Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har prøvekjørt mia

Startet av el nino, onsdag 26. september 2012, klokken 05:50

« forrige - neste »

el nino

Hei, er det flere enn meg som har prøvd nykomlingen mia? Jeg må innrømme at jeg falt for denne morsomme og praktiske bilen. Den leveres i forskjellige utgaver, også med Eber dieselvarmer. Man slipper ladeklumpen som de fleste andre elbiler kommer med, :( og den velger selv 10 eller 16 amp. lading. ;) Og med 16 amp. lader den batteriet på 12 KW på 4 timer-------iflg. brosjyren. ;)
Den var meget oversiktlig fra førersetet, og lett å kjøre. Rekkevidden er ikke noe å skryte av, 125 km. men med dieselvarmer om vinteren tærer man ihvertfall ikke på batterikapasiteten for å holde varmen.
Noen flere med erfaringer og meninger om denne bilen? ???

elektrolux

Mia var med på www.Wave2012.netog vi spøkte med at i tillegg til å ha midtplassert førerstol ala McLaren var den også raskere i mål i Amsterdam enn Suncar sin ombygde Lotus ;D

Vi holder det for oss selv at Suncar ikke fikk ladet bilen sin natten før, og måtte lade om morgenen etter start på siste etappe. ;)

Ellers fungerte jo Mia greit på hele turen, men slet med sen lading, og kom derfor alltid sist, med unntak av nevnte etappe. I følge sjåføren ladet den på max 12A, men jeg fikk ikke verifisert dette.

Opp de bratteste passene gikk det sent, og motoren ble farlig varm.

Den har også mange skarpe kanter. Bl.a på dørene, noe som medførte at døren barberte av huden på langfingen min da jeg holdt hånden oppå taket, mens sjåføren åpnet døren.

Vil si bilen er grei nok sammenlignet med standarden til klassicene våre, men kan ikke måle seg med alt det nye som er like rundt hjørnet. F.eks Volvo C30, Renault, Smart, etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

el-snorre

Jeg har testet den flere ganger. Første gang var vel i januar da den første demobilen var ankommer. Rettere aller første gang var under EVS i Stavanger i prototype til 2 millioner euro.
Mia er en morsom bil å kjøre med sitt sentrerte sete. Plasseringen er litt uvandt men det blir man fort vandt til. Verre er det med døvinklene som er litt stor.
Å kjøre mia er gøy, var som å sette seg inn i våre eldre el-kjøretøy. Fikk litt gammel PSA følelse. Bakruta på mia minner forøvrig om think sin.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. september 2012, klokken 08:47
...
Vil si bilen er grei nok sammenlignet med standarden til klassicene våre, men kan ikke måle seg med alt det nye som er like rundt hjørnet. F.eks Volvo C30, Renault, Smart, etc.
Har også prøvekjørt den, og vil si at den heller ikke kan måle seg med en trilling eller Leaf når det gjelder opplevd kvalitet. Den var tight sammenskrudd så det var lite knirk, men virker litt "hjemmelaget" på samme måte som Th!nk Classic i både i eksteriør og interiør. Designet er slik at man enten liker det eller ikke liker det...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

En venn av meg bruker Mia som firmabil. Han forteller at de ikke er fornøyde, det er visstnok endel barnesykdommer, både små og store feil. For øyeblikket sliter de med at kjørecomputeren har hengt seg, de får ikke til å resette og bilen vil ikke lade. Samt at en av dørlåsene har hengt seg opp.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arnejorg1

Sitat fra: el nino på onsdag 26. september 2012, klokken 05:50
Rekkevidden er ikke noe å skryte av, 125 km. men med dieselvarmer om vinteren tærer man ihvertfall ikke på batterikapasiteten for å holde varmen.

Dersom det er reel rekkevidde er det jo ikke langt unna Leaf. Med dieselvarmer vil den jo rekke lengre enn leaf på vinteren ::). Er det noen som er testet den i vinterkulda?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 08. desember 2012, klokken 19:01
Dersom det er reel rekkevidde er det jo ikke langt unna Leaf. Med dieselvarmer vil den jo rekke lengre enn leaf på vinteren ::). Er det noen som er testet den i vinterkulda?

Mye snakk om dieselvarmer her men mitt inntrykk er at det er andre faktorer som spiller inn mer.

Jeg kjører ofte Fredrikstad-Vestby-Oslo. Fredrikstad-Vestby er 60km og tar 40 minutter. Jeg ligger i 100km/t. Sommerstid bruker jeg ca. halve batteriet på strekningen, uten varme eller AC. Nå, i -12 grader, går det med 85% av batteriet på samme strekning, med varmen på maks (4.5kW) hele veien. 35% i forskjell er et merforbruk på 0.35*21=7.35kWh. 4.5kW varme i 40 minutter er 3kWh. Det går altså vekk 4.35kWh i andre faktorer, mer enn varmen bruker.

Min gjetning er at mesteparten er fordi batteriet lagrer mindre energi i kulda, dessuten blir luftmotstanden vesentlig høyere når luften er kald.

Så ikke forvent kjørelengder som på sommeren med dieselvarmer, selv om den selvfølgelig vil kompensere en del. Mitt tips er at man ved montering av dieselvarmer i beste fall vil få tilbake halvparten av den tapte kjørelengden.

I Oslo parkerer jeg innendørs i +17 grader. Da har jeg VESENTLIG bedre rekkevidde på vei hjem, siden batteriet er mye varmere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnejorg1

Ja. Jeg har nok også erfaring med at det slett ikke er bare vareapparatet som trekker strøm, bilen bruker mer strøm uansett, men det hjelper nok når varmeapparatet ikke trekker strøm i tillegg.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA