kontakten luktet brent

Startet av vfsteffe, mandag 10. oktober 2011, klokken 16:50

« forrige - neste »

vfsteffe

Hei,

Idag når kona skulle kjøre hjem kom etter å ha ladet thinken på jobbet så var ledning vanskelig å få ut av kontakten inn i bilen. Hun kjente også en brent lukt. Ledning var varm og luktet svidd i delen som stoppes inn i bilen. Hun kan ikke huske at konakten inn i bilen luktet noe.

Tør jag å lade med den kontakten eller må jag få skaffet en ny først?
Rekker det om ledningen byttes eller må kontakten inn i bilen skiftes?
Kan disses kjøpes noen steder i Oslo S eller må jag ta meg til Automotive Services?


Mvh Stefan
Eier fra 1.7.2011 av en Think 2001. Thinken fikk helt ny batteripakke 2009 og håper på mange mil på veien med min første elbil

Caspar


Hei

Jeg tipper bilen din er rød og at du har kjøpt den av en jente !

Kontakten er vanlig Defa og kan kjøpes i de fleste bilutstyrsbutikker. Selve kontakten din er sikkert svidd og da trenger du og bytte den også. Jeg tror jeg har en liggende, sender deg en PM
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

vfsteffe

Takk Caspar,

Og du har delvis rett. Bilen er kjøpt av en jente, men den er sort.
Eier fra 1.7.2011 av en Think 2001. Thinken fikk helt ny batteripakke 2009 og håper på mange mil på veien med min første elbil

elektrolux

Mekronomen selger flere Defa sett med begge kablene du trenger. Pass på å kjøpe det dyreste settet som kommer med 5m kabel mellom bil og vegg. Koster ca 7-800 NOK med rabatt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Og lad med posisjon 10 A, det er da lyset i bryteren er sterkt.
Da holder laderen og kontakten lengre.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jahnarne

Etter å ha opplevd noe lignende har jeg kjøpt DEFA-sett med kontakt og kabel som jeg tenkte å montere i kveld. Tok av fronten i går og kikket litt på koblingene (som forsåvidt var lik koblingsskjemaet) med inntakssikring etc, men ble litt usikker ift. den ene koblingen (minus om jeg husker rett).

Denne var koblet uten koblingssplint, kabelsko e.l., men virket å være loddet sammen med ledning til interfaceboksen. Så, spørsmålet mitt er til dere som har skiftet kontakt: har dere bare klipt av denne, avisolert, loddet ny ledning på, eller er det noe jeg misforstår? Er det evt. andre og bedre forslag?

elektrolux

Selv har jeg fulgt inntaksledningen til den ender opp i enten en liten ettermontert sikringsboks, eller den store koblingsboksen.

I den lille boksen er det bare å bytte ledninger i rekkeklemmene, mens i den store boksen har jeg brukt de originale kabelskoene etter å ha loddet den nye kabelen på disse.

Husk å legge vannlås på kabelen, slik at inntaket i boksen ikke er kabelens laveste punkt.

Husk også å klippe i stykker og hive den gamle ladekabelen. Ellers vil de bli brukt en gang du ikke finner den nye, og ødelegge det nye inntaket ditt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jahnarne

Det var i sikringsboksen jeg mente. Hos meg er den ene ledningen (pluss om jeg husker rett) koblet mot sikringen, jord er plassert i rekkeklemme, mens den siste er loddet sammen med ledningen som går ut av sikringsboksen og over i interfaceboksen (store koblingsboksen). Derfor jeg stusset, men da kapper jeg bare den og lodder på ny.

Siste sikkerhetsspørsmål: slik jeg forstår tegninger og verkstedsboken det trenger jeg ikke å koble ut traksjonsbatteri e.l. før jeg bytter kontakt og ledning. Stemmer dette?

elektrolux

Du trenger ikke koble fra noe på bilen før du bytter inntaksledning.

Det er jo bare strømledningen inn til laderen du jobber med. Batterispenningen er godt isolert fra dette og vil ikke gå baklengs gjennom laderen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2227.0.html

Her er det noen bilder som viser ledningen inn i den grå boksen. Den lille "ekstraboksen" på toppen er det bare tidligere US biler som har og kan vel like greit fjernes. da kan du ta inntaksledningen rett inn i boksen. Sikring har du i huset.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

-Og en sikring til inne i laderen.  Det kalles visst smør på smør på flesk. ???
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA