Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Trondheim med Leaf

Startet av Trond Arve, onsdag 13. juni 2012, klokken 23:19

« forrige - neste »

Trond Arve

#15
Tror vi ladet i underkant av 4 timer i Harpefoss og nesten 2 timer på Dombås. Tilsammen litt mindre enn 6 timer med 16A-lading = ca. 20 kWt = ca 13 mil.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

thoru

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 24. april 2013, klokken 15:32
Tror vi ladet i underkant av 4 timer i Harpefoss og nesten 2 timer på Dombås. Tilsammen litt mindre enn 6 timer med 16A-lading = ca. 20 kW = ca 13 mil.

takker. mye god info her ;)

På Harpefoss ladet du på Badeland eller en annen plass? (betaling, 24timers tilgang?):
http://fronbadeland.no/index.php?pageID=77&page=Beliggenhet

Hvor på Dombås ladet du? (betaling, 24 timers tilgang?)

Hurtigladeren på Lillehammer, hvordan betaler man på denne forresten? visa kort eller må man ha noe spesiellt?

Venter i spenning på charge-amp ladeledning. har nærmest sotte på venteliste siden slutten av januar. men har for 2 uker siden fått bestilt. usikker på når jeg får den da. Går litt tregt med den leverandøren synes jeg.

jkirkebo

Sitat fra: thoru på onsdag 24. april 2013, klokken 17:55
Hurtigladeren på Lillehammer, hvordan betaler man på denne forresten? visa kort eller må man ha noe spesiellt?

Vanlig Visa holder. Bare å dra kortet, akkurat som på parkeringsautomater. Ingen kode. Dessverre er laderen "krøplet" ved at man ikke kan sette på lading på mer enn 15 minutter i slengen. Skal du handle eller spise og må lade fullt må du derfor ut et par ganger og sette den igang igjen. Dette gjelder forøvrig alle Eidsivas ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Ladet på Badeland, ringte på forhånd og avtalte. Veldig god service, fikk parkere ved inngangen og de strakk skjøteledning. Tror jeg hadde backup på en campingplass ikke så langt unna, husker ikke navnet... Ta med egen skjøteledning forresten, viktig at den er 2,5 mm2. På Dombås fant jeg stikk på sørsiden av Statoil, kioskjenta visste ikke engang at det var stikk der. Strøm finner man overalt  ;D Hadde dessuten sjekket med en del campingplasser langs veien i tilfelle vi trengte å stoppe og lufte ungene og/eller lade. Lillehammer tar Visa.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

...og husk høyt dekktrykk, tror jeg fyllte til nærmere 3 bar...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

thoru

#20
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 24. april 2013, klokken 23:00
...og husk høyt dekktrykk, tror jeg fyllte til nærmere 3 bar...
kjempebra. Hvorfor er det så viktig med så mye luft? Jeg kommer nesten ikke til å ha noe med meg.

"Jurassictest Green Race". Genial side. Har vært innpå den siden, men skjønte faktisk ikke helt poenget med den før du tipset meg nå ;)

thoru

#21
Fikk gjennomført turen denne uken faktisk ;)

Hentet min USA-leaf i Oslo.
Bilen var utstyrt med sommerdekk, så da brukte jeg yr.no og vegvesnets webkamera, for å sjekke veiforholdene over dovrefjellet:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera
yr.no

Brukte litt tid med å bli vant til alle funksjonene, og tok ingen sjanser.Så ladet litt oftere enn nødvendig.
Minnesund hurtiglader var defekt. Den sa at den var ferdig å lade når man trykket start ladning. Tekniker kom etter ca 30 min. Fikk lade på treg 16amp mens jeg ventet. men ble vel 2 timer borte der.

* Minnesund hurtiglader Statoil - 74kr 30min
(fikk hurtigladekopp med 1 år varmdrikke -
http://www.elbil.no/ladestasjoner/966-fa-gratis-hurtigladekopp-hos-statoil)
* Hamar hurtiglader - 44kr - 22min (kjøpte mat på senteret der laderen var)
* Lillehammer hurtiglader - 44kr -22min (shoppingsenter)
* Vinstra vgs - 16AMP Industrikontakter IEC 60309 3-pin (4 uttak) - 0kr - ladet lenge her 4-5 timer
* Dombås Statoil - 16AMP Shuko (4 uttak) - 0kr - nattet i bilen - full-ladet
* Oppdal - campingplass - 16AMP Shuko - 30kr - ladet ca 3timer
* Støren - Butikksenter - 16AMP Shuko - 0kr - tok en liten lur i 2 timer
* Trondheim - destinasjon - hadde igjen 3-4 mil på bilen.

Pris: 192kr (inklusive statoilkopp med 1 år med varmdrikke)
og så kom turmat på ca 350kr. Togbillett på 399kr.

Hadde med strømstarter, stepup transformator fra 12v til 230v på 100w, Ipad, pc og icemodem.
Fant ut at en liten strømstarter, gav meg veldig lang pc tid. Så i de lengste pausene satt jeg å surfet og hørte på musikk via pcen. Fant ut at jeg egentlig kunne sløfet ice modemet. Android telefonen har en kjekk funksjon som gjør at den kan være trådløs hotspot.

Av EVSE-kabler, så hadde jeg med:
* UM-EVSE fra charge-amps, shuko støpsel
* Semiportabel ladestasjon - Mennekes med eller uten adapter til Industrikontakter IEC 60309 3-pin(http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html)

En ting som jeg la merke til er at om du overnatter i bilen slik jeg gjorde, hvordan får du egentlig låst hele bilen?
Alle dørene lar seg låse, men bagasjerommet lar seg åpne fra utsiden når nøkkelen er i nærheten.

Den offentlige ladenøkkelen:
Den du får med når du bli medlem i elbilforeningen: http://www.elbil.no/medlemsskap
Vinstra vgs             - ok
Dombås statoil        - ok
Støren butikksenter - ok
Støren Jernebanestasjon - ikke ok

Lurer litt på hvordan man skal benytte seg av Jernebanestasjonen sine ladeplasser. Noen som vet? så det var en på forumet som spurte om det samme, men klarer ikke finne tråden.

Bilder:
Minnesund Statoil hurtiglader - http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/minnesund-hurtiglader.JPG
Minnesund Statoil 16amp - http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/minnesund16amp.JPG
Hamar Maxi Storsenter hurtiglader - http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/hamar-hurtiglader.JPG
Lillehammer Strandtorget hurtiglader http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/lillehammer-hurtiglader.JPG
Vinstra VGS - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/vinstra-16amp.JPG
Vinstra VGS - 16amp boks http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/vinstra-boks-16aamp.JPG
Dombås Statoil - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/dombas-16amp.JPG
Støren butikksenter - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-16amp.JPG
Støren butikksenter - 16ampboks http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-boks-16amp.JPG
Støren Jernbanestasjon - 16amp http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/storen-NSB-16amp.JPG
Min bil fremme i trheimen http://labs.seln.no/nissanleaf/oslotur/bil1.JPG

gbzdoc

Hvis man har en nøkkel inni bilen så må den evt. låses med knappen fra nøkkel nr. 2. Så lenge nøkkel nr. 1 befinner seg i bilen får du ikke låst opp uten å trykke på knappen på nøkkel nr. 2.

Er litt usikker på hva som skjer når dette gjøres fra innsiden av bilen. Men bilen kan i hvert fall ikke åpnes uten å trykke på selve fjernkontrollen/nøkkelen når det gjøres fra utsiden. ;)

Flott beskrivelse av turen forøvrig! :)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 11. mai 2013, klokken 00:36
Hvis man har en nøkkel inni bilen så må den evt. låses med knappen fra nøkkel nr. 2. Så lenge nøkkel nr. 1 befinner seg i bilen får du ikke låst opp uten å trykke på knappen på nøkkel nr. 2.

Er litt usikker på hva som skjer når dette gjøres fra innsiden av bilen. Men bilen kan i hvert fall ikke åpnes uten å trykke på selve fjernkontrollen/nøkkelen når det gjøres fra utsiden. ;)

Skulle vel tro i så fall at det går an å åpne et vindu, holde nøkkelen ut gjennom det og låse, for deretter å lukke vinduet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Du får vel ikke tatt vinduene opp og ned uten at bilen er skrudd på?

Tror jeg må teste dette med nøkler inne og ute når jeg skal ut og kjøte nå straks. :D

Blir jo så jæ.... nysgjerrig! ;)

thoru

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 11. mai 2013, klokken 10:48
Du får vel ikke tatt vinduene opp og ned uten at bilen er skrudd på?

Tror jeg må teste dette med nøkler inne og ute når jeg skal ut og kjøte nå straks. :D

Blir jo så jæ.... nysgjerrig! ;)

;) Ja test. Litt usikker på hvor sensoren til bagasjerommet er og hvor langt unnav nøkkelen må være. Om det f.eks holder å ha nøkkelen langt fremme i bilen. f.eks ved dashbordet.

gbzdoc

Låser man med nøkkel eller knappen i døra mens man har nøkkelen inni bilen kan den IKKE åpnes fra utsiden uten å trykke på selve låse-opp knappen på en av nøklene. :)

thoru

Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. mai 2013, klokken 22:09
Låser man med nøkkel eller knappen i døra mens man har nøkkelen inni bilen kan den IKKE åpnes fra utsiden uten å trykke på selve låse-opp knappen på en av nøklene. :)

Bra å vite til neste gang ;)
Japanerne har visst tenkt på alt :)

Trond Arve

#28
Sitat fra: thoru på fredag 10. mai 2013, klokken 23:32
Fikk gjennomført turen denne uken faktisk ;)

Hmm var det du som sto ved laderen på Minnesund ca. klokka 15 onsdag 8.mai? Var på tur nordover med familien, og hadde en times stopp der i det tidsrommet... i Caravelle denne gangen :-[
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: thoru på fredag 26. april 2013, klokken 18:36
kjempebra. Hvorfor er det så viktig med så mye luft? Jeg kommer nesten ikke til å ha noe med meg.

Høyt dekktrykk betyr lavere rullemotstand, beklager seint svar.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA