Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øggen

Ganske sikker på at det er dørene som skaper problemer.

Undertegnede

#1726
Sitat fra: Epleskreller på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:52
Jeg er imponert over P85D, men  skuffet over at det ikke var noe konkret om Model X. Der har de tydeligvis noen problemer de ikke forteller om..
This. Ganske sikker nå på at det blir enda en utsettelse på model x dessverre.

Men synes det er rart at markedet ikke "forstår" hvor bra dette med dual motors og auto driving er. At man nå får en enda mer effektiv motor(er) som senker forbruket med 15% altså øker rangen med 15% er jo vanvittig bra og jeg hadde ikke trodd det kunne effektiviseres såpass! Får model x kamera isteden for speil og 110kw batteripakke så snakker man vel 50mil rekkevidde irl !!  :o :o

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Lokführer

Det spekuleres i at underskriftskampanjen og en forsvinnende "government loop hole" (noe jeg ikke helt skjønner hva er, annet enn at det er uheldig for Tesla) bidrar til å senke aksjekursen. Jeg merker meg at TSLA =$227 nå.
Dersom denne skattemessige fordelen forsvinner, hvor mye vil det bety for aksjekursen? Slik jeg ser det har AWD og Autopilot skapt et enda større marked for denne bilen og burde være positivt for aksjen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

JohanH

Sitat fra: Lokführer på onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:05
Det spekuleres i at underskriftskampanjen og en forsvinnende "government loop hole" (noe jeg ikke helt skjønner hva er, annet enn at det er uheldig for Tesla) bidrar til å senke aksjekursen. Jeg merker meg at TSLA =$227 nå.
Dersom denne skattemessige fordelen forsvinner, hvor mye vil det bety for aksjekursen? Slik jeg ser det har AWD og Autopilot skapt et enda større marked for denne bilen og burde være positivt for aksjen.

Jeg tror nok "loopholet" du lest om er en stor makroøkonomisk faktor nemlig at de stadig vedtar i USA å gjøre eksepsjonelle unntak som gjør at de kan utvide sin statsgjeld utover det som egentlig er vedtatt, slik at de ikke må gjøre innstramminger i økonomien og Federal Reserve kan fortsette å stimulere økonomien. Det er ikke noe TSLA-spesifikt i det hele tatt.

På makroøkonomifronten er nok den siste tidens skarpe fall i oljepris viktigere: på kort sikt er dette negativt for TSLA - hvis oljeprisen synker blir motivasjonen for å få transport over til elektrisk mindre, men samtidig kan dette neppe være noe annet enn kunstig/midlertidig. Sannsynlig er det OPEC-landende som nå øker tilførseln av olje og dermed får prisen under $100, som i sin tur gjør at olje fra "fracking" i USA ikke blir økonomisk forsvarlig å utvinne og dermed er det er forsøk fra andre oljeland å kvele den økende fracking-industrien i USA. Over tid kan de dog neppe opprettholde så høy tilgang på olje globalt til denne prisen, slik at det vil korrigere seg. Når prisen går ned vil sannsynligvis konsumet gå opp, mange vil spekulere i å kjøpe opp olje og lagre den i tankers og vente på at prisen går opp igjen osv. slik at det skjedd mange ganger før og markedet for warrants/futures blir hett.

Kort og gott: lite grunn til bekymring spør du meg :)

Espen Hugaas Andersen

Da har jeg reservene mine inne i TSLA. Nå håper jeg det snur!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

NegativeElectrode

Tesla, hype or revolution? En slik pretensiøs overskrift kan man jo fort slå ned og lage en "Tesla will fail" sak av :)
Jeg vil si Musk & Tesla får en god karakter for å balansere alle utfordringer
http://seekingalpha.com/article/2574915-tesla-motors-hype-or-revolution

PS! De som er opptatt av kostnaden på batteripakkene bør også lese denne.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Lokführer

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:49
Tesla, hype or revolution? En slik pretensiøs overskrift kan man jo fort slå ned og lage en "Tesla will fail" sak av :)
Jeg vil si Musk & Tesla får en god karakter for å balansere alle utfordringer
http://seekingalpha.com/article/2574915-tesla-motors-hype-or-revolution

PS! De som er opptatt av kostnaden på batteripakkene bør også lese denne.
Kan ikke du bare si hva som står, jeg gidder ikke registrere meg for å lese artikkelen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

NegativeElectrode

@Lokführer

Lang artikkel, men kort fortalt:
Så langt har Tesla/Musk manøvrert godt. De identifiserte tidlig behov for battefabrikk, og har en bra vekststrategi (utnytte economies of scale). De mener Q3 i år kan være en god pekepinn på hvor godt de kommer til å gjøre det på kort sikt, og de neste 5 år er avgjørende. De er opptatt av hva større aktører, med et R&D budsjett som er mange ganger større enn Tesla kommer opp med i den perioden. Det er når M3 kommer og skal slåss med f.eks. Volkswagen på massemarkedet det virkelige slaget kommer til å stå.

PS! For å omgå registreringskravet til nettsiden kan man skru av Javascript med Firefox NoScript plugin.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Lokführer

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 15:16
@Lokführer

Lang artikkel, men kort fortalt:
Så langt har Tesla/Musk manøvrert godt. De identifiserte tidlig behov for battefabrikk, og har en bra vekststrategi (utnytte economies of scale). De mener Q3 i år kan være en god pekepinn på hvor godt de kommer til å gjøre det på kort sikt, og de neste 5 år er avgjørende. De er opptatt av hva større aktører, med et R&D budsjett som er mange ganger større enn Tesla kommer opp med i den perioden. Det er når M3 kommer og skal slåss med f.eks. Volkswagen på massemarkedet det virkelige slaget kommer til å stå.

PS! For å omgå registreringskravet til nettsiden kan man skru av Javascript med Firefox NoScript plugin.
Takk for tips :-)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amoss

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 14:50
Kan ikke du bare si hva som står, jeg gidder ikke registrere meg for å lese artikkelen.

Slå av Javascript... :p
Model S 85D

Amoss

http://www.forbes.com/sites/steveschaefer/2014/10/21/daimler-cashes-in-tesla-equity-stake-praises-bold-partner/

Sitat
Daimler Cashes In Tesla Equity Stake For $780 Million, Praises 'Bold Partner'

Daimler announced it sold its 4% stake in Tesla for about $780 million, 10 months after agreeing to an equity collar that hedged its position in the automaker's volatile shares At the time, Daimler said it expected to maintain the equity investment in Tesla for at least three years, but apparently this year's gains were enough to convince the German carmaker to get out while the getting is good.
Model S 85D

Amoss

Og her kommer en forklaring en forumsdeltager på Teslas forum mener å ha kommet frem til for hvorfor Diamler nå selger seg ut:


SitatCaptain_Zap | 22. Oktober 2014

Blackstar Investco LLC, a part of Daimler's financial arm, owned more than 5% of Tesla at the time of IPO. This level of ownership made Daimler a member of Tesla's Board of Directors.

Daimler North America had a 60% interest in Blackstar and Aabar Blackstar Holdings had a 40% interest in the investment.

Aabar owns over 9% of Daimler. Aabar has a "collar" on Daimler shares to protect itself from market swings. There was some stress in the Aabar/Daimler financial situation due to Daimler's performance in 2012, so Aabar wanted to take their 40% of the Blackstar interest in Tesla shares and have the shares transferred directly to them. Aabar's plan was to dispose of those shares.

When Aabar took the ~3.25 million shares out of Blackstar, this reduced Daimler's Blackstar interest in Tesla and it fell under 5%. The reduction in shares owned by Blackstar resulted in Daimler's seat on the board at Tesla Motors expiring in June 2014.

After the loss of Daimler's seat on the board of Tesla Motors, Daimler decided to put their shares on the market. Daimler had a "collar" on their investment in Tesla Motors and maintaining the collar was expensive. The expense of maintaining the collar appears to have influenced their decision to close their position.

Last Friday there was three large after hours transactions recorded that appeared to add up to the appropriate amount of shares that would represent Daimler's shares.
Model S 85D

19quiz76

Woooo-hoooo! Opp nesten 10% i dag
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA