Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys

Startet av Lepanto, torsdag 02. februar 2012, klokken 14:32

« forrige - neste »

Småfly

#270
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:44
Jeg har Leaf Tekna desember 2013. Jeg syns også jeg har dårlig lys, men jeg lurer på om mitt er likt som på gamle Leaf eller om lyset på gamle Leaf er enda dårligere. Noen som vet om min bil har tykkere jordledninger enn de dere bytter ut ?

Tror det er et annet opplegg på nye leaf'en. Ikke noe felles jording på lyktene. Men ledningstykkelsen er elendig og medførte nesten 2 volt spenningsfall til pærene på min.

Med tanke på dette tror jeg også det er en dårlig idé å sette inn en dc-dc konverter så lenge tapet i ledningene er så stort. Vil tippe at du får høyere spenning over pærene ved å bytte ut ledningene faktisk. Bytte av ledninger øker spenningen fra rundt 11 til 13 volt. En konverter som øker spenningen med 1.5 volt i forhold til ladespenning vil i beste fall gi 12.5 volt over pærene med eksisterende ledningsnett.

Det er mine tanker rundt det uten å påstå at jeg har rett

elvedalen

Jeg har montert hid lys i tekna'n min og det var noe annet ja. kan anbefale det, jeg må jo se i møte med trafikken.
Nissan Leaf Tekna 2013.

pwb

Sitat fra: elvedalen på fredag 24. oktober 2014, klokken 19:15
Jeg har montert hid lys i tekna'n min og det var noe annet ja. kan anbefale det, jeg må jo se i møte med trafikken.
Ja, man må jo tenke på seg selv og ikke de man møter.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Småfly på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:50
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:44
Jeg har Leaf Tekna desember 2013. Jeg syns også jeg har dårlig lys, men jeg lurer på om mitt er likt som på gamle Leaf eller om lyset på gamle Leaf er enda dårligere. Noen som vet om min bil har tykkere jordledninger enn de dere bytter ut ?

Tror det er et annet opplegg på nye leaf'en. Ikke noe felles jording på lyktene. Men ledningstykkelsen er elendig og medførte nesten 2 volt spenningsfall til pærene på min.

Med tanke på dette tror jeg også det er en dårlig idé å sette inn en dc-dc konverter så lenge tapet i ledningene er så stort. Vil tippe at du får høyere spenning over pærene ved å bytte ut ledningene faktisk. Bytte av ledninger øker spenningen fra rundt 11 til 13 volt. En konverter som øker spenningen med 1.5 volt i forhold til ladespenning vil i beste fall gi 12.5 volt over pærene med eksisterende ledningsnett.

Det er mine tanker rundt det uten å påstå at jeg har rett
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: elvedalen på fredag 24. oktober 2014, klokken 19:15
Jeg har montert hid lys i tekna'n min og det var noe annet ja. kan anbefale det, jeg må jo se i møte med trafikken.
HID har jeg prøvd på mange biler tidligere. Noen ganger blir det bra(kommer an på pæredesignen), andre ganger blir det ikke bra i det hele tatt. Jeg gidder ikke å demontere/montere før og hver PKK'er i framtiden. Synes også strølyset har vært litt for fremskredene og støyen på radioen gjør meg gal.
Et par slike(også LED lys må monteres par-vis) i fronten tror jeg er en vinner:
http://arbeidsbelysning.no/e-merket-fra-rigid-ind-/92-rigid-e-4-spot.html
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RuneW

Er ikke disse også noe du må demontere for hver visning? Har hørt at de rett og slett er for sterke. Men det var muligens en litt råere variant av den dy linket til.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

Den jeg linket til er e merket og fullt lovlig. Det sprekere lamper på den siden men referanseverdien blir litt vel høy tror jeg. Har ikke sjekket hva hovedlysene er oppgitt til.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Mippen

Hvis man skal ettermontere xenonlys må det være automatisk høydejustering på lyktene. Vanlige ettermonteringskit har ikke dette. Derfor er ikke xenon kit til leaf uten videre lovlig selv om det er e-merket.
Fremtiden er elektrisk.

valvolainen

Gjelder dette også på 25watt kit?

pwb

Sitat fra: valvolainen på søndag 26. oktober 2014, klokken 07:53
Gjelder dette også på 25watt kit?
Nei, MEN lyktene må være godkjent for det. Noen mener det finnes lykter på noen biler som er samme med halogen og 25 watt xenon. Statens vegvesen mener ikke det. Iflg. dem så holder det ikke om lykta er merket for xenon da selve bilen sammen med lykta må være godkjent. Mini leverer godkjent 25 watt xenon retrokit til en av sine modeller. Så muligheten er der uten at man trenger høydejustering eller spyler, det trenger man når det er mer enn 2000 lumen uavhengig av type lys.

RuneW

Sitat fra: Småfly på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:50
Med tanke på dette tror jeg også det er en dårlig idé å sette inn en dc-dc konverter så lenge tapet i ledningene er så stort. Vil tippe at du får høyere spenning over pærene ved å bytte ut ledningene faktisk.

Jeg har evt tenkt å kombinere et rele (og ditto ledninger rett fra batteri/jord) med en slik step-up-sak. Dårlige ledninger har jeg jo allerede fått "utbedret", uten at det ble det helt store. Jeg har lyst til å ha god spenning over pærene - hele tiden, uavhengig av hva slags ladespenning Leafen finner det for godt å benytte...

Sitat fra: Småfly på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:50Edit: Og hvordan skal man montere denne konverteren? I motorrommet blir det fuktig. Kapsler man den inn blir det et problem med kjøling vil jeg tro, ref kjølefinnene. Ryker den blir du uten lys
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Mippen på søndag 26. oktober 2014, klokken 07:46
Hvis man skal ettermontere xenonlys må det være automatisk høydejustering på lyktene. Vanlige ettermonteringskit har ikke dette. Derfor er ikke xenon kit til leaf uten videre lovlig selv om det er e-merket.
Leaf med Led nærlys har automatisk høydejustering uten at jeg tror der hjelper noe. I prinsippet er det lysbildet som skal være godkjent, altså at noen har funnet ut at lysbildet ikke gir strølys og her har da sikkert Mini kommet fram til at en D2R pære i deres reflektor gir korrekt lysbilde. Har prøvd mye rart innen HID retrofit og noe gir godt resultat mens mye gir elendig resultat. Støy og oppstartstid gjør at jeg ikke gidder å tulle med det mer. Hadde jeg gått for HID hadde jeg kjøpt japan ballast(Denso som Toyota bruker eller Matsushita som Nissan bruker originalt) og ikke noe kinagreier.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

#282
Sitat fra: tomrh på mandag 22. september 2014, klokken 20:02
Har tydeligvis kjøpt en brukt Leaf der dette jordingsproblemet ikke er fikset, fikk de samme måleverdiene som nevnt tidligere her. Hvis jeg har forstått innleggene her i tråden riktig så er det bare å montere en ekstra litt tykkere svart ledning som kortslutter minus-sida av hovedlyset el. parklyset direkte mot minuspolen på batteriet?

Ikke koble rett på minuspol på batteriet! Da passerer strøm utenom batteristyreenheten og bilen får ikke regnet ut korrekt mengde strøm på 12v batteri. Koble til karosseri eller jordpunkt.

EDIT: gjelder dersom det er batteristyreenhet på 12v batteriet i Leaf.

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på lørdag 01. november 2014, klokken 18:25
Hæ?

Hvis du refererer til mine hundre skrivefeil er de nå rettet.

Hvis bilen er utstyrt med en batteristyreenhet på minuspolen må lading og forbruk kobles etter denne. Hvis ikke kan denne "regne feil" på mengde inn/ut av batteriet og dermed kan man få feilmeldinger på 12V batteriet uten at det nødvendigvis er for lite strøm på det.

Dette har jeg selv opplevd med en annen bil hvor defa laderen var koblet direkte på btteriet. Jo lengre den stod på lading, jo mindre strøm trodde bilen den var på batteriet. Resultatet var at bilen kuttet ut den ene forbrukeren etter den andre, mens batteriet var smikk-fullt. Løsningen var å flytte minus på laderen til jordpunktet bak batteriet, for da passerer strømmen batteristyreenheten og den vil dermed "regne ut" riktig mengde strøm på batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA