Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte hovedbil i elbil ?

Startet av mandresen, fredag 24. februar 2012, klokken 14:04

« forrige - neste »

mandresen

I oktober 2011 byttet vi vår bil nr 2 inn i en i-Miev. Vi er kjempefornøyd med denne avgjørelsen på flere plan, både få en helt ny bil uten feil og dyre servicer, billig i drift i det daglige (bom og drivstoff), miljøvennlig og det er mer enn bra nok rekkevidde for oss.
Men nå sitter vi og skal bytte hovedbilen vår, og vurderer sterkt og bytte den i en Leaf. Vi har prøvd å se på hvilke turer vi har hatt de 3 siste årene, og det er ikke mange turene vi har hatt som er så lange at ikke en elbil går. Men det med å frakte store ting er verre. Hvis en handler et nytt klesskap så sliter vi, Leafen er ikke lang nok og har heller ikke hengerfeste.

Så hva tror dere, noen argumenter mot å bytte begge bilene til elbil?

MVH
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

elektrolux

Her er i alle fall en bil som bør dekke behovet du beskriver.

Gis vekk for utrolige 90000 NOK.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3830.0.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

For 8 år siden kjøpte jeg elbil som nr 2 bil til å kjøre til jobben. Den ble veldig fort nr 1 bil. Har langt større rekkevidde enn jeg ventet - etter at jeg lærte økonomikjøring. Har vært på tur både til Sverige og Danmark og tatt helgeturerer på 9  - 10 mil hver vei.

Nå har ikke jeg behov for å frakte monterte klesskap eller trekke tilhenger, men om jeg hadde hatt behov for det så har jeg spart inn leiebil mange ganger. Flatpakkede ting fra Ikea kan man vel forresten få med på et takstativ?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mandresen

Vi har en gutt på 4 år og det det blir vel en liten en til etterhvert :-) Så det er uaktuelt med en Berlingo, samt at den har for kort rekkevidde.

Det er det jeg har tenkt også, at vi kan leie en bil de gangene vi trenger en større bil eller lengre rekkevidde.

Takker for alle synspunkter

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

gbzdoc

Bilkollektiv kan jo være noe å tenke på dersom dere bor et sted dette tilbys. Det er stort sett billigere enn leiebil, og mye enklere å hente ut bil ved behov. :)

Og som nevnt over, mye fra Ikea m.m. går på taket. Og de kan også kjøre det hjem til deg uten at du blir blakk av den grunn. :)

Hadde ikke vi hatt hytte på fjellet hadde vi nok kjørt 100% elektrisk. Men om noen få år så får vi se... :)

jkirkebo

Sitat fra: mandresen på fredag 24. februar 2012, klokken 18:36
Vi har en gutt på 4 år og det det blir vel en liten en til etterhvert :-) Så det er uaktuelt med en Berlingo, samt at den har for kort rekkevidde.

Det er det jeg har tenkt også, at vi kan leie en bil de gangene vi trenger en større bil eller lengre rekkevidde.

Evt. bytte bil med slekt/venner/gode naboer osv. Det er nok mange som kan tenke seg å byttelåne til seg f.eks en Leaf en helg ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mandresen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2012, klokken 20:42
Sitat fra: mandresen på fredag 24. februar 2012, klokken 18:36
Vi har en gutt på 4 år og det det blir vel en liten en til etterhvert :-) Så det er uaktuelt med en Berlingo, samt at den har for kort rekkevidde.

Det er det jeg har tenkt også, at vi kan leie en bil de gangene vi trenger en større bil eller lengre rekkevidde.

Evt. bytte bil med slekt/venner/gode naboer osv. Det er nok mange som kan tenke seg å byttelåne til seg f.eks en Leaf en helg ?

Godt poeng, har luftet det for svigerforeldre og det skal ikke by på noen problemer å bytte bil når det trengs. Men det er litt egoistisk og ikke den beste løsningen hvis en må ty til godvilje og hjelp fra de nærmeste for å kunne kjøre elbil.
Derfor er det viktig å tenke igjennom dette før en går over til helelektrisk.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Saxo

Vi har leaf som nr 1 ,saxo el som nr 2 og audi a4 som stand by bil. Dette høres kanskje ut som en kostbar løsning. Erfaringen så langt er at audien blir brukt kun til hytte kjøring.  Service utgiftene på denne blir lave da den stort sett ikke blir kjørt. Salgsverdien er rellativ lav så for oss er det en grei back up for lang turer + behov for hengerfeste.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

elektrolux

Har selv 2 Think Classic'er som bil 1 og 2, med en 4 seter Elektrisk Berlingo til de få turene der vi trenger mer enn 2 seter, og som byttebil om en av Thinkene ikke har nok strøm.

Til lange turer, og tilhenger har vi en MB Viano Marco Polo camper som regnes som gratis å kjøre, da den dobler som Motel på lange turer :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mandresen

Hmm, joda det hadde gått ann å hatt en billig bil nr 3 stående i reserve, men det har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal ha hvis jeg går for 2 elbiler, enten eller helelektrisk:-)

Skal låne en Leaf fra i dag til i morgen så får vi se hvor godt vi liker bilen og hvor stor baggasjeplass det er i den.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

gbzdoc


mandresen

Da er Leafen levert tilbake, og vi sitter igjen med mange inntrykk.
For å ta en liten sammenligning mot i-Mieven først (selvom det ikke har noen betydning for avgjørelsen)
Komforten først:
Kupeen er hakket stillere enn i-Mieven når det gjelder hjulstøy og vindstøy. Men jeg hadde forventet enda bedre etter all skryten her på forumet og at det er som natt og dag mellom i-Meiv og Leaf, det er det ikke. Da skulle dere ha prøvd en Tazzari eller Buddy, DET er som natt og dag i forhold til i-Miev/Leaf.

Når det gjelder understell/hjuloppheng så svelger Leafen hull og dumper mye bedre enn i-Mieven og det er generelt stillere fra understellet.

Utstyrsmessig er det som natt og dag, og en får nesten følelsen av at det er en premiumbil med ryggekamera, varme i ratt, blåtann musikkstreaming, varme i baksetet, mobilstyring av forvarming/nedkjøling samt mye mere som flere vanlige biler også kommer med.

Og så det som teller for vårt valg, nemlig plass.
Vi syntes at størrelsen innvendig i kupeen var veldig bra, jeg med mine 184cm trengte ikke å ha setet i bakerste posisjon og det var bra plass til de i baksetet. Så vår pode på snart 4 år får god plass med sin bilstol. Og bakovervent stol for eventuelt en unge til er det også plass til.
Baggasjerommet var større enn forventet og det er plass til barnevogn (ikke den største til Simo), akebrett og mange handleposer fra butikken, så det var vi fornøyd med.
Men det er situasjoner som sikkert kommer til å komme opp som det ikke vil bli plass til i en Leaf, og da må vi byttelåne eller leie en bil. Men det er om å gjøre å se løsninger og muligheter fremfor problemer.

Så foreløpig konklusjon er at vi kan bytte inn hovedbilen vår i en Leaf. Men vi skal ta en prat i fred og ro i kveld og komme opp med en endelig konklusjon.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

gbzdoc

Kult at dere gjør en grundig og fin vurdering på å bli helelektrisk. :)

Når det gjelder støy så er det egentlig i høye hastigheter at de skiller seg mest fra hverandre. I-Mieven har en veldig tydelig uling fra luftstrømen rundt sidespeilene, som kan være ganske slitsom. Den er ikke tilstede på Leaf. Og Buddy? Ja da snakker vi støy da!... :)

Lykke til med valget og vurderingene!

PS! Har du i-Miev fra før av så rommer jo den sykt mye når du legger ned setene. Kjør evt. to elbiler om plassbehovet er stort og rekkevidden ikke er noe problem. ;)

mandresen

Ja, prøver å tenke over valget før vi går helt over. Greit at det ikke dukker opp uventede situasjoner :-)

Vi har i-Miev fra før og har tenkt tanken at det er jo bare til å kjøre 2 biler hvis det blir plassmangel på turer i nærmiljøet, så det er en god tanke.

Selv synes jeg ikke det er så mye vindsus i høye hastigheter i i-Mieven, men skal gjøre en ny vurdering på det når jeg kjører nå etterpå.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Joakim Sveli

Vi er en familie på 3 og snart 4 og har bare Leaf. Det fungerer helt fint og vi har ingen problem med å få med oss barnevogn (TFK Jogster liggende) og annet utstyr. Som du sier så er det god plass til et stort, feilvendt barnesete. Bruker også bilen mye i jobb.  Vi savner ingen funksjonalitet eller plass. Dersom vi skal på hyttetur eller kjøre med henger, så bytter vi med familie eller andre. Det er mye lettere å få byttet bil nå med Leaf enne tidligere da vi hadde Think. Blefjell, Rjukan og Haglebu fungerer fint med LEAF, forutsatt innlagt middagspause.

Med større og flere barn og enda mer utstyr så spørs det nok om ikke den
Model S reservasjonen blir effektuert og Leafen byttet ut....
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA