Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av eledille, tirsdag 06. mars 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

eledille

Tesla annonserte nettopp støtte for trefase, men det er foreløpig uklart hvilke plugger og spenninger som vil bli støttet og hva det vil koste (om noe).

Twitter

Vi vil ha både 230 og 400 V...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

javvel

2013 Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: javvel på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:42
Har allerede 3 fas til utsiden av huset, så dette kan jo bli bra. :)

Se DET er en ivrig el-bilist, det!

Bilen eksisterer ikke engang, men ladepunktet er klart flere år i forveien!  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: javvel på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:42
Har allerede 3 fas til utsiden av huset, så dette kan jo bli bra. :)
Ja og er du heldig har de tenkt på at ikke alle land i europa har 400V.
Forhåpentlig har de det, men dersom det sitter en 10kW lader i bilen blir det nok 6 kW de fleste av kan ta ut.
Ikke dårlig det heller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 01:00
Sitat fra: javvel på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:42
Har allerede 3 fas til utsiden av huset, så dette kan jo bli bra. :)
Ja og er du heldig har de tenkt på at ikke alle land i europa har 400V.
Forhåpentlig har de det, men dersom det sitter en 10kW lader i bilen blir det nok 6 kW de fleste av kan ta ut.
Ikke dårlig det heller.

Tja, jeg har trukket ut kabel for 25A trefas, det blir 9.95kW ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

javvel

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:43
Sitat fra: javvel på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:42
Har allerede 3 fas til utsiden av huset, så dette kan jo bli bra. :)

Se DET er en ivrig el-bilist, det!

Bilen eksisterer ikke engang, men ladepunktet er klart flere år i forveien!  ;D
Ja ikke sant :) .
Brukes til å varme vann til vannbåren varme under gårdsplassen, men dette bruker jeg omtrent aldri. Tror det er 40A x 3 sikringer, så regnet med at 32A x 3 kan trekkes kontinuerlig. Men dette er 230v opplegg, så hvis de kommer for 400v lading er jeg like langt.
2013 Nissan Leaf

Boogie

Dette var gode nyheter.
Håper også at de dekker 220V, og ikke bare 400V.
Selv har jeg lagt ut 220V 63A trefas, så jeg burde være klar!!!

Mangler bare bilen...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

eledille

Folkens, husk å forpeste livet til din lokale Tesla-representant, pluss London-kontoret, pluss hovedkvarteret i USA inntil de lover oss 230 V :) Det ville være for galt om 230 V ble droppet ved en forglemmelse.

Ladestandardene snakker så vidt jeg vet bare om "trefase opptil 480 V", hvilket inkluderer 230 V. Det burde så vidt jeg kan forstå ikke være noen som helst grunn til å ikke støtte 230 i tillegg til 400 volt, og kabler og plugger skal være OK, bortsett fra at vi ideelt sett også vil ha en overgang fra Tesla til rød og blå IEC60309 til mobilt bruk.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. mars 2012, klokken 02:28
Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 01:00
Sitat fra: javvel på tirsdag 06. mars 2012, klokken 22:42
Har allerede 3 fas til utsiden av huset, så dette kan jo bli bra. :)
Ja og er du heldig har de tenkt på at ikke alle land i europa har 400V.
Forhåpentlig har de det, men dersom det sitter en 10kW lader i bilen blir det nok 6 kW de fleste av kan ta ut.
Ikke dårlig det heller.

Tja, jeg har trukket ut kabel for 25A trefas, det blir 9.95kW ;)
Forutsatt at laderen i bilen er en 20 kW lader som kan brukes for begge spennings nivåer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: eledille på onsdag 07. mars 2012, klokken 13:57
Folkens, husk å forpeste livet til din lokale Tesla-representant, pluss London-kontoret, pluss hovedkvarteret i USA inntil de lover oss 230 V :) Det ville være for galt om 230 V ble droppet ved en forglemmelse.

Ladestandardene snakker så vidt jeg vet bare om "trefase opptil 480 V", hvilket inkluderer 230 V. Det burde så vidt jeg kan forstå ikke være noen som helst grunn til å ikke støtte 230 i tillegg til 400 volt, og kabler og plugger skal være OK, bortsett fra at vi ideelt sett også vil ha en overgang fra Tesla til rød og blå IEC60309 til mobilt bruk.

Standarden sier ikke noe om hva slags lader som monteres i bilen bare at standarde dekker opp til. For eksempel opp til 32 A eller opp til 480V. Dette er de øvre grensene og betyr ikke dermed fabrikanten må lage en lader som trekkerer opp til 32 A den kan like gjerne være opp til 10A eller 16A uten å bryte med standard. På smme måte med spenning, fabrikanten behøver ikke å levre en lader som virker fra 0 til 480V, men kan selvfølgelig lage noe som virker fra 180V til 440V om han finner det mest hensikstmessig for sitt marked.

Nå er det ikke spesielt problematisk å lage en lader som virker både fra 200V til 480V, men det er problematisk å kompensere med økt strøm for lavere spenning (Strøm = tap og varme). En må derfor regne med at dersom annonsen sier 3 fas 20 kW så er det forutsatt 400V og at strømmen er begrenset, Demed blir effekten redusert i forhold til spenningen. Laderen er nok i utgang punktet beregnet på 400V trefas og 230V en fas. Så er det opp til designeren av bilens ladesystem om de har tatt hensyn til at det finnes 230V trefas systemer og at en ikke kan plukke en 230V hjelpespenning mellom N og L1.

Dessuten blir nok valget mellom 3 fas Mennekes elbil kontakt 400V eller 230V . Eller 230V enfas overganger med kladd, mot de røde å blå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edyrli

Står følgende specs på laderen hos tesla:

10 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-40 A (Optional 20 kW capable Twin Chargers increases input compatibility to 80 A)
Peak charger efficiency of 92%
10 kW capable Universal Mobile Connector with 110 V, 240 V, and J1772 adapters

Så ser ut fra dette at det ikke blir 400V.
Dette blir kanskje endret?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Griffel

Sitat fra: edyrli på onsdag 07. mars 2012, klokken 14:51
Står følgende specs på laderen hos tesla:

10 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-40 A (Optional 20 kW capable Twin Chargers increases input compatibility to 80 A)
Peak charger efficiency of 92%
10 kW capable Universal Mobile Connector with 110 V, 240 V, and J1772 adapters

Så ser ut fra dette at det ikke blir 400V.
Dette blir kanskje endret?

Dett er nok enfas ladere for USA marked.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 14:45
Sitat fra: eledille på onsdag 07. mars 2012, klokken 13:57
Folkens, husk å forpeste livet til din lokale Tesla-representant, pluss London-kontoret, pluss hovedkvarteret i USA inntil de lover oss 230 V :) Det ville være for galt om 230 V ble droppet ved en forglemmelse.

Ladestandardene snakker så vidt jeg vet bare om "trefase opptil 480 V", hvilket inkluderer 230 V. Det burde så vidt jeg kan forstå ikke være noen som helst grunn til å ikke støtte 230 i tillegg til 400 volt, og kabler og plugger skal være OK, bortsett fra at vi ideelt sett også vil ha en overgang fra Tesla til rød og blå IEC60309 til mobilt bruk.

Standarden sier ikke noe om hva slags lader som monteres i bilen bare at standarde dekker opp til. For eksempel opp til 32 A eller opp til 480V. Dette er de øvre grensene og betyr ikke dermed fabrikanten må lage en lader som trekkerer opp til 32 A den kan like gjerne være opp til 10A eller 16A uten å bryte med standard. På smme måte med spenning, fabrikanten behøver ikke å levre en lader som virker fra 0 til 480V, men kan selvfølgelig lage noe som virker fra 180V til 440V om han finner det mest hensikstmessig for sitt marked.

Jada, enig i det, det jeg tenkte på var at om de velger å lage en lader som takler 230 V trefas så vil kabler og plugger takle det også, bortsett fra at det trengs overgang for blå plugger.

SitatNå er det ikke spesielt problematisk å lage en lader som virker både fra 200V til 480V, men det er problematisk å kompensere med økt strøm for lavere spenning (Strøm = tap og varme). En må derfor regne med at dersom annonsen sier 3 fas 20 kW så er det forutsatt 400V og at strømmen er begrenset, Demed blir effekten redusert i forhold til spenningen.

Jeg har forestilt meg at laderen burde kunne ta like mye strøm uavhengig av spenningen (altså 12.7 kW ved 230 V, 32 A mot 22 kW ved 400 V, 32 A). Det stemmer, gjør det ikke?

SitatDessuten blir nok valget mellom 3 fas Mennekes elbil kontakt 400V eller 230V .

Jeg tror Mennekes-pluggen støtter inntil 480 V, og at bilen må finne ut av om den kan bruke spenningen?

SitatEller 230V enfas overganger med kladd, mot de røde å blå.

Jeg er 100% sikker på at lading med trefas inntil 400 V, 16 A er tillatt uten kladd. Om dette ikke er tillatt kommer det evt av nasjonalt regelverk, ladestandarden tillater det. Med kladd er det i alle fall ikke noe problem å lade med trefas fra IEC60309-kontakter.

Google: international standard IEC 62196. Se side 9 i det øverste resultatet. Mode 1 er opptil 16 A, en- eller trefas, alle pluggtyper tillatt, kontrollsignal eller pilotpinne ikke påkrevd, kladd ikke påkrevd.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på onsdag 07. mars 2012, klokken 16:55
Jeg er 100% sikker på at lading med trefas inntil 400 V, 16 A er tillatt uten kladd. Om dette ikke er tillatt kommer det evt av nasjonalt regelverk, ladestandarden tillater det. Med kladd er det i alle fall ikke noe problem å lade med trefas fra IEC60309-kontakter.

Google: international standard IEC 62196. Se side 9 i det øverste resultatet. Mode 1 er opptil 16 A, en- eller trefas, alle pluggtyper tillatt, kontrollsignal eller pilotpinne ikke påkrevd, kladd ikke påkrevd.

Standarden beskriver dette som Level 1 lading. Om det er tillatt er avhengig av forskriftene i det enkelte land.
Etter det jeg forstår er det ikke tillatt i blant annet USA og Tyskland.

Funksjonen må bygges inn i bilens ladesystem i et hvertfall dersom den skal kunne brukes for annent enn Level 1 lading. Så for biler med innebygget 3 faselader vil det forenkle opplegget å levere ladekabel med kladd hor "nødlading". Siden markedet i USA og Tyskland er relativt stort tror jeg at ladekabel med integrert boks blir det vanlige, for "nødlader", og at offentlige ladepunkt for 3 fas lading må bli med den såkalte Menneke stikkontakt med tilhørende funksjoner.

Biler produsert for andre markeder enn USA/Japan/Tyskland og med innebygget lader begrenset opp til 16A kan nok hende blir uten kladd for å få ned prisen.

Husk at standarden ikke på noen måte krever at det skal være mulig å lade uten en form for ladekabel med integrert kontrol boks, men den dekker også denne muligheten. Standarden beskriver heller ikke Menneke kontakten, den er en flere typer som tilfredstiller den delen av standarden som er relevant for kontakten, og som en del bilfabrikanter og leverandører av elkraft har blitt enige om å bruke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Griffel: Nesten helt sikker på at Tyskland tillater Mode 1. I hvert fall er 16 A, 400 V trefas fra IEC60309 tillatt der, det står eksplisitt i elbilprogrammet deres. Med eller uten kladd er jeg usikker på.

I USA er mode 1 forbudt, men hva USA finner på tror jeg vi trygt kan blåse i her i Europa, det har både EU og den europeiske bilindustrien grundig demonstrert :)

Hvilken funksjon er det som må bygges inn i bilen? Det kreves som sagt ikke noe kontrollsignal, og pluggene er såpass overdimensjonert at de tåler å bli frakoblet under lading så lenge det ikke går mer enn 16 A. Ellers enig i at det er en fordel å avbryte ladingen før frakobling.

Det er en egen standard som beskriver Mennekes-kontakten. Husker ikke nummeret. SCAME- og Yazaki-pluggene er også standardisert i samme dokumentet.

Jeg tolker det slik at de ønsker seg at folk installerer en EVSE i garasjen sin, men de innser at det ville være tåpelig om man ikke kan lade der det er kraft tilgjengelig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA