Opprinnelsesgarantier på ren strøm

Startet av commiesoft, lørdag 19. november 2011, klokken 18:25

« forrige - neste »

commiesoft

Burde ikke elbilforeningen kutte ut dette tilbudet? Jeg har aldri forstått noe
av det, men mener det er tull og avlat, enkelt og greit.  ???

Nå har et firma som annonserte det samme tilbudet havnet i klørne på forbrukerrådet, se her: http://www.tu.no/energi/article293910.ece

Fysisk kommer vel elektronene vi putter på batteriene her i Norge til over 95% fra vannkraftverk. Vi produserer 124Twh, og elbilene her har et fantastisk lavt co2 avtrykk som det er.

Carl Anton Stenling

Ofte hevdes det at elektronene ikke vet hvor de kommer fra. Det gjelder forsåvidt også pengene i banken, men det er altså mulig å holde regnskap på opprinnelsen. På samme måte som banken vet hvor stor andel av pengene i hvelvet som er dine så er det mulig å vite hvem som har sikret at strømmen de forbruker matches av tilsvarende fornybar produksjon.

I debatter er det en stor fordel at elbilene i Norge bruker strøm med opprinnelsesgaranti. Dermed faller argumentet om at elbilene går på kullkraft fra Polen. Istedet er det nok oljeraffineriene som bruker strøm fra Polen for de betaler neppe for opprinnelsesgaranti.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Nei, det er nok ikke mulig å holde regnskap med hvor elektronene kommer fra.

De beveger seg fra atom til atom fram og tilbake med feltfrekvensen, styrken på elektronstrømmen er styrt av det elektrostatiske feltet satt opp i lederen av kraftverket, og det avtar med lengden på lederne, så strømmen jeg lader bilen min med, kommer nesten utelukkende fra nærmeste vannkraftverk, om de ikke kobler, eller ruter seg helt bort, og det gjør de ikke, fordi det betyr energitap.

Opprinnelsesgarantier er en politisk konstruksjon, som gjør at folk på diverse fora kan regne seg til at elbiler slipper ut mer co2 enn gamle kølfyrte lokomotiv, og det er merkelig at elbilforeningen støtter ett så uvitenskapelig prosjekt.

Griffel

Som du skriver:  Elektronene går ingen steder bare fram og tilbake.
Så de kommer nok ikke fra nærmeste everk.
Energien flyter derimot til den som har kjøpt den. (untatt det som blir borte på veien)

Men det er helt riktig at dette er en politisk konstruksjon. Jens selger "naturkraft" til utlandet 10x så mye energi som det som går i eksport/importkablene, og vi får tilbake det samme. Det pussige er at engentlig ikke trenger kablen siden "rene energien" flyter i en retning mens "ukjent energi" flyter motsatt vei til samme tid.

Det som er pussig i denne sammenhengen er at forbruker myndighetene mener noe annet enn det myndighetene har bestemt gjennom salg av opprinnelsesgarantier. Det blir artig å følge denne saken, hvor altså myndighetene mener noe annet enn det de har bestemt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

Det ELEKTROSTATISKE FELTET kommer fra nærmeste kraftverk. Elektronene befinner seg i kobberledningene rett foran nesa di, og er der fordi metaller (gode ledere) har store mengder av frie elektroner.

Griffel, prøv å les hva jeg faktisk skriver, og forstå det, før du kommenterer?

Det her betyr at bilen min lades på vannkraft, +- 5-6%, bor du i Danmark, på 50% Kølkraft, uansett hor jeg eller dansken tror vi har kjøpt strømmen.

Griffel

Sitat:
"elektrostatisk felt, et elektrisk felt som er fremkalt av elektriske ladninger som er i ro."
(2011-11-19) I Store norske leksikon. Hentet fra http://snl.no/elektrostatisk_felt
Øyvind G. Grøn  professor i fysikk ved Høgskolen i Oslo.

Se denne tråden om samme sak:
Den store strømbløffen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4240.0.html
Hyundai Ionic.

commiesoft

Elektrostatisk felt er den spenningsgradienten som oppstår mellom positive og negative ladninger, les: mellom underskudd og overskudd av ektroner.

Altså, kraftverkene virker slik, at ledere fulle av elektroner skjærer magnetiske feltlinjer, som får elektronene til å flytte seg, og skape en spenningsgradient, et elektrostatisk felt, som er balansert mot det elektromagnetiske feltet.

Det elektrostatiske feltet flytter alle elektroner i samme ledersløyfe, og vi får det vi kaller 'strøm', som vi kan bruke for å lade opp bilene våre, fra nærmeste 'feltgenerator', altså i vårt tilfelle, nærmeste vannkraftverk.

Griffel

Sitat fra: commiesoft på lørdag 19. november 2011, klokken 22:29
Elektrostatisk felt er den spenningsgradienten som oppstår mellom positive og negative ladninger, les: mellom underskudd og overskudd av ektroner.

Altså, kraftverkene virker slik, at ledere fulle av elektroner skjærer magnetiske feltlinjer, som får elektronene til å flytte seg, og skape en spenningsgradient, et elektrostatisk felt, som er balansert mot det elektromagnetiske feltet.

Det elektrostatiske feltet flytter alle elektroner i samme ledersløyfe, og vi får det vi kaller 'strøm', som vi kan bruke for å lade opp bilene våre, fra nærmeste 'feltgenerator', altså i vårt tilfelle, nærmeste vannkraftverk.
Siden dette med elektrostatikk er en avsporing fra tema vil jeg ikke kommentere det her men lager en ny tråd om litt.

Hvor kommer strømmen fra?
Det finnes minst 3 sannheter som alle er riktige eller feil, helt avhenging av hvilke briller en har på.

1. Teknisk/fysisk:  All strøm til elbiler er marginalstrøm, dersom vi ikke hadde elbiler i Norge kunne vi sende denne til utlandet og Danmark kunne stenge et kullkraftverk.
2. Teknisk/Fysisk: Strømmen i Norge produseres stor sett av vannkraft, så all strøm vi bruker i Norge er nesten bare fra fornybare kilder.
3. Økonomis/Politisk: Energien flyter til den som betaler for den.

Og da har elbilklubben for enkelhets skyld lannet på 3, med 2 som back-up. Altså da dekker vi 2 av 3 mulige. Det er vell ikke så verst.

Selv er jeg ganske personlighets spaltet når det gjelder dette, og har i Lunch diskusjoner hatt alle stanpunkt slik at ikke alle er en med den som starter.
Hyundai Ionic.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2011, klokken 12:16
Hvor kommer strømmen fra?
Det finnes minst 3 sannheter som alle er riktige eller feil, helt avhenging av hvilke briller en har på.

1. Teknisk/fysisk:  All strøm til elbiler er marginalstrøm, dersom vi ikke hadde elbiler i Norge kunne vi sende denne til utlandet og Danmark kunne stenge et kullkraftverk.

En sannhet med modifikasjoner. Kårstø gasskraftverk står stille (og har gjort det lenge) pga. lav strømpris og overflod av vannkraft. Dermed kan vi fint argumentere med at marginalkraften i Norge er gasskraft siden Kårstø vil bli startet opp om kraftbehovet og -prisen stiger. Noe de vil gjøre om mange nok gikk over til elbil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

commiesoft

Griffel, du sier at dette med 'elektrostatikk' er en avsporing, men det er det vel ikke.

Det er jo den tekniske forklaringen på hvorfor jeg anser opprinnelsessertifikater for å være tull, og det samme gjør tydeligvis forbrukermyndighetene.

De burde heller bli enige om en global avgift på CO2 utslipp.

I mellomtiden bør tullete tiltak som disse sertifikatene begraves før folk ler seg ihjel.

Prøv å inngå en slik avtale som elbilforeningen tilbyr, og forklar hvorfor på jobben etterpå..

;D Garantert utdriting.

Baltor

Sitat fra: commiesoft på søndag 20. november 2011, klokken 21:37

Prøv å inngå en slik avtale som elbilforeningen tilbyr, og forklar hvorfor på jobben etterpå..

;D Garantert utdriting.

Da har du en jobb å gjøre, og den bør du ta :)
Opprinnelsesgarantier av energi er et viktig redskap for å øke fornybarandelen , det er mye større fokus på dette i  utlandet enn i Norge. Dette er ikke noe Jens kan avskaffe.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Griffel

De burde heller bli enige om en global avgift på CO2 utslipp.

CO2 avgift slår tilbake på strømprisen, i det prisregimet som nå finnes får vi tilnærmet europeiske strømpriser og dermed indierekte en slags "CO2 avgift"  på all strøm, også den du fyller på bilen. Faktisk er det slik allerede idag.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1332.0.html

;D Garantert utdriting.
Jeg har hengt opp avalediplomet ved pulten min, og har hatt noen artige diskusjoner, men lang fra utdriting av den grunn, snarere tvertimot. Jeg vil heller kalle det unnerholdning. :)

Griffel, du sier at dette med 'elektrostatikk' er en avsporing, men det er det vel ikke.

Det er jo den tekniske forklaringen på hvorfor jeg anser opprinnelsessertifikater for å være tull, og det samme gjør tydeligvis forbrukermyndighetene.

Et avsporing i forhold til opprinnelsessertifikater, og missvisende. Men jeg burde ha lagt inn en peker her er den: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4413.0.html
Hyundai Ionic.

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2011, klokken 12:23
Kårstø vil bli startet opp om kraftbehovet og -prisen stiger. Noe de vil gjøre om mange nok gikk over til elbil.
Ikke nødvendigvis. Dersom alle kjørte elbil kan vi stenge oljeraffineriene på Slagentangen og Mongstad og de bruker mer strøm enn elbilene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lunde

I følge SSB brukte raffineriene alene 8,7TWh Energi i 2009 var det vel.. Av dette var nesten 2TWh fra samme strømkilde som vi lader våre biler fra. Beregninger viser at om alle kjørte kilometer her i landet ble kjørt medladbare biler ville forbruket vært ca 6TWh eller ca 6 milliarder kWh .
Jeg har lekt litt med tallene for å sette de i et perspektiv i denne artikkelen http://www.elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil

Hvor mange millioner kWh vegvesenet bruker på å ventilere tuneller etc aner jeg ikke, men antar at det fort kan bli titusner av elbilers forbruk spart der også.  Om elbilene hadde hatt toveisladere og var knyttet opp mot et smartnett (intelligrid) ville millioner av elbiler på nett også fungere som effektbackup under spisslastperioder og i praksis gjøre samme nytte som "Monstermastene" i Hardanger  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

@Comisoft    Hvordan vet du at seddlene du får ut av minibanken er ærlig opptjente penger? Strengt tatt er det jo ikke "dine" penger eller er de dine? Pengene du tar ut kan like gjerne være brukt i menneskehandel og dophandel. Sedlene du får ut kan være "skittne". Hvordan kan du bruke dem med god samvittighet?   :P ::)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA