Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil på studentbudsjett?

Startet av danielwe, tirsdag 07. august 2012, klokken 21:29

« forrige - neste »

danielwe

Hei! Ny bruker hilser elbilforumet, klar for å bli omvendt!

Jeg er student og har skjønt at hverdagen min kunne blitt langt enklere med tilgang på en elbil; jeg bor et godt stykke fra universitetet, i et område med utilfredsstillende kollektivforbindelser, og universitetet tilbyr gratis parkeringsplass for elbiler, med ladestasjon og det hele (for "fossilbiler" gjelder maks fire timer parkering med betaling på automat, så skal jeg kjøre er elbil eneste alternativ!). Jeg bor dessuten i bomringenes og kollektivfeltenes hovedstad, så fordene med å kjøre elbil er store. Jeg undersøker derfor om det finnes en bil til en overkommelig pris som kan dekke mitt behov.

Budsjettet er prisgitt studielånet, og jeg har allerede mer enn nok å bruke tiden min på. Drømmebilen er derfor billig både i innkjøp og drift, og krever minst mulig tidkrevende vedlikehold (jeg er fullt i stand til å sette meg inn og gjennomføre det meste av vedlikehold, men jeg er ikke interessert i å kjøpe meg store mengder arbeid per i dag). Forøvrig må den fungere under følgende omstendigheter:


  • Strekning: Til/fra universitetet er det 10 km hver vei, med mulighet for lading i begge ender. Det er 170 meter høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt, hvorav det meste tas ut i en bakke på 2 km med 6 % stigning (Byåsveien eller Bøckmans veg, for de som er kjent i Trondheim). Med tanke på andre ærender vil det være praktisk å klare 25 km i en by med mange bakker, men dette er ren bonus; til/fra universitetet er hovedfokus.

  • Klima: Trøndervinteren inneholder alt. Slaps, is og hålke, snøføyk, sprengkulde. Jeg skjønner at jeg antakeligvis må la bilen stå i 15-20 minusgrader, og at jeg ikke kan kjøre foran brøytebilen etter 40 cm snøfall, men jeg vil svært gjerne ha en bil som kan takle det aller meste av vinterforhold.

  • Passasjerer, bagasje: dette kommer i andre rekke. Plass til fører og én passasjer holder.

Første spørsmål: hvilke brukte elbiler tilfredsstiller mine krav? Er Kewet/Buddy god nok om vinteren? Finnes det gamle Citröen, Peugeot eller Think som ikke krever ukentlig mekking? Er det egentlig Reva som er drømmebilen? Er takknemlig for alle forslag, både til modeller og konkrete salgsobjekter.

Jeg ser på finn.no at de billigste bilene med dårlige batterier går for 20 000 kroner og oppover, mens biler med gode batterier stort sett selges for 50 000 eller mer. Det hadde vært helt fantastisk å finne en bil til under 30 000 som akkurat holder gjennom vinteren, og så heller spandere nye batterier til neste sommer.

Mitt andre spørsmål er derfor: kan jeg klare meg et år i en bil med slitte batterier? Vil noen av bilene som selges til under 30 000 klare hjemturen fra universitetet daglig gjennom vinteren (fulladet, naturligvis)? 10 km er jo ikke langt, men stigning og vinterforhold vil vel begrense rekkevidden.

Jeg ser bl.a. på følgende annonser:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36299243
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36122070
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36365641

Skjønner at jeg må kontakte eierne for utfyllende vurdering, men nevner innvendingene mine i fall noen av dere har kommentarer:


  • Strekningen som nevnes i den første annonsen (Lade-Trondheim sentrum) er 4 km og helt flat. Jeg er redd mine 10 km og 170 høydemeter kvalifiserer som "annet kjøremønster/kjørelengde" i et elbilperspektiv, slik at denne må ha nye batterier for å fungere for meg?

  • I den andre annonsen står det om helt nye batterier, men "noe lav spenning". Hvordan kan det henge sammen? Vil en bil i denne tilstanden gjøre nytten?

  • Er den tredje annonsen det beste tilbudet? Totalpris under 40 000 for bil med splitter nye batterier.

Jeg er svært interessert i alle forslag, og takknemlig for all hjelp!
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

jkirkebo

Sitat fra: danielwe på tirsdag 07. august 2012, klokken 21:29
Budsjettet er prisgitt studielånet, og jeg har allerede mer enn nok å bruke tiden min på.

Til/fra universitetet er det 10 km hver vei, med mulighet for lading i begge ender. Det er 170 meter høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt, hvorav det meste tas ut i en bakke på 2 km med 6 % stigning (Byåsveien eller Bøckmans veg, for de som er kjent i Trondheim).

Studentbudsjett og 10km hver vei ? Jeg tror heller jeg hadde sett på en el-sykkel og et par gode piggdekk til den. Jeg sykler selv hele året 7.5km hver vei og det går som en drøm med el-sykkel selv på is og gjennom 20cm nysnø.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trond Arve

Vær skeptisk til en bil med NiCd-batterier (Peugeot 106/Partner, Citroen Saxo/Berlingo, Think Classic) med "lav spenning" eller andre indikasjoner på batteriproblemer (det er for eksempel ikke nødvendigvis et godt tegn om batteripakken er "rehabilitert", x antall blokker er byttet etc.). Se her for mer informasjon: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Hva_kan_en_sjekke_ved_kj%C3%B8p_av_PSA_elbil

Når det er sagt kommer det innimellom røverkjøp på Finn med biler av denne typen, har vært fornøyd med min P106. Men med 10km distanse går det kanskje like greit med blybatterier (Reva, Buddy). El-sykkel med piggdekk er også et meget godt alternativ :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: danielwe på tirsdag 07. august 2012, klokken 21:29
  • I den andre annonsen står det om helt nye batterier, men "noe lav spenning". Hvordan kan det henge sammen? Vil en bil i denne tilstanden gjøre nytten?
Velkommen på forumet.

Det står ikke "helt nye batterier" men "Byttet noen batterier vinter 2011/2012".  P106 og Saxo (PSA) har 20 batterier, og man bytter sjelden alle.
"Noe lav spenning" betyr at bilen hadde/har problemer med flere batterier enn de som ble byttet.
PSA ville fint klart den kjøringen du beskriver selv med noen dårlig batterier, men problemet er at når bilen kjøres med dårlige batterier vil det før eller siden utvikles knallgass i dem og det fører til eksplosjon. Smellen i seg selv er ikke farlig, men da går som regel 5-6 batterier helt i stykker og dermed har du en bil som IKKE GÅR.

Altså er bil nr2 neppe løsningen for deg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

danielwe

#4
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. august 2012, klokken 21:48
Jeg tror heller jeg hadde sett på en el-sykkel og et par gode piggdekk til den. Jeg sykler selv hele året 7.5km hver vei og det går som en drøm med el-sykkel selv på is og gjennom 20cm nysnø.

Jeg er en ivrig syklist, og har allerede syklet en hel vinter (riktignok umotorisert). Av flere årsaker vil jeg gjerne finne alternativer til dette, og skal jeg først investere i nytt transportmiddel er bil mest aktuelt, med tanke på plassen til en passasjer eller litt mer bagasje enn jeg får med på sykkel. Som jeg mente å antyde har jeg ikke BESTEMT meg for å kjøpe elbil, men prøver å undersøke om det er en mulighet innenfor mine økonomiske rammer. Finner jeg ingen aktuell bil blir det nok et år på sykkel.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

elektrolux

Sitat fra: danielwe på tirsdag 07. august 2012, klokken 21:29
Det hadde vært helt fantastisk å finne en bil til under 30 000 som akkurat holder gjennom vinteren, og så heller spandere nye batterier til neste sommer.

Mitt andre spørsmål er derfor: kan jeg klare meg et år i en bil med slitte batterier? Vil noen av bilene som selges til under 30 000 klare hjemturen fra universitetet daglig gjennom vinteren (fulladet, naturligvis)? 10 km er jo ikke langt, men stigning og vinterforhold vil vel begrense rekkevidden.

Elbil fungerer ikke slik. Enten er den OK, eller saa er den i erd med aa stoppe innen kort tid.

Kjop heller mopedbil. F.eks denne: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=36412679

eller denne: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=35871794 som kommer ferdig med vinterdekk. Da kjorer du bomfritt, og paa avgiftsfri diesel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#6
Sitat fra: danielwe på tirsdag 07. august 2012, klokken 21:29
  • Klima: Trøndervinteren inneholder alt. Slaps, is og hålke, snøføyk, sprengkulde. Jeg skjønner at jeg antakeligvis må la bilen stå i 15-20 minusgrader, og at jeg ikke kan kjøre foran brøytebilen etter 40 cm snøfall, men jeg vil svært gjerne ha en bil som kan takle det aller meste av vinterforhold.
Det er alltid en mulighet for uforutsette utgifter med en bil enten den drives av fossilt brennstoff eller elektrisitet. Økonomisk er nok det smarteste for deg å fortsette å sykle.

Hvis Reva er drømmebilen, så synes jeg du skal gå for den - medmindre du er over gjennomsnittlig høy. (Jeg er under 1,70 høy og synes den er litt trang.) Reva vil klare strekningen vår, sommer og høst, men antagelig ikke klare å følge fartsgrensen i motbakken.

Sitat fra: danielwe på tirsdag 07. august 2012, klokken 21:29
Mitt andre spørsmål er derfor: kan jeg klare meg et år i en bil med slitte batterier?

Blybatteri mister veldig mye kapasitet i kulde. Selv nytt blybatteri vil ikke fungere i lange perioder under -10 grader. Vet ikke om Reva har noen form for varming av batteriet som gjør den brukbar under -10 grader.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

danielwe

#7
Takker for rådene!

Mopedbiler oppfyller dessverre ikke formålet, ettersom de ikke kan parkere gratis på universitetet.

Jeg mente ikke å si at Reva ER drømmebilen min, det var et klønete forsøk på å spørre om Reva er bilen som passer best til mine behov (dvs. om den BURDE være drømmebilen min). Per nå ser kanskje Reva-en i den tredje linken min ut som den beste dealen - bil pluss helt nye batterier til under 40 000?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36365641
Det går helt fint å ligge litt under fartsgrensen i motbakkene. Jeg er 178 cm høy.

Det lønner seg selvsagt aldri økonomisk å kjøpe bil, men jeg er villig til å betale litt, også i vedlikehold og uforutsette utgifter, hvis ikke hadde jeg ikke sett etter bil. Jeg må imidlertid prøve å holde kostnadene, og ikke minst tiden jeg må sette av til å holde bilen i drift, nede. Jeg er jo gnien og hadde håpet å holde meg under 30 000 i innkjøp, men vurderer å strekke meg mot 50 000.

Så da kan jeg jo spørre direkte: slår en Reva seg ofte vrang, og er det eventuelt kostbare feil? Må jeg skru og mekke hver lørdag? På elbilwiki nevnes bare defekt bremselysbryter og luft i vannfyllingsslangene - det høres jo ut som en uforskammet pålitelig bil! Er Reva for eksempel et tryggere valg enn Buddy mtp. driftssikkerhet?

Og hva tenker dere om videre verditap på biler i denne prisklassen - dvs. mellom 20 000 og 50 000? Er de i det hele tatt salgbare om to-tre år?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

El rayo

#8
Jeg skjønte uttrykket "drømmebil" ;-) En fordel med MC er at man slipper EU kontroll (ca 500,-) annet hvert år. Eldre Kewet er registrert som bil (5 tall i reg.nummeret) og må inn på verksted for EU-kontroll.

Sitat fra: danielwe på onsdag 08. august 2012, klokken 00:42
Er en Reva for eksempel et tryggere valg enn en Buddy?
Begge to er registrert som 4-hjuls elektrisk motorsykkel og ingen av dem kan vel kalles sikre. Kewet gikk gjennom krasjtest for bil på 1990-tallet og de var registrert som bil tidligere. Reva har bare vært "krasjtestet" av Top Gear så vidt jeg vet.
Jeg tror Buddy og forløperen Kewet er sikrere enn Reva. Kewet er bygget med en solid rør-ramme (bilde) som omslutter hele kjøretøyet, Buddy har en lettere versjon av samme ramma.

Plassen i Kewet og Buddy er merkelig nok utformet på en slik måte at personer opp til 2 meter finner seg til rette på korte turer.

Sitat fra: danielwe på onsdag 08. august 2012, klokken 00:42
Og hva tenker dere om videre verditap på biler i denne prisklassen - dvs. mellom 20 000 og 50 000? Er de i det hele tatt salgbare om to-tre år?
Det er vanskelig å spå - særlig om fremtiden. Når vi ser tilbake ser vi at kjøretøyer taper mest verdi de første årene av levetiden.

Dersom du holder kjøretøyet i god stand tror jeg du kan selge det om 2-3 år for omtrent halvparten av det du ga for det. På den tiden har du nok brukt opp et blybatteri. Tror (siste prisen jeg kan huske å ha hørt) batteri til Reva koster ca 20k og til Buddy/Kewet ca 30k. (Nyere Buddy er levert med NiMH batteri med 10 års garanti, men de får man nok ikke for under 50k.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

danielwe

Sitat fra: El rayo på onsdag 08. august 2012, klokken 01:03
Begge to er registrert som 4-hjuls elektrisk motorsykkel og ingen av dem kan vel kalles sikre. Kewet gikk gjennom krasjtest for bil på 1990-tallet og de var registrert som bil tidligere. Reva har bare vært "krasjtestet" av Top Gear så vidt jeg vet.
Jeg tror Buddy og forløperen Kewet er sikrere enn Reva. Kewet er bygget med en solid rør-ramme (bilde) som omslutter hele kjøretøyet, Buddy har en lettere versjon av samme ramma.

Jeg tenkte først og fremst på driftssikkerhet, men takk uansett. :) Skjønner at det er best å ikke krasje med slike biler.

Sitat fra: El rayo på onsdag 08. august 2012, klokken 01:03
Sitat fra: danielwe på onsdag 08. august 2012, klokken 00:42
Og hva tenker dere om videre verditap på biler i denne prisklassen - dvs. mellom 20 000 og 50 000? Er de i det hele tatt salgbare om to-tre år?
Det er vanskelig å spå - særlig om fremtiden. Når vi ser tilbake ser vi at kjøretøyer taper mest verdi de første årene av levetiden.

Dersom du holder kjøretøyet i god stand tror jeg du kan selge det om 2-3 år for omtrent halvparten av det du ga for det.

50 % tap på 2-3 år, for en 4 år gammel bil, er jo mye hvis man sammenligner med alminnelige bruktbiler - for ikke å snakke om de nærmere 70 % som den nevnte Revaen har tapt på de 4 årene siden den var ny. Men det er jo ikke rart; den dagen Buddy med NiMH selges i den nevnte prisklassen, og trillingene går for femsifrede beløp - da er vel ikke en 2008 Reva så interessant lenger. Disse mini-elbilene blir altså ganske dyre i drift når man tar verditapet i betraktning... Men du verden, hvor praktisk det hadde vært å ha en!
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

edyrli

Jeg kjører Reva så kan komme med noen erfaringer rundt den. Jeg har ikke erfaring med andre elbiler så kan ikke sammelinke i stor grad. Ellers er det bare å spørre.
Jeg mener Reva er noe av det som er tryggest økonomisk dersom man kan leve med Reva sine begrensninger, spesielt med tanke på ytelse opp bakker Er det en skikkelig bratt bakke så er jeg fort nede i 40. Ja batteriet har begrenset levetid, men dette kan budsjetteres slik at man ikke får veldig uforutsette utgifter.
Alle bilene har Eberspraecher diesel varme og batteripakken har varme elementer. 270kg med bly og syre holder på varmen lenge og det var aldri ett problem i vinter at batteriene ble kalde i løpet av en dag.
Det var snakk om kollisjons sikring. Vet ikke om den er bedre enn Buddy, men Reva leide inn Lotus til å bedre kollisjons sikkerheten etter bl.a. top gear slaktet bilen. Det kom en ny modell i 2008 (Reva i) Som har kollisjons sikringen Lotus utviklet. (bl.a. bedre bremser, kollapsende rattstamme, sterkere veltebur) Denne ble også kollisjons testet av Arai (En slags indisk utgave av euro NCAP).

Jeg har nå kjørt ca 6000km uten en eneste feil. Litt kjekt at man kan logge litt på batteripakken selv og følge med via bilen sin EMS.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA