Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 09:31
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 21. januar 2016, klokken 01:41
Tar alltid tap etter 10% nedtur , kjøper meg inn på lavere kurs .. Ikke lurt å bli med ned , nei....

Ikke dumt med 10% stoploss .. Hvor mye har aksjen falt siden jeg skrev dette ?
Bortsett fra at din strategi like gjerne kan være katastrofal som god. At du tror dette er et bevis på god strategi betyr bare at du kan like mye om aksjemarkedet som folk flest :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Hvis du kjøper deg inn igjen før det stiger så har du tjent penger. Men det kan gå veldig fort opp, så jeg ville sittet klar på kjøp-knappen.

Det finnes også mange situasjoner der aksjen dipper under 10%, og deretter stiger brått neste dag. Da har man kanskje tapt noen prosent om man må kjøpe seg inn på høyere kurs. Dette var ikke en av disse gangene, så du har alle muligheter til å tjene penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:03
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 09:31
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 21. januar 2016, klokken 01:41
Tar alltid tap etter 10% nedtur , kjøper meg inn på lavere kurs .. Ikke lurt å bli med ned , nei....

Ikke dumt med 10% stoploss .. Hvor mye har aksjen falt siden jeg skrev dette ?
Bortsett fra at din strategi like gjerne kan være katastrofal som god. At du tror dette er et bevis på god strategi betyr bare at du kan like mye om aksjemarkedet som folk flest :)
Støtter denne. Ikke få ganger det har skjedd at kursen tar en lynrask dipp, noe som trigger en drøss med stop-loss, for deretter å hente seg inn helt igjen i løpet av kort tid. Kan komme enten av manipulasjon eller tilfeldigheter som gir uforutsette konsekvenser.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Epleskreller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:24
Hvis du kjøper deg inn igjen før det stiger så har du tjent penger. Men det kan gå veldig fort opp, så jeg ville sittet klar på kjøp-knappen.

Det finnes også mange situasjoner der aksjen dipper under 10%, og deretter stiger brått neste dag. Da har man kanskje tapt noen prosent om man må kjøpe seg inn på høyere kurs. Dette var ikke en av disse gangene, så du har alle muligheter til å tjene penger.

Din tilnærming er en oppskrift som kan lage store tap. Poenget med å selge ved et fall på feks 10% er nettopp å unngå store tap, men akseptere flere små tap.

For et par uker siden skrev du at aksjen var stabil og du mente dem maks kunne dette 10-20 dollar pr aksje. Nå har den falt ca 40, dvs 20% på denne perioden.

Slik trenden er i aksjen nå ville jeg vært veldig forsiktig med å prøve å time bunnen. For alt vi vet vil Tesla fortelle at M3 vil starte på 40k USD og det er en variant som kan sammenlignes med Model S 40 (som aldri ble produsert, men solgt med software-begrensing). Da blir ikke M3 noen folkebil og grunnmuren til TSLA faller sammen. Kanskje kursen når 50 til sommeren? Jeg håper ikke det..

Jeg ville heller satt pengene på fortsatt fall enn en oppgang.

Never  try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Toonster

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:11
Never  try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up.

Flott sitat, men i aksjer verden er vel dette et rufsete råd? :)

Problemet er opplagt, man vet aldri når "kniven" har landet.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Teslanewbie

Den som går inn Tesla nå ber om å tape penger , hadde ventet til etter det kommer nyheter i mars..  Dessverre ser ut som at q1 tallene blir skuffende.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Epleskreller

Sitat fra: Toonster på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:26
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:11
Never  try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up.

Flott sitat, men i aksjer verden er vel dette et rufsete råd? :)

Problemet er opplagt, man vet aldri når "kniven" har landet.

Det store poenget her er at det nå er veldig høy risiko i TSLA. Treffer man en bunn er man heldig, alternativt taper man penger og da kan det være fornuftig å ha tenkt gjennom hvor mye man er villig til å tape..

Jeg skrev for to uker siden at vi fort kunne se 150-tallet før utgangen av februar. Det gikk fortere enn jeg hadde trodd og  jeg ville vært skremt om jeg hadde hatt TSLA.. Om markedet mister troen på M3 vil kursen dette mye..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:11Din tilnærming er en oppskrift som kan lage store tap. Poenget med å selge ved et fall på feks 10% er nettopp å unngå store tap, men akseptere flere små tap.

For et par uker siden skrev du at aksjen var stabil og du mente dem maks kunne dette 10-20 dollar pr aksje. Nå har den falt ca 40, dvs 20% på denne perioden.
Den var stabil en periode, så falt den mer. Jeg innrømmer fint at den har falt betydelig mer enn det jeg trodde var mulig, men man får ta dette som en ekstremt god kjøpsmulighet. Jeg har aldri tapt penger på å øke posisjonen min med ca 10% periodevis ettersom aksjen faller, og så selge 10% periodevis ettersom aksjen øker igjen. Dette er på tross av at jeg tidligere har timet aksjekjøp veldig dårlig. Spesielt FUNCOM har jeg bommet på et par ganger, men jeg har alltid klart å hente inn tapet og sitte igjen med litt ekstra.

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:11Slik trenden er i aksjen nå ville jeg vært veldig forsiktig med å prøve å time bunnen. For alt vi vet vil Tesla fortelle at M3 vil starte på 40k USD og det er en variant som kan sammenlignes med Model S 40 (som aldri ble produsert, men solgt med software-begrensing). Da blir ikke M3 noen folkebil og grunnmuren til TSLA faller sammen. Kanskje kursen når 50 til sommeren? Jeg håper ikke det..
Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:11Jeg ville heller satt pengene på fortsatt fall enn en oppgang.

Never  try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up.
Enig at det kan være farlig å prøve å fange en fallende kniv. (Altså satse alt på ett kjøp der man tror bunnen er.) Det er bedre å kjøpe seg inn gradvis i perioden der aksjen er et sted mellom et bra kjøp, og et ekstremt bra kjøp. Og så må man være forberedt på at markedet kan være veldig tregt på å innse at aksjen er attraktiv, så man bør helst være forberedt på å holde på aksjene i måneder eller år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 14:44
Den som går inn Tesla nå ber om å tape penger , hadde ventet til etter det kommer nyheter i mars..  Dessverre ser ut som at q1 tallene blir skuffende.
Det er trolig priset inn en katastofe i kvartalsrapporten. Altså om Tesla kommer med et dårlig resultat vil aksjen stige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:46Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.
Men bare så det er sagt, jeg har fullstendig tiltro til at Tesla kommer med Model 3 sent 2017/tidlig 2018, og treffer prismålet på 35k USD per bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:11

Din tilnærming er en oppskrift som kan lage store tap. Poenget med å selge ved et fall på feks 10% er nettopp å unngå store tap, men akseptere flere små tap.

For et par uker siden skrev du at aksjen var stabil og du mente dem maks kunne dette 10-20 dollar pr aksje. Nå har den falt ca 40, dvs 20% på denne perioden.

Slik trenden er i aksjen nå ville jeg vært veldig forsiktig med å prøve å time bunnen. For alt vi vet vil Tesla fortelle at M3 vil starte på 40k USD og det er en variant som kan sammenlignes med Model S 40 (som aldri ble produsert, men solgt med software-begrensing). Da blir ikke M3 noen folkebil og grunnmuren til TSLA faller sammen. Kanskje kursen når 50 til sommeren? Jeg håper ikke det..

Jeg ville heller satt pengene på fortsatt fall enn en oppgang.

Never  try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up.

Spørsmålet er hva som er viktig for deg. Er det å få så få store tap som mulig eller er det å maksimere fortjenesten over tid.
Og det med å vente til den treffer bunn er såklart et meningsløst råd fordi man aldri kan vite der og da om dette virkelig er bunn.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:46Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.
Men bare så det er sagt, jeg har fullstendig tiltro til at Tesla kommer med Model 3 sent 2017/tidlig 2018, og treffer prismålet på 35k USD per bil.

Vil bare påminne om at Model X var planlagt å leveres i slutten av 2014 og vi er nå i 2016 uten at den kan konfigureres og uten at de estimerte leveransene er oppfylt ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Epleskreller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:46Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.
Men bare så det er sagt, jeg har fullstendig tiltro til at Tesla kommer med Model 3 sent 2017/tidlig 2018, og treffer prismålet på 35k USD per bil.

Tror ikke så veldig mange er enige med deg i at dagens kurs er beskrivende for Model S, X og Powerwall.  Men, mener du det, så forstår jeg godt hvorfor du er så positiv. Mitt utgangspunkt er at Tesla må lykkes kommersielt med M3 for å ha en oppside. Mislykkes de er nedsiden stor.

Håper de virkelig klarer å bygge en rimelig M3 uten for mye fancy kostbare greier.. Etter Model X er håpet at de klarer å bygge en bil som ikke må være banebrytende på så mange områder.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Teslanewbie

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 06. februar 2016, klokken 19:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:46Der kursen er nå kan Tesla si at de ikke har tenkt å lage Model 3, og Tesla vil fortsatt være verdt kursen, bare basert på utsiktene til Model S/X og Tesla Energy. Så klart, om de sa det, så er det ikke umulig markedet ville reagere irrasjonelt og sende kursen kraftig ned.
Men bare så det er sagt, jeg har fullstendig tiltro til at Tesla kommer med Model 3 sent 2017/tidlig 2018, og treffer prismålet på 35k USD per bil.

Tror ikke så veldig mange er enige med deg i at dagens kurs er beskrivende for Model S, X og Powerwall.  Men, mener du det, så forstår jeg godt hvorfor du er så positiv. Mitt utgangspunkt er at Tesla må lykkes kommersielt med M3 for å ha en oppside. Mislykkes de er nedsiden stor.

Håper de virkelig klarer å bygge en rimelig M3 uten for mye fancy kostbare greier.. Etter Model X er håpet at de klarer å bygge en bil som ikke må være banebrytende på så mange områder.

Mange inklusive meg er av den oppfatning at model X ble unødvendigt avansert og at det var en grov feilprioritering av tesla / Musk . Falconwing dørene er en total skivebom .

Hvis det er slik de prioriterer i fremtiden , da skjønner jeg at investorene er engstlige ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

#2129
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. februar 2016, klokken 17:54Vil bare påminne om at Model X var planlagt å leveres i slutten av 2014 og vi er nå i 2016 uten at den kan konfigureres og uten at de estimerte leveransene er oppfylt ..
Jeg er godt kjent med forsinkelsene på Model X. Jeg reserverte en X dagen etter de viste den frem i 2012. Jeg er også kjent med at Model S og Roadster ble forsinket. Men der grunnene for forsinkelsene på Roadster, Model S og Model X har vært veldig forstålige, så ligger alt til rette for at Tesla vil være punktlig med Model 3.

Tesla Roadster: Her var det forsinkelser fordi dette var Teslas første bil. De hadde ikke erfaring med bygging av biler, og omfanget var mye større enn de hadde forutsett. Det var også en kompliserende faktor at Lotus skulle produsere chassis, mens Tesla skulle gjøre resten.

Tesla Model S: Her var det forsinkelser fordi Tesla ikke hadde en bilfabrikk. Det tok tid å få kjøpt NUMMI, og å få intallert alt utstyret som skulle bli brukt til å produsere bilen. Dette var Teslas første bil som ikke var håndbygget.

Tesla Model X: Tanken når Model S ble lansert var at de skulle kunne selge 20k Model S per år, men i 2015 solgte de 50k Model S. Tesla undervurderte etterspørselen etter Model S, og dermed overvurderte de behovet for Model X i porteføljen. Model X ble skjøvet ut i tid for å sørge for at Model S ville bli størst mulig suksess, ved at Tesla kunne fokusere på å gjøre Model S best mulig. Om Model X skulle blitt lansert i 2014 ville stort sett alle ingeniørene hos Tesla jobbet på Model X i perioden 2012-2014. I stedet gjorde det meste av arbeidet på Model X i perioden Q1 2014 til Q3 2015. Og om Model X hadde blitt lansert i 2014, så ville Tesla fortsatt ikke hatt nok batterier til å produsere ett større antall biler. I 2015 hadde vi kanskje heller sett 20k Model X og 30k Model S, i stedet for 50k Model S.

Jeg syns det var riktig beslutning å skyve Model X ut i tid, til fordel for å rette opp feil på Model S, lage superladernettverket, autopilot, Tesla Energy, osv, osv. Men dette er ikke relevant for Model 3. Model 3 er noe Tesla er veldig motivert for å produsere; de har en fabrikk som kan produsere 500k biler per år, de har en batterifabrikk, og de har 2-3 ganger så mange ingeniører som i 2012. Med andre ord, de har alt de trenger, og det er første gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA