Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til å sjekke Saxo/106 batterier i bilen - UTEN demontering av noe slag!

Startet av Elmo, søndag 26. august 2012, klokken 13:48

« forrige - neste »

Elmo

Jeg kan ganske raskt og enkelt hjelpe til med å sjekke batteritilstand på Saxo og P106, feks ved kjøp av bil eller ved misstanke om batteriproblemer. Prosedyren er basert på "hurtig-robometer".


Jeg har laget er Robometer-testkit for PSA ved å feste lange ledninger på 3 sikringer/shunter og samlet dem i en plastboks sammen med Robo-sensorene, og tatt 12volt fra sigarettenneren. Strømsensoren har jeg droppet (foreløpig?).
Dermed kan jeg på bare 5-10 min montere Robometer på en P106/Saxo for å få en kjapp status på pakken. Bytter bare ut tre av bilens "sikringer" med mine som har Robo-måleledninger på.

Minus - går til 3'er kassens shunt, dvs på toppen (den vi ofte kaller hovedsikringen). Drar ledningen ut i bakkant av panseret og inn i dørsprekken på passasjerdøren.
Midten - går til 6'er kassens sikring, dvs høyre side. Slipper sikringen ned foran radiatoren og under kassen. Strammer ledningen med to tørn rundt lokket på varmebeholderen og så følger 3'er ledningen.
Pluss - går til 11'er kassens sikring, dvs venstre side. Legger ledningen gjennom bilen og ut av bakluka på ventre side.
12volt - tar jeg fra sigarettenneren. I den hvite boksen ligger spenningssensor og sikringer for måleledningene.

Bildet viser mitt "hurtig-robometer". Blir litt av er skjærereir sammenpakket.
Det hele tar bare noen få minutter å montere på bilen, og kan nesten gjøres i finstasen.

Hvis Robometeret viser problem i "6+3" flytter jeg midten til 6'er kassens shuntholder og plussen til 6'er kassens sikring  (sikringen går som kjent inn en shunt-holder). Da kan jeg vha "Sensorspenning" menyen finne ut om feilen ligger i 3'er eller 6'er kassen.

Med dette siste kan jeg også hjelpe folk med fastmontert Robometer til å finne om de har problem er i 3'er eller 6'er kassen.


PS: Ingen copyright - kopiér gjerne løsningen hvis du ønsker 8)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Remimarents

Jeg kjørte en tur med Elmo igår, med robo-testkitet montert og med løpende forklaring underveis. Jeg lærte en god del, og fikk både en trygghet på nåværende status - og en indikasjon på hvor jeg kan forvente at en celle ryker en gang i fremtiden.

Jeg kan anbefale alle som ikke har Robometer å bruke denne tjenesten fra Elmo! Billig var det også.
2013 Model S P85 gått 211.000
2011/12 iOn gått ca 90.000, ny OBC 05/21
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000 *død*
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000 *død*
Pendler Vollen-Drammen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA