Ajaj, DET er rett elbil å dra på IKEA med

Vi er nesten i samme båt, men du er heldig som i tillegg kan lade på 16A-kurs. Gratulerer

Jeg ville vært forsiktig med å tøye strikken for hvor langt bilen rekker på en lading. Har du samme batteri som meg (Panasonic EV95 NiMH) er de absolutt ikke hyllevare. Så jeg fraråder på det sterkeste å teste hvor langt bilen går. Når ladestatus er under 30% (eller blokkspenning går ned mot 11,0V) bør du være lett på foten og ikke belaste bilen hardt. Jeg vet ikke om bilen har noe instrument som viser blokkvis spenning eller totalspenning og strømtrekk, men det er å anbefale for et langt og lykkelig "samliv".
For å gjøre IKEA-turen du snakker om ville jeg gjort følgende:
- Finn nærmeste bensinstasjon 8mil kjøring fra ditt bosted, ring eier av stasjonen og spør om de har en kurs til låns noen timer.
- Kjør 8 mil, lad og fortsett til IKEA etter at ladestatus har nådd ca 70% (dessverre går det bort en del tid her, men kanskje kan du spise på en nærliggende kafé evt ta ukens handel av kolonial).
- Etter at lasteplanet på Rangeren er fylt med møbler returnerer du til samme bensinstasjon og lader til 70% (mens du venter kan du fundere på hvordan du skal møblere

) og kjører hjem.
Hilsen
Håkon