Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av jkirkebo, fre 23. sep 2011, kl. 16:08

« forrige - neste »

Rilum

Sitat fra: elghost på tor 06. okt 2011, kl. 13:41
Sitat fra: daggad på tor 06. okt 2011, kl. 11:08
Vil denne virke i Norge ?
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-L2-240V-Aerovironment-Car-Charger-Brand-New-Home-Dock-/220868924885?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336cd055d5

Antagelig ikke. Mailet med samme selger for noe over en uke siden. Laderen krever at hver av de to strømlederne måler 120V til nøytral.

Pratet med en elektrikker, og han mente det ikke skulle være noe problem. Er selvfølgelig mulig at noe er misforstått et sted. Men syntes vi bør avvente domenen litt... er vel noen her på forumet som kanskje kan forklare i "detalj" om hva som evt vil være problemmet
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

jkirkebo

Sitat fra: snurre100 på tor 06. okt 2011, kl. 18:19
Får min fra Clipper Creek om ca 14 dager.Betalte litt over $1000.-"Your order of 1 LCS-25 configured for use in Norway was shipped out
today via UPS ground".Så kommer frakta fra USA med Jetcarrier på Kr.380 og moms på i underkant av Kr.1500.-Var litt uheldig med dollar kursen.
Snakket med  Will Barrett Technical Customer Specialist på telefon.Kjempehyggelig kar.

Will Barrett var den jeg hadde kontakt med også. Har bare lovord å si om servicen derfra ja.

Med 380,- i frakt er det billigere med USPS, jeg betalte ca. 290,-. Dog tilkommer det fortollingsgebyr på 149,- eller noe sånt...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

#62
Sitat fra: Elmo på tor 06. okt 2011, kl. 17:02
Sitat fra: daggad på tor 06. okt 2011, kl. 11:08
Vil denne virke i Norge ?
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-L2-240V-Aerovironment-Car-Charger-Brand-New-Home-Dock-/220868924885?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336cd055d5
Sitat fra: elghost på tor 06. okt 2011, kl. 13:41
Antagelig ikke. Mailet med samme selger for noe over en uke siden. Laderen krever at hver av de to strømlederne måler 120V til nøytral.
Den forstod jeg ikke ???   Men så har jeg lite kunnskap om Amerikanerenes 120v system.

USA boligdistrubusjon benytter enfase transformatorer 240V med jordet midtutak, eller i industrionråder sekundærtrekant transformatorer 3x240V hvor midtutaket på den ene grenen er koblet til jord. Da kan jordingsfunksjonen overvåkes basert på spenningen mellom ytterlereren og midtlederen. Er det skjevheter her får du ikke satt på spenninge ut fra ladepunktet.

Dersom et ladepunkt med jordovervåking av denne typen tilkobles vårt nett vil det være litt flaks om en får satt på spenningen.

Våre jordfeilbryter baserer seg på et såkalt reststrøm prinsipp, altså at summen av strømmene i tilførselsledningen er lik 0.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: dragmore på tor 06. okt 2011, kl. 20:19
Sitat fra: snurre100 på tor 06. okt 2011, kl. 18:19
Får min fra Clipper Creek om ca 14 dager.Betalte litt over $1000.-"Your order of 1 LCS-25 configured for use in Norway was shipped out
today via UPS ground".Så kommer frakta fra USA med Jetcarrier på Kr.380 og moms på i underkant av Kr.1500.-Var litt uheldig med dollar kursen.
Snakket med  Will Barrett Technical Customer Specialist på telefon.Kjempehyggelig kar.

Intressant, så ca. 7laken da? med transport og mva?

Kan denne lade 32amp når vi får bytta laderen i leafene i 2012?

7600,- kom min på. Den kan lade med 20A, dvs. 4.6kW. Har du 32A å avse på en fase ?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tor 06. okt 2011, kl. 20:42
Sitat fra: dragmore på tor 06. okt 2011, kl. 20:19
Sitat fra: snurre100 på tor 06. okt 2011, kl. 18:19
Får min fra Clipper Creek om ca 14 dager.Betalte litt over $1000.-"Your order of 1 LCS-25 configured for use in Norway was shipped out
today via UPS ground".Så kommer frakta fra USA med Jetcarrier på Kr.380 og moms på i underkant av Kr.1500.-Var litt uheldig med dollar kursen.
Snakket med  Will Barrett Technical Customer Specialist på telefon.Kjempehyggelig kar.

Intressant, så ca. 7laken da? med transport og mva?

Kan denne lade 32amp når vi får bytta laderen i leafene i 2012?

7600,- kom min på. Den kan lade med 20A, dvs. 4.6kW. Har du 32A å avse på en fase ?


Slik jeg forstår beskrivelsen av din versjon er jordfeilovervåkingen ikke en en funksjon i ladepunktet, men noe du selv må sørge for, slik du har gjordt med en kombiautomat beregnet for IT nett.

Det er viktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dragmore

Men leafen kan vel ikke lade med større strømstyrke enn 16amp?

Sitat fra: jkirkebo på tor 06. okt 2011, kl. 20:42
Sitat fra: dragmore på tor 06. okt 2011, kl. 20:19
Sitat fra: snurre100 på tor 06. okt 2011, kl. 18:19
Får min fra Clipper Creek om ca 14 dager.Betalte litt over $1000.-"Your order of 1 LCS-25 configured for use in Norway was shipped out
today via UPS ground".Så kommer frakta fra USA med Jetcarrier på Kr.380 og moms på i underkant av Kr.1500.-Var litt uheldig med dollar kursen.
Snakket med  Will Barrett Technical Customer Specialist på telefon.Kjempehyggelig kar.

Intressant, så ca. 7laken da? med transport og mva?

Kan denne lade 32amp når vi får bytta laderen i leafene i 2012?

7600,- kom min på. Den kan lade med 20A, dvs. 4.6kW. Har du 32A å avse på en fase ?

Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tor 06. okt 2011, kl. 20:50
Slik jeg forstår beskrivelsen av din versjon er jordfeilovervåkingen ikke en en funksjon i ladepunktet, men noe du selv må sørge for, slik du har gjordt med en kombiautomat beregnet for IT nett.

Det er viktig.

Jepp. Men jordfeilbryter er påbudt på alle nye utekurser så det er bare en aktuell problemstilling om man bruker en eksisterende, gammel kurs.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: dragmore på tor 06. okt 2011, kl. 22:12
Men leafen kan vel ikke lade med større strømstyrke enn 16amp?

Ikke 2012-modellen nei. 2013-modellen kan antageligvis det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fre 07. okt 2011, kl. 04:54
Sitat fra: Griffel på tor 06. okt 2011, kl. 20:50
Slik jeg forstår beskrivelsen av din versjon er jordfeilovervåkingen ikke en en funksjon i ladepunktet, men noe du selv må sørge for, slik du har gjordt med en kombiautomat beregnet for IT nett.

Det er viktig.

Jepp. Men jordfeilbryter er påbudt på alle nye utekurser så det er bare en aktuell problemstilling om man bruker en eksisterende, gammel kurs.

Grunnen til at jeg maser litt med dette er at det tydligvis er flere hobbyelektrikkere som kanskje leser dette men som ikke kjenner forsktiftene og som helst burde la det være. Men dersom de ikke lar være er det bedre at de gjør det riktig. El materiell er lovlig i salg men ikke lovlige å installere av folk flest.
Advarsel: Biltema, Chlas Olson og Bauhause og sikkert fler selger kombiautomater som er CE merket, men som er beregnet for bruk i TN nett og ikke tillatt i IT nett som de fleste av oss har hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Jeg har absolutt ingen planer om å begynne å rote i sikringskapet mitt, men av nyskjerrighet: Det er merket med 400V. Huset er fra 1998. Har dette overhodet noen betydning ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

#70
Ja. Det betyr at du hører til mindrtallet som har en eller annen variant av TN nett, og så lenge en snakker om enfas lading vil en kombiautomat hos deg være rimligere. Så standard prisen på en ferdig installert EVSE burde bli lavere hos deg, Nissan kan benytte den samme EVSE som brukes ellers i Europa og som antagelig er noe rimligere.
Dette bør du absolutt undersøke nermere. Antagelig vil ikke Nissan begripe hva du snakker om, men det firmaet som de viser til for installasjon av punkt for hjemmeladig bør kunne dette.

En gang i framtiden kan du kanskje også ha glede av 400V trefas lading etter europisk standard. Da selger du din nåværende EVSE sammen med Leafen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rossifan46

Sitat fra: daggad på fre 07. okt 2011, kl. 11:31
Jeg har absolutt ingen planer om å begynne å rote i sikringskapet mitt, men av nyskjerrighet: Det er merket med 400V. Huset er fra 1998. Har dette overhodet noen betydning ?


Da har du et TN-anlegg. Det vil si 400V mellom to ledende fase (i praksis kun i sikringsskapet) og 230V mellom en fase og N-leder.

For en normal forbruker er det ingen merkbar forskjell om man har IT-nett (230V fase fase, og 133V fase jord), eller TN-anlegg som nevnt over. Du har 230V i en normal stikk uansett.

Men du har teoretisk en mulighet for å legge ut en industristikk, normalt rød, der du har 400V fase fase, noe som igjen gir lavere strøm ved lik effekt, eller høyere poteseiel effekt ved lik strøm som IT-anlegg.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Griffel

Sitat fra: rossifan46 på fre 07. okt 2011, kl. 12:04

Men du har teoretisk en mulighet for å legge ut en industristikk, normalt rød, der du har 400V fase fase, noe som igjen gir lavere strøm ved lik effekt, eller høyere poteseiel effekt ved lik strøm som IT-anlegg.

Men den har du altså ingen glede av så lenge vi snakker om å lade en Leaf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rossifan46

Sitat fra: Griffel på fre 07. okt 2011, kl. 12:01
Ja. Det betyr at du hører til mindrtallet som har en eller annen variant av TN nett, og så lenge en snakker om enfas lading vil en kombiautomat hos deg være rimligere. Så standard prisen på en ferdig installert EVSE burde bli lavere hos deg, Nissan kan benytte den samme EVSE som brukes ellers i Europa og som antagelig er noe rimligere.


I praksis så gir elektrikern en punktpris på ferdig installert automat. Prisforskjellen er ikke stor mellom moduler som kun kan benyttes på TN-nett og de som kan benyttes på begge nett, så her er det neppe mye å spare.

Priseksempel ny kombiautomat for TN og IT på Clas O:

TN-nett 36-3101    2-pol   16 A/30 mA   2 modul    379,00
IT-nett 36-3106    2-pol   16 A Treg   3 modul    499,00

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=49213088
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Griffel

#74
Jeg tengte nok helst på den komplette installasjonen som har en standard pris ca 17000,-  og vil tro at en standard europisk EVSE er noe rimligere en en norsk variant. Det blir sikkert dyrt uansett.

Jeg tror alikevell at jeg heller ville brukt penger på dette enn på solcellepanel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA