Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S med hengerfeste?

Startet av gbzdoc, mandag 16. juli 2012, klokken 23:22

« forrige - neste »

Brede

Klart de hadde fått til hengerfeste om de ville, men det er jo ikke prioritert.

Og jeg skjønner jo litt hva de tenker..
Nå er det jo nesten bare i Norge at Jørgen Hattemaker, Sverre Snekker og Egil Elektriker kjører Model S. Sjelden en ser dyre Maseratier, Aston Martiner og Porscher med hengerfeste også.

Da Elon fikk spørsmål om dette i Oslo i fjor så forstod iallefall jeg det slik at han helst aldri ville se en Model S med en henger bak.

EXCEL

Bumper denne   :)

Er det noen som har kjøpt/montert feste fra Torklift Central?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

Mulig dette er debattert tidligere itråden......

Vurderer å montere Torklift sitt hengerfeste. Den skal primært benyttes til å frakte sykler, men også frakte en liten henger uten bremser ca. 2 til 3 ganger i halvåret. Ser for meg to problemstillinger:

1. Garanti vs Tesla
2. Straffereaksjoner fra staten vegvesen/politi

1. Har tidligere kommet over en diskusjon på ett amerikansk forum hvor det ble hevdet at utstyr fra tredjepart montert på en bil ikke automatisk gir svekket/tapt garanti. Det er bilprodusenten som har bevisbyrden og må kunne framskaffe bevis for at tredjeparts utstyret faktisk er årsak til eventuelt inntrufne skader.

2. Ringte til statens vegvesen i dag å spurte følgende:
"Hvis en av dine kollegaer påtreffer undertegnede i det han er i ferd med å frakte en liten henger uten bremser med en bil hvor vognkort viser tallet "0" i rubrikk "tilhengerkobling"
"Da sjekker vi at det er sikkerhetslenke tilkoblet......."
Han hadde ikke vært borti problemstillingen før åpenbart og det var tydelig ingen presidens for dette. Når jeg "presset" han litt så virket det som om det sterkeste virkemiddelet de hadde var kjøreforbud mao at henger måtte hektes av før kjøring kunne gjennopptas.

Tanker rundt dette?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

nortrahof

Sitat fra: Reodor på fredag 17. juli 2015, klokken 22:50
Det er bare helt utrolig at de kan lage batteri og drivlinje som trekker to tonn bil fra 0-100 km/t på tre sekunder med 1,1 g, men ikke får til et tilhengerfeste med akseptabel trekk kapasitet.   :(
Hadde klart meg lenge med 1500 kg hengervekt og nedjustert kraft tilsvarende 0-80 på 15 sek med henger.

Jeg tror du er inne på kjernen av "problemet" for TM med å tillate hengerfeste?!

Med såpass stor kraft som det er i en TMS, vil et hengerfeste kunne bli utsatt for tilsvarende krefter. Da tenker jeg ikke på en ubremset henger - selv om kreftene der også kan bli betydelige. - Har sett på det chassis som står utstilt i Kristiansand - og det hadde ikke noen bærende konstruksjoner bak festet for aktre motor. Vet heller ikke om deformasjonssonen akter er dimensjonert for krefter i "motsatt retning"?
I så fall må hengerfestet boltes i rammebjelken for aktre motor. - Da kan det være usikkert om deformasjonssonen virker etter hensikt?
- Tror ikke TM går inn for å være vanskelig - men de vil nok gardere seg mht. søksmål i forbindelse med personskader ved kollisjoner bakfra. Dessuten vil det sikkert være et problem å kunne sette ned effekt ved kjøring med henger slik at dette gjøres automatisk og heller ikke kan forbikoples.
- Om det kommer en godkjent løsning, tror jeg den vil bli kostbar?

- Skulle gjerne selv hatt muligheten for å kjøre med henger men ikke for en hver pris.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

#64
Det er vel ikke mange biler som har samme egenskaper i deformasjonssonen bak med og uten hengerfeste.
Har selv sett mange biler med hengerfeste som er blitt påkjørt bakfra, og det er ingen tvil om at skadene lenger frem i bilen øker på grunn av hengerfestet.
Å skylde på Tesla sin kraftige motor blir ganske feil da det er bremsekreftene som virkelig er store, og i verste fall benyttes. Motoreffekt kan sjåføren bestemme selv.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Havebigfun

ettersom X og S bygges på samme plattform kan det ikke være rakettforskning å utryste S med hengerfeste fremover- det er mer usikker om det blir noen original retrofit noen gang.

AppleKnocker

Sitat fra: EXCEL på mandag 12. oktober 2015, klokken 17:32

2. Straffereaksjoner fra staten vegvesen/politi

2. Ringte til statens vegvesen i dag å spurte følgende:
"Hvis en av dine kollegaer påtreffer undertegnede i det han er i ferd med å frakte en liten henger uten bremser med en bil hvor vognkort viser tallet "0" i rubrikk "tilhengerkobling"
"Da sjekker vi at det er sikkerhetslenke tilkoblet......."
Han hadde ikke vært borti problemstillingen før åpenbart og det var tydelig ingen presidens for dette. Når jeg "presset" han litt så virket det som om det sterkeste virkemiddelet de hadde var kjøreforbud mao at henger måtte hektes av før kjøring kunne gjennopptas.

Tanker rundt dette?

Har lurt på det samme. Det er  fullt mulig å miste førerkortet i en slik case, hvis man gjør alt galt. Overlast på henger'n, kjører for fort, manglende lys, ikke sikrer lasten og i tillegg har bil med 0 i vognkortet.
Hvis man derimot gjør alt riktig tror jeg reaksjonen kan variere mellom "kjeft" og et middels solid forenklet forelegg. Jeg har sett sjef UP Runar Karlsen uttale i Aftenposten for et par år siden, at den generelle reaksjonen på å kjøre med for tung henger i forhold til hva bilen er godkjent for, er 5000,- i FF.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hodetelefoner

Sitat fra: Havebigfun på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:04
ettersom X og S bygges på samme plattform kan det ikke være rakettforskning å utryste S med hengerfeste fremover- det er mer usikker om det blir noen original retrofit noen gang.
Kan ikke sammenligne bilene på den måten.. totalt forskjellige

nortrahof

Sitat fra: Lynet på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:20
Det er vel ikke mange biler som har samme egenskaper i deformasjonssonen bak med og uten hengerfeste.
Har selv sett mange biler med hengerfeste som er blitt påkjørt bakfra, og det er ingen tvil om at skadene lenger frem i bilen øker på grunn av hengerfestet.
Æ skylde på Tesla sin kraftige motor blir ganske feil da det er bremsekreftene som virkelig er store, og i verste fall benyttes. Motoreffekt kan sjåføren bestemme selv.

Det er delvis riktig - da det er vektbegrensing på totalvekt av henger uten bremser. Derved er de kreftene som hengerfestet blir utsatt for begrenset, både under akselerasjon og bremsing. - Derimot vil full kraft virke inn ved akselerasjon men ikke bremsing på tyngre hengere som har bremser.

Man bør også merke seg at TMS ikke har noen tauekrok bak - bare foran. Dette er neppe tilfeldig?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Det er ganske vanlig at bilene må forsterkes mye bak med stag osv når man monterer tilhengerfeste. Det er få det er bare å hekte seg på i støtfangerfestene.
Så at Tesla S er for myk bak til å henge tilhengerfestet rett i boltene til støtfangerne er helt naturlig. Både ekstra stag rett fremover og på skrå oppover i bagasjerommet er naturlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

E_S

Har ettermontert hengerfeste på 10-12 moderne biler (nyere enn ca. 2000) i løpet av de siste årene, og jeg har aldri sett noen som trenger noen forsterkning. Det var mest aktuelt på eldre biler, har jeg inntrykk av. På 95% av dagens biler er hengerfestet formet enten som en bjelke som ligger bak støtfangeren med mindre bjelker inn i rammevangene bak og boltet fast med 4-6 bolter der, eller som en bjelke som boltes fast der støtfangeren (aluminiums/stålbjelke bak plastikken) er festet uten hengerfeste.
:)

Drivo

Jeg anbefaler heller hengerfeste fra Thule. Jeg har montert flere hengerfeste på Model S, både Thule og Torkliftsentral. Thule kroken er vesentlig mer robust. Men den krever hulltaking i støtfanger (normalt på fleste bilmerker). Det er imidlertid en fordel fordi da får man den høyere oppe istedenfor innunder langt nede.

Vi har montert hundrevis av hengerfester på jobben - alle slags merker. Og denne jobben er ikke noe ulik de andre. Innfestningene er rimelig like. Det er tilrettelagt for hengerfeste montering på Model S (kreves ingen borring, alt ligger klart). Den har robust dimensjonering i rammehorn, minst like bra som andre bilmerker. Dette er dimensjonert for å tåle sammenstøt bakfra. Man hekter av eksisterende stålbjelke og monterer innunder den.

Jeg har kjørt endel med skaphenger på min P85D og har på motorveien et forbruk på rundt 300wh/km. Motoren løper lett også i bakker med wattpedalen på 5-10% pådrag. Ingen kjøleproblemer. Tenker at autobanekjøring uten henger er mer belastende for bilen. Dette oppleves som ingenting. Drivlinjen er jo lik på Model X.

13 polt kontakt som kan svinges opp når den ikke er i bruk.  Med ryggelys og tåkelys. Avtagbar krok. Det kreves ikke noe programmering (griper ikke inn i bilens original nett, kun leser signal i kontakten til baklysene. En medfølgende styreenhet tolker signalene og sender strøm til hengerfeste kontakten. 12v tilkobling på hovedskinnen bak under brønnen.)

Jeg kan montere for folk i Bergen. Har på hengerfeste på lager.  Jeg er ikke aktiv på forum så kontakt meg gjerne her i så fall: http://www.fleslandauto.no/el-bil

Lokführer

Blir dette lovlig siden bilen ikke er typegodkjent for hengerfeste?
Dersom papirer er i orden, så skal jeg få montert hengerfeste, det er helt sikkert.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

lunitiks

Ja dette var særdeles interessant. Noen som kan opplyse tråden litt om lovligheten av dette?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Siden dette er Thule, er det nok tenkt til sykkelstativ. Lyskontakt er for å henge lysskinne bak på sykkelstativ.

Når det er sagt, er det antageligvis milde reaksjoner om du blir stoppet, mest sannsynlig sette fra seg henger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA