Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S med hengerfeste?

Startet av gbzdoc, mandag 16. juli 2012, klokken 23:22

« forrige - neste »

Bjoris

Hvis du kommer ut for en ulykke med henger på Tesla sliter du big time! Ville aldri tatt sjansen, men det er utrolig synd at det ikke er godkjent!

Norx

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 11. november 2015, klokken 19:33
Siden dette er Thule, er det nok tenkt til sykkelstativ. Lyskontakt er for å henge lysskinne bak på sykkelstativ.
Når det er sagt, er det antageligvis milde reaksjoner om du blir stoppet, mest sannsynlig sette fra seg henger.

Skal love deg at tilhenger ser man ikke mellom fingrene med.
Er det noe biltilsynet bøtelegger så er det mangel på sertifikat; feil lasting og vognkort vs Vekt på henger.

Typisk steder å stå er jo på f.eks, Miljøstasjoner.  For noen år siden vet jeg om flere som ble stoppet med "kun" 11.000.- pluss utsettelse på sertifikat for henger i straff. Og da med bil som lovlig hadde lov til hengeren; men feil sertifikat for vekten.

krl

Sitat fra: lunitiks på onsdag 11. november 2015, klokken 19:03
Ja dette var særdeles interessant. Noen som kan opplyse tråden litt om lovligheten av dette?
Bilprodusenten må godkjenne bilen for en maksimal hengervekt med og uten påløpsbrems + et maksimalt kuletrykk (koblingslast?) hvis jeg ikke husker veldig feil. Frem til dette meldes inn i vognkortet ditt, så har du ikke lov til å trekke tilhenger. Reglene er svært firkantede, men mulig det finnes enkelte unntak for eldre biler.

Det er altså kun mulig å få bilen godkjent for tilhenger hvis Tesla ønsker å prioritere saken.

Tuxedo

Å montere hengerfeste på Model S er helt lovlig.

Å bruke dette festet til å dra henger med er selvsagt ikke lovlig.  Det blir opp til enhver å veie fordeler mot ulemper (dvs sannsynligheten for å bli tatt den ene gangen i året du drar henger).

Havebigfun

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 11. november 2015, klokken 21:56
Å montere hengerfeste på Model S er helt lovlig.

Å bruke dette festet til å dra henger med er selvsagt ikke lovlig.  Det blir opp til enhver å veie fordeler mot ulemper (dvs sannsynligheten for å bli tatt den ene gangen i året du drar henger).
Det skjer mange tusen bilulykker per år- jeg tror ingen av de affiserte hadde trodd at nettopp de kom til å havne i den situasjonen. Den sannsynligheten+ konsekvensene bør med i regnestykket. Ved personskade kan det fort bli meget alvorlig -selv om bilen fungerer utmerket som trekkbil.

krl

Forsikringen gjelder mest sannsynlig heller ikke dersom det kjøres med ikke-godkjent henger. Altså i tilfellene hvor hengeren er med på å forårsake ulykken eller forsterke konsekvensene av denne.

Dette er meget skummelt, da du kan havne i en regress-situasjon ved personskader etc.. Da er det fort personlig konkurs neste.

Jejl

Hvis en har nok penger er det vel mulig å søke om å få den godkjent med henger, uten Teslas tillatelse?
Det blir vel omtrent samme prosess som å få skilter på et bilmerke der produsenten aldri har utført jobben som trengs for å få den godkjent i Norge.

Mippen

Helt klart ulovlig å trekke henger med. Det er synd at Tesla ikke tar seg bryet med å typegodkjenne bilen med hengerfeste. De ville fått masse kunder på det. Mange som ikke kjøper TMS akkurat av grunnen med hengerfeste. De som er i prisklasse for en brukt model S hadde helt sikkert vurdert en slik framfor en PHEV. Jeg savner muligheten på min. Hadde klart meg med 100 % elbil park. Nå må vi ha en riskoker til å trekke henger med. Vil ikke bytte ut min TMS med en TMX bare pga. krok. Det er også så lang leveringstid.
Fremtiden er elektrisk.

krl

Sitat fra: Jejl på onsdag 11. november 2015, klokken 22:08
Hvis en har nok penger er det vel mulig å søke om å få den godkjent med henger, uten Teslas tillatelse?
Det blir vel omtrent samme prosess som å få skilter på et bilmerke der produsenten aldri har utført jobben som trengs for å få den godkjent i Norge.
Jeg fikk nei på dette. Jeg foreslo å få utført tester og skaffe nødvendige papirer hos et godkjent testsenter i Norge eller utlandet, men Vegvesenet hevdet at det ikke er mulig. Produsenten av bilen må godkjenne.

Tanken var å legge ut et prosjekt på Kickstarter eller lignende for å finansiere det.. Men når det uansett ikke er mulig med den typen godkjenning, så er det ikke noe poeng å gå videre med saken.

Men jeg kan jo ha vært uheldig med hvilken person jeg traff på hos Vegvesenet..

Mippen

Hvis man kunne fått bilen godkjent selv så faller vel hele garantien i forhold til batteri og drivlinje bort hvis kan kjører med henger uten godkjenning av Tesla?
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Hva med å alliere seg med en produsent av hengerfester? Har de noen mulighet for å få utført en EU-godkjenning? Og kanskje få Tesla til å si ja for noen hundre kilo henger?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mippen

Elon Musk hadde vel sagt noe om at TMS ikke skulle få hengerfeste. Hvis vi går sammen og signerer et opprop så kanskje vi kan få det gjennom? Vi fortjener i det minste en forklaring på hvorfor vi ikke kan få det når TMX som har samme drivlinje får det.

Fremtiden er elektrisk.

sven erik

Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 22:54
Elon Musk hadde vel sagt noe om at TMS ikke skulle få hengerfeste. Hvis vi går sammen og signerer et opprop så kanskje vi kan få det gjennom? Vi fortjener i det minste en forklaring på hvorfor vi ikke kan få det når TMX som har samme drivlinje får det.

bil produsenten kan bare si denne bilen er lovlig med henger og  kilo  så  må vi endre vonkort  ellers går det ikke

GOS

Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 22:54
Elon Musk hadde vel sagt noe om at TMS ikke skulle få hengerfeste. Hvis vi går sammen og signerer et opprop så kanskje vi kan få det gjennom? Vi fortjener i det minste en forklaring på hvorfor vi ikke kan få det når TMX som har samme drivlinje får det.

Støtter den
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Reodor

Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 22:54
Elon Musk hadde vel sagt noe om at TMS ikke skulle få hengerfeste. Hvis vi går sammen og signerer et opprop så kanskje vi kan få det gjennom? Vi fortjener i det minste en forklaring på hvorfor vi ikke kan få det når TMX som har samme drivlinje får det.

Støtter og denne.
Dersom Model S får hengerfeste og blir godkjent for omtrent 1500 kg eller mer blir det nok en slik her i huset også.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA