Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

SabreMan

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:50
Range mode overstyrer batterivarmeren, gjør såvidt jeg vet ikke noe annet med batteriet:
Når det er kaldt ute varmer range mode opp batteriet til du får ca 3 kW-regen (såvidt på grønt). Etter det skjer all oppvarming fra overskuddsvarme fra motor, varme fra batteriet i seg selv etc.
Hvis du kjører uten range mode så vil alltid batteriet varmes opp til det når 30 kW-regen. På langkjøring har det mindre å si, på korte turer blir forbruket langt høyere uten range mode. Batterivarmeren trekker ca 6 kW-strøm, noe som er mye om du blir stående i kø og bare skal kjøre 3 km.

Range mode er snillere mot batteriet av flere årsaker:
- Du bruker mindre strøm og dermed sliter mindre på batteriet (over flere år vil det kunne ha litt å si)
- Du får flere raske oppvarmingssykluser for batteriet og batteriet holdes på høyere temp mer av tiden. Lav temp gir lengre levetid for batteriet
- Du må lade oftere og bruker mer tid og penger på strøm

Ulemper med range mode som ikke er negative for batteriet:
- Du vil få redusert effekt og regen i en litt lengre periode om det er veldig kaldt, om du bremser mye så vil du regenerere mindre, noe som kan virke negativt på rekkevidda
- Klimaanlegget yter ikke like mye. Min erfaring er at ned til -10C så går det fint, noe særlig kaldere enn det bør du kjøre uten range mode for å få høy nok temp.
- På spesielt P85D gir range mode noen tideler tregere aks pga hvilemodus på bakre motor

Du mener vel at du må lade sjeldnere? Hvis du bruker mindre strøm, trenger du vel ikke å lade så ofte.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Thor2014

Bruker bilen mer strøm i Insane mode enn Sport når man kjører rolig og økonomisk?

Jeg kjører i range og Insane stort sett hele tiden, men synes bilen blir mer responsiv i range mode off.


Cowboystrekk

Sabreman: skrev feil. Retta nå. Takk for innspill.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Ljosdal

Jeg lurer på vedr. range mode on/off osv. når det kommer til langkjøring i varmt klima?
Kjørte med range mode ON i vinter ca frem til april, men har siden kjørt OFF. Bilen min ligger gjevnt på rundt 220-230Wh/KM. Vi skal kjøre ned til Frankriket og det nok veldig varmt.
Bør jeg kjøre med range mode ON? Tenker at AC må jobbe på spreng hele turen, men vil den kjøle bilen nok med range ON?

Takker for svar :-)
Svart P85 Signature #88

turfsurf

Sitat fra: Ljosdal på fredag 03. juli 2015, klokken 13:06
Jeg lurer på vedr. range mode on/off osv. når det kommer til langkjøring i varmt klima?
Kjørte med range mode ON i vinter ca frem til april, men har siden kjørt OFF. Bilen min ligger gjevnt på rundt 220-230Wh/KM. Vi skal kjøre ned til Frankriket og det nok veldig varmt.
Bør jeg kjøre med range mode ON? Tenker at AC må jobbe på spreng hele turen, men vil den kjøle bilen nok med range ON?

Takker for svar :-)

Er vel ikke værre enn å prøve. Blir det ikke kaldt nok, så slå av range mode?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ljosdal på fredag 03. juli 2015, klokken 13:06
Jeg lurer på vedr. range mode on/off osv. når det kommer til langkjøring i varmt klima?
Kjørte med range mode ON i vinter ca frem til april, men har siden kjørt OFF. Bilen min ligger gjevnt på rundt 220-230Wh/KM. Vi skal kjøre ned til Frankriket og det nok veldig varmt.
Bør jeg kjøre med range mode ON? Tenker at AC må jobbe på spreng hele turen, men vil den kjøle bilen nok med range ON?

Takker for svar :-)

Jeg ville droppet det. Range mode har sin største funksjon vinterstid ved mye småkjøring. Sommerstid har jeg den avslått. Fart og kjørestil har ekstremt mye mer å si på energiforbruk enn AC-innstilling. Jeg kjørte tidligere i dag fra Ski til Fredrikstad med range mode avslått og AC på fullt (sto på 18 grader og auto). Forbruket på min P85+ med Michelin 21" endte på 153Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sondell

Sitat fra: jkm på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:17
Sitat fra: bb på tirsdag 24. mars 2015, klokken 01:16
Sitat fra: GOS på lørdag 21. mars 2015, klokken 01:03
Før måtte jeg ligge på 187 wh/km for å holde tritt med tkm-måleren, men etter dagens "balansering" så holder jeg tritt med tkm-telleren dersom jeg ligger på 200 wh/km, og i så fall så har jeg 77.8 kWh før en kommer på "zero-miles protection" og "bricking protection".
Har du prøvd å måle typical med metoden min? Å kun se på tripteller kan gi usikre tall. Alle de som har sjekket typical landet på 187-189 Wh/km. Det var kun noen få med 60 kWh som fikk 205 Wh/km på sin bil.

77,8 kWh er også ganske høyt. Det høyeste jeg har sett er rundt 75 kWh. Man må da lade bilen til 100 % og kjøre den ned til 0 %/charge now og se på triptelleren hva faktisk totalforbruk var. Å estimere seg fram til 77,8 kWh blir for usikkert.
Jeg kan bekrefte at tilgjengelig kapasitet er 75 kWh og 1 tkm er 186Wh.Jeg ladet til 100%, 407 typical km og kjørte til det var igjen 2 tkm, ett minutt før jeg tok bildet var den på 3 tkm. Bilen sto også parkert 4-5 timer i løpet av kjøreturen, så det gikk kanskje med 2-3 tkm som fordunstet og ikke ble registrert. Det gir 74,8kW/402 tkm = 186 Wh/tkm. Se vedlagt bilde.


@jkm, hvor gammel bil har du? Lurer på det for da kan jeg muligens estimere mitt tap på batteriet. På linken jeg viste til her tidligere så var jo min konklusjon:
Typical range km i range mode ca 187 Wh/km (uten range mode 189-190 Wh/km)
Tilgjengelig på batteri ca 74 kWh

Bilen er 19 måneder gammel og har gått 30000 km.

Det snodige med min bil, og kanskje din @muffinman (har du sjekket?), er at jeg får kun 380 km typical range. De överste 3 kWh teller ikke på min range. Men i praktiken har jeg da egentlig 396 km typical med range mode. Men 90% lading for meg er derfor 0.9*71 kWh. Mens fullading er 74 kWh. Snodig.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 14:13
Sitat fra: Ljosdal på fredag 03. juli 2015, klokken 13:06
Jeg lurer på vedr. range mode on/off osv. når det kommer til langkjøring i varmt klima?
Kjørte med range mode ON i vinter ca frem til april, men har siden kjørt OFF. Bilen min ligger gjevnt på rundt 220-230Wh/KM. Vi skal kjøre ned til Frankriket og det nok veldig varmt.
Bør jeg kjøre med range mode ON? Tenker at AC må jobbe på spreng hele turen, men vil den kjøle bilen nok med range ON?

Takker for svar :-)

Jeg ville droppet det. Range mode har sin største funksjon vinterstid ved mye småkjøring. Sommerstid har jeg den avslått. Fart og kjørestil har ekstremt mye mer å si på energiforbruk enn AC-innstilling. Jeg kjørte tidligere i dag fra Ski til Fredrikstad med range mode avslått og AC på fullt (sto på 18 grader og auto). Forbruket på min P85+ med Michelin 21" endte på 153Wh/km.

Range mode har vel mere å si på D modellene, siden det tillater torque sleep. Er ihvertfall klar forskjell på vår 85D med og uten range mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

toppi

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:50
Range mode overstyrer batterivarmeren, gjør såvidt jeg vet ikke noe annet med batteriet:
Når det er kaldt ute varmer range mode opp batteriet til du får ca 3 kW-regen (såvidt på grønt). Etter det skjer all oppvarming fra overskuddsvarme fra motor, varme fra batteriet i seg selv etc.
Hvis du kjører uten range mode så vil alltid batteriet varmes opp til det når 30 kW-regen. På langkjøring har det mindre å si, på korte turer blir forbruket langt høyere uten range mode. Batterivarmeren trekker ca 6 kW-strøm, noe som er mye om du blir stående i kø og bare skal kjøre 3 km.

Range mode er snillere mot batteriet av flere årsaker:
- Du bruker mindre strøm og dermed sliter mindre på batteriet (over flere år vil det kunne ha litt å si)
- Du får flere raske oppvarmingssykluser for batteriet og batteriet holdes på høyere temp mer av tiden uten range mode. Lav temp gir lengre levetid for batteriet
- Du må lade oftere og bruker mer tid og penger på strøm uten range mode

Ulemper med range mode som ikke er negative for batteriet:
- Du vil få redusert effekt og regen i en litt lengre periode om det er veldig kaldt, om du bremser mye så vil du regenerere mindre, noe som kan virke negativt på rekkevidda
- Klimaanlegget yter ikke like mye. Min erfaring er at ned til -10C så går det fint, noe særlig kaldere enn det bør du kjøre uten range mode for å få høy nok temp.
- På spesielt P85D gir range mode noen tideler tregere aks pga hvilemodus på bakre motor

Jeg er langt ifra overbevist over denne konklusjonen.
Hva med høy belastning på iskaldt batteri?
Hva slags slitasje gir det?

For meg virker det logisk at dersom det beste for batteriet i -10 -20 grader ikke hadde vært å bli varmet opp, så hadde dette vært standar innstillingen til bilen, og så kunne man valgt å skru den på.
Samme som standar SOC er 90 %, fordi dette er det beste for batteriet, så kan man velge 100%, om man trenger å kjøre langt.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Ljosdal

@jkirkebo

Det har nok mer og si med range mode på kalde dager. Jeg synes bare det er rart at jeg har samme Wh/KM nå som jeg hadde i vinter... Blir riktig nok ikke kjempekaldt i Stavanger. Skal jeg ned mot 200Wh/KM må jeg kjøre med cruisekontroll i 90km/t. Men kanskje det forandrer seg når jeg kjører lengre turer? Jeg kjører sjelden mer enn 2mil i strekk.
Svart P85 Signature #88

Muffinman

#670
Sitat fra: sondell på fredag 03. juli 2015, klokken 14:20
Bilen er 19 måneder gammel og har gått 30000 km.
Det snodige med min bil, og kanskje din @muffinman (har du sjekket?), er at jeg får kun 380 km typical range. D
Jeg får nå 366tkm fulladet, ikke rangemode. De øverste 3kwh teller heller ikke ned km hos meg. Bilen viser 9,2kWh brukt fra 100-90. 7,4 fra 90-80, 6,3 fra 80-70 og 6,9 fra 70-60. Fulgte ikke med videre nedover.

Min bil er 20mnd og har rullet 78.000km. Den viste 394tkm fulladet helt fram til 2.september i fjor da den fikk en ny software. Etter det stoppet den på 374, og jeg er ganske overbevist om at 4-5kwh ble utilgjengelig da. Visningen har minket ytterligere til 366 siden da. Er stabilt der nå.

jkirkebo

Sitat fra: Ljosdal på fredag 03. juli 2015, klokken 22:35
@jkirkebo

Det har nok mer og si med range mode på kalde dager. Jeg synes bare det er rart at jeg har samme Wh/KM nå som jeg hadde i vinter... Blir riktig nok ikke kjempekaldt i Stavanger. Skal jeg ned mot 200Wh/KM må jeg kjøre med cruisekontroll i 90km/t. Men kanskje det forandrer seg når jeg kjører lengre turer? Jeg kjører sjelden mer enn 2mil i strekk.

Ja, forbruket er typisk mye høyere den første mila av en eller annen grunn, mitt snitt går nesten alltid nedover på lange turer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. juli 2015, klokken 00:11
Sitat fra: Ljosdal på fredag 03. juli 2015, klokken 22:35
@jkirkebo

Det har nok mer og si med range mode på kalde dager. Jeg synes bare det er rart at jeg har samme Wh/KM nå som jeg hadde i vinter... Blir riktig nok ikke kjempekaldt i Stavanger. Skal jeg ned mot 200Wh/KM må jeg kjøre med cruisekontroll i 90km/t. Men kanskje det forandrer seg når jeg kjører lengre turer? Jeg kjører sjelden mer enn 2mil i strekk.

Ja, forbruket er typisk mye høyere den første mila av en eller annen grunn, mitt snitt går nesten alltid nedover på lange turer.
aka batterivarmer ;) tvungent 3 kW regen m3d RM, 30 kW uten suger veldig mye strøm første 10-20 min. Forvarming eliminerer det meste.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 04. juli 2015, klokken 08:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. juli 2015, klokken 00:11
Sitat fra: Ljosdal på fredag 03. juli 2015, klokken 22:35
@jkirkebo

Det har nok mer og si med range mode på kalde dager. Jeg synes bare det er rart at jeg har samme Wh/KM nå som jeg hadde i vinter... Blir riktig nok ikke kjempekaldt i Stavanger. Skal jeg ned mot 200Wh/KM må jeg kjøre med cruisekontroll i 90km/t. Men kanskje det forandrer seg når jeg kjører lengre turer? Jeg kjører sjelden mer enn 2mil i strekk.

Ja, forbruket er typisk mye høyere den første mila av en eller annen grunn, mitt snitt går nesten alltid nedover på lange turer.
aka batterivarmer ;) tvungent 3 kW regen m3d RM, 30 kW uten suger veldig mye strøm første 10-20 min. Forvarming eliminerer det meste.

Nei, jeg tenker på nå på sommeren. Når bilen har stått hele dagen i +24 grader utenfor Ski Rådhus antar jeg batterivarmeren ikke starter ;) Alikevel er forbruket en del høyere de første kilometerne, antar det er AC som jobber hardere for å få ned temperaturen inni bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:10
Sitat fra: Sense på onsdag 01. juli 2015, klokken 22:16
Noen med erfaring med 3 sykler på taket?
Jeg målte forbruk på motorveien i dag med snittfart på 107 km/t tur/retur (dermed ingen vindfaktor). Forbruket ble 225 wh/km.
Målingen er gjort med wisphbar takstativ og 3 stk takmontert sykklstativ av typen Thule Proride 591, men kun 1 sykkel montert.

Jeg har kjørt litt med 2 og 4 MTBer på taket, og på motorvei i 110 blir lett over 250Wh/km. Var oppe i nesten 300Wh/km med fire sykler, våt/slapsete vei og motvind i 5 mil:)

Kjørte med 3 sykler fra Elverum til Oslo. Fikk sjokk av forbruket: 329 wh/km !!!
AC på Low, 4 personer i bilen og full bagasje, men ca. 124 km/t hele veien på motorveien ødela nok for det pene forbruket. Men selv i 70-sonen i fartsgrensen fra Elverum mot Hamar fikk jeg forbruk på 230 wh/km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA