Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

toS

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:32
Sitat fra: Car-El på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:26
20 år tilbake for bilmerker som er rundt 100 år...    Da har Tesla utrettet mye på bare 6 år eller 8 år. Dem har jo tatt igjen neste 70 år!

Det er en bragd! ;D

Bra vi har forskjellige innfallsvinkler  :)

Klarer allikevel ikke å komme på en eneste bil med mer hjulstøy på Grus enn Tesla, og jeg har vel kjørt det meste bortsett fra 2CV og Trabant..

De sistnevnte må nesten være verre???
Og sånn ca der forsvant troverdigheten din fullstendig.

Batteritralla

Sitat fra: toS på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:40
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:32
Sitat fra: Car-El på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:26
20 år tilbake for bilmerker som er rundt 100 år...    Da har Tesla utrettet mye på bare 6 år eller 8 år. Dem har jo tatt igjen neste 70 år!

Det er en bragd! ;D

Bra vi har forskjellige innfallsvinkler  :)

Klarer allikevel ikke å komme på en eneste bil med mer hjulstøy på Grus enn Tesla, og jeg har vel kjørt det meste bortsett fra 2CV og Trabant..

De sistnevnte må nesten være verre???
Og sånn ca der forsvant troverdigheten din fullstendig.

Ja, det er mulig det.

Hva er ditt referanse grunnlag?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Reagerer også på hvor dårlig bilen er isolert mot hjulstøy. Det er flere enn samboeren min som har sittet i baksetet og lurt på om døra var skikkelig lukket for å si det sånn. Og vanvittig på tørr grusvei. Var faktisk forundret over at den ikke var stillere skodd med R2, men da er den akseptabel. Bilen jeg prøvde med Hakka pigg hadde vel den verste støyen fra pigger jeg har hørt på noen bil etter 24 år med førerkort.

Min MS har rullet nærmere 20.000 forresten, så jeg har testet den grundig på de fleste underlag. Støy og rullemotstand blir nok viktige kriterier mtp dekkvalg i framtiden.

Bjoris

#408
Hvilke dekk er best på støy og rullemotstand, i den rekkefølge? 19 tommere både sommer og vinter, får bilen i mai og har tenkt å, kjøpe XIce vinter samt kjøre på std dekkene som følger bilen...

Teslanewbie

Veit ikke hva slags isolering dere har men jeg synes ikke hjulstøynivåen på bilen er plagsom ... Synes bilen er ganske stille .. Jeg har bare kjørt BMW, Audi og Mercedes tidligere bare nyerebiler , har aldri eiet en bil som jeg har kjøpt ny i mer enn 2-4 år .. Er ganske kresen på støy men plages altså ikke av dette.... Men interferens fra mobiltelefon i musikkanlegget DET plages jeg av !

Min bil ble utlevert i slutten av mars og er produsert i feb 2014.

Jeg har luftfjæring og  21" orginal dekk på bilen..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

Det er merkelig at dette med støy oppfattes så forskjellig. De fleste av oss har vel hatt ganske like biler fra før så sammenligningsgrunnlaget skulle ikke være alt for forskjellig, kommer selv fra en A6 2010 modell som ikke var spesielt støysvak, jeg syns TMS med R2 var stillere, (Audien hadde NokianR 225 mot 245 i TMS), til tross for at det regnet når jeg prøvde TMSen...

Det blir interessant å prøve vår egen på sommerdekkene. Testbilen i fjor hadde 21 og det bråkte mye...

Øyvind.h

Enkelte må ha fått skikkelige mandagsbiler. Med r2 har min vært nesten på høyde med nye 5-serie. Med goodyear, litt dårligere. Grus er lite relevant da jeg kjører 99,99% på asfalt.

At moderne biler ikke har mye lavere støynivå enn gamle bør for øvrig ikke overraske. Dinside kjørte vel en test på dette for en stund siden. Stadig økende dimensjoner har nok mye av skylden.

Jeg opplever bilen som stillegående. 19" felger og standard luftunderstell. Dvs ikke 21" eller + understell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BMW850

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:21
Veit ikke hva slags isolering dere har men jeg synes ikke hjulstøynivåen på bilen er plagsom ... Synes bilen er ganske stille .. Jeg har bare kjørt BMW, Audi og Mercedes tidligere bare nyerebiler , har aldri eiet en bil som jeg har kjøpt ny i mer enn 2-4 år .. Er ganske kresen på støy men plages altså ikke av dette.... Men interferens fra mobiltelefon i musikkanlegget DET plages jeg av !

Min bil ble utlevert i slutten av mars og er produsert i feb 2014.

Jeg har luftfjæring og  21" orginal dekk på bilen..

Fikk du Continental eller Michelindekk på bilen?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

OddB

17" er jo kjekk å ha når nye knapper introduseres. Hvordan installerer andre bilfabrikanter nye knapper. ..med drill....? Eller kanskje det ikke er nødvendig fordi de ikke oppdaterer softwaren på samme måte. .?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Brede

Mitt inntrykk vedrørende hjulstøy:

21" originale sommerhjul: noe "rumlestøy" på grov asfalt, men fullstendig akseptabelt lydnivå. På nylagt asfalt er de bortimot lydløse.

19" Hakka 8 piggdekk: rett og slett forferdelig.. Byttet til sommerhjulene ved enhver anledning i vinter for å slippe piggdekkstøyen som er den verste jeg har opplevd i noen bil. Dette ver det eneste valget jeg bommet på når jeg kjøpte bilen, skulle valgt piggfri.

På grusvei: her må jeg som enkelte andre langt tilbake i tid for å finne sammenligningsgrunnlag. Den eneste bilen jeg har kjørt der jeg har hatt samme opplevelse rundt støy på grusvei var en 88-modell Subary Justy jeg en gang hadde. Noen vil si det er en usakelig sammenligning, men det er virkelig krisestemning i bilen om vi skal på en lengre tur på grusvei.. Som en passasjer sa: "Så det var slik det hørtes ut på strendene i Normandie på D-dagen".....

Car-El

Prøv Mazda 626, siste model før 6.
Måtte bruke hørselværn i bilen når dem hadde vært å strødd.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Philip Marlowe

Jeg ler meg skakk av denne tråden her.  ;D

Er det nå blitt så lite klage på bilene våre at man er nødt til å finne på feil og mangler?
At noen kan hevde at en stinkende, dieselraklende BMW, MB eller Audi er mer premium enn en TMS ser jeg på som en spøk.  ;D

En del av dette utstyret som noen hevder mangler på TMS, er heller ikke standard på disse forhistoriske tyske "premiumsmerkene". Dette er kostbart ekstrautstyr.  >:(

Jeg kjører på 19 toms hjul og synes bilen er veldig stillegående.  :)
Har kjørt Audi A6, MB E-klasse og BMW 5-serie.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Batteritralla

Sitat fra: Brede på onsdag 16. april 2014, klokken 03:40
Mitt inntrykk vedrørende hjulstøy:

21" originale sommerhjul: noe "rumlestøy" på grov asfalt, men fullstendig akseptabelt lydnivå. På nylagt asfalt er de bortimot lydløse.

19" Hakka 8 piggdekk: rett og slett forferdelig.. Byttet til sommerhjulene ved enhver anledning i vinter for å slippe piggdekkstøyen som er den verste jeg har opplevd i noen bil. Dette ver det eneste valget jeg bommet på når jeg kjøpte bilen, skulle valgt piggfri.

På grusvei: her må jeg som enkelte andre langt tilbake i tid for å finne sammenligningsgrunnlag. Den eneste bilen jeg har kjørt der jeg har hatt samme opplevelse rundt støy på grusvei var en 88-modell Subary Justy jeg en gang hadde. Noen vil si det er en usakelig sammenligning, men det er virkelig krisestemning i bilen om vi skal på en lengre tur på grusvei.. Som en passasjer sa: "Så det var slik det hørtes ut på strendene i Normandie på D-dagen".....

Dette er vel egentlig den beste og mest nyanserte beskrivelsen hittil. Om enn noe kreativt språkbruk  :)

Ettersom denne tråden er ganske generell, så virker det som mange snakker forbi hverandre. Jeg synes også at Model S er en bra bil, men ikke på et nivå der jeg forherliger vogna.

Tydelig at støy oppleves forskjellig, og det forstår jeg.

Men er det virkelig noen som synes at støybildet er ok om man kjører over en grusflekk eller på grusvei?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:36At folk uten model s sliter voldsomt med betjeningen er ganske morsomt :)

Ja, kjempefestlig...  ::)

Det er faktisk ikke bare TMS som har en skjerm man kan leke med selv om du muligens tror det.

Jeg er forøvrig helt enig i at de fleste normalt utstyrte mennesker med enkelhet klarer å betjene en slik skjerm.

Problemet er å gjøre dette samtidig med at man har nok oppmerksomet på det som skjer foran bilen. Jeg føler meg ukomfortabel når jeg betjener Leaf'en sin skjerm under fart og merker jeg må gjøre flere forsøk noen ganger rett og slett fordi jeg ikke tør/vil se lenge nok på skjermen til at jeg får betjent den skikkelig. Ja, skjermen på TMS er større, men de samme prinsippene gjelder.

Jeg vet jeg sitter på et potensielt drapsvåpen og vet også godt hva et øyeblikks uoppmerksomhet kan føre til. Derfor gjør jeg alt for å holde øynene på veien mest mulig. Om du lar deg underholde av en slik innstilling så vær så god  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Philip Marlowe

Selvfølgelig skal man ha fokus på det som er rundt bilen og ikke på skjermen.

Selv jeg ikke som ikke er helt ung lenger, vennet meg fort til skjermen og hjulene på rattet.
For meg er derfor ikke skjermen noe trafikksikkerhetsproblem. Det er heller ikke den store skjermen jeg ser på når jeg bruker navigasjonen. Da ser jeg selvfølgelig på den lille ved siden av speedometeret.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA