Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

med Leaf til Finland

Startet av Smiling when sailing, tirsdag 29. mai 2012, klokken 10:08

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Da var vi med Leafen i Kilpisjärvi. Det er bare 187 km men det er 0 offentlige ladpunkter på veien og selvfølgelig ingen hurtiglading. I tillegg var temperaturene alt mellom 0 og 18 grader. Vi var 5 personer og bagasje i bilen. Den minste personen er bare litt under en måned gammel nå, mens resten av barna er 4 og 6.
Planen var å overnatte i Skibotn for å så kjøre opp til Kilpisjärvi (ca. 550 høydemeter og 50 km) og kjøre ned for å overnatte der igjen. I motsettning til de fleste andre spiste vi bare og handlet nesten ingenting. Egentlig kjørte vi bare opp for å se hvor mye Leafen vil fobruke for å ha en aning hvis vi en gang skulle kjøre til togstasjonen i Kolari.
Veien til Skibotn gikk greit. Det var ca. 5 grader og regn nesten hele veien. Vi kjørte gjennom Ryaforbindelsen med fri passering av den nye tunnelen og forbi Malangseidet og Storsteinnes til Nordkjosbotn (90 km). Der stoppet vi og  fikk lov til å lade på en stikkkontakt bak Statoil bensinstasjon (vi har bare 10 A ladekladd). Vi gikk til den eneste restauranten og spiste der. Etter 1,5 timer kjørte vi de resterende ca. 50 km til Skibotn. Det var bare en batteristrek igjen da vi var fremme ved Skibotn rehabilitering  som er en del av LHL og tilbyr også overnatting til "vanlige" gjester. Barna elsket basenget som de hadde stort sett for seg selv :). De hadde fine nye stolper for motorvarmere som jeg fikk lov til å bruke til lading over natt. Neste dag kjørte vi opp til Kilpisjärvi. Det var ca. 53 km en vei. Fremme fant jeg en stikkkontakt men ingen parkeringsmulighet i nærheten av kontakten så vi bestemte oss å ikke lade. Det var 4 streker på batteriindikatoren igjen og jeg mente det går sikkert bra nedover. Og det gjorde det. Nede ved Skibotn center var det 1 batteristrek igjen etter 106 km. Oppover kjørte jeg hele tiden ved fatsgrensen som var mellom 70 og 90 km i timen. Mens nedover sparte jeg litt og kjørte bare 80.
Så en natt til med lading og neste ettermiddag dro vi tilbake (veien hadde vært sperret om morgnen og formiddagen pga. et bussulykke). Veien tilbake var ikke så avslappende. Det snødde og regnte og var mellom 0 og 2 grader hele veien. Vinduene dugget og vi måtte bruke en del varme for å se ut av vinduet. I tillegg var det til dels sterk (mot-) vind.  Vi stoppet i en time i Nordkjosbotn for å så fortsette mot Tromsø på E8. For å si det sånn. Vi klarte oss akkurat til over brua i Tromsø da det var bare blinkende streke og very low battery warning. Egentlig var planen å stoppe ved Best bensinstasjon på Kvaløya for å spise pizza i restauranten ved siden av, men vi måtte stoppe for å lade i parkeringshuset ved siden av brua i en halv time før vi kunne fortsette til pizzarestauranten og lade der i en time til mens vi spiste. Så kjørte vi de resterende 10 km hjem.
Det gikk nok greit men på veien tilbake var det en lang kø bak oss selv om jeg holdt 86 km i timen i 90 sonen. På den andre siden hadde jeg sommerdekk og det var dårlig sikt og snødrev... men i en bensindrevet bil hadde jeg uansett kjørt 90 hele veien. Men de siste 30 km brukte jeg ikke varme i det hele tatt og visket duggen bort med en klut, ellers ville vi ikke ha klart det.
Moralen er vel at de skal sette opp hurtigladestasjoner så fort som bare mulig... (den kan vel ikke være at jeg skal bruke bensinbilen når jeg skal til Finnland  ;) )
I dag kom jeg på jobb og så var det en ny elbil som stå på ladeplassen og en jeg kjente fra før. Dermed ingen lading for meg i dag på jobb. Men det gjør ingenting i hvert fall i dag.


Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

cra

Sitat fra: Smiling when sailing på tirsdag 29. mai 2012, klokken 10:08
På den andre siden hadde jeg sommerdekk og det var dårlig sikt og snødrev... men i en bensindrevet bil hadde jeg uansett kjørt 90 hele veien.

Usikker på om jeg forsvarer din defensive kjøring i elbilen, eller om jeg "angriper" din vilje til å ta større risk i fossilbil, men hva har "drivstoffet" å gjøre med veigrepet med sommerhjul i snødrev å gjøre??  ;)

Tøft at dere turte å "ta den (rekkevidda) helt ut". Hadde en søndagstur sjøl i går over Strandafjellet, og fruen viste en til nå ukjent form for rekkeviddeangst, hovedsklig framkalt av at GOM på leafen stuper når man kjører opp fjellveier. Gikk fra 162km til 50 km på halvannen mil, ca, men det var altså opp bratte bakker. Etter nedfarten på motsatt side var vi på 108km restkapasitet.

Jeg tenkte ikke på å telle streker før og etter, og det er jo DET som er interessant for hvor mye som er igjen på batteriet. Merker at jeg virkelig skulle ønske man kunne velge % restkapasitet i stedet for guessometeret.  :P

På Stranda ladet vi en times tid mens vi spiste, og kjørte hjem igjen. Snittforbruket på turen endte på ca 0,18-0,19 kWh/km, som er litt høyere enn normalforbruket på flatmark, men det var forventet.

Konklusjon:
På vestlandsfjellveier gjør GOM mer "skade" enn nytte.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Smiling when sailing

Sitat fra: cra på tirsdag 29. mai 2012, klokken 10:22
Usikker på om jeg forsvarer din defensive kjøring i elbilen, eller om jeg "angriper" din vilje til å ta større risk i fossilbil, men hva har "drivstoffet" å gjøre med veigrepet med sommerhjul i snødrev å gjøre??  ;)

:)
Det var ikke glatt, men dårlig sikt, særlig de siste 30 kilometer. I elbilen var sikten en god del værre enn i en besinbil pga. kondens. Hadde jeg hatt valget ville jeg ha stoppet tidligere og ladet opp for å kunne bruke varme. Men det er vel bare private boliger mellom Nordkjosbotn og Tromsø. Jeg synes det var forsvarlig å kjøre 80. Hadde jeg kjørt 90 hadde det dannet seg kø bak meg uansett og jeg kjører nesten aldri over fartsebegrensinger, og da snakker jeg om det som står på fartsmåleren i bilen. I Leafen min er det da sikkert nærmere 80 når den viser 90. På den andre siden har jeg aldri blitt stoppet med for høy fart i Norge. Parkeringsbøter har jeg derimot måttet betale to ganger. Disse pengene kan jeg forhåpenlgitvis spare med elbilen ;)
Gjennomsnittsforbruket var forresten 0,13 fra Tromsø til Skibotn, 0,14 fra Skibotn til Kilpisjärvi og tilbake (0,23 tror jeg var det oppover) og 0,18 fra Skibotn til Tromsø. Det vanlige forbruket mye vekt i bilen har vært 0,12-0,14 uten bruk av varme. Nå var bilen fullladet og det var kaldt og motvind så det var nok årsaken til det høe forbruket, men slik er det av og til også om sommeren her i Norden.

Egentlig var det hele en test for å finne ut hvor mye batterikapasitet som trengs for å komme opp til Kilpisjärvi. Og det var ganske mye. Hvis vi skal kjøre til togstasjonen i Kolari med elbilen engang må vi nok overnatte to ganger underveis og stoppe minst en gang i 6 timer for å lade opp underveis. Jeg kan jo forstå at det ikke prioriteres hurtiglading i Nord-Norge-Finnland-Sverige men jeg tror det er faktisk her de kan vinne elbilister i hvert fall fra Sørfinnland.
Det går jo biltog fra Helsinki, Tampere og Turku til både Kolari og Rovaniemi. Det betyr at man kan komme seg med elbil helt enkelt og ganske billig til Lappland uten rekkeviddeproblemer. Men der oppe er det bensinstasjoner hver 80-100 km og ved å sette opp bare 10 hurtigladere ville elbilene sørfra rekke en god del av hytte- og ski områdene i Nord.
I tillegg ville det bety at jeg kunne bli kvitt bensinbilen fordi vi kjører på ferie til Finnland og bruker alltid biltoget uansett. Og fra Helsinki kommer man seg med fergen til Tyskland og da er man plutslig ganske langt sør med bare 4-5 hurtigladinger underveis. Og nå som vi har babyen stopper vi uansett hver 100 km uansett så da kan bilen like gjerne lades opp mens vi skifter bleier, ammer, spiser, går på do ... Jeg skal prøve å skrive epost til Nissan og Mitsubishi i Finnland om å sponse hurtigladere i Nord slik at de kan bruke det i sine annonsekampanjer. Kanskje til og med tilby elbilpriser i biltogene... når jeg tenker på det skal jeg også skrive til den finske elbilforeningen og VR (jernbaneselskapet). Det må jo være mulig for en jernbaneselskap som kjører grønne kampanjer også tilby "elbilplasser" på togene.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

koffeld

#3
Får ta min erfaring fra fredag med her også:
Vi skulle fra Oslo til Vikene ved Fredrikstad på familiebesøk på ettermiddagen for så å kjøre hjem igjen på kvelden.  I utgangspunktet en enveistur på 97 km, noe som burde være uproblematisk, særlig med tanke på hurtiglader ved Moss som vi kunne stikke innom begge veier.

To begrensende faktorer dog, jeg tok bilen på jobb om morgenen (Kjelsås-Lysaker) og hadde derfor allerede kjørt i overkant av 30 kuperte kilometer da vi la på tur med 9 streker igjen på måleren (startet med 100% og 12 streker).  Synes å huske at vi da hadde ca 110 km på GOM og siden 3 barn i baksetet klagde på for mye vind i håret med vinduet nede (nesten 30 grader ute!) måtte vi i tillegg også skru på a/c.  Vel; det burde uansett gå greit å nå hurtiglader, så vi var ikke veldig bekymret.

Pinseutfarten møtte oss på Ring 3 og ganske stille kø uten kollektivfelt i syne gjorde at vi tok omveien om Mosseveien for å kunne dra nytte av nok en elbilfordel på vei ut av byen  8)

Kjørte nok noe penere enn jeg ville gjort med dieselbilen (RIP), men stort sett i fartsgrensen nedover hele E18.  Når vi så nærmet oss Moss, så jeg at vi fortsatt hadde 50 km igjen på GOM, med ca 30 km igjen å kjøre.  Etter litt rask rådslaging fant vi ut at vi uansett om vi gikk helt tom kom til å lade lenge nok i Vikene til å komme tilbake til Moss, så da tok vi sjansen på å kjøre videre uten stopp.  Kjørte nok enda snillere de siste tre milene, men kom frem med 20 km og to streker igjen og alle fornøyde.  Totalt hadde vi klart oss med 0,12 KWh pr km, noe jeg var fornøyd med tanke på en måneds elbilerfaring, full AC hele veien og mye motorveikjøring opp mot 100 km/t.

Plugget i 10A ladekladd da vi kom frem kl 3 og hadde en hyggelig ettermiddag og kveld med familie før vi pakket trette barn i bilen klokka 10 og vendte nesa hjemover igjen.  Da så jeg imidlertid at bilen hadde ladet mer enn Carwings-applikasjonen hadde forventet, og vi hadde faktisk 8 streker og noe sånt som 105 km på GOM.  Hm, kunne dette gå uten ladestopp?? En av gutta i baksetet var imidlertid veldig nysgjerring på hurtigladeren siden vi aldri har prøvd det, så vi kom frem til at vi ikke skulle ta noen sjanse og stoppet på Marche.  Der var imidlertid en annen Leaf ankommet kun et par minutter før oss og etter en kjapp rådslagning i forsetene fant vi ut at vi jo i verste fall kunne lade på Ski eller på Økern om vi så det kneip for mye.  Hadde på det tidspunktet omtrent 15 km margin på GOM i forhold til distansen som gjensto.  Det er imidlertid rask motorvei mesteparten av veien, samt en god del høydemeter som skal forseres på slutten så jeg viste dette var knapt.

Med litt kjapp hoderegning fant jeg ut at vi ville spare mye mer tid på å forsøke å unngå ladestopp dog, så jeg la cruisecontrolleren på ca 85 km/t i 100-sonen og la ut på motorveien igjen.  Etterhvert som vi nærmet oss ble marginen stadig mindre og jeg senket etterhvert farten ned mot 75 km/t.  Vi droppet Ski og da vi nærmet oss Økern, var det fortsatt ca 20 km igjen.  Første ladealarm kom rett før Sinsenkrysset, og i bakkene opp mot Kjelsås kom andre.  Rett ved innkjøringen til huset vårt kom varsel om at nå hadde vi å finne oss en ladestasjon snarest og da jeg plugget bilen inn i garasjen, sto det 7 km og en blinkende strek igjen på displayet.

Alt i alt ca 260 km kjørt på en dag uten bruk av hurtiglader, det sier jeg meg godt fornøyd med (selv om det med å unngå hurtiglading ikke var et mål i seg selv)!  ;D

175 km rekkevidde virker faktisk ikke urealistisk å nå på en lading, ser jeg nå.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Smiling when sailing

Nå var vi i Sør-Finland med Leafen. Jeg må si at Finland er fortsatt en elbil-utviklingsland når det gjelder offentlige ladeplasser... Men heldigvis fikk vi nesten hver eneste gang lade da jeg sporte om en stikkkontakt. Bare ABC bensinstasjonen i Orivesi hevded at de ikke hadde tilgjengelig stikkkontakt. Noe som ikke var sant, men jeg skal aldri stoppe der igjen... Heldigvis var det 70 km med rekkevidde igjen og vi lada og spiste da et annet sted.
Ellers er jeg nå enda mer fornøyd med Leafen enn før (hvis det er mulig). Vi kjørte Fra Tromsø til Kolari og tok biltoget til Tampere og på veien tilbake tok vi biltoget fra Tampere til Rovaniemi for å så kjøre tilbake til Tromsø. Mer eller mindre det samme mønstret som da vi kjørte med dieselbilen før. Bare at vi overnattet en gang på vei til/fra togstasjonen denne gangen. Det var ingen hurtiglademuligheter på hele reisen, men vi kjørte til sammen 3300 km. Noe som tilsvarer dette vi vanligvis også kjørte med dieselbilen. Det eneste som gjør Leafen til en dårlig feriebil for oss er at den er rett og slett for liten til en familie på 5 :-). Heldigvis tok samboeren med 2 av barna bussen mellom Tromsø og Kolari, noe som hun hadde gjort uansett da det er lettere å amme i bussen og babyen ikke trives særlig i biler og hun var uansett lengre på ferie enn jeg. Så var Leafen en to-seter med akkurat nok ladeplass for alt av feriutstyr til 5. Om vinteren skal jeg ikke ta denne turen pga. veldig lave temperaturer som ville føre til minst 2 overnattinger på veien om man ikke fryser i hjel... Jeg brukte forresten en semi-portabel lader som kan brukes mellom 6 og 15 A ladestrøm. Jeg måtte aldri bruke 6A men 9A måtte jeg bruke flere plasser. Den fungerte greit, jeg håper likevel på den svenske kabelalternativen til bruk neste sommer siden det er jo litt tungvint med en semiportabel boks. Den lengste etappen jeg kjørte var forresten 135 km. Jeg torde ikke prøve 150 eller mer, men for min kjørestil ville jeg tro at 150 km er mulig men litt for spennende. Men på en hastighet rundt 80 km/t tviler jeg på at jeg kan klare mye mer en dette. Neste år skal jeg ha takbosk med og kanskje hele familien, vi skal se. 
Bensinbilen står fortsatt urørt foran huset etter en uke her i Tromsø. Det ser ut som dens framtidige oppgave er å være  lagringsplass...
Jeg synes at Leafen er en utmerket feriebil for 2 personer, hvis man kan nyte ladestoppene på 5-6 timer (noe som vi gjorde). En eneste gang var ladestoppen likevel litt ufrivillig og midt i natten, men det var fordi planen og ruten ble endret underveis siden oldemor ble inlevert til sykehuset mens vi var på vei til å besøke henne. I etterkant skulle vi bare ha overnattet på hotellet, men vi valgte nå å kjøre tilbake. Vi måtte da stoppe kl. 1 om natten etter 120 km får å lade til å komme oss fram de siste 70 km. Vi endte opp å sove 3 timer i bilen, hele familien på 0.3, 5, 6, og 2x37 :-). Barna sov jo uansett, men vi voksne klarte også å sove med babyen på fanget...
Jeg håper jo på at det blir mange hurtigladere i fremtiden men bilen våres har ikke sett en eneste hurtiglader enda. Kanskje neste år.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Smiling when sailing

Det var da den fjerde turen med Leafen fra Tromsø til sør-Finnland. Hadde ikke trodd at rekkevidden av Leafen er fortsatt god nok til å kjøre den turen etter 3 år og mer enn 70000 km. Ser faktisk ikke forskjell på kapasitet når jeg sammenligner med de tidligere turene. Er uansett litt vanskelig å sammenlikne siden denne gangen hadde jeg kajakk på taket i stedet for takboks. Det er fortsatt ingen hurtigladere på veien men denne gangen kjørte jeg alene med bare baggasjen til familien, siden resten av familien hadde allerede dratt ved starten av skoleferien. Det var ingen problemer med bilen og jeg hadde planlagt 26 timer til 450 km fra Tromsø til Kolari for å ta biltoget videre derifra. Alt gikk bra til jeg ville lade i Skibotn men sikringen til kontakten røyk. Det viste seg at årsaken var  ladeledningen som brennte ut. Det var da et stort  problem, siden jeg hadde kalkulert med minst 3 kW ladeeffekt og  plutselig hadde jeg bare den originale ladekladden med 2.2 kW som kunne brukes. Mens jeg satt og ventet på ladingen fant jeg fram de eneste "verktøyene" som jeg hadde med, et av disse røde sveitsiske knivene og en liten torx skruetrekker som jeg hadde glemt å rydde bort etter jeg innstallerte bryter for å slå av varmekolben noen uker tidligere.
Skruetrekkeren passet akkurat inn i disse triangelformete fordypninger i skruene som ble brukt i håndtaket av ladeledningen. Da jeg åpnet den så jeg at det loddingen der ledningen er tilkoblet kretskortet er sannsynligvis smeltet pga. dårlig kontakt og har da kortsluttet (se første bildet). I første øyeblikk så det ut som den ikke kunne brukes. Dermed ville jeg ikke nådd toget heller, siden den originale kladden tar mer enn 50% mer ladetid enn jeg hadde planlagt. Så mens jeg satt og ventet på ladingen renset jeg kretskortet og resten av håndtaket som også var helt svart vha. en klut og spylerveske. Den ble faktisk ren og fin igjen. Så testet jeg den uten lading og alt virket som det skulle, LED lysene tente og det var mulig å bytte mellom 6, 10 og 14 A lading. Lading var også mulig, men bare med 6 Amp. Når jeg økte til 16 begynnte loddingen å koke med det samme... så det var bare svært dårlig kontakt igjen. Jeg konkluderte med at hvis jeg kunne bruke elektronikken som ikke bruker mye strøm med den nåværende tilkoblingen til å lure Leafen at alt er som det skal mens jeg tilfører strømmen direkte til bilen, skulle den jo kunne lade med 16 Amp. Problemet var bare at jeg ikke hadde verktøy eller annet materiale enn en rulle med gaffatape og en 25 meters forlengringskabel. Spørsmålet var nå, hvordan å kopple oppe hele greia slik at det ble en stabil forbindelse uten varmgang. Til slutt tok jeg schuko-stikken fra den orignale ledningen og tikoblet den direkte til ingangene i J1772 pluggen, samtidig som jeg trakk ledningner (som jeg bare kuttet ut av den originale ledningen) til å tilføre strøm til ladeelektronikken (se bildet som jeg tok etter at jeg var fremme i finnland). Jeg satt schuko stikken direkte inn i kontakten av skjøteledningen og hadde dermed en 25 meters ladekabel... Hele pluggriggen pakket jeg inn i et tykt lag med gaffatape for å beskytte det mot utilsiktet kontakt med omverden. Så satte jeg bilen på lading og... alt virket som det skulle. Jeg brukte samme ledningen i Kilpisjärvi, Karesuvanto, Muonio og Kolari for å lade bilen. Jeg rakk ikke lade batteriet særlig lenge i Kolari og måtte derfor bruke hurtiglader fremme i sørfinnland for å komme meg frem de siste 80 km til familien. Men jeg rakk toget og var fremme til fødsesldagen av sønnen som planlagt. Det var litt mer eventyr enn jeg hadde planer om og i stedet for å padle mens bilen stå til lading i Kilpisjärvi, ble jeg igjen ved bilen for å passe på at ingenting gikk varmt. Men det gjorde det ikke. Det ble en lang natt med kjøring og lading, men det gikk uten problemer. Koblingen bestå jo av kabler som var ferdig lagt til klemmekoblinger og dermed var det god kontakt på alle relevante steder. Nå har jeg reparert kabelen på ordentlig, men må si at jeg ikke er særlig imponert over kvaliteten til inmaten av ladeledningen. Håper det blir vanlig med type 2 kontakter så slipper vi å bruke Schuko i fremtiden.
Dessuten har jeg lest om et firma i østerrike soMen det kan da være prosjektet til neste året.m bytter ut 3.3 kW laderen av leafen med en 22 kW Brusa lader og type 1 kontakten med type 2 kontakt for 3 fase lading. Hadde jeg hatt det, ville det ha spart meg masse tid, siden det var 3 fase 32 Amp kontakter på alle steder jeg ladet bilen. Det koster 7500,- Euro hos Kreisel, men for meg ville det være verdt investeringen, bare det var noen som gjorde det i Nord-Norge. Ellers må jeg vel ta fergen fra Finnland til Tyskland, så biltoget fra Hamburg til München og så kjøre de siste kilometrene til Freistadt for å få jobben gjort...

Men det får vente til neste sommer...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

leafnor

MacGyver får alltid ladet en Leaf!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Morsomt å lese! Kjenner litt panikken som kommer snikende når ting ikke virker og alt ser ut til å gå i vasken. Utrolig at du fant en løsning! :) Selv hadde jeg nok erkjent nederlaget og gitt opp da jeg ikke er i slekt med MacGyver.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emil

Nød lærer ladefast elbileier å bli elektrikker?

Er det Charge-Amps kabelen det er snakk om? Regner da med at det er loddingen på releene som da var det svake leddet. Hos meg er 230V koblingene ut og inn skrudd med ringkabelsko og ikke loddet. Har selv tatt en service på kabelen og byttet disse siden jeg måtte forkorte ledningene litt (den ytre gummikappa hadde trukket seg utenfor håndtaket).

12V loddebolt var standard inventar i den gamle fossilbilen, kanskje jeg skal ta den med i Leafen også i tilfelle krise.

Som kriseløsning i tilfelle døde ladestolper har jeg vurdert å ta med egen boks med 16A sikring, greie tilførselskabler og schukokontakt ut. Ofte står det jo et koblings/sikrings/målerskap i nærheten av disse ladestolpene der det bør være mulig å låne litt strøm.

Smiling when sailing

I år har jeg kjørt Leafen fra Tromsø til Ruovesi med noen små omveier (pga. manglende ladeinfrastruktur og/eller ladeplasser som ikke virket). Til sammen kjørte vi 1408 km med 7 hurtigladinger og en god del vanlige ladinger.
Før turen ble Leafen våres utstyrt med 2 Brusa ladere til trefaslading og type 2 inngang. Opprinnelig var planen å bare kjøre til togstasjon i enten Kolari eller Rovaniemi, men toget var allerede fullboket da jeg var ferdig med innbygging av laderne. Jeg ville likevel være i Ruovesi på tirsdag for å feire sønnens bursdag. Da var det bare å kjøre hele veien.
Og det gikk fint. Det var bare to plasser vi måtte lade med 1 fase 16 A. Den første var på Skibotn Camping fordi på den Norske siden er det ingen offentlige ladeplasser mellom Tromsø og Kilpisjärvi (skam deg elbil-landet). Andre gangen var midt i natten ved Kokkola yrkeshøgskole. Det var en Kebaboks der som ville bare gi 2,2 kW fra en fase. Så var det bare å koble seg til Schuko med 15 A og vente... .
I tillegg var vi på en plass sør for Oulu (Kempele) der vi ikke fant det som stå i LadeNå appen. Det skulle etter LadeNå appen være 3 faser med 32 A, men det var bare en fast tilkoblet type 1 kabel og ingen strøm på schukokontaktene. Så det ble litt spennende å komme oss videre til neste ladeplass som var ca. 120 km sørover. Vi klarte oss akkurat til Ylivieska men det var vanskelig å finne Chademo laderen som var gjemt bak en yrkesfagskole. Men den virket i hvert fall. Bortsett for i Skibotn har vi bare ladet på ladeplasser som finns i ladeappene LadeNå og Virta. Så det er fult mulig å kjøre med en gammeldags elbil med knapt 20 kWt batterikapasitet og 94000 km på telleren langt... hvis man orker.
Om jeg ville gjøre dette igjen? Neppe. I hvert fall ikke hvis ikke det bygges opp et utfyllende ladenettverk. Vi så forresten bare en elbil på hele reisen gjennom Finland. Ingen av ladeplassene var i bruk. Jeg fikk ikke fortum sine ladeplasser i finnland aktivert med mobilen min vha. tekstmelding. Men ved å ringe hjelpenummeret fikk vi aktivert ladere og det virket hele veien til Rovaniemi der jeg fikk kjøpt finsk kontantkort som jeg brukte til å aktivere lading derifra.
Så ladeplassene underveis var: Skibotn Camping-Kilpisjärvi-Karesuvanto-Sonkamuotka-Levi-Lohihovi-Rovaniemi-Peura-Kemi-Oulu-Ylivieska-Kokkola-Vaasa-Seinäjoki-Tuuri så var vi i Ruovesi etter 46 timer og 35 minutt konstant kjøring/lading.  Kopiloten var min 8 år gamle sønn og bagasjen til en familie på fem. Resten av familien hadde allerede reist med buss og tog noen dager i forveien.
Toget tilbake skal vi boke i god tid før vi drar hjem :-)
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

tomrh

Off-topic, men nysgjerrig på hvem som installerte Brusa-laderne? Og hva var prisen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Leste trådstarters innlegg, men da stoppet tålmodigheten for å lese lange interessante innlegg...

Uansett, legg merke til at Leaf har enorm feilvising på speedometer, med 205/55-16 er det ca 10% feil, altså ca 88 er virkelig 80.
Med Tekna-hjulene, 215/50-17 er feilvising litt mindre, ca 85-86 er virkelig 80.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Smiling when sailing

@tomrh Brusa laderne ble kjøpt hos elbilhjelpen og installert av meg selv.
@nr1rayner Jeg er klar over misvisningen på speedometer. Odometeret er likevel ganske nøyaktig og strekningen vi kjørte samsvarer med det som diverse kartapplikasjoner regner ut (1372 km uten omveier). Avviket er derfor ganske liten. Vi har kjørt flere små omveier underveis i forhold til det jeg hadde regnet ut fra kartapplikasjoner.

Poenget er at bilen fungerer fortsatt på langturer, faktisk på den lengste turen som vi noensinne har kjørt med bilen og dette etter 4 år og 94000 km. Når vi kjøpte bilen var tanken at vi kan bruke den til ferie i kanskje de første 2 år fordi etterpå vil batteridegradasjon gjøre det umulig å bruke den på lengre strekninger. Det var ikke tilfelle. Bilen virker like greit som i den første uken vi hadde kjøpt den ny. Etter ett år av Leaf-eierskap kvittet vi oss med den siste fossilbilen og Leafen er våres eneste bil og det funker fint i hverdagen og på ferie. Nå er den faktisk enda bedre enn da den var ny.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Smiling when sailing

Leafen våres er etter mer enn 5 år og 125000 km fortsatt bedre enn den var da vi kjøpte den ny. På årets tur fra Tromsø ti Sør-Finnland var det to kajakker på taket og bilen stappefull. For det meste satte jeg cruise control på 85 og bare kjørte
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

leafnor

#14
Kaldt klima må være helse for et LEAF batteri! 5 år og SOH på 92 er "unormalt"!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA