Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 20. august 2014, klokken 23:30
Må forresten si at din utrettelige presisering av nettopp dette faktum, har gjort at det endelig har sunket inn for meg også. Med mindre markedet aksepterer en 2000 kg tung Passat med prislapp tilsvarende BMW M5, vil ikke tyskerne satse på det segmentet.
Men for tankespillets skyld; la oss si at Teslas Gen 3 nå er lansert med de spesifikasjonene som er antydet at den vil få, hvor lang tid tror du tyskerne vil (/har "råd til" å) vente med å lansere noe tilsvarende?

Jeg vet ikke; et stort problem (som nok "redder" VW og andre) er at Tesla kun vil kunne levere et meget begrenset antall (i prosent) av verdens nybiler.

Etter det jeg kan se er det ikke noe problem for VW etc å masseprodusere elbiler, bortsett fra én komponent - batteriet. Tilgang på batterier vil (trolig) være det som avgjør, og her er Tesla meget smarte, som bygger egen fabrikk.

Men, det som også kan skje er (pga massiv forskning) er at noen kan oppfinne et billig og bra, og lettprodusert batteri. Det vil være en total game changer, for plutselig kan "alle" produsere billige biler.

Jeg tror også at det er i India og Kina vi vil se de store omveltningene. Det er få som nevner mopeder, men det er millioner av mopeder der, og hver av dem forurenser mer enn en bil. Å forby fossilmopeder vil gjøre en enorm forskjell, og kan gjøres langt raskere enn å endre bilparken.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 20. august 2014, klokken 23:42
Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 20. august 2014, klokken 23:22
Jepp - å aktivt motarbeide står ikke som definisjon under "å sove" i min ordbok.

Vel, det gjør det i min. For de må bare "sove" dersom de tror de kan komme unna med å prøve å feie problemene under teppet. Joda, de kan sikkert gjøre det en stund, men til slutt kommer de til å snuble i det teppet. 

Desuten viser det svært tydelig at de må ha sovet svært tungt, når de ikke en gang vil prøve å nå disse målene med så mange års forvarsel. De burde, dersom de ikke sov, ha vært i gang lenge før disse målene ble lagt på bordet.

Men dette er bare fordi du har din egen private definisjon av å "sove", som tilsynelatende har blitt et synonym for "er ikke enig med meg".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 20. august 2014, klokken 23:45
Men dette er bare fordi du har din egen private definisjon av å "sove", som tilsynelatende har blitt et synonym for "er ikke enig med meg".

En definisjon som deles av de fleste som har uttalt seg i denne tråden, med ett spesielt unntak.
Model S 85D

19quiz76


Sitat fra: Rio på onsdag 20. august 2014, klokken 23:44
[...]et stort problem (som nok "redder" VW og andre) er at Tesla kun vil kunne levere et meget begrenset antall (i prosent) av verdens nybiler.
Men hvis Tesla når målet sitt om å produsere ~500.000 Gen 3 pr år, vil vel det være et signal om at markedet ønsker produktet. Vil det ikke være rart om ikke tyskerne vil ha en del av det markedet? Hvis det bare er batterier det står på, kan de vel bygge en egen fabrikk eller kjøpe av Tesla?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 20. august 2014, klokken 23:50

Sitat fra: Rio på onsdag 20. august 2014, klokken 23:44
[...]et stort problem (som nok "redder" VW og andre) er at Tesla kun vil kunne levere et meget begrenset antall (i prosent) av verdens nybiler.
Men hvis Tesla når målet sitt om å produsere ~500.000 Gen 3 pr år, vil vel det være et signal om at markedet ønsker produktet. Vil det ikke være rart om ikke tyskerne vil ha en del av det markedet? Hvis det bare er batterier det står på, kan de vel bygge en egen fabrikk eller kjøpe av Tesla?

Enig, men det er jo intet som forhindrer dem i å snu seg relativt raskt? En elbil er enklere og billigere å produsere (bortsett fra batteri), og sånn sett kunne jo VW produsere 100% e-Golf i dag, dersom de hadde batteriene. De andre (motor, inverter, lader) er jo tilgjengelig.

Men husk at det selges et sted mellom 70 og 90 millioner biler hvert år i verden, så selv om Tesla solgte 0,5 millioner, så er det ikke akkurat skremmende for VW eller MB...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Sant nok - ville bare høre din mening om hva som skal til for at de endrer retning. Sånn jeg har forstått det er det ny batteriteknologi som muliggjør større kapasitet på mindre fysisk plass.
Men denne nye teknologien må jo betales av noen, akkurat som Tesla-eiere nå betaler for dagens batteriteknologi. Ergo må volumet opp, og vil de ta den kostnaden/risikoen? Kanskje Tesla må gå opp løypa på nytt igjen?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 21. august 2014, klokken 00:03
Sant nok - ville bare høre din mening om hva som skal til for at de endrer retning. Sånn jeg har forstått det er det ny batteriteknologi som muliggjør større kapasitet på mindre fysisk plass.
Men denne nye teknologien må jo betales av noen, akkurat som Tesla-eiere nå betaler for dagens batteriteknologi. Ergo må volumet opp, og vil de ta den kostnaden/risikoen? Kanskje Tesla må gå opp løypa på nytt igjen?

Jeg hører rykter om at VW gjør en god del forskning, men slikt er jo ofte hemmelig.

Men snakker om at Tesla har en batterifabrikk, men Nissan bygget en egen batterifabrikk for flere år siden, i samarbeid med Panasonic (tror jeg det er). Den produserer batterier allerede, etter det jeg vet. Så Nissan har heller ikke sovet.

Batteriprodusentene forsker nok på harde livet. Bilprodusentene burde jo også gjøre det, men jeg tenker at det vil gå noen år før de ser på batteriteknologi som like viktig som dagens kunnskap om fossilmotorer.

Batterier vil nok bli et viktig konkurransemoment i fremtiden. I dag vet folk flest knapt hvilken batterikjemi som er i batteriet på bilen deres.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 20. august 2014, klokken 23:59
Enig, men det er jo intet som forhindrer dem i å snu seg relativt raskt? En elbil er enklere og billigere å produsere (bortsett fra batteri), og sånn sett kunne jo VW produsere 100% e-Golf i dag, dersom de hadde batteriene. De andre (motor, inverter, lader) er jo tilgjengelig.

Tja, er de det? De fleste andre produsenter enn Tesla bruker permanentmagnetiserte synkronmotorer, som krever en god del sjeldne jordmetaller. Disse ressursene begynner det å bli kamp om,spesielt siden alle hybridene også bruker slike. Så jeg er veldig usikker på om VW kan få tak i nok av disse til å lage f.eks 1 million e-Golf i året.

Tesla bruker en asynkronmotor som kun inneholder kobber, stål og jern. Null ressursproblemer der. Jeg tror også Renault bruker viklet rotor i sine biler, med slip rings. Er dog ikke 100% sikker på det.

Inverter og lader er bare kraftelektronikk, null problemer der ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#1148
De bare later som de sover, i sitt eget hjemmemarked har de lite å tjene på å satse uten insentiver fra staten, og med insentiver får de en ny konkurrent i Model S / X, så de maser ikke på det.

Men de sover litt mindre andre steder, feks selger BMW nå helelektrisk X1 i Kina:

http://www.zhinuo.com.cn/cn/en/index.html

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 00:24
Sitat fra: Rio på onsdag 20. august 2014, klokken 23:59
Enig, men det er jo intet som forhindrer dem i å snu seg relativt raskt? En elbil er enklere og billigere å produsere (bortsett fra batteri), og sånn sett kunne jo VW produsere 100% e-Golf i dag, dersom de hadde batteriene. De andre (motor, inverter, lader) er jo tilgjengelig.

Tja, er de det? De fleste andre produsenter enn Tesla bruker permanentmagnetiserte synkronmotorer, som krever en god del sjeldne jordmetaller. Disse ressursene begynner det å bli kamp om,spesielt siden alle hybridene også bruker slike. Så jeg er veldig usikker på om VW kan få tak i nok av disse til å lage f.eks 1 million e-Golf i året.

Tesla bruker en asynkronmotor som kun inneholder kobber, stål og jern. Null ressursproblemer der. Jeg tror også Renault bruker viklet rotor i sine biler, med slip rings. Er dog ikke 100% sikker på det.

Inverter og lader er bare kraftelektronikk, null problemer der ja.

Hei,

Det har du rett i, men etter at Kina kjøpte opp veldig mye av Jordens sjeldne jordmetallforekomster, så har de andre forsket mye på motorer uten dette. Toyotas nye motorer er uten dette, og det er mye forskning hos anrde også. Men det er helt klart et vesentlig emne.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cowboystrekk

Først sov konkurrentene pg ignorerte, så latterliggjorde de og nå sitter de og følger nøye med og gjør noen halvhjertede forsøk. Nissan er unntaket som faktisk laga en revolusjonerende elbil før TMS var annet enn et korthus. Om Tesla skulle greie å selge 0.5 millioner biler i året da vil garantert VW og flere andre få ut fingern da elbilene faktisk vil spise seg inn i deres produktlinjer. Glem ikke Nissan som faktisk planlegger Leaf med lengre rekkevidde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 21. august 2014, klokken 07:12
Først sov konkurrentene pg ignorerte, så latterliggjorde de og nå sitter de og følger nøye med og gjør noen halvhjertede forsøk. Nissan er unntaket som faktisk laga en revolusjonerende elbil før TMS var annet enn et korthus. Om Tesla skulle greie å selge 0.5 millioner biler i året da vil garantert VW og flere andre få ut fingern da elbilene faktisk vil spise seg inn i deres produktlinjer. Glem ikke Nissan som faktisk planlegger Leaf med lengre rekkevidde.

Jeg har to originale elektriske VW Golf fra 90-tallet...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 21. august 2014, klokken 00:58
Det har du rett i, men etter at Kina kjøpte opp veldig mye av Jordens sjeldne jordmetallforekomster, så har de andre forsket mye på motorer uten dette. Toyotas nye motorer er uten dette, og det er mye forskning hos anrde også. Men det er helt klart et vesentlig emne.

Har Toyota byttet? Jeg har kun funnet info om at de forsker på det, og skal vurdere det om prisene på sjeldne jordmetaller fortsetter å stige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på torsdag 21. august 2014, klokken 09:38
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 21. august 2014, klokken 07:12
Først sov konkurrentene pg ignorerte, så latterliggjorde de og nå sitter de og følger nøye med og gjør noen halvhjertede forsøk. Nissan er unntaket som faktisk laga en revolusjonerende elbil før TMS var annet enn et korthus. Om Tesla skulle greie å selge 0.5 millioner biler i året da vil garantert VW og flere andre få ut fingern da elbilene faktisk vil spise seg inn i deres produktlinjer. Glem ikke Nissan som faktisk planlegger Leaf med lengre rekkevidde.

Jeg har to originale elektriske VW Golf fra 90-tallet...
Som ble produsert i 100 eksemplarer? ;) Poenget mitt er at det var Nissan og etterhvert Tesla som satte det igang med forbrukervennlige biler produsert i titusenvis som dekker behovet for svært mange av oss :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Du kan jo også nevne i-MiEV. Dette var den første av den nyeste generasjonen elbil som kom på markedet, og det har blitt solgt over 30.000 stk. Nissan Leaf var kun måneder bak i-MiEV, men de var *bak* i-MiEV.

Og man kan så klart nevne Tesla Roadster. Dette vil jeg si var den første moderne elbilen som slo gjennom. De produserte riktignok kun 2400 stk, men påvirkningen på markedet var langt større enn det beskjedne antallet skulle tilsi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA