Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Lørdag 19. Mai 2012, klokken 18:29
Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter: Dette er forumet til Norsk elbilforening. Elbilforeningens hjemmeside finner du her www.elbil.no            www.elbilwiki.no             Siste innlegg på elbilforum.no

+  Norsk elbilforening: elbilforum.no
|-+  Bilmerker
| |-+  Nissan Leaf
| | |-+  Lade LEAF på 10A kurs - erfaringer?
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Lade LEAF på 10A kurs - erfaringer?  (Lest 1278 ganger)
Elvind
Jr. Member
**

Vis profil
« på: Onsdag 22. Februar 2012, klokken 23:08 »

Hei.

Leafen vår er ventet i løpet av mars, og før den tid må vi ha på plass lademulighet i parkeringskjelleren i blokka.

Grunnet brannforskrifter er kabelføringer støpt igjen, og må åpnes og gjenstøpes for å legge opp en kurs til parkeringsplassen min, og kostnaden er anslått til 19000 fra mitt eget anlegg (i 10. etasje) eller 14000 fra fellesanlegg med måler (denne koster visst over 4000, noe jeg syns høres veldig mye ut). Det er imidlertid mulig jeg kan få bruke en kurs som allerede er lagt opp, men den er trolig på 10A.

Er det noen som vet om det er et problem å lade på en 10A kurs over tid? Noen som har erfaring med dette?

Spør i samme omgang om erfaringer med bruk av skjøteledning. Dette er aktuelt på hytta, da jeg er lite lysten på å få lagt opp en ny kurs til en utekontakt som vil være langt under snøen deler av året.
Loggført

Trondheim
Blå Leaf levert 26. mars.
Aspiranten
Hero Member

Vis profil
« Svar #1 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 00:17 »

Kjør på med 10A. Tar lang tid å lade men utover det, ingen hindring.

19,000,- er en latterlig pris å betale for lademuligheter. Dumt at borettslaget ditt er så 1982 at de ikke ser det kommende fremtidsbehovet for ladeplasser i kjelleren.
Loggført

Nissan Leaf
Griffel
Gold Member

Vis profil
« Svar #2 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 00:50 »

Kjør på med 10A. Tar lang tid å lade men utover det, ingen hindring.

19,000,- er en latterlig pris å betale for lademuligheter. Dumt at borettslaget ditt er så 1982 at de ikke ser det kommende fremtidsbehovet for ladeplasser i kjelleren.
Enig og husk at det er kjøremønsteret som først og fremst bestemmer behovet, ikke størrelsen på batteriet. (Den bestemmer bare hvor lankt du kan kjøre første tur etter alding). Fra 8 om kvelden til 6 om morgnen før en 20 kWh. Som gir god margin om en skal en 6-7 mil, Det enten batteriet er på 20 kW eller 80kW.
Loggført

Asker, Kjørt nesten 80000km med elbil, nå uten.
2 Elgressklippere en med Li en med kabel
1 Elgresstrimmer kabel
1 Elkjedemotorsag kabel
el-snorre
Styreleder Elbilforeningen

Vis profil WWW
« Svar #3 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 08:44 »

Det i seg selv å lade en Leaf på 10A er ikke noe problem. Har kjørt over 3500 km siden desember ved å bruke 10A (ladeledning) som basis, foruten fem hurtigladinger (to for media, en for å teste og to på "langtur"). Offentlig infrastruktur har kun vært brukt noen ganger.
10A gjør at det tar noe lengre tid, men har så langt ikke hatt uferdig lading om morgenen av den grunn.

Det å bruke 10A ledningskurs til 10A lading er nok ikke bare heldig. Det vil gå fint i en overgangsperiode trolig, men selve ledningsnettet er ikke dimensjonert for 100% trekk over mange timer. En elektriker med fokus på el-sikkerhet vil nok ikke synes det er helt ok over tid, dersom kabelens tverrsnitt på ledningen da er 1,5 eller om kursen deles med andre. Grunnen er muligheten for varmgang og overbelastning.

Et elbil-ladepunkt bør ha en egen dedikert kurs med færrest mulig koblingsbokser. Skal du på sikt ha en 16A hjemmelader eller kabel som tillater det (NB nye forskrifter på vei ang lading med 16A over schuko/kontakt), bør du dimensjonere ledningen for et tverrsnitt på 4, da det ikke er heldig med 100% vedvarende belastning på 2,5 kabel.

Innstøping av kabel av brannhensyn? er det snakk om hele veien eller er det bare gjennom brannveggene? synes det er rart om det må til hele veien da det jo er tillatt med kabelbru i garage.
Loggført

Styreleder Norsk Elbilforening
Tidligere eier av Peugeot Partner, ca 100 000 km
nofuelno
Jr. Member
**

Vis profil WWW
« Svar #4 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 10:01 »

Hei, er det noe høringsuttalelse på gang vedr. ny forskrift ?

Har forresten endelig fått tak i helstøpt schuko skjøteledning m/ 2,5 kabel
etter å ha vært rundt over alt.
Greit å ha de gangene jeg skal lade iMiev og medbrakte 16A kladd er for kort.
Kunne ønsket meg en på 5m, men den jeg fikk tak i var på 20m.

PS: egner seg jo fint for Leaf også, siden vi først skal overdimensjonere.
« Siste redigering: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 10:03 av nofuelno » Loggført

Er forhandler av elektriske kjøretøy på Lysaker. Har selv iMiev, Tazzari og Buddy
el-snorre

Vis profil WWW
« Svar #5 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 10:18 »

Forskjellen på Leaf og I-MiEV er at i-MiEVen kun trekker litt under 14A da laderen i bilen ikke trekker mer, selv om ledningen tillater 16A. Leafen trekker 16a om ladeledningen (og kurs) tillater det.

Er kabelen du snakker om CE-godkjent? Har du bilde og mer fakta om denne ledningen.

Arbeidet med ny standard er ikke kommet så langt enda, men det er bare tidsspørsmål før det kommer nye krav. En varmtvannstank på over 2000W eller mer må fastmonteres til strømnettet (ikke stikkkontakt schuko). Et uttak til en elbil som trekker mellom 2300 og 368W ikke har samme krav.... eller krav til annen type kontakt. Krav om hjemmeladeboks (Mode3) eller industrikontakt vil komme.
Loggført

Elvind
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #6 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 10:34 »

Var først og fremst det om kursen tåler det over tid jeg var ute etter. Med daglig pendling på 4 mil, bør ikke ladefarten være noe problem i det daglige. Har også en hurtiglader hos Trøndertaxi noen steinkast hjemmefra (riktignok litt dyrt med 299 kr/mnd om jeg bare behøver den en sjelden gang, evt. 10 kr/minuttet kontant) og hos Witro litt borti hugget om det skulle knipe.

Regner med innstøpinga er i brannskillene, blir vel gjerne mellom teknisk rom og garasjen, og gjennom et brannskille midt i garasjen. Om jeg skal legge opp fra mitt anlegg i 10. etg. blir det kanskje mellom hvert etasjeskille?

Loggført

Trondheim
el-snorre

Vis profil WWW
« Svar #7 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 10:53 »

10A går nok bra så lenge du er eneste bruker av kursen. Kan hende ledningen som er lagt opp er 2,5 og da bør det i alle fall gå greit.

Vedrørende brannskille bruker elektrikere brannhemende spesialmasse så det burde da ikke koste veldig mye.
Dersom fordelingsskaper til leilighetene er i kjelleren burde det da kunne løses uten kabel fra 10 etasje og ned. Vet at en del nyere boligkompleks har lagt intakssikring og måler til felles fordelingsskap i kjeller.
Loggført

Thomas Parsli
Hero Member

Vis profil
« Svar #8 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 11:03 »

Jeg kjøpte en skjøteledningen på Jula, tilsvarende denne men uten kabelhenger: http://www.jula.no/skjoteledning-10-m-ip44-403152

Skal bare bruke den på 10A, men den virker solid og jeg ville ikke vært redd for å bruke den på 16A.
Men som de sier: ignorance is bliss

Thomas
Loggført

Asker.
Nissan Leaf (blå med solcellepanel)  1.2.2012
(P106 1999 modell, 99900km -solgt)
nofuelno
Jr. Member
**

Vis profil WWW
« Svar #9 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 11:28 »

Forskjellen på Leaf og I-MiEV er at i-MiEVen kun trekker litt under 14A da laderen i bilen ikke trekker mer, selv om ledningen tillater 16A. Leafen trekker 16a om ladeledningen (og kurs) tillater det.

Er kabelen du snakker om CE-godkjent? Har du bilde og mer fakta om denne ledningen.

Arbeidet med ny standard er ikke kommet så langt enda, men det er bare tidsspørsmål før det kommer nye krav. En varmtvannstank på over 2000W eller mer må fastmonteres til strømnettet (ikke stikkkontakt schuko). Et uttak til en elbil som trekker mellom 2300 og 368W ikke har samme krav.... eller krav til annen type kontakt. Krav om hjemmeladeboks (Mode3) eller industrikontakt vil komme.
Den er N og S merket, men ingen CE merking. Betyr vel at den er godkjent for bruk i Norge + Sverige.
« Siste redigering: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 11:33 av nofuelno » Loggført

Er forhandler av elektriske kjøretøy på Lysaker. Har selv iMiev, Tazzari og Buddy
Elvind
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #10 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 12:28 »

el-snorre: Er inntakssikring og fordelingsskap med måler til leilighetene ved heisen i hver etasje. Får håpe de har lagt opp litt overdimensjonerte ledninger da, og at det er mulig å få dedikert en eksisterende kurs til elbilen.
Loggført

Trondheim
daggad
Hero Member

Vis profil
« Svar #11 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 12:51 »

Jeg lader med 10A hver dag, det går fint som bare det.
Det eneste er at det går litt tregere å få noen mil om en må spotlade litt på dagtid. Om natten spiller det ingen rolle om ladingen er ferdig kl 02:00 eller kl 05:00..

Har også en 16A kabel, men denne ligger i bilen til ladinger på offentlige ladepunkter o.l.
Loggført

Ålesund
Sølvløv levert av Ålsgårds Auto 18/11
Har en Elkjøp El-Scooter. Ca 800m på en lading..kjempekjøp..
Elvind
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #12 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 14:56 »

daggad: Lader du på en 10A kurs? Eller lader du med 10A kabel på en kraftigere kurs?
Loggført

Trondheim
Griffel
Gold Member

Vis profil
« Svar #13 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 16:26 »

Jeg lader med 10A hver dag, det går fint som bare det.
Det eneste er at det går litt tregere å få noen mil om en må spotlade litt på dagtid. Om natten spiller det ingen rolle om ladingen er ferdig kl 02:00 eller kl 05:00..

Har også en 16A kabel, men denne ligger i bilen til ladinger på offentlige ladepunkter o.l.
Har ladet med 10 A hver dag i over 8 år Normaldagskjøring drøyt 6 mil, enkelt dager 10 mil.
16 A kurs med Shuko. Skjøteledning, ikke merket varmgang hverken på stikkontak, støpsel eller sjøtekontakt. Men plugget altid kontakten fra bilen før veggen.

Men uansett hva en plugger i stikkontakten er det mer enn lurt å gjøre noe om en merker at støpsel blir varmt.
« Siste redigering: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 16:32 av Griffel » Loggført

1 Elgresstrimmer kabel
1 Elkjedemotorsag kabel
Griffel
Gold Member

Vis profil
« Svar #14 på: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 16:52 »

Den er N og S merket, men ingen CE merking. Betyr vel at den er godkjent for bruk i Norge + Sverige.

Ja. De vanligste (shuko) stikkontakter og støpsler er ikke harmonisert i EU og blir derfor ikke CE merket og må følgelig være godkjent i det enkelte land.
Eksempler:
I UK er flatstift som gjelder, Danmark har jordpinne etc. I Danmark kan en ikke sette et støpsel med jord i en kontakt uten jord, noe som er greit i Norge etc.
« Siste redigering: Torsdag 23. Februar 2012, klokken 16:53 av Griffel » Loggført

1 Elgresstrimmer kabel
1 Elkjedemotorsag kabel
Sider: [1] 2 3 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.222 sekunder med 19 spørringer.