Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling av Leaf

Startet av ellen40, søndag 06. november 2011, klokken 14:03

« forrige - neste »

Lynet

Jeg fikk ikke med en slik garantilapp! Selgeren hos Witro sa at det var 12 års rustgarant uten den ekstra understellbehandlingen i Drammen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Det er ikke Nissans garanti, men "Norsk Antirustforenings" 12 årige garanti som må forlenges ved gjentatt behandling.

Nissans garanti er vel bare på gjennomrusting, altså hull. Den norsk antirustforenings aner jeg ikke hva dekker.
Nissan Leaf

bno

#32
Sitat fra: Lynet på mandag 02. januar 2012, klokken 11:26
Jeg fikk ikke med en slik garantilapp! Selgeren hos Witro sa at det var 12 års rustgarant uten den ekstra understellbehandlingen i Drammen!

Får min bil hos Ålgård Auto Sandnes der vil de foreta en enkel behandling. Er noe usikker, men da jeg var ute der forleden så jeg merkelapper (forsendelses tag) var markert via Newcastle på de Leaf som sto der. Det tyder vel på at deres biler ikke går via Drammen og derved ikke får denne "port" behandlingen. De insisterte på denne behandlingen hos dem. Virker lite samordnet hos Nissan også på dette punktet synes jeg uten å gå i detalj. De sa også at det ikke var nødvendig med noe mer behandling enn dette? Er det lurt å ta for god fisk?

ovev

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

ellen40

#34
Vår bil var blant en av de første. Den ble fra Nissan sprøytet litt under (uten noen demonteringer, ikke engang hjulene) samt hulromsbehandlet i dører og bakluke. Forstod dette ble gjort i Drammen og at alle Leaf ville bli levert med denne enkle understellebehandlingen.
Var veldig i tvil om vi ville gjøre en full behandling her hos Mercasol lokalt, forhandleren anbefalte det og kunne ordne med alt. Han sa at denne fulle behandlingen ikke hadde noen påvirkning i forhold til Nissan sin garanti men at full behandling er lurt, spesielt om man skal beholde bilen lenge. Vi valgte å gjøre full behandling. Dette bla. fordi vi kunne se at deler av hjulopphenget, bremserør bak og deler av karosseriet ikke hadde fått behandling i det hele tatt. 

Fikk mekanikeren hos Mercasol til å ta noen bilder før og etter behandlingen som ligger vedlagt under. I tillegg ble det gjort hulromsbehandling av alle tilgjengelige steder (de borrer ikke lenger hull i kanaler etc. slik de gjorde før i tiden, de tar kun ut propper som er satt inn karosseriet) Dører og bakluke ble også hulromsbehandlet på nytt. Kostet kr. 2800,- og fikk garantibevis, men garantien forutsetter at man tar etterbehandlinger.

Er glad vi gjorde dette spesielt da bilen brukes på nye saltede veier i høy fart. Bakdelen var at det luktet sterkt av løsemidler et par uker etter behandlingen og at det renner.
.



2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

ellen40

2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

ellen40

2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

ellen40

2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

elektrolux

Det blir som pest eller Kolera.

Enten er bilen dekket av et klissete ekkelt belegg på gummi, plast og metal, eller så risikerer en rust på utsatte deler.

Siden jeg skrur selv, foretrekker jeg det siste, og skyr biler med slik behandling som pesten.

Når det er sagt tar jeg gjerne fram tektylkosten og smører inn kanter og falser. Da går det gjerne med 2-3 dl tektyl mot vet ikke hvor mange liter (les kilo ) guffe en kan se her. >:(

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ellen40

Enig i at dette er noe SKIKKELIG graps.
Skrur også selv på bilene våre (har vel gått litt prestisje i å unngå verksted, tror det er 10 år siden sist nå), men regner med det er VELDIG mange år til Leafen trenger min mekaniker hjelp.
Var overasket over at nye biler blir levert ut med kunn sort lakk på deler av hjuloppheng og bremserør. Var da vi så dette at vi bestemte oss for å prøve en full behandling.
Synes også det er et moment at elektriske biler ser ut til å ha lenger levetid enn ordinære biler (de fleste Think Classic er fortsatt på veien mens de fleste andre småbiler fra denne tida er skrotet)

Mekanikeren hos Mercasol overbeviste også med div. opplysninger om at hulromsmassen de bruker er utviklet over mange år i Sverige og at den er super inntrengende i hulrom, sprekker og rust.

Er mer i tvil om nytten av etterbehandlingen som er påkrevd for å opprettholde Mercasol sin garanti.
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

elektrolux

Ofte er selve karrosseriet godt nok behandlet, mens det svikter på branketter og hjelperammer. Ser dette på Mercen, der mange branketter kun ser ut til å ha et tynt sort lag med grunning, mens understellet forøvrig er strøkent.

Slike deler skrur jeg gjerne av og behandler seperat.

Har hørt at Nye Thinken ikke har samme standard på rustbehandlingen som de gamle som nærmest er imune mot rust grunnet skikkelig galvanisering. Regner derfor med å måtte ta for meg en del slike operasjoner på det nye gliset når det en gang dukker opp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. januar 2012, klokken 10:17
Ofte er selve karrosseriet godt nok behandlet, mens det svikter på branketter og hjelperammer. Ser dette på Mercen, der mange branketter kun ser ut til å ha et tynt sort lag med grunning, mens understellet forøvrig er strøkent.

Slike deler skrur jeg gjerne av og behandler seperat.

Har hørt at Nye Thinken ikke har samme standard på rustbehandlingen som de gamle som nærmest er imune mot rust grunnet skikkelig galvanisering. Regner derfor med å måtte ta for meg en del slike operasjoner på det nye gliset når det en gang dukker opp.

En liten anelse off topic, men selve ramma på Thinken er bra. Det er som du sier, ting som er montert på som har overflaterust. De første generasjons A306'ene sliter også med mye rust i motorrommet, på braketter. Dårlig lakka.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

vangli

Jeg har fulgt litt med i debatten her. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men finner det underlig at når jeg spurte selgeren om jeg skulle etterbehandle bilen med ekstra rustbehandliong, fikk jeg klar beskjed om at det måtte jeg ikke finne på. Beskyttelsen som bilen levertes med skulle være god nok. Ekstra behandling kunne ødelegge det elektriske anlegget dersom en sprøytet inn guffe på feil steder.

Siden det fulgte med rustgaranti, antar jeg at dette bør være dekkende for eventuelle rustskader, så lenge jeg følger normalt vedlikehold.

Jeg vet ikke hva som er riktig. Diskusjonen her gjør meg bare forvirret  :-\

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Kallagtunet

Ålgårds auto i Stavanger som har eget rustbehandlinganlegg har i alle fall ikke fått lov til å ekstra rustbehandle Leeaf av Nissan i Japan.... Men det er jo mulig at de har sjekket mindre eller har mindre peiling på hvilke krinker og kroker en ikke må fylle opp på Leafen en rust Johan på hjørnet.

Jeg hadde betalt for ekstra rust betaling og fikk disse pengene igjen.... At en forhandler gir fra seg penger på den måten tar jeg som et ganske tydelig tegn at beskjeden fra Japan har vær klar på fingra av fatet. Så får vi bare håpe at de som har rustbehandlet bilen sin ikke får problemer med garanti på de delene som ikke ruster....

Aspiranten

Jeg har skikkelig rust på mitt hjuloppheng nå. Bilde sendt til selger som har videresendt til mekaniker, så får vi se hva som skjer.

Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA