Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4800,- for den årlige Leaf servicen...

Startet av Aspiranten, onsdag 22. februar 2012, klokken 00:32

« forrige - neste »

Aspiranten

http://www.elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde

Hvis man tar vedlikeholdsbudsjettet til BNH på denne 3årige perioden for Leafen gjennom ett enkelt mattestykke så ender man opp med 4500,- for en rask service hver 20,000km eller 1 gang i året. Jeg trodde da vitterlig at elbil skulle ha billigere service? På fossilbilene bytter man jo flere fysiske deler + diagnose på CPU o.l. diagnosesystemer samt sjekk av bilen. Flere organisasjoner har jo gått ut og sagt at elbiler har billiger service, og i serviceheftet på Leafen er det vel mer eller mindre bare "ta en titt" som står på samtlige punkter nedover en liste...

Er det monopolsituasjonen til BNH som gjør at de melker oss gule og blå på service, eller er det avdrag på de store nye dedikerte servicehallene som gir såpass kraftig servicepris? Man kan jo begynne å lure...

Moderator

Lenken over er ikke lenger gyldig.

Ny lenke er:  https://elbil.no/elbil-na-med-100-rekkevidde/

MVH
Moderator
Nissan Leaf

fael

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 22. februar 2012, klokken 00:32
http://www.elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde

Hvis man tar vedlikeholdsbudsjettet til BNH på denne 3årige perioden for Leafen gjennom ett enkelt mattestykke så ender man opp med 4500,- for en rask service hver 20,000km eller 1 gang i året. Jeg trodde da vitterlig at elbil skulle ha billigere service? På fossilbilene bytter man jo flere fysiske deler + diagnose på CPU o.l. diagnosesystemer samt sjekk av bilen. Flere organisasjoner har jo gått ut og sagt at elbiler har billiger service, og i serviceheftet på Leafen er det vel mer eller mindre bare "ta en titt" som står på samtlige punkter nedover en liste...

Er det monopolsituasjonen til BNH som gjør at de melker oss gule og blå på service, eller er det avdrag på de store nye dedikerte servicehallene som gir såpass kraftig servicepris? Man kan jo begynne å lure...



Jeg antar at du har mottat en spesifisert faktura. Hva står det angitt ang. medgåtte arbeidstimer og evt. materiell?
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

AreGar

Sitat fra: fael på onsdag 22. februar 2012, klokken 09:26

Jeg antar at du har mottat en spesifisert faktura. Hva står det angitt ang. medgåtte arbeidstimer og evt. materiell?

Du har kanskje ikke lest linken ? ;)
Der estimerer  BNH vedlikeholdskostnad (service) til ca 4500kr/år.

fael

Sitat fra: AreGar på onsdag 22. februar 2012, klokken 09:46
Sitat fra: fael på onsdag 22. februar 2012, klokken 09:26

Jeg antar at du har mottat en spesifisert faktura. Hva står det angitt ang. medgåtte arbeidstimer og evt. materiell?

Du har kanskje ikke lest linken ? ;)
Der estimerer  BNH vedlikeholdskostnad (service) til ca 4500kr/år.

Ahhh. Ser det nå :-) Er den noen som har gjennomført service og som kan si noe om faktisk pris?
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

Aspiranten

Fikk svar fra selger nå:



Birger N. Haug sine servicekostnader er:

1 år 3590

2 år 4790

3 år 4890

4 år 4790

5 år 4890
Nissan Leaf

elektrolux

En kan jo sammenligne med Think, som ikke er helt ulik rent teknisk.

Det er veldig lite som skal gjøres på en service, og egentlig ikke mer enn du som sjåfør gjør når du bruker bilen. Det er nemlig stort sett snakk om å sjekke at alt virker, og bytte pollen filter og bremseveste hvert 3 år.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

Ja det var jo det jeg leste i serviceheftet, så jeg er egentlig ganske sjokkert over disse prisene.

Har aldri tatt service på en fossilbil ved ett merkeverksted dog, så gjerne bare jeg som er gjerrig?  ;D

Trondheim ville ikke være like nøyaktige som BNH

1 år ca 3000,-

2 år ca 4000,-

3 år ca 3000,-

4 år ca 4000,-

5 år ca 3000,-



+slitedeler selvfølgelig
Nissan Leaf

elektrolux

Ifølge dette: http://elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde

koster det 13600 kr over 3 år å bytte pollenfilter og bremseveske, samt sjekke at alt er OK på en Leaf, mens service på en Golf som inkludert oljebytte i tillegg til det som må gjøres på Leaf'en kommer på 8437 NOK.  Med andre ord koster service på Leaf over 60% mer enn på den mer teknisk avanserte og servicekrevende Golf'en
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

BE

Prisene er en en skandale, det er bra det er fritt verkstedsvalg i Norge...

Det er bare å sjekke servicepunktene i håndboken, og da ser en fort at dette er tullepriser. De skal ha meget gode forklaringer på hvorfor servicen skal koste mer enn det den gjør på en fossilbil, og det nytter ikke at de skal dekke utgiftene med "gratis" lånebil.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 12:36Med andre ord koster service på Leaf over 60% mer enn på den mer teknisk avanserte og servicekrevende Golf'en

Fristende å prøve å arrestere deg her; du mente sikkert komplisert i stedet for avansert?  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RunarBT

#10
Kan ein ta service på andre steder enn der Leaf selges, og da vel automatisk blir regnet som uautoriserte verksteder?

Kordan blir det da med garantien m.m.?

AreGar

Ikke sikkert at mange uautoriserte vil ta i en elbil, og batterigarantien vil de sikkert prøve å fravike i tilfelle noe skulle gå galt og man har brukt feil verksted...

BE

Det skal ikke utføres noen form for service på batteri og motor. Etter 100 000km skal kjølevesken byttes ut, det er eneste punktet, og det koster ikke mange kronene å utføre...

De kobler til en diagnosekontakt og leser av laderutiner og batteristatus på merkeverkstedet, og kommer med eventuelle råd dersom du gjør noe som ikke er bra for batteriene. Dette er forresten gratis å utføre på alle Leaf i USA, så det kan ikke være all verdens arbeid. Nissan er interessert i disse dataene for å lære mer om batteriene, det er minimalt med informasjon som kommer tilbake til kunde. Dersom dette ikke utføres, skal Nissan uansett ha et stort problem med å forsvare at garantien på eventuelle defekte celler bortfaller.

Det er Nissan som potensielt kan spare utgifter med å utføre batterisjekken med jevne mellomrom, og dersom de skremmer kundene sine vekk med tullepriser på denne sjekken er det til slutt Nissan som sitter med svarteper.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Smiling when sailing

Hva koster service hos samme forhandler når det er snakk om fossilbiler? Det hjelper jo ikke å sammenligne med VW eller andre merker, men det må sammenliknes med andre Nissan biler hos samme forhandler. Kanskje de  er generelt veldig dyre? Jeg leste at en hel service plan i fem år koster ca. 1000-1500 dollar. For dette ville man få en eneste hel service i Norge...


Til syvende og sist er årsaken vel denne:
But car dealers today make very little profit selling new cars. Instead, their profits come from selling used cars, and servicing cars they sell. So what happens when the Leaf removes many of the reasons owners bring their cars into dealers for nice profitable servicing?

Svaret er vel å øke servicepriser.

http://www.greencarreports.com/news/1048336_so-what-exactly-do-you-have-to-service-on-a-2011-nissan-leaf
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Aspiranten

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 12:36
Ifølge dette: http://elbil.no/elbiler/605-elbil-na-med-100-rekkevidde

koster det 13600 kr over 3 år å bytte pollenfilter og bremseveske, samt sjekke at alt er OK på en Leaf, mens service på en Golf som inkludert oljebytte i tillegg til det som må gjøres på Leaf'en kommer på 8437 NOK.  Med andre ord koster service på Leaf over 60% mer enn på den mer teknisk avanserte og servicekrevende Golf'en

Selgeren min sa at Golfen hadde såpass "lav" kostnad på service fordi den var satt til 30,000km / 3år. Altså bare èn service på samme tiden som Leafen må ha 3 service...
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA