Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvordanå.. oppgradere lyden

Startet av maaha, søndag 19. august 2012, klokken 19:39

« forrige - neste »

Kris

#15
Det der så veldig bra ut! Tror du unngår mye vibrasjoner på den måten. Bra påfunn med vinduslist. Bytter ut alle fire høytalerne snart også. Må bare prioritere vinterhjul og varme først ;)

Noen som vet hvor mye effekt det er i radioen på Ion? Bare så man vet omtrent hvor kraftige høytalere den kan drive. Og hva slags kontakter er ledningene til høyttalerne lagt opp med? Dette med høytalere har jeg absolutt ikke snøring på.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Tranquil

Dette var det jeg lette etter!
Blir nok en tur innom Torshov Bilrekvisita til uka!
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Olemann

#17
Det er ett fett hvor mange Watt høyttalerne er stemplet med, bare tallet er over det din radio yter.  Det er kun (for lav) impedans som i verste fall kan ødelegge din radio. Men i dag har omtrent alt av bil høyttalere 4-16 ohm, og da kan du trygt sette inn en 500 W høyttaler i din radio selv om radioen gir bare 25 watt. Men noe stor gevinst får du ikke av det. Det er begrenset hva du får av Hifi i en bil som dette, pga. volum på rommet (bølgelengde) og kvalitet på høyttalerelementer (og selvsagt radio og forsterker om du bruker den originale).

Skal du ha mest mulig lyd ut av en (liten) forsterker så skal du kikke på følsomheten på høyttaleren, dette måles i dB/watt.  Høyt tall gir mye lyd pr. watt, men ikke nødvendigvis bra lyd.  Men i bil synes mange å mene at mye lyd er bra lyd.....:-)

Mvh Ole

Sitat fra: Kris på onsdag 19. september 2012, klokken 20:00
Det der så veldig bra ut! Tror du unngår mye vibrasjoner på den måten. Bra påfunn med vinduslist. Bytter ut alle fire høytalerne snart også. Må bare prioritere vinterhjul og varme først ;)

Noen som vet hvor mye effekt det er i radioen på Ion? Bare så man vet omtrent hvor kraftige høytalere den kan drive. Og hva slags kontakter er ledningene til høyttalerne lagt opp med? Dette med høytalere har jeg absolutt ikke snøring på.

TerjeG

Står og klør meg litt i hodet...
Det er en blå og en brun ledning bak, hvilken er pluss og hvilken er minus?

Har forsøkt å koble begge veier og lyttet men hører ingen forskjell.

Rasmus.B

Hvis du kobler til og spiller litt høyt, så skal du kjøre balansen helt over på en side.  Hvis bassen øker så har du byttet + ÷.



Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Mr.Zero

Sitat fra: TerjeG på lørdag 06. april 2013, klokken 19:07
Står og klør meg litt i hodet...
Det er en blå og en brun ledning bak, hvilken er pluss og hvilken er minus?

Har forsøkt å koble begge veier og lyttet men hører ingen forskjell.

Statistisk sett er blå pluss og brun minus..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

arv

Jeg er uenig. Blå er kaldere, og derfor minus. Brun er varmere, dermed pluss.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Rasmus.B

I stedet for å bruke statistikk kan man jo bare bruke ørene. Det er en markant forskjell hvis en kobler feil, men kanskje ikke så tydelig før man faktisk prøver anlegget med lyd på kun en side. Har du har fase feil på en høyttaler vil spesielt bassen forsvinne når du har lyd på begge sider. Dette  skjer pga. At høyttalerne jobber mot hverandre hvis du bytter + og - på en side.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Tranquil

Da var mine høytalere på plass i bakdørene.
Lot foran fobli orginalt og satt bare inn to treveis 13cm bak.
Enkelt med godt resultat!  :)
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

dissern

Kunne noen være så grei å legge ut en link til et sett med OK høytalere som passer rett inn i bakdørene på en i-Miev?

Takker :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

dissern

Så langt har jeg funnet ut at det er kun OEM høytalere fra Mitsubishi som passer direkte inn i døren, disse høytalerne har delenummer 8720A101 - se også denne tråden: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=1294

Tredjepartshøytalere kan festes i dør ved å bruke en form for overgang, som f.eks. en ring av tre som skjæres til.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

moby666

På min c-zero har jeg ingen Fader mulighet på spilleren. Har alle andre mulighet til å stille fader (front/rear)
Vurderer å kjøpe høyttalere bak...

Talvern

Hei.

Tror spilleren merker selv om det er høytalere bak tilkoblet, og da gir deg muligheten til å justere lyd bak.

Noen som har testet dette på C-Zero / i-On?
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

ZerOmancer

Før sommeren hadde jeg tenkt å oppdtatere denne tråden med utskifting av diskanthøytalerene i i dashbordet...men så begikk telefonen selvmord og tok alle bildene med seg i dragsuget... >:(

Men for de som måtte lure er det en ganske kurrant sak å skifte hele frontsettet når man først er i gang. Tekstbasert oppsummering følger:

Jeg hadde liggende et 2-veis høytalersett med eksternt delefilter fra en gammel bil. Type MBQuart Reference ettelerannet. -Det fine var at det fulgte med et vell av monteringsdetaljer som forskjellige ringer, skruer klips og griller, og at mellomtonene er rimelig kompakte. -Litt mindre fint at delefilterene er direkte anti-kompakte. (på størrelse med et lite smykkeskrin.. :o)

For å komme til diskantene må man begynne med å løsne dekslene over A-stolpene og jobbe seg fremover med skralle og skrujern til man får av det svarte dekselet helt fremme ved frontruten.

De gamle diskantene står på noen plastbraketter festet med to skruer. Høytalerledningene  er koblet med en liten plastplugg, så de kan bare plugges ut og legges til siden. (De gamle diskantene er utstyrt med et fastmontert delefilter, så de gamle ledningene kommer antakelig rett fra radioen)

Det lot seg fint gjøre å feste mine nye diskanter i de orginale plastbrakettene etter en ørliten finpuss med en fil. (det går fremdeles an å sette tilbake de orginale)
Nye høytalerledninger festet jeg bak dashbordet og slapp ned i fotbrønnen.

Mellomtonene i dørene festet jeg som folk flest med en hjemmelaget baffel i tre, men de gamle høyttalerledningene fikk ligge i fred. Jeg trakk nye ledninger igjennom "gummsnolken" mellom dør og fotbrønn og plasserte delefilterene i ledige hulrom over fotbrønnene. -Da blir det lettere å koble de til ekstern forsterker i fremtiden.

For å få forbindelse mellom radio og delefilter tok jeg rett og slett og fant igjen høytalerledningene fra dørene inne i de spagettiklysene som kommer ut fra de nevnte "gummisnolkene" og loddet meg innpå med noen tamper høytalerledning.

Dermed er det orginale nogelunde uberørt og den gamle fisne lyden kan gjennoprettes ved behov.. ;D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA