Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Car-El

Sitat fra: Arntiv på lørdag 19. april 2014, klokken 09:01

P.S Stemmer det at blå trefas er mer vanlig enn blå enfas? (Takk og lov for adaptersettet til jkirkebo!)


Tips! Kontakt jkirkebo.   :o
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

dundun

Har kjørt T/R Oslo-Hovden i påsken. Det var en artig demonstrasjon på hvor mye høydeforskjell har å si.

To personer, litt bagasje, R2 vintedekk på orignale 19". Kjørte uten tanke på batteri begge veier.

Til: Startet med 400km typical, kom frem med 90 i rest etter 291,4 km. Oppgitt snittforbruk ca. 200wh/km.
Fra: Startet med 400km typical, kom frem med 160 i rest etter 291,4km. Oppgitt Snittforbruk ca. 165wh/km.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

torerikb

Sitat fra: Avh på lørdag 19. april 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Arntiv på lørdag 19. april 2014, klokken 09:01
Adapter trefase til enfase er et must.
Hvor får jeg kjøpt det?
Kjøp adaptersettet fra jkirkebo her på forumet. Kan redde deg ofte. Jeg valgte 10 meter skjøt med i settet, gull verdt.
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

jkirkebo

Sitat fra: torerikb på søndag 20. april 2014, klokken 21:11
Sitat fra: Avh på lørdag 19. april 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Arntiv på lørdag 19. april 2014, klokken 09:01
Adapter trefase til enfase er et must.
Hvor får jeg kjøpt det?
Kjøp adaptersettet fra jkirkebo her på forumet. Kan redde deg ofte. Jeg valgte 10 meter skjøt med i settet, gull verdt.

Jeg selger alle adapterne løse også, for de som ikke føler behov for hele settet. Har for tiden alt på lager.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

christian1986

Kjørte i dag hjem fra fjellet. Begynte på rundt 1000 meters høyde på ål med 97% lading. Kjørte så ned til sentrum(350m?), for så å kjøre opp til Bergsjø(1000m?). Dette ble noen ekstra høydemetre samt rundt 4 mil ekstra. Fra bergsjø gikk turen til Bergen. Klarte her, via Hardangervidda å oppnå 159(!), noe jeg er svært godt fornøyd med. Kan legge til at det ble rundt en times kø ved trengereid, men hadde 110km med teoretisk rekkevidde igjen. Totalt kjørt med dette snittet, 33,6 mil. Fulgte trafikken, med noen forbikjøringer.

Legger en til turen opp, med mer aktiv kjøring samt dårlig vær kom snittet på 190, noe som også er akseptabelt.

Veldig godt fornøyd:-).

sims

Kjørte Bergen - Oslo i går kveld m "pitstop" på SC Aurland og Gol. Frisk kjøring, men totalt ble snittet bare 167wh/km på mine 530km. S85 og R2 m 48psi.

olaover1

Årets påsketur fra Gjemnes på nordmøre til Sandstad på Hitra med 2 voksne 3 kids (2 barneseter) Full frunk og trunk. Starta med 505 km rated. (normal 85 vers) på vinterdekk hakka 8 pigg på original 19t felg. Tørre fine veier med 4-8+ grader ute.
Helt normal kjøring uten sparing av noe slag, men stor variasjon i høyde med både fjell og undersjøisk tunell. Kjørelengde ca 23 mil en vei. Kom frem med 21,3 mil igjen på "tanken".
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Mippen

Ser ikke om dette er nevnt før,men jeg lurer på en ting angående rekkevidde på tms. Jeg har en leaf og der regner bilen ut rekkevidden ut i fra energibruk på sist tur, Temperatur og batterinivå. Siden jeg for eksempel har en litt lang bakke opp til huset mitt så viser alltid rekkevidden min kortere enn det jeg kan klare å kjøre. Motsatt hvis jeg har kjørt ned fra fjellet og lader viser rekkevidden lengre enn det jeg kan klare å kjøre. Stort sett så stemmer rekkevidden greit men klarte nesten å havne i knipe i helgen på grunn av jeg hadde kjørt 3 mil med svak nedstigning. Da trodde bilen jeg kunne kjøre 3 mil lengre enn det jeg faktisk kunne på langtur. Hvordan virker dette på tms?
Fremtiden er elektrisk.

Teslaeier

Kjørte tur retur Moss - Hafjell i påsken.
2 voksne og 2 barn. Trunk og frunk stappa full av bagasje.
Kjørte om skarnes. Fulgte trafikken som gikk i fartsgrensa +/- 10.
Forbruk ca. 150 wh/km begge veier.
Kjørte helt uten å tenke på forbruk, men litt mer avslappet enn vanlig. Var faktisk mye mer behagelig å bare følge trafikken enn å banne etter alle sinkene og mase etter å komme forbi.


petersv

Sitat fra: Mippen på mandag 21. april 2014, klokken 10:44
Ser ikke om dette er nevnt før,men jeg lurer på en ting angående rekkevidde på tms. Jeg har en leaf og der regner bilen ut rekkevidden ut i fra energibruk på sist tur, Temperatur og batterinivå. Siden jeg for eksempel har en litt lang bakke opp til huset mitt så viser alltid rekkevidden min kortere enn det jeg kan klare å kjøre. Motsatt hvis jeg har kjørt ned fra fjellet og lader viser rekkevidden lengre enn det jeg kan klare å kjøre. Stort sett så stemmer rekkevidden greit men klarte nesten å havne i knipe i helgen på grunn av jeg hadde kjørt 3 mil med svak nedstigning. Da trodde bilen jeg kunne kjøre 3 mil lengre enn det jeg faktisk kunne på langtur. Hvordan virker dette på tms?

Den viser statistikk siden siste lading i detalj (se bildet i forrige psot f.eks.) Ellers er det to typer visning man kan velge mellom, typisk og angitt (rated.) Typisk baserer seg på de samme parameterne som din Leaf, men beregner over lengre periode, så det vil nok ikke bli like jojo som du i dag opplever. Angitt rekkevidde viser basert på total rekkevidde rett nord for 50 mil, og er kun mulig å oppbå ved å kjøre forsiktig i moderate hastigheter.

Spinner

Sitat fra: petersv på mandag 21. april 2014, klokken 13:38Den viser statistikk siden siste lading i detalj (se bildet i forrige psot f.eks.) Ellers er det to typer visning man kan velge mellom, typisk og angitt (rated.) Typisk baserer seg på de samme parameterne som din Leaf, men beregner over lengre periode, så det vil nok ikke bli like jojo som du i dag opplever. Angitt rekkevidde viser basert på total rekkevidde rett nord for 50 mil, og er kun mulig å oppbå ved å kjøre forsiktig i moderate hastigheter.
Dette er feil, typical og rated er faste verdier. Ca 200 kWh/km for typical og ca 160 kWh/km for rated. Forbruk og estimert rekkevidde for siste 160m, 10km, 25km og 50km får man i Energy appen.

Muffinman

Så bygger vel bilen opp reserven på 5KWh ved visning av 0 gjenstående rekkevidde, slik at om man starter på fullading og  bruker 200wh/km så vil tkm minke litt fortere enn tilbakelagt distanse.

Man lærer seg uansett fort hva man trenger av rekkevidde på de enkelte veistrekningene under forskjellige forhold. Alltid spennende når man skal kjøre en ny riktignok, spesielt hvis den er litt lang.

Mons

Fikk teste litt jevn kjøring på autobahn i går kveld. Lange strekk (25km-50km) med helt jevn fart, lite vind, lite høydeforskjell og tørr asfalt. 21" Michelin dekk, ca 15 grader ute og normal mode 19 grader på klimaanlegget.

100km/t bak en buss: 183Wh/km
100km/t: 215Wh/km
110km/t: 225Wh/km
120km/t: 240Wh/km

Ved 12grader og regn en annen natt:
150km/t: 300Wh/km

Kortere drag på 3-5km, tørr asfalt, enda en annen dag:
180-217km/t: sprenger skalaen, men fikk gjennomsnitt over 10km (som er lengre enn jeg kunne holde hastigheten) på rundt 410Wh/km.

Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

pagal

@Lanber
;D Ingen forbudsskilt, så skulle være greit å kjøre dit.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Batteritralla

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. april 2014, klokken 23:07
Sitat fra: torerikb på søndag 20. april 2014, klokken 21:11
Sitat fra: Avh på lørdag 19. april 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Arntiv på lørdag 19. april 2014, klokken 09:01
Adapter trefase til enfase er et must.
Hvor får jeg kjøpt det?
Kjøp adaptersettet fra jkirkebo her på forumet. Kan redde deg ofte. Jeg valgte 10 meter skjøt med i settet, gull verdt.

Jeg selger alle adapterne løse også, for de som ikke føler behov for hele settet. Har for tiden alt på lager.

Kan anbefale settet/adaptere fra jkirkebo.

Et meget bra alternativ for de som ikke kan/ønsker å lage dette selv. Professionellt skrudd sammen og godt merket.


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA