Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standardiserings-forankring for laderegulator

Startet av Rio, torsdag 19. januar 2012, klokken 18:28

« forrige - neste »

Rio

Hei,

Av helsemessige årsaker så er det vanskelig for meg (når det er kaldt) å stå ute og montere "kladder", kontakter, beskyttelseslokk på Leaf, og alt det andre. Det jeg egentlig ønsker er at EVSEen ligger inne (f. eks. bak støtfangeren) på Leaf'en (det er jo masse plass der), og så har jeg bare en vanlig ledning ut til stolpen, akkurat som VW CityStromer (som er 15 år gammel):



"Kjøre vekk med kabelen i veggen" blir løst der ved at man må plugge i kontakten. En Leaf vil ikke kjøre hvis EVSEen er tilkoblet bilen (selv om den ikke er koblet til 230V) så det er noe som må fikses der, men det er neppe vanskelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Ladeløsningen på en VW Golf CityStromer tar 10 sekunder å plugge i veggen, og er så genial at det er til å gråte over!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#17
Jeg synes det blir litt galt å klage på at bilfabrikkene følger standard når det nå først er vedtatt en standard, som brukes av elbiler og hybrider. (De ville sikker fått vesentlig mer kritikk om de nå leverte biler som ikke fulgte en av de to standardene)

Standarder passer aldri alle helt optimalt, her var det sikkert som altid mange hensyn å ta til forskrifter i Europa, USA og Japan, med kompromier og pantenter som måtte ungås.

Men meningen på sikt er jo ikke at en skal ha en kladd, det er nødløsningen.
I europa kan du ha enten et punkt av typen som Nissan nå tilbyr, eller en av IEC 62168 (Menneke type).
Den siste krever en kabel med plugg i hver ende. Den første har ladekablen tilkoblet veggen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hei Griffel,

Men vet du hvilken standard (for eksempel, EN 300 220) er det som tilsier at de skal ha en slik løsning for å kunne ha CE-merke?

Selvsagt skal EN og ISO standarder følges, og selvsagt bør man kunne kritisere dem når de ikke er hensiktsmessige, men jeg ønsker egentlig å lese standarden (Jeg har jobbet med å få elektronisk utstyr testet iht standarder.) slik at jeg vet hva som er påkrevd.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#19
Nei CE merke kan de få når de tilfredstiller direktivene for elsikkerhet, og er nok relativt uavhengig av disse standardene.
På den annen side må selvfølgelig standarden ikke være i strid med el direktivene, og her ligger det nok mye arbeid for de som lager standarden.

VW løsningen som du nevente vil for eksempel ikke tilfredstille USA krav til lading med 240V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Nei, det er dessverre ikke så lett. Det finnes ofte spesielle standarder som definerer hva som er påkrevd. For eksempel, EN 300 220 (som jeg brukte som et eksempel) sier at du bare har lov til å bruke +10 dBm sendeeffekt 1% av tiden hvis du sender på 433 MHz. Produserer du slikt utstyr må du erklære at du er "compliant" med dette før du setter CE-merket på produktet ditt.

Det er, sannsynligvis, også egne standarder for elbiler, og der kan det stå at man skal ha en "EVSE" i ladekabelen, og at maksimum lengde mellom den og kontakten er 300 mm. (For eksempel.)

Siden det nå er noen år siden jeg jobbet med å få CE-merket utstyr, så vet jeg dessverre ikke om hvilke standarder som nå gjelder (de er nyere), og hvilke krav ladeledningen må oppfylle før den kan CE-merkes.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Jeg fant, jeg fant: På side 9-4 av brukerveiledningen:

EN 61851 omhandler lader og EVSE.

EN 61851-21:2002

SitatThis part of EN 61851 together with part 1 gives the electric vehicle requirements for conductive connection to an a.c. or d.c. supply, for a.c. voltages according to EN 60038 up to 690 V and for d.c. voltages up to 1 000 V, when the electric vehicle is connected to the supply network.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Og her vil du trolig ikke finne noe krav om at det skal være en kladd på ledningen, eller at den skal følge en av de to standarder, men flere funksjonelle krav om jording, maksimale legasjestrømmer krav til maksimum elektrisk støy, osv. og ganske sikkert et krav om en forrigling mellom kjøretøy og kabel slik at det ikke går å kjøre med kablen tilkoblet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Griffel: Jeg håper du har rett, men jeg forsøker å finne ut hvorfor både Think, Nissan og trillingene har slik kladd, og har valgt så like løsninger.

Jeg fant denne presentasjonen fra Mennekes, og der står jo "min" løsning beskrevet som Mode 1.

http://www.scribd.com/doc/77008131/Mennekes-EV-Solutions-1
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#24
Mithsubitsi og Nissan er begge Japanske merker. På grunn av 120V systemet i Japan og USA og jordingsstandarden her tillates ikke 240V lading uten en slik innredning. De har derfor lagt seg på USA standarden. Anbefaler en fatmontert EVSE og har løsning med kladd som back up. Når nå de først har en kladd må selfølgelig den CE merkes.

Bilfabrikkene mener vel også at denne innretning gir ekstra trygghet, og tilpasningen til de enkelte land forskrifter og praksis er rett og slett denne kablen.
I Mennekes presentasjonen mod 1 står det jo også at en jordfeil bryter er nødvendig av hensyn til sikkerheten, og siden bilfabrikken ikke kan vite om du har en slik er det jo greiest for dem å legge funksjonen i kablen, det reduserer ansvaret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Tanken går mot å bygge om Thinken fra mode 2 til Mode 1 og med jordfeilbryteren i selve bilen.

Problemet med det er hvordan jeg da løser 10/16A instillingen. Det enkleste ser derfor ut til en fastmontert kladd i bilen under panserert slik min første tanke var.

Kommer tilbake med bilder på hvordan jeg løser dette. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 07:31
EVSE'en er tydeligvis standard på alle nye Elbiler. Think, Nissan og trillingene har den forhatte klompen på ledningen.

Tror denne vil skape mer problemer enn den løser.

Har tenkt å bygge den inn under panseret på min nye Think, slik at jeg bruker en vanlig ledning mellom bil og ladepunkt. Bilen vil da automatisk lade på 10A, og kun ekstra aktivering av EVSE'en under panserert vil øke ladestrømmen til 14A (som de kaller for 16A)

Regner med at slik modifikasjon er enkel på Think, men ser at det er fysisk vanskeligere på andre biler.

Fordelene er opplagte: Uinterresant ladekabel for klåfingrete, og ingen tung klomp på ledningen.

En ting jeg ikke enda forstår er hva som skjer med en moderende bil som kobles til et ladepunkt der en annen bil allerede belaster en 16A krets med 10A. Vil EVSE'en begrense begge bilene til 8A, eller den siste til 6A, eller er EVSE'en stokk dum, og gjør ingenting av det den skal gjøre, og lar bil nr 2 trekke 10/16A og dermer overbelaster kretsen?


Litt OT, og med forbehold om feil. Men gen 2 Think'ene med den nye laderen lader vel med 16A? Jeg har ikke målt, men min -11 lader vesentlig fortere enn -08'en vi har.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arha

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2012, klokken 14:39
Har 6-16 A EVSE'er på vei fra Tyskland.

Fungerer disse, vil jeg tilby dem til konkurransedyktig pris. ;)

Har du fått Tysklandspakken ennå, Electrolux?
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

elektrolux

#28
Det har jeg :D, men uttesting gjenstår før dette kan slippes løs. Foreløpig vil ladekladden kunne skaffes via www.Elbilshop.no

Den skal lade med enten 9 eller 15A, men som sagt må dette sjekkes mot både Leaf og I-miev.

Jeg tror vi snakker om 9A og 14 A på I-miev, og 9A og 15A på Leaf.

Se bilder for mer detaljer:

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Hvorfor lage ladekladeiser på 9A og 14A/15A og ikke 10A og 16A? Jeg trodde det var ladekladeisen som bestemte strømtrekket og ikke EV?  ???
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA