greit med en iMiev, iON, brukt Leaf, osv.

Problemet med elbiler i 150kkr klassen som eneste familiebil er ikke først og fremst rekkevidde, men plass (og sikkerhet). Ingen med vettet i behold hadde prøvd å dra på skiferie med 2 barn og 2 voksne i en i-miev. Hvis de ikke har råd til biler i høyere prisklasse, så vil de nok heller ikke bruke penger på å leie bil eller annet heller.

Små elbiler er enten en av flere biler (kan godt fungere som nr 1 av 2) for familier, eller eneste bil for DINKs og enslige.

Men forstår du ikke at folk er fattige, og har ikke råd til den prisen, engang?

Folk kjører langt lenger med barn og utstyr i en knøttliten bil. Ikke fordi de synes det er gøy å sitte slik, men fordi de må hvis man skal dra noe sted.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. november 2014, klokken 21:50
Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:18
Helt enig - ingen påstår at e-Golf og Leaf "dekker alt for alle", akkurat som Model S ikke "dekker alt for alle". Det er helt naturlig, og er jo akkurat det samme for eksosbiler.

Fasiten på det du spør om er at kun ca 15% av elbilene i Norge er Tesla, 85% får behovene dekket med andre elbiler. :)

Niks, 6% får behovene dekket av andre elbiler mens 79% får behovene dekket med annen elbil pluss en eksosbil.

Det er ca. 5 ganger så mange Tesla-eiere (av prosentivs andel) som ikke har eksosbil ved siden av, i forhold til eiere av andre elbiler.

Hvor har du de tallene fra (6%)?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: hgs på torsdag 27. november 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 21:14
For å gjøre oss ferdig med statistikk: Nissan selgere flere Leaf hver måned enn Tesla selger Model S, så noe har de gjort rett. At de fikk en bil (Leaf) på markedet tidligere viser jo bare at Nissan ikke sov. De var også raskere enn Tesla med batterifabrikk.

Tesla var da i elbilmarkedet før Nissan. Roadster kom i 2008 mens Leaf kom i 2010.

Jeg vet, men de ble knapt nok masseprodusert?

VW CityStromer kom på 90-tallet, og det kom jo mange "småserier" opp gjennom årene, inkl. Think.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 22:07
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. november 2014, klokken 21:50
Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:18
Helt enig - ingen påstår at e-Golf og Leaf "dekker alt for alle", akkurat som Model S ikke "dekker alt for alle". Det er helt naturlig, og er jo akkurat det samme for eksosbiler.

Fasiten på det du spør om er at kun ca 15% av elbilene i Norge er Tesla, 85% får behovene dekket med andre elbiler. :)

Niks, 6% får behovene dekket av andre elbiler mens 79% får behovene dekket med annen elbil pluss en eksosbil.

Det er ca. 5 ganger så mange Tesla-eiere (av prosentivs andel) som ikke har eksosbil ved siden av, i forhold til eiere av andre elbiler.

Hvor har du de tallene fra (6%)?

Fra den siste store undersøkelsen i NAF-regi. Har ikke linken her og nå, men den ble presentert av TØI blant annet. 10% av eierne av kortrekkevidde-elbiler hadde ikke eksosbil ved siden av, men korrigert for de som også eide en Tesla mener jeg å huske tallet var 6%. Fortsatt med forbehold om dårlig hukommelse (er på jobb og har bare en iPad her) var det 32% av Tesla-eierne som ikke hadde eksosbil ved siden av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

F_P


Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 21:14

For å gjøre oss ferdig med statistikk: Nissan selgere flere Leaf hver måned enn Tesla selger Model S, så noe har de gjort rett. At de fikk en bil (Leaf) på markedet tidligere viser jo bare at Nissan ikke sov. De var også raskere enn Tesla med batterifabrikk.

Poenget mitt er dog ikke "hvem selger mest", men at "andre enn Tesla selger" (ref. tittelen på tråden).

Du skriver: "Jeg påpeker bare din åpenbare mangel på å innse at 15-20mil biler ikke nødvendigvis er veien til elbil-himmelen" - men hvor har jeg påpekt noe slikt?

Selvsagt er det bedre med lang rekkevidde enn kort, men det kommer med en drøy pris og størrelse på bilen. For de fleste er det viktig at de faktisk har råd til å kjøpe bilen, og så får de heller hurtiglade en gang eller to. Joda, irriterende, men ikke alle er rike.

Faktisk kan man snu argumentasjonen til en del folk her på hodet, og påpeke at det er Tesla som er sent ute med en bli i "folkesegmentet" (som er der volumet er). VW og Nissan og BMW m. fl. har de bilene. På grunn av dagens batteriteknologi er de dyre og går lite, men de eksisterer og de vil bli mye bedre relativt raskt. Da sitter Nissan og VW der med masse erfaring fra den type biler.

Jeg sier IKKE at det er "bedre" enn det Tesla gjør. Jeg påpeker at BEGGE gjør deres ting, basert på egen strategi. Man kan selvsagt være uenig i hva som er "den beste", men det jeg gikk i rette på var påstanden om at Tesla skulle være den eneste som "ikke sover". Ingen av disse sover.

Derimot kan man heller kritisere Ford, Opel, og en skokk med andre som overhodet ikke har gjort noe nevneverdig innen elbilsegmentet.

Vet du jeg står over å lete igjennom alle innleggene dine for hoste opp et sitat.

Registrer dog at vi nå er nede i biler til 150.000,- i det såkalte folkesegmentet. Problemet slik jeg ser det er at du henger deg noe voldsomt opp i innkjøpsprisen. Er det billig nok er det liksom ikke måte på hvor tålmodige folk vil være med ladestopp, eller?

For å bruke din egen terminologi. Jeg TROR de færreste gidder å ta turen Oslo - Bodø i en elbil med 15mils realistisk rekkevidde. Har de da ikke råd til Model S blir det ikke elbil som eneste bil slik utvalget av elbiler er i dag.

Legger merke til at du mener Nissan og VW skaffer seg store fordeler ved å putte forholdsvis små batteripakker i biler av ok størrelse. Vel, jeg er ikke helt sikker på om jeg følger deg i det resonnementet.

Så kan man naturligvis spørre seg om hvorfor det ikke eksisterer noen elbiler med rekkevidde i "mellomklassen". Nytt marked og alt det er sikkert mye av forklaringen. Pr. i dag kan ikke jeg se håndfaste bevis på at vi får se en Golf stasjonsvogn eller lignende med eldrift og 300-350km rekkevidde nært forestående. Den eneste produsenten som vi vet 100% sikkert har en slik bil i pipeline er Tesla, og vel så viktig. De har mer eller mindre allerede klargjort for at man kommer seg rundt dit man skal. VW med flere venter på at noen andre skal fikse dette for dem først.

Og igjen, jeg har ikke en gang nevnt ordet sover før du dro det opp.

Model S er helt sikkert ikke det eneste saliggjørende. Mange kan sikkert klare seg med mindre rekkevidde i det daglige, meg selv inkludert. Men om man bare skal ha en bil så er elbil-alternativene uaktuelle for svært, svært mange. Argumenter alt du orker i mot det, men faktum er at nordmenn allerede legger enorm vekt på et tilhengerfeste som de kanskje skal bruke 2-3 ganger. Ditto med stor plass til den ene turen på fjellet i året med full bil, og da kan det kanskje også være litt glatt så da må AWD på plass.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Rio

Nissan har en bil med ca 300 km rekkevidde annonsert allerede. Tror det var 2016.

VW skal ha en batteripakke med 50-100% ekstra rekkevidde, og forsker på en kjemi med 4 ganger dagens rekkevidde, leste jeg.

De færreste kjører til Bodø (med mindre de bor i nærheten), så det argumentet er ganske irrelevant. Gjennomsnittelig kjørelengde for personbiler er 35 km / døgn.

Jeg henger meg opp i prisen fordi hvis elbiler skal bli populære i resten av Europa så må man få ned prisen, slik at folk kan kjøpe dem. Det gjør man ikke med store batteripakker, men med billigere batteripakker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

samotholt

Når ble gjennomsnittlig lenge et mål for hva man vil ha av en bil?

Vi kjører ca. 5 mil daglig. Når vi skal på hytta - og besøke slekt i samme slengen - blir det fort 30 mil uten mulighet til å lade (og det gjelder faktisk også på vinteren).

Seriøst. For oss som bor utenfor Oslo (og omegn) er 10-20-30 mil ikke særlig mye. Har løst til å si "Leaf my ass",, men gjør det selvsagt ikke - som den "Geniatalman" jeg er.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Rio

Sitat fra: samotholt på fredag 28. november 2014, klokken 01:24
Når ble gjennomsnittlig lenge et mål for hva man vil ha av en bil?

Vi kjører ca. 5 mil daglig. Når vi skal på hytta - og besøke slekt i samme slengen - blir det fort 30 mil uten mulighet til å lade (og det gjelder faktisk også på vinteren).

Seriøst. For oss som bor utenfor Oslo (og omegn) er 10-20-30 mil ikke særlig mye. Har løst til å si "Leaf my ass",, men gjør det selvsagt ikke - som den "Geniatalman" jeg er.

Ja, men alle er ikke som deg. Alle har ikke råd til å kjøpe Tesla. Tro det eller ei.

Så enten må de da kjøpe en annen elbil, eller så må de ha en eksosbil.

Svært mange kan klare seg fint med en billigere elbil. Selvsagt er det greiere med en elbil med 6000 km rekkevidde (lengst mulig), men når man ikke har en halv million eller mer man kan bruke på bil, så må man heller akseptere noen ladepauser.

Eller en eksosbil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jazzwheel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. november 2014, klokken 23:26
Fra den siste store undersøkelsen i NAF-regi. Har ikke linken her og nå, men den ble presentert av TØI blant annet. 10% av eierne av kortrekkevidde-elbiler hadde ikke eksosbil ved siden av, men korrigert for de som også eide en Tesla mener jeg å huske tallet var 6%. Fortsatt med forbehold om dårlig hukommelse (er på jobb og har bare en iPad her) var det 32% av Tesla-eierne som ikke hadde eksosbil ved siden av.

Spurte de da bare NAF-medlemmer? Jeg for eksempel meldte meg ut av NAF når jeg kjøpte Tesla, fordi jeg da ikke lenger hadde noen eksosbil lenger.

jazzwheel

Gjennomsnittsbilen i Norge er vel godt over 10 år så vi må nok godt under 150kkr og en del år frem i tid før man ser hva som virkelig blir interessant for folk flest når det kommer til elbiler. Hvis hybridprisene skrus ned så skvises vel kortrekkeviddeelbilene ytterligere, mens TMS eiere klarer seg ganske godt fordi den har plass, sikkerhet, "luksus" og ok rekkevidde.

Det blir også veldig interessant å se hva som skjer med alle hybridvaiantene når de blir 5-10 år gamle. En av fordelene med elbiler bør være at det er mindre komplisert drivverk osv, mens med hybridbiler får man alt det gamle + alt det nye av elmotor og batteri osv. Hvordan blir prisen på verksted og service der?

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 22:06
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. november 2014, klokken 21:48
Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:29

Men la oss si at det er noen som har f. eks. 100 000 eller 150 000 kr til bil, og et relativt "passende" kjøremønster (kanskje 40% av befolkningen) - hva skal de gjøre? Dersom man mener at ingen bil uten Teslas rekkevidde er god nok for folk flest, så følger det at man må be dem kjøpe eksosbil.

Dersom man påpeker at de få turene som er upraktiske kan man leie/låne en bil, turene til hytten får man hurtiglade, og 27 ut av 30 dager i måneden normallader man uansett, så blir det plutselig en ny elbileier.

Alternativet er ikke at han/hun plutselig finner 500 000 kr ekstra; alternativet er at vedkommende kjøper en eksosbil.

Det er jo nærmest en "plikt" å forklare folk at langt flere enn man tror faktisk klarer seg helt greit med en iMiev, iON, brukt Leaf, osv.

Problemet med elbiler i 150kkr klassen som eneste familiebil er ikke først og fremst rekkevidde, men plass (og sikkerhet). Ingen med vettet i behold hadde prøvd å dra på skiferie med 2 barn og 2 voksne i en i-miev. Hvis de ikke har råd til biler i høyere prisklasse, så vil de nok heller ikke bruke penger på å leie bil eller annet heller.

Små elbiler er enten en av flere biler (kan godt fungere som nr 1 av 2) for familier, eller eneste bil for DINKs og enslige.

Men forstår du ikke at folk er fattige, og har ikke råd til den prisen, engang?

Folk kjører langt lenger med barn og utstyr i en knøttliten bil. Ikke fordi de synes det er gøy å sitte slik, men fordi de må hvis man skal dra noe sted.

Det var du som satte det premisset.

Poenget er hvis de har 100kkr å disponere til en bil (da er de ikke nødvendigvis fattige IMO), så velger de helt klart en eldre eksosbil med mere plass enn en elbil som ikke dekker deres behov. Dette er lett å se i dag, familier kjøper heller en eldre større bruktbil enn en nyere mindre bil.

Selvfølgelig finnes det unntak her, men jeg kjenner ingen familier med 2 barn som har kun en bil og som er elbil i småbilklassen. Noen finnes det sikkert, og det blir vel flere nå som B-klasse har kommet, som ihvertfall dekker plassbehov til en viss grad.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

F_P

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 23:50
Nissan har en bil med ca 300 km rekkevidde annonsert allerede. Tror det var 2016.

VW skal ha en batteripakke med 50-100% ekstra rekkevidde, og forsker på en kjemi med 4 ganger dagens rekkevidde, leste jeg.

De færreste kjører til Bodø (med mindre de bor i nærheten), så det argumentet er ganske irrelevant. Gjennomsnittelig kjørelengde for personbiler er 35 km / døgn.

Jeg henger meg opp i prisen fordi hvis elbiler skal bli populære i resten av Europa så må man få ned prisen, slik at folk kan kjøpe dem. Det gjør man ikke med store batteripakker, men med billigere batteripakker.

Joda, Nissan sier vel noe om at det kanskje kommer mer batteri i Leafen til 2017, og at den kan ha en rekkevidde opp mot 300km, men ingen informasjon om pris som jeg kan finne. Mye kanskje. Leaf er uansett ikke en familiebil om vi holder oss til det nordmenn ønsker seg. I andre land fungerer det sikkert fint, og jeg legger gjerne til at undertegnede med familie (2+2) tilbakela 2000km i en Up! i sommer uten problemer. Men for all del, det er flott om den kommer ramlende ned en slik.

Forsker på = det kommer ikke i 2017 i alle fall. Det tror jeg vi skal være enige om.

Det evinnelige gnålet om 35km i gjennomsnitt må du slutte med. Gi meg median-verdien i det minste, og få trekt ut biler som ikke er i daglig bruk så næremer vi oss relevant. Det betyr ikke at disse som kjører 35km (+/- 5km) hver dag ikke finnes, men de færreste kjører faktisk en slik distanse hver eneste dag hele året og ender på +/- 13000km pr. år. Undertegnede kjører 70-100km pr. dag. Det hadde altså gått sånn tålelig greit med en Leaf man-fre. Problemet er bare at det fungerer så forbasket dårlig med Leaf et. al. de 15-20 turene ellers i året når kjørelengden er mellom 300-800km pr. dag.

Jeg, og sikkert alle andre, er naturligvis enig i at lavest mulig pris er bra. Utfordringen så langt består dessverre også i at man må få folk flest til å endre tankemønsteret sitt rundt transport og bilkjøring. I dette ligger det som vi med elbil blir møtt med nesten daglig; rekkevidde(angst), ladetid, driftssikkerhet, og gud vet hva av argumenter som gjør at svært mange ikke en gang vurderer elbil selv om regnestykket rent økonomisk er meget gunstig. For å snu denne tankegangen trengs det elbiler som beviselig duger til noe mer enn å tøffe frem og tilbake den korte distansen til jobb.

Mulig du opplever dette annerledes, men i min omgangskrets er dette et ankepunkt mange har. Flere er skeptisk til elbiler generelt. Setter du disse inn i en Leaf så ser de ikke det du forfekter om fremtidig utvikling. De ser kun en ok bil som kan kjøre de til jobb, men som begrenser de for mye ellers = de må ha to biler. Setter du de samme inn i en Model S og tar en tur så blir konklusjonen en helt annen. Det er en bil de faktisk ser kan være nr. 1, og til og med den eneste bilen de trenger.

Jeg er ikke motstander av at VW, Nissan kommer med elbiler, ei heller at Telsa gjør det de gjør. Hvem som har den beste strategien er heller ikke lett å vite, men utgangspunktet for produksjon av elbil er fundamentalt forskjellig. Så forskjellig at jeg forstår de som mener VW, Nissan etc. produserer elbiler fordi de er presset til det, ikke fordi de vil. Min personlige mening er at uten Tesla ville vi stått på stedet hvil anno 2005 med Think, Buddy etc., og kanskje Leaf på plass, men jeg tviler på at eGolf, eUp, i3 osv. hadde sett dagens lys så tidlig uten Tesla som «pressmiddel». Men det er altså min personlige mening, helt subjektiv sådan :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Amoss

Sitat fra: F_P på fredag 28. november 2014, klokken 08:51
Joda, Nissan sier vel noe om at det kanskje kommer mer batteri i Leafen til 2017, og at den kan ha en rekkevidde opp mot 300km, men ingen informasjon om pris som jeg kan finne. Mye kanskje. Leaf er uansett ikke en familiebil om vi holder oss til det nordmenn ønsker seg. I andre land fungerer det sikkert fint, og jeg legger gjerne til at undertegnede med familie (2+2) tilbakela 2000km i en Up! i sommer uten problemer. Men for all del, det er flott om den kommer ramlende ned en slik.

Bare for å klargjøre en liten ting:  Joda, var en artikkel om at Leaf kommer i ny modell med nesten 30 mils rekkevidde i 2016. Men verd å merke seg at det da var snakk om 30 mil etter europeisk kjøresyklus test, altså samme testen som gir Model S over 50 mils rekkevidde. Dette er altså akkurat det samme som den Leafen de "over dammen" lenge har hintet om med 150 miles (= 25 mils) mer realistisk sommer-rekkevidde.

Flott at Nissan øker rekkevidden! Dette tror jeg at vil gjøre dem til markedsleder på rekkevidde - nest etter samtlige Teslar, og gjør at de nærmer seg vippepunktet der de kunne blitt interessante også får meg, men altså enn så lenge på feil side av dette punktet.

Model S 85D

pberg

SitatDet evinnelige gnålet om 35km i gjennomsnitt må du slutte med. Gi meg median-verdien i det minste, og få trekt ut biler som ikke er i daglig bruk så næremer vi oss relevant. Det betyr ikke at disse som kjører 35km (+/- 5km) hver dag ikke finnes, men de færreste kjører faktisk en slik distanse hver eneste dag hele året og ender på +/- 13000km pr. år.

Jeg tror heller at det er flere som kjører kortere enn dette pr. dag enn lengre. F.eks. her i Stavanger-området, så er det kanskje 20% som bor lenger enn 2 mil fra arbeidsstedet, i hvert fall på min relativt store arbeidsplass.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Rønnern

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. november 2014, klokken 07:11
Selvfølgelig finnes det unntak her, men jeg kjenner ingen familier med 2 barn som har kun en bil og som er elbil i småbilklassen. Noen finnes det sikkert, og det blir vel flere nå som B-klasse har kommet, som ihvertfall dekker plassbehov til en viss grad.

Du kjenner ikke meg, det er sant, men jeg har kone, to barn og Peugeot Ion som eneste bil og det funker såpass greit at vi valgte å takke nei da svigers ville kjøpe en fossilbil til oss. Men vi har dog ingen hytte å reise til ;)

Mvh Ronnie
Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA