Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Deler til Think

Startet av Go-carter, torsdag 17. november 2011, klokken 12:39

« forrige - neste »

hma

Knallbra Go-carter, denne tråden og wiki-delelisten er virkelig nyttig :)

Er det mulig å lage en samlet oversikt, f.eks i en tabell på elbilwiki, med  PCU-informasjon:
- Hvilke generasjoner PCU'er eksisterer
- Hvilke årgang/produksjon/VIN av bilene tilhører, eller er kompatible med de ulike PCU-generasjonene
- Hvilke SW/FW-versjoner er tilgjengelig på de ulike PCU'ene og hvilke problem løser de.
- Hvilke biler/PCU'er muliggjør lading på 16A (eller 12-14A i praksis) og hvilke har kun 10A
- Root-cause for kjente PCU-feil.
- Hvilke PCU'er kan byttes og hvilke kan repareres
- Hvem leverer reservedeler eller utfører reparasjoner (ca pris)

Noen som har svar på punktene over?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Go-carter

Sitat fra: hma på søndag 26. februar 2012, klokken 22:53
Knallbra Go-carter, denne tråden og wiki-delelisten er virkelig nyttig :)

Er det mulig å lage en samlet oversikt, f.eks i en tabell på elbilwiki, med  PCU-informasjon:
- Hvilke generasjoner PCU'er eksisterer
- Hvilke årgang/produksjon/VIN av bilene tilhører, eller er kompatible med de ulike PCU-generasjonene
- Hvilke SW/FW-versjoner er tilgjengelig på de ulike PCU'ene og hvilke problem løser de.
- Hvilke biler/PCU'er muliggjør lading på 16A (eller 12-14A i praksis) og hvilke har kun 10A
- Root-cause for kjente PCU-feil.
- Hvilke PCU'er kan byttes og hvilke kan repareres
- Hvem leverer reservedeler eller utfører reparasjoner (ca pris)

Noen som har svar på punktene over?

Hilsen
Håkon

Nå har jeg ingen håndfaste fakta, så alt jeg vet er basert på ting jeg har fått vite hos R&S, og evt andre erfaringer/jungeltelegrafer...

1: Såvidt meg bekjent, finnes det tre generasjoner PCU. 0, 1 og 2. 0 og 1 er temmelig like utvendig(?), med forskjell på kretskort. PCU2 har en helt annen konstruksjon, og ser dermed også annerledes ut. PCU 0 kan også "oppgraderes", til å bli mer stabil. PCU2 har vel også en annen lader enn 0 og 1(electrolux kan vel nok en gang rette meg her, tipper jeg :) )

2: Dette troooor jeg electrolux vet svaret på. Han er iallefall flink til å peke ut om biler har PCU 0, 1 eller 2.... Så det ligger nok i VIN :) Alle biler kan nok ha alle PCU vil jeg tro.(men det er kun antakelser)

3: Hmm. Her må noen med diagnose-utstyr komme inn, og sjekke bilene manuelt. Evt høre med noen tidligere mekanikere. Jeg vet iallefall at biler med ESP har annen software enn resten, og at den er rimelig sjelden.

4: PCU 1 og 2 muliggjør 16A lading. JEg har ikke målt, men PCU 1 lader vel da på 14A, mens PCU2 mener jeg å tro drar helt opp i 16. PCU 0 skal i utgangspunktet ikke lades med 16A(selv om dette er mulig med en 16A kabel) men dette kan som tidligere nevnt "oppgraderes" ved å lodde inn og /eller endre noe i kretskortet på den. Hvis noen reparerer en PCU 0 hjerne hos R&S vil de også utføre denne oppgraderingen når de setter inn hjernen.

5: -

6: Alle kan vel repareres, har R&S erfart nå. Tror jeg. Nå husker jeg ikke eksakt hvilken generasjon det dreide seg om, men de hadde fått kjøpt inn et parti med hjerner fra produsenten.

7: R&S har hugd en del biler, og har dermed lassevis av de "unike" delene. Resten vet dere hvor dere kan finne.... ;D

Så - det var et forsøk. Regner med at flere her inne har info jeg ikke har :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

#17
Eksempel på en PCU 0/1 enhet:
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

Bildet over viser ikke PCU Gen 2, men enten Gen 0 eller Gen 1. En klar forskjell på de to første generasjonene og Gen 2 er at 0 og 1 har runde plugger for tilkobling av varmekolbe og de sitter helt nederst på PCU'en (lange kabler fra kolbe til PCU). Gen 2 har firkantede plugger og de sitter helt øverst på PCU (kortere kabler fra kolbe til PCU).

Jeg har ikke full oversikt over de ulike genrajsoner og kobling til VIN-nummer, men antar følgende:
Gen 0 ble brukt på preproduskjonsseriene, dvs de med lavere serienummer enn 5000.

Gen 1 kom sannsynligvis med første generasjon ordinær produksjon, dvs fra 5001 og oppover.

Skifte til Gen 2 kom etter flytting til Finland, og hvis det ble gjort fra produksjonsstart i Finland vil det si fra serienummer 5199 og oppover.

Men dette skal vi nok få full klarhet i etterhvert...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

cs

Hello from germany.

Thanks for the Thread.

Have Serial 4188 and PCU 0. So this matches. Looking for any upgrade to make the charging faster.
On what voltage is the electric heater running? Maybe there is a way to connect my Zivan NG3 350 V into this circuit as done in the Think classic.

Reg Chris
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

elektrolux

The heater is most likely running on full traction voltage. That is also what is stamped on the heater element.

That is about 350-400V, but you should ask your friend with the Bosch 550 mashine to chech during charging.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: Arnie på mandag 27. februar 2012, klokken 14:08
Bildet over viser ikke PCU Gen 2, men enten Gen 0 eller Gen 1. En klar forskjell på de to første generasjonene og Gen 2 er at 0 og 1 har runde plugger for tilkobling av varmekolbe og de sitter helt nederst på PCU'en (lange kabler fra kolbe til PCU). Gen 2 har firkantede plugger og de sitter helt øverst på PCU (kortere kabler fra kolbe til PCU).

Jeg har ikke full oversikt over de ulike genrajsoner og kobling til VIN-nummer, men antar følgende:
Gen 0 ble brukt på preproduskjonsseriene, dvs de med lavere serienummer enn 5000.

Gen 1 kom sannsynligvis med første generasjon ordinær produksjon, dvs fra 5001 og oppover.

Skifte til Gen 2 kom etter flytting til Finland, og hvis det ble gjort fra produksjonsstart i Finland vil det si fra serienummer 5199 og oppover.

Men dette skal vi nok få full klarhet i etterhvert...

Rettet  :D :-[

Det du sier med serienr. høres temmelig logisk ut :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

PCU gen 2 kom vel ifm. innføringen av Eltek-ladere? Det er i såfall fra ~februar 2010.

hma

Sitat fra: Go-carter på søndag 26. februar 2012, klokken 23:42
Eksempel på en PCU 0/1 enhet:
I følge Røhne & Selmer har gen0 PCU grønne metallkontakter (millitær type), mens gen0 PCU har svarte plastkontakter.
Slik jeg kan tyde bildet ser det ut som en gen1-PCU

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

#24
Jeg har nettopp snakket med Røhne & Selmer Sandvika og fått utfyllende svar vedrørende PCU'er og andre relevante reparasjoner.
Jeg har etterspurt bilder til elbilwiki for å vise forskjellen mellom pcu-er, og venter på tilbakemelding.


Gen0 PCU
- Forekommer originalt på VIN J004001 til og J0041XX, men flere av disse bilene er i senere tid oppgradert til gen1.
- De fleste i disse seriene er produsert i Norge og de norske testbilene har godkjenning og kan brukes.
- PCU kan oppgraderes til gen1, men den har ulik motorkontakt og kontakt til vannvarmeren
- Think med PCU gen 0 kan ikke oppgraderes til gen 2, da må store deler avledningsnett, samt motor byttes.
- Har ikke problemer med sikring som ryker ifm vannvarme
- Har grønne kontakter av millitær type
- Har kun mulighet for 1 trinn lading 10A
- Strømuttak til varmekolbe i bunn av kassen, rund kontakt av metall


Gen1 PCU
- Forekommer på fra VIN J0042XX (test) til  J005198
- De første bilene fra Finland har gen1 VIN fra U005001 til U005372
- Kan ikke oppgraderes til gen2, da må store deler avledningsnett, samt motor byttes.
- Har mulighet til 2 trinns lading (10A + 16A)
- HW-forbedringer er utført i ulike revisjoner, dreier seg om forbedrete jordingspunkt
- SW er oppgradert (vet ikke eksakt hvilke endringer, men ladekontroll er ett av punktene)
- Har ikke problem med sikring til varmekolbe
- Har svarte kontakter i plastikk
- Strømuttak til varmekolbe i bunn av kassen, rund kontakt

Gen2 PCU
- Forekommer på VIN U005373 og utover, alle disse er produsert i Finland
- Har problemer med underdimensjonert sikring på kretskort som forsyner varmekolbe
- Forbedret design/løsning (integrasjon mot ELtek-lader?)
- Strømuttak til varmekolbe i topp av kassen, firkantet kontakt

PCU'ene inneholder kort og god elektronikk for drivsystemet i bilen. Det vil si lader og motorkontroller. Til forskjell fra Think Classic, hvor disse komponentene var spredd rundt om i bilen, har nye Think alt i en boks. Hvor lurt det er kan diskuteres, med tanke på at store deler av bilen må demonteres for å gjøre vedlikehold eller reparasjoner.

Reparasjoner
- Reparasjon av PCU utføres av Røhne & Selmer- Sandvika og koster ca 30'000,-
- For brukere utenfor Oslo kan man levere bilen. I Trondheim kan man eksempelvis benytte Melhus (El)Bil. Disse sender delene videre til R&S.
- R&S-Sandvika påtar seg oppdrag for reparasjon uavhengig om du har kjøpt via en garantiordning
- De er forpliktet til å utføre reparasjoner og support i 4 år framover og signaliserte også at de ønsket kontakt med elbilmiljøet, slik som her på forumet.
- Det foreligger 1 års garanti på alle PCU-reparasjoner



BMI
- Interfacemodul som snakker med batteriet er ulik for Litium- og Zebra-biler.
- Det finnes ca 3 ulike SW-revisjoner for BMI (for Zebra).
- SW kan oppgraderes med Mes-DEA sitt diagnoseverktøy (utføres av R&S-Sandvika)


Gearboks
- På tidligere modeller har det forekommet havari på gear som følge av lekasje på simmerring og manglende smøring (vet ikke hvilke VIN dette gjelder)
- Det er derfor viktig å sjekke oljenivå.
- Reparasjon utføres av R&S-Sandvika fra ca 15-18'000 kroner. Gearet blir da overhalt med nye lager og simmerringer


Lufting av vannvarmekrets
- Her strides de lærde, men R&S-Sandvika melder at det ikke har noe formål å sette inn luftekrets. (jeg antar noen kommer til å diskutere dette punktet videre)
- Det er ikke noe problemer med luft i vannkretsen med mindre det er lekasjer.
- Luft kretsen dersom du merker at varmen er ujevn, dvs den stiger og synker
- Defekte varmekolber har mest sannsynlig oppstått fordi konstruksjonen av kolben har vært for dårlig
- R&S-Sandvika har kjøpt restlager til MES-DEA. http://www.e-carsupplies.com er mellomlager/distrubutør i Europa, og har vel fortsatt tilgjengelig på lager.
- Ny og forbedret kolbe ventes ila 2013.
- Det er mulighet for å erstatte den elektriske kolben med en dieselvarmer. Man må da forsikre seg om at kjøretøyet blir godkjent etter modifikasjon.


Batteri (zebra)
- Deffekte batteri må sendes til reparasjon (hos Mes-DEA?) i Sveits
- Nytt batteri koster ca 130'000
- Det er 3 års garanti på batteriene, men på batteriene som Think har satt i sine biler (også av nyere årgang) kan garantitiden alt ha utløpt.


Karosserideler
- Det er per i dag ingen sikker leveranse av karosserideler, som tak og skjermer.


Servostyring
- Det er kun biler produsert i Finland som har servostyring, dvs VIN X53XX ->


Service og Support
Selv om jeg ikke har ny-Think eller er kunde hos R&S-Sandvika, sitter jeg igjen med et meget solid inntrykk. Jeg opplever at de yter sitt ytterste for å få fornøyde kunder og bidra til at ny-Think kan rulle videre på veiene. Dette gav jeg dem tilbakemelding på.

Hilsen
Håkon Markussen

Edit1: Innhold gjennomlest av R&S-Sandvika. Noen korreksjoner utført av undertegnede.
Edit2 (9. mars): Oppdatering i forhold til finske VIN-nummer (starter på XU005001)
Edit3 (27. mars): Korreksjon med eksakte VIN for hver gen CPU.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Go-carter

Lagt til soltak i delelista, har etterspurt Webasto om mer informasjon om det.

Noen som vet om det kan ettermonteres? Ser for meg at det må være rimelig enkelt - samt at med alle delebilene som har blitt hugd i det siste ligger det helt sikkert et soltak, og tilbehør, slengende et sted.

Ja - har fått Think-lånebil fra R&S med soltak... Og det er HERLIG!!  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

#26
Ka e de du vil ha?
Mao det er KA takluke du vil ha.....trur eg...Stokstad neste!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

#27
Kanskje det? Webasto Norge var usikre, og refererte til en gammal modell de hadde prøvd på en 2001-think...  ???

EDIT: Det værste er at det ser ut som du har rett..  ;D Men hjelper lite når den bilen er sykt sjelden  :P Får forske litt på et.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Kjøper gjerne et Soltak til montering på en av Classic'ene mine.

Har vurdert om ikke en Classic tross alt er beste bil for Wave2012, og da hadde soltak økt kjøregleden betydelig gjennom alpene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lunde

HAr montert utlufting og tiltross for modifiseringer hos TH!NK i sin tid akkumuleres det luft kontinuerlig slik at jeg faktisk må lufte annenhver uke. Dog har jeg mot normalt hatt et varmeapparat som virker siden jeg modifiserte og i motsettning til tre tidliger forsøk fra TH!NK har varmeapparatet virket i mer enn 2-3 uker etter skifte.

Hvorfor R&S skal ha så sterke motforestillinger mot at folk selv reduserer risikoen for havari i og utenfor garantitiden er for meg en gåte. Etter sigende har en kundebehandler skjelt ut en jeg kjenner som i praksis legger godvilje til for å unngå trøbbel. Argumentene fra kundemottageren holder ikke vann.  ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA