Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat - P106

Startet av Lynvingen, mandag 16. januar 2012, klokken 15:49

« forrige - neste »

Lynvingen

Har fått oppgitt følgende av Enviro :

SKIFT AV WEBASTO ER 14000,- INKL. MVA
DA BLIR DET MONTERT HELT NY WEBASTO THERMOTOPP C.

Synes denne prisen var relativt heftig, finnes det ikke alternativer?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

#1
Webasto er dyrt, så det er nok prisen det. ref. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2316.msg19479.html#msg19479

Kanskje luft-webasto kunne være et alternativ? De er vel "litt" billigere.


PS: ikke kast den gamle. Jeg har nå to stykker hvor vannpumpa har gått. Den sitter "løst" utenpå, men jeg har ikke funnet ny enda.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynvingen


Takk!

Finnes det forresten konkurrenter til Enviro på øst-siden av Oslo?
Jeg bor i Follo og synes det er næg å kjøre til Bærum.

Hva mener du med at jeg ikke skal kaste den gamle, har den noen som helst verdi?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Tror ikke det finnes noe el-PSA verksted på østsiden, derimot finnes det ett på Fornebu (ref)

Men Webasto er jo Webasto, så du behøver på ingen måte et elbilverksted.

Om den gamle har verdi ???
Noen ganger er styringen problemet, andre ganger pumpa, og kanskje også andre ting, så det er klart den har noe verdi for en som har annet problem enn du hadde (hva var forresten det ??)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Velger du å bytte Webastoen anbefales å sette inn fjernstyrt Diesel i stedet. Da kjører du på avgiftsfri diesel, og kan starte varmen fra sofakroken ;)

Sist jeg kjøpte en slik på Ebay kom den på rundt 3000 NOK.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynvingen

Du overrasker stadig med din kunnskap!

Hvordan sikrer jeg at jeg kjøper riktig modell på ebay? har du eksempel på en link?
Er disse enkle å sette inn selv?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

P106 bruker enten type S eller type C.

Uansett er jo alt allerede på plass, og du trenger bare selve varmeren, som er lett å bytte.

Her er f.eks en type C til ca 1200 NOK som jeg kan hjelpe til med å kjøpe til deg. Har nemlig forbindelser med Lithuania som kan hente varmeren på Fredag og frakte den til Oslo tidlig neste uke, for en totalpris på maks 2000 kr.

  http://www.ebay.de/itm/Webasto-Zuheizer-Thermo-Top-C-VW-T5-Multivan-TESTED-/280802686255?pt=DE_Autoteile&hash=item416124f52f
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynvingen

Det er veldig interessant!

Hvis jeg forstår deg riktig er det likegyldig om man kjøper type S eller type C? at begge vil passe?

Isåfall, hvordan kan vi arrangere dette?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Stopp en halv! Du kan ikke uten videre bytte om mellom typene, selv om begge kan tilpasses P106.

Skal det være enkelt må du satse på tilsvarende type som du allerede har.

Dersom du byr på denne, kan jeg arrangere henting og levering. Alternativt kan auksjonen gå ut, og så kan jeg arrangere henting og betaling utenom auksjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynvingen

Ok, hvordan vet jeg om det sitter en type S eller C i bilen?

Og, hvordan kan jeg vite at det bare er selve varmeren som er defekt?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Der står et typeskilt på selve varmeren. Se mer info her: http://elbil.no/wiki/PSA:How-to#Varmeapperat_.28Webasto.29_som_ikke_starter_-_eller_fungerer_d.C3.A5rlig

Ellers er varmeren en egen enhet, og dersom en reset ikke hjelper, og du måler spenning fram til varmeren er det lite annet enn varmeren som kan være feil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Som elektrolux sier så kan du ikke bare "uten videre" sette inn en Webasto type C der en type S står i dag. Joda du kan bytte, men da må du gjøre en del ombygginger på eksosutløp/eksospotte, innfesting og kjølevanns-slange. Jeg gikk til det skrittet og bygde om fra en gammel og dårlig fungerende type S til en helt ny type C (som var på kampanjepris), men litt arbeid er det. Får man til en god/lav pris tak i en godt fungerende brukt varmer av samme type som bare er å sette rett inn uten modifikasjoner... er jo det klart enklest.

Feilmuligheter:
- defekt bensinpumpe
- defekt varmeapparat
- manglende styrespenning
- manglende strømforsyning

I tillegg kan varmeren ha "gått i vranglås" etter et antall mislykkede starter så en "reset" som electrolux anbefaler er viktig å prøve! Om varmeren faktisk av og til virker kan det kanskje også være vann i bensintanken som innimellom kommer inn i varmeren.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Lynvingen

Nok en gang takk for nyttige tips!

Jeg skal sjekke hvilken Webasto-modell jeg har når jeg får tilgang til bilen i kveld.
Om det er klart enklest å bytte til samme type så velger jeg nok det.

Skal også forsøke en reset for å utelukke dette, men tviler på om dette løser problemet.
Tidligere eier fortalte at Enviro har forsøkt å reparere varmeapparatet en gang tidligere, da fungerte det visstnok en periode før det igjen ble sluttet å virke, tilbakemeldingen fra Enviro etter denne siste stoppen var at apparatet var så gammelt at det ikke nyttet å reparere det igjen, m.a.o det måtte erstattes med et nytt.

Rimelig sikker på at jeg søker nye råd i morgen :)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Det er ikke dumt å demontere slangen til bensintanken og tømme denne. Tanken er vanskelig å få helt ut, men kan vippes ned slik at det aller meste renner ut.

Etter det kan du pumpe ren bensinslangen før du kobler den til Webastoen, slik at du er sikker på at det er ren bensin som kommer fram til varmeapperatet.

Sist jeg gjorde dette var det omtrent bare lukta på bunngrumset som minnet om bensin.

Kanskje er dette alt som skal til. Slik det høres ut, vil jo varmeren gjøre jobben sin, men får det ikke til, kanskje det er fordi den ikke får rent nok drivstoff, eller forde den er tett innvendig..  ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#14
Sitat fra: Helge på tirsdag 17. januar 2012, klokken 12:23
Om varmeren starter fint stort sett hver gang for så å stoppe etter en liten stund er det enten undertrykk i tanken, eller gåen vannpumpe. Jeg har opplevd begge deler.

Jeg må korrigere meg selv her. Jeg har hatt to biler hvor type C har startet fint hver gang men så stoppet etter en stund. Jeg har etter hvert kommet til at selve vannpumpa var defekt på begge. Nå viste det seg at den ene ikke ble noe særlig bedre etter å bytte vannpumpa. 

På denne viste det seg til slutt at det var dårlig kontakt i kontakten fra pumpa inn på toppen av Webastoen (jeg gjenbrukte den da jeg byttet pumpa son var årsaken :( ). Det viste seg at den hadde kontakt så lenge det var kalt med mistet kontakt når det ble varmt. En liten ledningstråd ekstra tredd inni hullene på pluggen så det ble trangere fikset problemet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA