Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrensninger i Enter forsikringen

Startet av Jensp, søndag 23. september 2012, klokken 02:38

« forrige - neste »

Jensp

Leste forsikringspapirene fra Enter og der skjønner jeg det slik at brann som oppstår i batteriet ikke dekkes av forsikringen.
Er ikke det litt rart i en el-bilforsikring?

Hva sier andre selskap?

sven erik

en må se på alle se bare på trygg  den er faktisk ikke fordel akti for  dem fra elbilforeningen i hele tatt
jeg selv fikk beste avtalen i cordan som elbil foreningen hadde før å de dekker alt  det gjør å dnb

Leaffen

Sitat fra: Jensp på søndag 23. september 2012, klokken 02:38
Leste forsikringspapirene fra Enter og der skjønner jeg det slik at brann som oppstår i batteriet ikke dekkes av forsikringen.
Er ikke det litt rart i en el-bilforsikring?

Jo dette synes jeg er høyst betenkelig. Går ut fra at det du sikter til er:

Teksten under 2. TILFELLER SOM KAN GI RETT TIL ERSTATNING:
2.2 BRANN
følgende er dekket

skade som følge av brann, eksplosjon, kortslutning og lynnedslag.

Unntak
Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke.


Spørsmålene blir egentlig som følger:

1. Hva gjør de andre forsikringsselskapene? Har de likelydende unntak?

2. Hva dekker bilgarantien fra Nissan?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Jensp

Er det noen som har andre selskap som kan ta en titt i vilkårene?

Go-carter

Akkurat det samme som står i IF sine vilkår. TRO meg jeg har krangla mye ang det.  >:(

Batteri burde vært definert det samme som drivstofftank, på en forbrenningsbil.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tomrh

Sjekket hos Tryg. Dokumentet skiller mellom kasko, brann, tyveri, glass og redning. Under kasko er eneste unntakene "maskinbrudd" og skade som skyldes frost. Så da dekkes også batteriskader.

Men har man bare delkasko gjelder kun seksjonene for brann, tyveri og glass. Under brann er skade på batteri (forårsaket av eksplosjon eller kortslutning) opplistet som unntak.

Skal forøvrig ta kontakt med Tryg for å få dette skikkelig avklart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jensp

Sitat fra: Go-carter på onsdag 03. oktober 2012, klokken 12:19
Batteri burde vært definert det samme som drivstofftank, på en forbrenningsbil.

Ja, det tenker jeg også. Det er jo veldig kjedelig hvis en brann har utgangspunkt i batteriet og forsikringen ikke dekker noe.

Aspiranten

Dersom det oppstår brann i batteriet nå mens bilen er ~5 år vil jeg mene ansvaret havner på Nissan.

Forbrukerkjøpsloven, ang. økonomiske tap man lider som følge av feilen.

Noen hobbyjurister som vil se på det? Jeg har dessverre ikke tid.  :-\
Nissan Leaf

Rav4_EV

Dere kan jo takke Sigmund Eriksen som drev Enviro Elbilsalg i Drammen for at batterieksplosjon ikke er dekket av forsikringen lenger.
Sigmund gjorde sport i å hjelpe kundene med å få nye batterier på forsikringen. Han hadde egne batterikasser med eksploderte batterier som ble vist frem igjen og igjen til dumme takstmenn fra forsikringsselskapene. En batterieksplosjon på de gamle franske bilene dro kun med seg opp til 6 batterier på samme fyllekretsen. Men batterikassene som Sigmund viste til selskapene var alle defekte, og dermed fikk han betalt for et komplett sett. I tillegg overtok han kundens gamle batterier som han solgte dyrt til andre.
Sigmund ble også brukt som sakkyndig, og holdt kurs for takstmenn i selskapene.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mariowing

Hvis dette er korrekt at brann forsårsaket av batteriene ikke er dekket hos flere av forsikringsselskapene så burde jo dette være en STOR sak for Elbilforeningen? Som et første steg bør de i alle fall ta en ringerunde og skrive en artikkel som lister hvilke selskap som dekker og ikke dekker dette. Det er jo "skandale" om bilen min er uforsikret ved brann.

Er det forresten noen forskjell i brann-risikoen på nye elbiler slik som Leaf og trillingene sammenlignet med de eldre bilene som "stadig" brenner?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Dette er en enda større sak for Nissan, som selger forsikringen fra Enter.
Jeg skal kontakte både Nissan og Enter for å få klarhet i dette.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mariowing

Flott Thomas - regner med at du legger ut en oppdatering her :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Leaffen

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. oktober 2012, klokken 08:54
Dere kan jo takke Sigmund Eriksen som drev Enviro Elbilsalg i Drammen for at batterieksplosjon ikke er dekket av forsikringen lenger.
Sigmund gjorde sport i å hjelpe kundene med å få nye batterier på forsikringen. Han hadde egne batterikasser med eksploderte batterier som ble vist frem igjen og igjen til dumme takstmenn fra forsikringsselskapene. En batterieksplosjon på de gamle franske bilene dro kun med seg opp til 6 batterier på samme fyllekretsen. Men batterikassene som Sigmund viste til selskapene var alle defekte, og dermed fikk han betalt for et komplett sett. I tillegg overtok han kundens gamle batterier som han solgte dyrt til andre.
Sigmund ble også brukt som sakkyndig, og holdt kurs for takstmenn i selskapene.

Arne Magnus


Hvis det riktig som du sier at en person har oppført seg mot forsikringselskapene på denne måten, er jo det en sak for seg. Dette kalles svindel, og strafferammen for denne personen skulle vært deretter.

Men at dette skal medføre en generalisering for en hel kundekrets (elbilistene) nærmest for evig og alltid, er diskriminering. Dette må bli en sak for ELBILFORENINGEN. Vi elbilister hverken kan eller vil godta dette. Skal det være noen som helst vits i å ha en forening hvor mer eller mindre alle elbilister er organisert, må vi kunne sette krav til hva som skal jobbes med. Snorre, Petter, Sjur og Hans Håvard; Sett i gang å jobb for vårt felles beste. Dette må bli en flaggsak.

Ut fra foranstående innlegg tolker jeg det som om mer eller mindre alle selskapene har fått inn disse forbeholdene.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

foxy

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. oktober 2012, klokken 08:54
Dere kan jo takke Sigmund Eriksen som drev Enviro Elbilsalg i Drammen for at batterieksplosjon ikke er dekket av forsikringen lenger.
Sigmund gjorde sport i å hjelpe kundene med å få nye batterier på forsikringen. Han hadde egne batterikasser med eksploderte batterier som ble vist frem igjen og igjen til dumme takstmenn fra forsikringsselskapene. En batterieksplosjon på de gamle franske bilene dro kun med seg opp til 6 batterier på samme fyllekretsen. Men batterikassene som Sigmund viste til selskapene var alle defekte, og dermed fikk han betalt for et komplett sett. I tillegg overtok han kundens gamle batterier som han solgte dyrt til andre.
Sigmund ble også brukt som sakkyndig, og holdt kurs for takstmenn i selskapene.

Arne Magnus


Kan du dokumentere dette? I så fall er det vel en sak for politiet\økokrim
I-miev 2011
Asker

Carl Anton Stenling

Jeg synes vi skal være forsiktige med beskyldninger mot navngitte personer med mindre fakta kan dokumenteres.

Når det gjelder forsikringsselskaper så er det alltid forskjell på vilkår. Oppfordrer alle til å bruke sin markedsmakt og velge selskaper som har fornuftige vilkår.

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er ansatt i et livsforsikringsselskap, men arbeider altså ikke med bilforsikringer.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA